• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
16710 med stick dial m-serie från 2008 (utplockad då antar jag).
Vad är sannolikheten att den har 3186 verket?
Vet att sannolikheten är ganska hög men är det säkert att den har 3186 verket?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Idag kom "gangster"-kollegan tillbaka till jobbet efter ett halvår i Thailand med en 116610LN på handleden.
-57' på flygplatsen, sa han.
Ska man tro på det????
Listpris Nymans 72 200.
Fick prova, klämma och känna. Verkade 100% ok men f-n trot' med tanke på allt annat fuffens han har för sig. Tog tyvärr inga bilder men tvivlar på att det hjälpt.
Nå globetrotters hur lyder domen?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Stämmer detta listpris? Tänker på RobE framför allt
image.png
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Planerar ett Rolex-köp. GMT Master I & II intresserar mig som satan alltså. Men jag vill verkligen ha en klocka att växa med, bli gammal med. Det är därför de polerade mittlänkarna på GMT gör mig lite orolig, de lär ju bli fula som fan på en gång. Annars är det typ alla rätt i min bok. Kollade sedan in Explorer II, med vit tavla. Trevlig som satan, har en GMT-komplikation, snygg urtavla och allting. Den har ju borstad länk. Känns robustare på något sätt. Men målade siffror på bezeln stör mig lite, och sänker intrycket på något sätt.

Sub/SubC är ju också ett alternativ, men känns lite för mycket mellanmjölk på något sätt. Pyntar jag till ett par tusenlappar så får jag ju en häftigare klocka. DJ har jag varit sugen på förut men den känns lite för liten och nätt. Jag vill ha en robust klocka som ändå klarar lite stryk, inte en beater, men ni förstår. Hjälp mig att välja! Det kan ju tilläggas att jag är student, vilket betyder att jag skriver extremt mycket, med vänsterhanden dessutom.
 
Senast ändrad:

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Planerar ett Rolex-köp. GMT Master I & II intresserar mig som satan alltså. Men jag vill verkligen ha en klocka att växa med, bli gammal med. Det är därför de polerade mittlänkarna på GMT gör mig lite orolig, de lär ju bli fula som fan på en gång. Annars är det typ alla rätt i min bok. Kollade sedan in Explorer II, med vit tavla. Trevlig som satan, har en GMT-komplikation, snygg urtavla och allting. Den har ju borstad länk. Känns robustare på något sätt. Men målade siffror på bezeln stör mig lite, och sänker intrycket på något sätt.

Sub/SubC är ju också ett alternativ, men känns lite för mycket mellanmjölk på något sätt. Pyntar jag till ett par tusenlappar så får jag ju en häftigare klocka. DJ har jag varit sugen på förut men den känns lite för liten och nätt. Jag vill ha en robust klocka som ändå klarar lite stryk, inte en beater, men ni förstår. Hjälp mig att välja! Det kan ju tilläggas att jag är student, vilket betyder att jag skriver extremt mycket, med vänsterhanden dessutom.

Om det är en helt ny GMT du verkligen vill ha, men är orolig för PCL så ta en 116710:a och borsta länken så är det löst. Kika här: https://klocksnack.se/threads/diy-borsta-polerade-mittlänkar.21816/ Det är inte så illa som man kan tro med PCL. Men lite repor blir det.

Om du inte vill borsta den, köp en 16710:a, från 2000 och framåt så får du SEL och luminova. Och där är länken borstad. Och den klarar det mesta!
Alternativt satsa på vintage typ. ref: 1675.
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Om det är en helt ny GMT du verkligen vill ha, men är orolig för PCL så ta en 116710:a och borsta länken så är det löst. Kika här: https://klocksnack.se/threads/diy-borsta-polerade-mittlänkar.21816/ Det är inte så illa som man kan tro med PCL. Men lite repor blir det.

