• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

IMG_2562.jpeg

Dagens quartzare
Skriker 70tal för mig, på bästa möjliga vis. Typ som Black Sabbath dvs awesome

@doctormirabilis Min association är nog mot något mer suave än Black Sabbath, typ Earth Wind & Fire, men jag fattar. Den är som tidigare nämnt snart 50 bast, från oktober 76. 😎

Det är ju allmänt känt att Seiko började sälja armbandsur med kvartsverk den 25 december 1969.
Då med boett i K18 och verket var kaliber 35.
Men det är nog inte lika känt att samma verk ochså kom i boett av simpelt stål och en sån har jag på armen idag.
Känns rätt tufft att gå omkring med en horologisk milstolpe på handleden.
Går kalas också och mycket bättre än +-5 sekunder per månad som specifikationen var.

IMG_9697.jpeg

IMG_9705.jpeg

Senast ändrad:
Idag blir det Japansk gamling. Första generationen The Citizen med A660 urverket.
IMG_3624.jpeg

En liten strimma onyx i visare och index gör verkligen skillnad för läsbarheten. Synd att detaljer av detta slag idag ersätts av lysmassa tycker jag.

Senast ändrad:
Idag blir det Japansk gamling. Första generationen The Citizen med A660 urverket.
IMG_3624.jpeg

En liten strimma onyx i visare och index gör verkligen skillnad för läsbarheten. Synd att detaljer av detta slag idag ersätts av lysmassa tycker jag.
Jag tycker fasningen av visare och index på The Citizen (och GS) många gånger är tillräckligt för läsbarhet i väldigt dunkelt ljus - även utan lysmassa.

Är det helt mörkt då sover jag oftast och har inget behov av lysmassa :D

Jag tycker fasningen av visare och index på The Citizen (och GS) många gånger är tillräckligt för läsbarhet i väldigt dunkelt ljus - även utan lysmassa.

Är det helt mörkt då sover jag oftast och har inget behov av lysmassa :D
Instämmer. Mot ljus tavla dagtid kan det dock ibland bli lite kontrastlöst med guld eller silver, då är det lilla svarta inslaget bra :)

Finns högvis på chono24, inga konstigheter att handla från någon etablerad handlare. Sist jag handlade från Japan hade jag klockan vid dörren med FedEx på mindre än 4 dygn. Moms och tullavgift kom på en faktura veckan därpå. Hur smidig som helst.

Gillar å klämma å känna lite först, men kan absolut vara ett alternativ! Känns bara som att ”prisvärdigheten” försvinner i å med moms osv…

Gillar å klämma å känna lite först, men kan absolut vara ett alternativ! Känns bara som att ”prisvärdigheten” försvinner i å med moms osv…
Jag har inte köpt någon GS i butik sedan KM-Fältöversten slutade som AD så jag har lite dålig koll, men jag har fått intrycket av att det inte är jättelätt att få klämma på kvartsare i butik numera. Börja med att identifiera vilken modell/ref.nr du är sugen på, sedan är det bara att börja leta…
IMG_3630.jpeg

Dagens gamla Chronomaster är med på däckbyte. Den tidigare postade var första generationen The Citizen med A660 urverket, denna är första generationen med Chronomaster på tavlan och med A660.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp