• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lapo Elkann

Cartier
Oklart om detta är rätt tråd att fråga i men jag provar ändå. Vilket år började man på DJ gravera in ROLEX på insidan av boetten?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hur lång kan man förvänta sig att gångreserven på en Datejust från -87 skall vara ?
Klockan är nyservad/oljad och enligt urmakaren i perfekt maskinellt skick.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Antagligen ingen eftersom 14060 har haft lite egna ändlänkar. Men allt går ju att fixa med lite våld och vaselin. :)

Vet att det inte gjorts ngn jubilee för just 14060 men det är ju inte helt ovanligt att man ser bilder på dem med jubilee. Så frågan är, vilken passar bäst? Ska man ha ändlänkar till typ en GMT 16700/16710 eller DJ 16030/16200? Och vilken ref har isåfall ändlänkbitarna?
 

Johan12

Breitling
Jag pendlar fram och tillbaka på vad man borde satsa på som första "riktiga" klocka men det känns som hur man än vänder på det så är det ändå Rolex som dyker upp i huvudet. Delvis för att det ändå känns lite som en milstolpe i livet att äga en och sedan så gillar jag att det är tidlöst.

Tanken är att slå till på köp nästa sommar men i dagsläget så står det mellan en Sub eller GMT så ifall några här på forumet äger de båda eller har vägt mellan dem vid inköp så vore det tacksamt med lite åsikter :)
 

jabla

Sarlacc
Vet att det inte gjorts ngn jubilee för just 14060 men det är ju inte helt ovanligt att man ser bilder på dem med jubilee. Så frågan är, vilken passar bäst? Ska man ha ändlänkar till typ en GMT 16700/16710 eller DJ 16030/16200? Och vilken ref har isåfall ändlänkbitarna?
Menade att exempelvis Rubber B som passar till i stort sett alla 40mm sportRolex inte funkar på 14060. Så din fråga är ju berättigad, svar behövs från någon som verkligen provat.
 

jabla

Sarlacc
Jag pendlar fram och tillbaka på vad man borde satsa på som första "riktiga" klocka men det känns som hur man än vänder på det så är det ändå Rolex som dyker upp i huvudet. Delvis för att det ändå känns lite som en milstolpe i livet att äga en och sedan så gillar jag att det är tidlöst.

Tanken är att slå till på köp nästa sommar men i dagsläget så står det mellan en Sub eller GMT så ifall några här på forumet äger de båda eller har vägt mellan dem vid inköp så vore det tacksamt med lite åsikter :)
Röstar på GMT om vi pratar utan keramisk vridring, mycket mångsidigare. Har både 16700 och 16610.
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Jag pendlar fram och tillbaka på vad man borde satsa på som första "riktiga" klocka men det känns som hur man än vänder på det så är det ändå Rolex som dyker upp i huvudet. Delvis för att det ändå känns lite som en milstolpe i livet att äga en och sedan så gillar jag att det är tidlöst.

Tanken är att slå till på köp nästa sommar men i dagsläget så står det mellan en Sub eller GMT så ifall några här på forumet äger de båda eller har vägt mellan dem vid inköp så vore det tacksamt med lite åsikter :)


Kika lite extra på en YM, lite mer udda än ex en sub men ändå väldigt lika.
Happy hunting , men det är själva jakten som är det roliga ska du se ;-)
 

jabla

Sarlacc
Kika lite extra på en YM, lite mer udda än ex en sub men ändå väldigt lika.
Happy hunting , men det är själva jakten som är det roliga ska du se ;-)
YM sitter underbart skönt på handleden, mer böjda bandhorn och solida länkbitar ger en helt annan balans än hos 16xxx Sub eller GMT.

YMöl.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag pendlar fram och tillbaka på vad man borde satsa på som första "riktiga" klocka men det känns som hur man än vänder på det så är det ändå Rolex som dyker upp i huvudet. Delvis för att det ändå känns lite som en milstolpe i livet att äga en och sedan så gillar jag att det är tidlöst.

Tanken är att slå till på köp nästa sommar men i dagsläget så står det mellan en Sub eller GMT så ifall några här på forumet äger de båda eller har vägt mellan dem vid inköp så vore det tacksamt med lite åsikter :)
Kör på Explorer 1 och skippa dussinrollarna som var och varannan äger.
 

Johan12

Breitling
@jabla tänker du främst på att det är fler komplikationer? Det blir en hel del restimmar inom jobbet så GMT-funktionen skulle man ju kunna använda flitigt i varje fall :)

@Ticktack @jabla Den nya YM i roseguld var aktuell fram tills man såg prislappen men den "vanliga" har jag iofs inte kollat på, kanske vore nåt att kika närmare på! En dum fråga kanske men hur skiljer sig den mot submarinern?

@Equilibrium Jo det kan ju hända att många har submarinern i varje fall men Explorern (1:an) känns lite tråkig i utseendet :(
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
@jabla tänker du främst på att det är fler komplikationer? Det blir en hel del restimmar inom jobbet så GMT-funktionen skulle man ju kunna använda flitigt i varje fall :)

@Ticktack @jabla Den nya YM i roseguld var aktuell fram tills man såg prislappen men den "vanliga" har jag iofs inte kollat på, kanske vore nåt att kika närmare på! En dum fråga kanske men hur skiljer sig den mot submarinern?