Om du inte vill borsta den, köp en 16710:a, från 2000 och framåt så får du SEL och luminova. Och där är länken borstad. Och den klarar det mesta!
Alternativt satsa på vintage typ. ref: 1675.
Ja, alltså jag har funderat på en helt ny. Diggar den nya länken, tycker den känns mer robust än den äldre. Men som sagt, något kanske man får lov att tumma på. Vet inte om jag har stake nog att utsätta min länk för det där :D Men det är svårt som sagt. Får lov att göra en avvägning och kanske en lista med för- och nackdelar!
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
En kort fråga. Hur upplevs Daytonan storleksmässigt jämfört med en 6siffrig sub? Har Daytonan i likhet med DJ och SUB också blivit lönnfet med åren? Bäst att också skriva att jag förstår att båda är 40mm för att undvika påhopp från KS pöbeln.... Undrar också hur Speedmastern med sina 42mm upplevs jämfört med SUBen. Och ja @Compiss visst kan jag gå ned till Biblioteksgatan och prova modellerna ist för att lyfta frågan här...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
En kort fråga. Hur upplevs Daytonan storleksmässigt jämfört med en 6siffrig sub? Har Daytonan i likhet med DJ och SUB också blivit lönnfet med åren? Bäst att också skriva att jag förstår att båda är 40mm för att undvika påhopp från KS pöbeln.... Undrar också hur Speedmastern med sina 42mm upplevs jämfört med SUBen. Och ja @Compiss visst kan jag gå ned till Biblioteksgatan och prova modellerna ist för att lyfta frågan här...
Kanske är bäst så du får förstahandsuppgifter till din forskning
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Oklart om detta är rätt tråd att fråga i men jag provar ändå. Vilket år började man på DJ gravera in ROLEX på insidan av boetten?
~2007
Reflektioner om den "uppdaterade" tavlan på subc? För er som inte följt diskussioner i andra forum och inte är anala med detaljer, titta typsnitt och formateringen
image.png
Föredrar den vänstra, snyggare submariner text och tätare ihop. Den högra får nån slags "replikakänsla".
 

dekadent

Omega
2-Faktor
OP 116000 med Harley-tavla. Rätt svår att avläsa i vissa stunder. Detta löses lätt med de nya uppdaterade visarna som kommer till samma ref med nya index-tavlan, som förutom att vara rejält tjockare även har mycket bättre lume.

@JensBP Mycket snyggt! Gjordes det av officiell ÅF? Inga Franken-diskussioner då den tavlan inte ska komma med de visarna? Kostnad?
 

joca

Patek
2-Faktor
En kort fråga. Hur upplevs Daytonan storleksmässigt jämfört med en 6siffrig sub? Har Daytonan i likhet med DJ och SUB också blivit lönnfet med åren? Bäst att också skriva att jag förstår att båda är 40mm för att undvika påhopp från KS pöbeln.... Undrar också hur Speedmastern med sina 42mm upplevs jämfört med SUBen. Och ja @Compiss visst kan jag gå ned till Biblioteksgatan och prova modellerna ist för att lyfta frågan här...

Jag tycker Daytonan bärs mindre än SUB
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
@JensBP Mycket snyggt! Gjordes det av officiell ÅF? Inga Franken-diskussioner då den tavlan inte ska komma med de visarna? Kostnad?
Tack! Nej inga sådana diskussioner då det inte är det. Klockan är ju samma ref. Man kan byta mellan tavlorna och visarna som man vill. De första visarna är helt värdelösa och gjorde nästan klockan obrukbar vid minsta mörker, så smala och vinklade så att att de blev alldeles svarta utan fungerande lume. Jag bytte i samband med service. De nya visarna är otroligt mycket bättre. Visarna var specade en bit under tusenlappen på kvittot. Jag fick behålla de gamla. Hos AD.
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Tack! Nej inga sådana diskussioner då det inte är det. Klockan är ju samma ref. Man kan byta mellan tavlorna och visarna som man vill. De första visarna är helt värdelösa och gjorde nästan klockan obrukbar vid minsta mörker, så smala och vinklade så att att de blev alldeles svarta utan fungerande lume. Jag bytte i samband med service. De nya visarna är otroligt mycket bättre. Visarna var specade en bit under tusenlappen på kvittot. Jag fick behålla de gamla. Hos AD.

Tack för svaret, uppskattas! Jag känner igen problemet även om den blåa 3-6-9 tavlan kanske är lite mer lättavläst än "Harley". Blir ett besök hos Rob E i veckan.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Även tjockleken gör stor skillnad. Många gånger när man var ute när det var lite mörkare så såg det ibland ut som om klockan inte ens hade visare tidigare. De försvann in i den mörka hd-tavlan. Nu syns de bra oavsett lume. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En kort fråga. Hur upplevs Daytonan storleksmässigt jämfört med en 6siffrig sub? Har Daytonan i likhet med DJ och SUB också blivit lönnfet med åren? Bäst att också skriva att jag förstår att båda är 40mm för att undvika påhopp från KS pöbeln.... Undrar också hur Speedmastern med sina 42mm upplevs jämfört med SUBen. Och ja @Compiss visst kan jag gå ned till Biblioteksgatan och prova modellerna ist för att lyfta frågan här...
Daytona bärs litet, mindre än SubC och klart mindre än Speedy. Det ÄR en liten klocka, på gott och ont.
 
Topp