• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Existerar panda dial till daytona 16520? Antar att det kom till yg/wg isf. Är jävligt sugen!


Du har helt Rätt, går väl att få tag på tavla men svårast är väl att få tag på en handlare som vill sälja och sätta in den på 16520. Håller med dig, den är snygg den tavlan.
 

coal

Omega
2-Faktor
Med risk för att ni alla ramlar av stolen av skratt så kommer kanske den mest dumma frågan någonsin men jag får fan inte styrning på det. Hur lyckas man ställa in så att datumet switchar när det ska? Nu får det ju bli en jäkla massa ändringar jag får snurra fram en dag mest hela tiden (vilket inte är så hälsosamt) tack på förhand!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Med risk för att ni alla ramlar av stolen av skratt så kommer kanske den mest dumma frågan någonsin men jag får fan inte styrning på det. Hur lyckas man ställa in så att datumet switchar när det ska? Nu får det ju bli en jäkla massa ändringar jag får snurra fram en dag mest hela tiden (vilket inte är så hälsosamt) tack på förhand!

dra fram klockan till det datumet som är innan dags datum, tex för idag, dra fram klockan till den 23 september, därefter drar du ut klockan i det yttersta läget och snurrar kronan över kl 12 så att datumet ändras till dagens (24) och sedan den exakta tiden :)
 

coal

Omega
2-Faktor
dra fram klockan till det datumet som är innan dags datum, tex för idag, dra fram klockan till den 23 september, därefter drar du ut klockan i det yttersta läget och snurrar kronan över kl 12 så att datumet ändras till dagens (24) och sedan den exakta tiden :)

Tack Fabian, du är en klippa :)


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Korspostar den här frågan här:

Kan någon utbilda mig om 'Sigma-tavlor'? Användes under vissa år och indikerar att indexen, eller kanske hela tavlan, är av guld om jag förstått det hela rätt?

Påverkar faktumet att det är en sigma-tavla prisbilden?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Skänkte en soffa till en lirare idag som körde en exp1:a, helt ny sa han. Han bara kika i typ fem sekunder i halvmörker men tavlan var sunburst i silver-nyans. Länken såg ok ut, den var med PCL och det tjockare spännet men frågan är ju, finns det en sån exp1:a? Det såg ut som 39mm:s modellen om det hjälper.

Var den sprojlans eller är det inte kosher?

Det var inte en sånhär:

RolexExplorerWhiteDial-2.jpg
 

Bino

Cartier
Skänkte en soffa till en lirare idag som körde en exp1:a, helt ny sa han. Han bara kika i typ fem sekunder i halvmörker men tavlan var sunburst i silver-nyans. Länken såg ok ut, den var med PCL och det tjockare spännet men frågan är ju, finns det en sån exp1:a? Det såg ut som 39mm:s modellen om det hjälper.

Var den sprojlans eller är det inte kosher?
Låter inte helt äkta. OP finns ju med silvrig sunburst och 3 6 9 index, men den har Rolex-kronan vid 12, är 36 mm och har inte PCL.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
sugen på en Submariner 14060
är det några årgångar jag bör undvika och vad är ett okej pris?
letar efter nyare fräschare sub:ar utan massa dings och repor.
Vet inte så mkt men de ligger nog på + 30 i vart fall. Sedan är väl de utan tillbehör närmare 30 och sen uppåt. Finns med och utan SCOC, om jag inte är ute och cyklar finns SCOC från 2007 och framåt.
En grymt snygg klocka och stirra dig ej blind på priset, de verkar inte gå ner i pris, utan stiger år efter år:)
 

Emil

Cartier
Vet inte så mkt men de ligger nog på + 30 i vart fall. Sedan är väl de utan tillbehör närmare 30 och sen uppåt. Finns med och utan SCOC, om jag inte är ute och cyklar finns SCOC från 2007 och framåt.
En grymt snygg klocka och stirra dig ej blind på priset, de verkar inte gå ner i pris, utan stiger år efter år:)


Äger sedan en tid tillbaka en Submariner 14060M (-09) som jag köpte här på K&S, är jättenöjd med klockan hittills!
om det finns något att anmärka på så skulle det vara metallspännet som jag tycket att Rolex kunde utformat bättre. vet dock inte hur dem nya ser ut idag då dem är utformade på ett annat sätt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Äger sedan en tid tillbaka en Submariner 14060M (-09) som jag köpte här på K&S, är jättenöjd med klockan hittills!
om det finns något att anmärka på så skulle det vara metallspännet som jag tycket att Rolex kunde utformat bättre. vet dock inte hur dem nya ser ut idag då dem är utformade på ett annat sätt.

