• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Två gånger per år finns det ju en liten nedsida med kvartsklockor...
Men nu har jag justerat alla mina batteridrivna ur (inklusive vägg- och väckarklockor). Ganska omfattande jobb när man som jag vill att minutvisaren exakt träffar index när sekundvisaren står på noll.
Synd att inte alla klockor har GS:ens fiffiga funktion att kunna flytta enbart timvisaren i steg om en timme, hade underlättat idag.
20251026_091949.jpg
Håller med. Jag är designerad omställare av familjens alla klockor, så det tar en liten stund. Själv har jag fem kvartsare, så totalt är det tolv klockor att ställa om. Puh...

Min AT har också oberoende timvisare. Otroligt underskattad funktion. Varför har inte alla urverk det? Tusen gånger mer värt än quickset av datumet.

Men nu har jag justerat alla mina batteridrivna ur (inklusive vägg- och väckarklockor). Ganska omfattande jobb när man som jag vill att minutvisaren exakt träffar index när sekundvisaren står på noll.
Synd att inte alla klockor har GS:ens fiffiga funktion att kunna flytta enbart timvisaren i steg om en timme, hade underlättat idag.
20251026_091949.jpg
Nu har jag en klar majoritet av klockor med olika typer av enkel förskjutning av tiden, både digitala, radiosynkade, GPS, eller som med din GS, individuellt justerbar timvisare. Men… Just i morse så kände jag att jag INTE ska sätta mig och ställa samtliga klockor i lådorna, utan istället ställa om vartefter dom ska bäras. Detta gör dessutom att jag får en bättre koll på hur väl klockorna håller tiden över tid. Jag får erkänna att jag ändå är så pass anal att jag kollar (och ställer om vid behov) klockan som skall bäras för dagen. Alltså egentligen snarare en normal rutin istället för att stressa ur just denna dag på året 👍🏿😎

Jag brukar stänga av mina kvartsare (dra ut kronan) när jag vet att de kommer att bli liggande. Så blir det ungefär samma rutin som när jag vevar igång en automat.

Jag brukar stänga av mina kvartsare (dra ut kronan) när jag vet att de kommer att bli liggande. Så blir det ungefär samma rutin som när jag vevar igång en automat.
Hur mycket batteri sparar man på så sätt? Jag har läst att Omega Caliber 1538 fortsätter dra ungefär 80 procent när kronan är utdragen, alltså 20 procents besparing. Är det standard för de flesta urverk?

Ingen aning faktiskt. Fortsätter kristallen att vibrera bara att man bryter kretsen till motorerna? 20 procent besparing låter väldigt lite.
Ja, precis, det är så jag förstått det. Man stoppar inte elektroniken genom att dra ut kronan, man stoppar bara visarna, vilket sparar lite ström, men försumbart. Har läst mellan 10-30 procent på olika ställen. Har dock varken källor eller expertis att erbjuda, så ta dessa påståenden med detta i åtanke.

Ingen aning faktiskt. Fortsätter kristallen att vibrera bara att man bryter kretsen till motorerna? 20 procent besparing låter väldigt lite.

Ja, precis, det är så jag förstått det. Man stoppar inte elektroniken genom att dra ut kronan, man stoppar bara visarna, vilket sparar lite ström, men försumbart. Har läst mellan 10-30 procent på olika ställen. Har dock varken källor eller expertis att erbjuda, så ta dessa påståenden med detta i åtanke.
Jag har hört att det ska finnas olika tekniker som ger olika resultat vid utdragen krona. Dels att urverket stoppas helt, men även där endast stegmotorn frikopplas och inte driver visarna. Vilket urverk som har vilken funktion vet jag inte hur man avgör som ”ägare” av klockan om det inte står i handboken, men jag har läst i verkstadsmanualer för äldre Citizen-verk att det skulle spara batteri med utdragen krona, dock ingen beskrivning av hur mycket eller i %

På kursen med Robert hos Tidlösa Ur, så fick vi lära oss att det empiriskt leder till en besparing på, om jag minns rätt, bortom 50% i a f. Alltså åtminstone dubbla livslängden.
Viktigt är också att klockan inte ligger länge utan batteri, eftersom kvartskristallen behöver vibrera för att över tid behålla sin form. Deformeras den blir tidhållningen dålig.
Så tipset från Robert var, utan minsta tvekan, att dra ut kronan om klockan ska ligga en längre tid.

På kursen med Robert hos Tidlösa Ur, så fick vi lära oss att det empiriskt leder till en besparing på, om jag minns rätt, bortom 50% i a f. Alltså åtminstone dubbla livslängden.
Viktigt är också att klockan inte ligger länge utan batteri, eftersom kvartskristallen behöver vibrera för att över tid behålla sin form. Deformeras den blir tidhållningen dålig.
Så tipset från Robert var, utan minsta tvekan, att dra ut kronan om klockan ska ligga en längre tid.
Okej, 50 procent låter ändå bra. Om batteriet håller i fyra år och jag använder klockan hälften av tiden, ökar jag livslängden med ett år. Då behöver jag bara byta batteri vart femte år istället för vart fjärde år. Det köper jag.

