• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nic

Rolex
2-Faktor
Finns den nån bra källa på nätet för höjdmått (lugg-till-lugg) på de olika Rolexmodellerna? Har försökt att söka runt lite själv utan nån större framgång.
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Om man köper en Rolex som har okänd servicehistorik men som är nyruckad och har amplitude på 270. När vet man när den ska servas?
 

deddas

Rolex
Hej!
Har köpt en DJ 16014 från gripenbro utan jubilee.
Jag vill nu köpa ett Jubilee separat och har gjort förfrågningar här på KS men även på VRF. Har fått ett erbjudande där personen i fråga säger att han har A, B och L10 jubilee länkar.
Bokstäverna är tillverkningsår och siffran månad om jag förstått allt rätt?
DJ:n är ifrån 1982 och serie 741. Vet någon om dessa passar med min DJ?
Mvh
Deddas
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Hej!
Har köpt en DJ 16014 från gripenbro utan jubilee.
Jag vill nu köpa ett Jubilee separat och har gjort förfrågningar här på KS men även på VRF. Har fått ett erbjudande där personen i fråga säger att han har A, B och L10 jubilee länkar.
Bokstäverna är tillverkningsår och siffran månad om jag förstått allt rätt?
DJ:n är ifrån 1982 och serie 741. Vet någon om dessa passar med min DJ?
Mvh
Deddas

Årtalet är oviktigt. Du behöver en 62510H-länk med 555 ändlänkar.
 

Rookien

Panerai
Funderat på en sak, givetvis är det som ofta svårt att generalisera men iaf.
När, efter ca tid, bör man trycktesta en sprillans ny uttagen klocka?
Gör ni det innan varje badsäsong?
I detta fall gäller det en DJ 116200.
//
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Funderat på en sak, givetvis är det som ofta svårt att generalisera men iaf.
När, efter ca tid, bör man trycktesta en sprillans ny uttagen klocka?
Gör ni det innan varje badsäsong?
I detta fall gäller det en DJ 116200.
//
Svårt att säga, beror på användning. Om man utsätter klockan för mycket vatten och kemikalier dagligen så varje år. Vid normal användning skulle jag säga vartannat år de första fem åren och därefter varje år. Hade nog gjort en packningsservice efter ungefär 7 år oavsett.
 

JoakimN

Omega
Rekar efter min första Rolex, det står mellan en Gmt master II Och en Submariner, med eller utan datum kvittar på den sista.
Det jag undrar är om det ens är möjligt att komma över en som inte behöver servas direkt(inom ett år) under 40k? Som student är min budget satt till högst 40k och inte ett öre mer :arghh::rolex:
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Rekar efter min första Rolex, det står mellan en Gmt master II Och en Submariner, med eller utan datum kvittar på den sista.
Det jag undrar är om det ens är möjligt att komma över en som inte behöver servas direkt(inom ett år) under 40k? Som student är min budget satt till högst 40k och inte ett öre mer :arghh::rolex:
En submariner 14060 kan du hitta under 40. Gmt blir nog svårare.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,

Vet att det nya verket avhandlats ett antal gånger och också kring när Sportmodellerna får det. Undrar dock lite över Rolex strategi här - den nya YM har det "gamla" verket, så också de nya perpeptualmodellerna. Om de tänker sig att göra en utfasning ligger väl isf denna rätt långt fram eller? Tänker mig att man inte introducerar nya modeller som man uppdaterar efter ett år? Att Breitling gör så är väl en sak, men knappast Rolex? Modeller som BLRO som introducerades för något år sedan - dröjer det för dessa att uppdateras tror ni? Konmer en helt ny klocka med de nya urverken eller skiftas endast verken?

Helt medveten om att ingen vet svaret - men vad tror ni?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Försöker förstå mig på Rolex förkortningar och vill mest kolla om jag fått något om bakfoten?

Det här är vad jag läst mig till hittills:
BLNR = BLeu NoiRe - Blå/Svart bezel - Batman (Edit BLue -> BLeu)
BLRO = BLue ROuge - Blå/Röd bezel - Pepsi
LN = Lunette Noire - Svart bezel
LV = Lunette Verte - Grön bezel - Hulken

Har Coke någon förkortning?
 
Senast ändrad:
Topp