• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jbilly

Omega
Hej!

Tittar lite på Submariner av olika årgångar, hur stor värdeminskning kan man räkna med? Hittar på blocket vissa från tidigt 90 tal för ca 45k och sedan en från 2010 för ca 48k? Är det mer värde i att köpa en från 90-talet?

Mvh,
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Tittar lite på Submariner av olika årgångar, hur stor värdeminskning kan man räkna med? Hittar på blocket vissa från tidigt 90 tal för ca 45k och sedan en från 2010 för ca 48k? Är det mer värde i att köpa en från 90-talet?

Mvh,
Skick är oftast mer relevant egentligen. Äldre och bättre skick ger nog bättre chans att få bra avkastning över tid. På senare år har priserna på begagnade submariners bara gått upp, om det kommer fortsätta i den takten vågar jag dock inte svara på.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ni som ägt submariner och sedan köpt sd4000, hur upplever SDS matta vs submarinera blanka tavla? Vilken föredrar ni?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ifrågasätter inte din värdering men listpriset var 68.700:- när jag kollade sist och undrar om en minskning på nästan 14K är normalt på ett par månader?
Japp, dessvärre. Så gott som alla sport Rolex tappar generellt åtminstone 15% första året, sen ytterligare lite till andra året. Det går att köpa hem helt nya Explorer 2or från gråhandlare i europa för runt 55k, så mer än det är nog svårt att få även om den är köpt av svensk ad.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ni som ägt submariner och sedan köpt sd4000, hur upplever SDS matta vs submarinera blanka tavla? Vilken föredrar ni?
Föredrar SD av många skäl, men just bara att tavlan är matt var ingen deal breaker för mig. Den matta tavlan är vacker, men till det kommer ju också avsaknad av datumförstoring, annan form på boett, samt att den är något högre.
Sen är ju min personliga åsikt också att den är mycket roligare och snyggare!;)
 
  • Like
Reactions: WHU

WHU

Panerai
2-Faktor
Föredrar SD av många skäl, men just bara att tavlan är matt var ingen deal breaker för mig. Den matta tavlan är vacker, men till det kommer ju också avsaknad av datumförstoring, annan form på boett, samt att den är något högre.
Sen är ju min personliga åsikt också att den är mycket roligare och snyggare!;)
Kan bara hålla med, SD'n äger Subben på alla plan!
 

Oniel

Panerai
Sd är en roligare klocka om man jämför med stålsuben. Men sen finns ju Hulken, smurfen, TT och flera andra varianter som jag tycker är väldigt trevliga :)
 

Maverick

Omega
Någon som vet hur man får tag på ett verktyg för att byta band/länk på Rolex och Tudor, alltså ett sådant där pincett-liknande verktyg (fast bredare än pincett) som trycker på stiftets båda sidor på samma gång? Antingen ett officiellt från Rolex eller ett verktyg som gör samma sak. Bakgrunden är att jag vill byta länk på min nya Tudor men får det inte att funka med ett vanligt verktyg (vet inte vad det heter, men sådant här men den här: http://www.singularstraps.se/product/verktyg-silver), vilket tydligen ska bero på att Rolex och Tudor har jävulskt hårt sittande stift (plus att jag har tummen mitt i handen).

(Jag vet att det bara är att gå till en Rolex/Tudor-AD så hjälper de mig byta, men vore soft att kunna byta hemifrån också.)
 

Wemb

Cartier
Det börjar närma sig köp av en 16570 och har några frågor jag skulle behöva hjälp med,
- Skillnaden mellan 93150 samt 78790. Är det bara dykarförlängningen som är borta på 78790?

Har en 14060 med 93150 länk och där är claspen längre, jag antar att det är pga att 78790 saknar just dykarförlängningen?

Enligt det jag kunnat läsa mig till så var 78790 standard länk till 16570, men även 78360... Någon som vet när skiftet skedde? Skall även finnas med 78790 SEL.

Tack!
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Det börjar närma sig köp av en 16570 och har några frågor jag skulle behöva hjälp med,
- Skillnaden mellan 93150 samt 78790. Är det bara dykarförlängningen som är borta på 78790?

Har en 14060 med 93150 länk och där är claspen längre, jag antar att det är pga att 78790 saknar just dykarförlängningen?

Enligt det jag kunnat läsa mig till så var 78790 standard länk till 16570, men även 78360... Någon som vet när skiftet skedde? Skall även finnas med 78790 SEL.

Tack!

Stämmer, skillnaden är att 78790 har inte dykarförlängning. 78790A ska vara en SEL länk om jag minns rätt.
78790 ska vara standard på 16570 också med 501B end-länkar. Men då är det pre-SEL också..

Men pre 2000 så ska det stämma.
 

jabla

Sarlacc
Någon som vet hur man får tag på ett verktyg för att byta band/länk på Rolex och Tudor, alltså ett sådant där pincett-liknande verktyg (fast bredare än pincett) som trycker på stiftets båda sidor på samma gång? Antingen ett officiellt från Rolex eller ett verktyg som gör samma sak. Bakgrunden är att jag vill byta länk på min nya Tudor men får det inte att funka med ett vanligt verktyg (vet inte vad det heter, men sådant här men den här: http://www.singularstraps.se/product/verktyg-silver), vilket tydligen ska bero på att Rolex och Tudor har jävulskt hårt sittande stift (plus att jag har tummen mitt i handen).


(Jag vet att det bara är att gå till en Rolex/Tudor-AD så hjälper de mig byta, men vore soft att kunna byta hemifrån också.)

Här har du några alternativ, tänk på att spetsarna skall vara max 1mm för att funka. 1,1mm kan lätt slipas till.
http://www.watch-tool.de/html/bracelet_tools.php
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vad tror ni att en sån här mod skulle gå på?
Byter man hela tavlan eller målar man befintlig?

deepsea_by_torsten.jpg
 
Topp