För mig är det dock inte aktuellt, för det tar bort en av de stora fördelarna med kvarts - att jag slipper fippla med tid och datum innan jag ska använda den. Det är så skönt att ha vissa klockor som alltid går rätt. Dessutom kan jag missa när batteriet börjar ta slut om jag inte ser visarna röra sig. Jag hade batteriläckage i en Tissot kvarts en gång i tiden, sedan dess är jag noga med att byta batteri så fort visaren börjar hoppa flera sekunder åt gången.

Slutsats: man bör göra det som passar en själv bäst. Som vanligt med andra ord. 😁

På temat batterier så vart jag lägligt nog nödgad att byta batteri på min senaste GS sbgt. Jag blev lite förvånad då jag öppnade baklocket och det satt ett LR921 istället för det SR man är van vid att hitta (SR920SW eller Varta SR371). Någon har uppenbarligen varit snål (men nu är ordningen återställd)…
IMG_3005.jpeg

Alla GS med 9F använder behändigt nog samma (SR920SW) batteri så man behöver inte ha fler sorter på lager :)
IMG_3006.jpeg

Samma batteri, SR920SW / SR371 återfinns även i många av de moderna ETA-urverken, denna lilla Longines inkluderad :)

Dagen värdelösa vetande: skillnaden mellan LR- och SR-batterier är att LR = alkaliskt litiumbatteri medans SR = silveroxidbatteri.
(SR) ger mer stabil spänning, längre livslängd och högre kapacitet, men är lite dyrare. Alkaliska batterier (LR) är billigare och lämpliga för enklare enheter, men har en mindre jämn urladdningskurva och kortare livslängd. SR brukar rekommenderas till just klockor.

Senast ändrad:
På temat batterier så vart jag lägligt nog nödgad att byta batteri på min senaste GS sbgt. Jag blev lite förvånad då jag öppnade baklocket och det satt ett LR921 istället för det SR man är van vid att hitta (SR920SW eller Varta SR371). Någon har uppenbarligen varit snål (men nu är ordningen återställd)…
IMG_3005.jpeg

Alla GS med 9F använder behändigt nog samma (SR920SW) batteri så man behöver inte ha fler sorter på lager :)
IMG_3006.jpeg

Samma batteri, SR920SW / SR371 återfinns även i många av de moderna ETA-urverken, denna lilla Longines inkluderad :)

Dagen värdelösa vetande: skillnaden mellan LR- och SR-batterier är att LR = alkaliskt litiumbatteri medans SR = silveroxidbatteri.
(SR) ger mer stabil spänning, längre livslängd och högre kapacitet, men är lite dyrare. Alkaliska batterier (LR) är billigare och lämpliga för enklare enheter, men har en mindre jämn urladdningskurva och kortare livslängd. SR brukar rekommenderas till just klockor.
Det är ju sånt här ”onödigt vetande” som förgyller KS 😍

IMG_3005.jpeg

IMG_3006.jpeg

Det där är ändå höjden av snålhet. Någon har alltså köpt en GS men slängt i ett sämre batteri för att spara några tior. 🤣

Dagens kvartsare.

IMG_7893.jpeg

Tunn och fin, 6 mm, sitter dödskönt på handleden som en annan björn skulle ha utryckt sig.

IMG_7905.jpeg
Sedan förra/första? gången du postade denna har jag haft den lite på min radar, det var så inspirerande med jämförelsen med GS 9587 :) Tyvärr har jag gått bet på längden av länk varje gång… Det verkar även finnas en variant i 2-t som har den rätta vintagecharmen 😎

20251026_091949.jpg
Du vet säkert detta men om man tar förbi minutvisaren 10 minuter och sedan ställer tillbaka den till det index man vill ställa mot så brukar det bli exakt direkt.

Nu är jag tillbaka med enbart kvarts. Köpte en Doxa som fullständigt tog överhanden. Ville inte ta av den alls och så blev det i 32 dagar. Anledningen var nog dels att jag gillade den skarpt och dels att jag inte ville ta av den för att tappa tidshållningen vilken var grym. Effekten blev att de andra fick ligga. Funderade först på owg men kom fram till att jag ville ha omväxling och grab and go. Så doxan fick gå vilket på många sätt är tråkigt. En tonfisk, en aqualand, en DS action titan och två g-shock får agera i mitt stall till dess jag kommer på nåt annat eller bestämmer mig för att bli owg trots allt.
Skulle egentligen vilja ha komplettera med en kvartsdykare med med cushion case, typ DOXA, Cpt Willard men kan inte finna något lämpligt. Annars blir det säkert en GS eller the Citizen igen när andan faller på.