De nya är mycket, mycket bättre. Men de gamla är charmiga.
 

Bawkins

Cartier
Väcker denna tråden lite.. :) Ämnar att lämna min Rolex 14060 för helservice (utan polering). I vilket prisintervall (riktlinje) kommer en sådan att hamna på? Var bör man vända sig? Vill serva hos AD, men bor inte i huvudstaden.. Är Bergströms Ur ett bra alternativ?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Väcker denna tråden lite.. :) Ämnar att lämna min Rolex 14060 för helservice (utan polering). I vilket prisintervall (riktlinje) kommer en sådan att hamna på? Var bör man vända sig? Vill serva hos AD, men bor inte i huvudstaden.. Är Bergströms Ur ett bra alternativ?
På nymans ligger service på ca 5000kr inkl polering. Oklart vad den kostar utan. Poleringen i sig kostar ca 2000 kr.
http://www.nymansur.com/service#rolex


Någon som vet om man kan välja bort polering vid service och således slippa betala de 2200kr polering kostar.... Då skulle kostnaden bli 2400 kr för service :)
 

Sond

Patek
På nymans ligger service på ca 5000kr inkl polering. Oklart vad den kostar utan. Poleringen i sig kostar ca 2000 kr.
http://www.nymansur.com/service#rolex


Någon som vet om man kan välja bort polering vid service och således slippa betala de 2200kr polering kostar.... Då skulle kostnaden bli 2400 kr för service :)

Rob E minskar inte priset om man tar bort poleringen. Jag tycker det är ganska skamligt. Inte riktigt värdigt ett seriöst företag.
 

Diogenes

Cartier
Äntligen fann jag tråden där mina två frågor förhoppningsvis kan besvaras.

Jag har nu kommit till det stadiet i mitt klockintresse där det är dags att införskaffa sig sin första Rolex. Jag är dock en obotlig romantiker för vintage-ur och ämnar således finna en Rolex från 50-60-tal, gärna än tidigare än så med en cirka storlek mellan 32-38mm.

1) Den naturliga frågan blir då; vart är det lämpligt att leta efter sådana - finns det någon handlare som särskilt inriktat sig på Rolex-vintage? Och hur är dessa äldre Rolexklockor att serva - är det som med, låt oss säga, JLC att allt färre urmakare vågar/vill stoppa sina mejslar i verket?
2) Då jag också lider av någon form av besatthet att lära mig saker (helst allt det nördiga [vilket vi alla har gemensamt här på KS]) så undrar jag också om någon kan rekommendera klassisk och uttömmande Rolex-litteratur i bokform? Detta skulle verkligen uppskattas.

Simma lugnt,
/I.R
 

ROB-1832

Cartier
2-Faktor
Rob E minskar inte priset om man tar bort poleringen. Jag tycker det är ganska skamligt. Inte riktigt värdigt ett seriöst företag.


Enligt Rolex riktlinjer så skall polering ingå i en komplett service. Givetvis som Rolex AD följer vi deras krav i högsta möjliga mån.
Dock, I takt med att intresset för vintage ur ökat samt värdet på dessa så har vi vid få tillfällen gjort avsteg och gått på kundens önskan om att utelämna polering.
Själva poleringen är inte det som är mest tidsödande. Nästan alla steg måste ju göras iallafall vid en helservice, därav att det ingår i service eller tvärtom utelämnas. Men naturligt att det finns åsikter om detta. Skamligt, seriöst eller oseriöst är upp till var och en att tycka precis som vi/Rolex har rätt att sätta sina riktlinjer, priser etc.

Trevlig helg på er!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Enligt Rolex riktlinjer så skall polering ingå i en komplett service. Givetvis som Rolex AD följer vi deras krav i högsta möjliga mån.
Dock, I takt med att intresset för vintage ur ökat samt värdet på dessa så har vi vid få tillfällen gjort avsteg och gått på kundens önskan om att utelämna polering.
Själva poleringen är inte det som är mest tidsödande. Nästan alla steg måste ju göras iallafall vid en helservice, därav att det ingår i service eller tvärtom utelämnas. Men naturligt att det finns åsikter om detta. Skamligt, seriöst eller oseriöst är upp till var och en att tycka precis som vi/Rolex har rätt att sätta sina riktlinjer, priser etc.

Trevlig helg på er!