@Equilibrium Jo det kan ju hända att många har submarinern i varje fall men Explorern (1:an) känns lite tråkig i utseendet :(
Yacht Mastern är vattentät till 100 meter, Submarinern till 300 meter. Inga frågor är dumma !
 
  • Like
Reactions: 007

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Den största skillnaden rent visuellt är att den YM jag har är i platina/stål ingen vanlig sub har platina i sig, tror YM var först men inte 100.

Annars är bezeln tämligen lika och tavlans utformning.

Summa sumarum : En YM är som en lite ovanligare sub 16610 enligt mig.
 

jabla

Sarlacc
@jabla tänker du främst på att det är fler komplikationer? Det blir en hel del restimmar inom jobbet så GMT-funktionen skulle man ju kunna använda flitigt i varje fall :)

@Ticktack @jabla Den nya YM i roseguld var aktuell fram tills man såg prislappen men den "vanliga" har jag iofs inte kollat på, kanske vore nåt att kika närmare på! En dum fråga kanske men hur skiljer sig den mot submarinern?
Tänkte även på att man kan byte insert på den äldre varianten av GMT dessutom gör den sig riktigt bra på jubileelänk.

YM har annan form på bandhornen, de är mer nedböjda mot handleden så klockan upplevs sitta lägre och skönare.
 

bluetrain

Cartier
har en liten repa (16610) som lyckligtvis är väldigt liten, sitter på kanten kl 10, syn i prncip inte men den är ju där ändå. Vad kan man göra, går det putsa/slipa? Finns något "mirakelmedel" eller likannde? Eller är tanken ens dum? Typ nytt glas eller lev med det?
 

BusterE

Breitling
Svårt att avgöra utan mer info. Är det bara klockan eller ingår box/cert? Är du säker på att det är en 2009? borde den inte ha rehaut i så fall eller kom det senare på 114270?

Tack för svaren!
Fått lite mer info nu. Det är utan cert och Box. Sitter 12 länkbitar på den (levereras väl normalt med 13?). Skall ta reda på om det servats nyligen.

Vad tycker ni om slitaget på beezeln? Blir en ny beezel snabbt smårepad som denna?
 

Johan12

Breitling
Och nästa och nästa och nästa..................................................:)
Haha ja det kan jag tänka mig :) Som det känns just nu så känns det mest logiska att börja med en sub eller GMT följt av en dressare men kan nog ändra sig mycket längs vägen :)

Hur är det med serviceintervall föresten? har hört 5 år för en "stor service" och en mindre vartannat, låter det rimligt?
 

Schildfat

Cartier
Har suktat efter en 116710 ett bra tag nu.. Tror ni den gör sig bra som en daglig beater? Just nu har jag en 16610 men upplever den som väldigt "plain" och vill hellre ha något annat. Kanske en vintage sub? Har kikat på 5513 L serie då den känns som en mer "alldaglig" beater och mer diskret. Vad tror ni? Satsa på vintage beater eller gör sig 116710LN bra som daglig beater också?
 

N.Bathes

Cartier
Har tyckt det var synd att man bor så långt ifrån en Rolex AD sedan Carlssons ur i Helsingborg lades ner... Har 20 mil drygt och det är lite långt när man vill åka och kolla lite då och då ju mm. Testa en klocka hur den känns på handleden mm.

Men iallafall så körde jag till Helsingborg/Väla för att kolla lite och samtidigt kolla på omega/IWC mm
Gick in i butiken och frågade fast jag visste Att dom ej säljer Rolex.... (Synd dom kunde ju börjat nu när Carlssons inte finns mer?)
Ni har inte Rolex, sa jag...
Då sa säljaren vi kan ta hem en till dig!!!
Jag sa att jag var intresserad av en DSSD blue
Han gick och ringde
Kom tillbaka
Sa att det är minst 6 månader väntetid och valutan kan gå upp så klockan kan lätt bli mycket dyrare när du ska betala den vid hämtning....
Men jag tycker att lägger man handpenning så är klockan köpt och man skall inte behöva riskera ett prispålägg? Tänk om man beställde en bil med viss leverans tid och r du hämtar ut den säger säljare
Jaha det blir 27000:- extra pga valutan.
Och sen blir det väl krångel med annat när man inte köper från "Riktig" Rolex butik....
Han snackade mycket om Att Omega 9300 verket var bättre osv och jag fick två omega klockor för samma pris som Rollen. men det är ju Rolex jag vill ha... Sa jag- Grrr....
Nej
Nog bättre ta flyget upp till Rob?....:rolex::omega::oris:
 
Hej, någon som har koll på vart man kan få liknande info om modellnummer samt år i produktion för samtliga Rolex-modeller?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2015-11-15 kl. 10.31.17.png
    Skärmavbild 2015-11-15 kl. 10.31.17.png
    10.7 KB · Visningar: 41
Topp