Senast ändrad:
Fick hem dessa två quartzare idag. Den ena är Junghan Max Bill Damen på nätta 33mm och den andra Certinas (nya?) dykare på 40mm.
Jag känner mig extremt kluven för jag hade velat att Junghans skulle ha 1-2 mm extra på diametern. Jag vill nog inte gå upp till 38mm för jag har läst att den upplevs stor med tanke på avsaknad av glasring. Dock älskar jag det kupade glaset!
Certinan är extremt prisvärd med tanke på specen, men jag har nog insett att jag inte är en person som uppskattar dykare..
Så helgen går nog åt att tänka på om någon får stanna eller det blir retur på dem.

Trevlig helg!

IMG_8298.jpeg

IMG_8300.jpeg

IMG_8299.jpeg

Fick hem dessa två quartzare idag. Den ena är Junghan Max Bill Damen på nätta 33mm och den andra Certinas (nya?) dykare på 40mm.
Jag känner mig extremt kluven för jag hade velat att Junghans skulle ha 1-2 mm extra på diametern. Jag vill nog inte gå upp till 38mm för jag har läst att den upplevs stor med tanke på avsaknad av glasring. Dock älskar jag det kupade glaset!
Certinan är extremt prisvärd med tanke på specen, men jag har nog insett att jag inte är en person som uppskattar dykare..
Så helgen går nog åt att tänka på om någon får stanna eller det blir retur på dem.

Trevlig helg!

IMG_8298.jpeg

IMG_8300.jpeg

IMG_8299.jpeg
Tycker Junghans ser ut att sitta fint, vit tavla bidrar också till att den uppfattas något större. Blev faktiskt för största gången lite sugen på att testa en men hade velat ha något roligare band. :)

Men det är ju du som ska trivas i den såklart!

Trevlig helg!

IMG_8298.jpeg

IMG_8300.jpeg

IMG_8299.jpeg
Det finns väl i 34mm också? Plus 38 som du sa. Inte många man ser på forumet, men finns iaf en (inte så aktiv) Junghans-tråd.

Senast ändrad:

Trevlig helg!

IMG_8298.jpeg

IMG_8300.jpeg

IMG_8299.jpeg
Då det gäller storlek, och specifikt storlekar mellan 32-36mm på herr-ur tycker jag det oftast handlar om personlig smak. Detta var ju standardstorlek på herrklockor redan på 1940 talet och fram till någon gång under 1990 talet då modet med stora klockor för herr slog på riktigt. Med det sagt tycker jag ändå det finns tillfällen då en klocka ser helt fel ut i det mindre formatet. Dels om man råkar ha en riktig timmerstock till handled, men sedan spelar designen stor roll. En tidlos retro design som Max Bill funkar absolut rent estetiskt tycker jag, men det är din smak som avgör. Någon post upp kör jag en Longines som också är 33mm som jag absolut tycker funkar (även om jag skulle föredragit den i 34-35mm ;) ). Jag har fortfarande ett par dykare i samlingen även om jag också känner mig klar med den stilen, men man vet ju aldrig, så dom får stanna ett tag till…
@Lobbyisten Jag tror faktist att just kvartsmodellerna endast finns i 38 och 33, det är väl den manuella som finns i 34?

Då det gäller storlek, och specifikt storlekar mellan 32-36mm på herr-ur tycker jag det oftast handlar om personlig smak. Detta var ju standardstorlek på herrklockor redan på 1940 talet och fram till någon gång under 1990 talet då modet med stora klockor för herr slog på riktigt. Med det sagt tycker jag ändå det finns tillfällen då en klocka ser helt fel ut i det mindre formatet. Dels om man råkar ha en riktig timmerstock till handled, men sedan spelar designen stor roll. En tidlos retro design som Max Bill funkar absolut rent estetiskt tycker jag, men det är din smak som avgör. Någon post upp kör jag en Longines som också är 33mm som jag absolut tycker funkar (även om jag skulle föredragit den i 34-35mm ;) ). Jag har fortfarande ett par dykare i samlingen även om jag också känner mig klar med den stilen, men man vet ju aldrig, så dom får stanna ett tag till…
@Lobbyisten Jag tror faktist att just kvartsmodellerna endast finns i 38 och 33, det är väl den manuella som finns i 34?
Kan vara så som du nämner för quartz. Däremot tror jag, att förutom manuell, har även automatisk funnits som 34mm

Precis som @Lilavati skrev så 34an manuell/automat.
Men nu när jag har klämt mer på den så känns det som att 33an är perfekt i sin storlek, så just nu lutar det åt att båda får stanna. Det enda som krävs är att jag får köpa nytt band till Certinan, för jag avskyr verkligen att bära stålarmband av någon anledning:p
Men den kan vara bra att ha när jag är hos svärföräldrarna och plockar svamp eller snickrar / pillar här hemma.

Tillbaka
Topp