Service med 5 års mellanrum samt polering vid varje service. Det går inte ihop, tyvärr.

Skönt att ni låter kunden välja iallafall. Blir svårmotiverat att serva hos AD annars, för min del.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
"Dock, I takt med att intresset för vintage ur ökat samt värdet på dessa så har vi vid få tillfällen gjort avsteg och gått på kundens önskan om att utelämna polering.
Själva poleringen är inte det som är mest tidsödande."



Intressant, givetvis har ni kran från Rolex men samtidigt skall ni ta hänsyn till kunden, kanske inte lätt alla gånger. Men du skriver att ni gjort några få avsteg, innebär det att jag som kund kan välja eller inte? Sedan vad ni tar betalt för eller ej det är en annan sak.
 

ROB-1832

Cartier
2-Faktor
"Dock, I takt med att intresset för vintage ur ökat samt värdet på dessa så har vi vid få tillfällen gjort avsteg och gått på kundens önskan om att utelämna polering.
Själva poleringen är inte det som är mest tidsödande."



innebär det att jag som kund kan välja eller inte?

Ja, som nämnt finns möjlighet att utelämna polering.

MVH
 

Wi

NLA
2-Faktor
En fråga till Rolex-experterna.
Är det endast 558 endlinks som fungerar på Datejust 1601 om man ska ha en 78360 länk?
Om inte, vilka andra endlinks fungerar?
 

Sond

Patek
Enligt Rolex riktlinjer så skall polering ingå i en komplett service. Givetvis som Rolex AD följer vi deras krav i högsta möjliga mån.
Dock, I takt med att intresset för vintage ur ökat samt värdet på dessa så har vi vid få tillfällen gjort avsteg och gått på kundens önskan om att utelämna polering.
Själva poleringen är inte det som är mest tidsödande. Nästan alla steg måste ju göras iallafall vid en helservice, därav att det ingår i service eller tvärtom utelämnas. Men naturligt att det finns åsikter om detta. Skamligt, seriöst eller oseriöst är upp till var och en att tycka precis som vi/Rolex har rätt att sätta sina riktlinjer, priser etc.

Trevlig helg på er!

Vill verkligen understryka min stora uppskattning att ni går in och svarar/diskuterar! Dock tycker jag det känns helt naturligt att ett företag har olika pris för arbeten som tar olika mycket tid i anspråk, allt annat lika. Självklart menar jag inte att priset ska justeras med mer än det arbete som bortfaller. Men att det borde justeras är nog ingen märklig åsikt, vare sig man enbart är en kund eller normalintresserad av prissättning av tjänster.

Skulle företagets vinstmarginaler vara hotade är det mer korrekt att justera upp priset på service inkl polering och justera ned priset på service exkl polering.

Självklart har vi fri prissättning på dessa tjänster. Men konkurrenssituationen är inte massiv. Det finns inte så många valmöjligheter på service av Rolex. Enligt min uppfattning bör företag som befinner sig i den situationen vara extra vaksamma på kunders önskemål, inte minst om det är relativt logiska önskemål kunderna har.

Då det skrivna ordet, inte minst på nätet, tenderar att uppfattas som starkare än vad som avses vill jag understryka att jag vid mina kontakter med er varit mycket nöjd! Utom detta med att betala för polering som inte utförs..;)
 

carlanton

Audemars
Enligt Rolex riktlinjer så skall polering ingå i en komplett service. Givetvis som Rolex AD följer vi deras krav i högsta möjliga mån.
Dock, I takt med att intresset för vintage ur ökat samt värdet på dessa så har vi vid få tillfällen gjort avsteg och gått på kundens önskan om att utelämna polering.
Själva poleringen är inte det som är mest tidsödande. Nästan alla steg måste ju göras iallafall vid en helservice, därav att det ingår i service eller tvärtom utelämnas. Men naturligt att det finns åsikter om detta. Skamligt, seriöst eller oseriöst är upp till var och en att tycka precis som vi/Rolex har rätt att sätta sina riktlinjer, priser etc.

Trevlig helg på er!



Du kanske kan svara på varför ni (och alla andra) behåller klockan i 5-6 veckor vid service, när själva servicen bara tar en dag eller så, om ens det. Varför inte då bara ha ett system där man bokar in sig på servicetid och lämnar in klockan en eller två dagar före den planerade tiden? Att alla klockor tar olika lång tid att serva är ju självklart men det borde väl ändå gå att uppskatta ungefär hur många timmar varje klocka kommer att ta? Fungerar ju för bilmekanikerna.
 
Topp