• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Wi

NLA
2-Faktor
Du kanske kan svara på varför ni (och alla andra) behåller klockan i 5-6 veckor vid service, när själva servicen bara tar en dag eller så, om ens det. Varför inte då bara ha ett system där man bokar in sig på servicetid och lämnar in klockan en eller två dagar före den planerade tiden? Att alla klockor tar olika lång tid att serva är ju självklart men det borde väl ändå gå att uppskatta ungefär hur många timmar varje klocka kommer att ta? Fungerar ju för bilmekanikerna.

Servicen tar väl inte så lång tid, men därefter kontrolleras väl klockan en längre tid för att funktion osv ska kunna garanteras?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
En fråga till Rolex-experterna.
Är det endast 558 endlinks som fungerar på Datejust 1601 om man ska ha en 78360 länk?
Om inte, vilka andra endlinks fungerar?

Enligt Datejust-tråden, och andra internetkällor så är det 558:eek:r som gäller för oyster. Det är det enda jag sett.
 
  • Like
Reactions: Wii

A.Gold

Omega
Har lite problem med att förstå en förkortning som jag såg på uret. Gällande 116718LN BK.

aqage8a3.jpg


Är med på att LN står för "lunette noir", men vad står BK för? (Gissningen är black och att det är urtavlan som det syftas på). Är det samma sak på 116718LN GN där GN står för grön urtavla?

Två följdfrågor:

Varför är förkortning på franska och inte på t.ex. tyska? - lyckades besvara frågan själv. I La-Chaux-de-Fonds talar man franska...

Om mitt antagande stämmer, varför förkortas bezelfärgen på franska och urtavlan på engelska?

Gör mig klok på det här KS! Hoppas förövrigt att jag inte gör mig dummare än vad jag är! :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har lite problem med att förstå en förkortning som jag såg på uret. Gällande 116718LN BK.



Är med på att LN står för "lunette noir", men vad står BK för? (Gissningen är black och att det är urtavlan som det syftas på). Är det samma sak på 116718LN GN där GN står för grön urtavla?

Två följdfrågor:

Varför är förkortning på franska och inte på t.ex. tyska? - lyckades besvara frågan själv. I La-Chaux-de-Fonds talar man franska...

Om mitt antagande stämmer, varför förkortas bezelfärgen på franska och urtavlan på engelska?

Gör mig klok på det här KS! Hoppas förövrigt att jag inte gör mig dummare än vad jag är! :)
Känns lite som urets eget hittepå, kolla i Rolex katalog och se om det står samma där.
 

Målarn

The Steak
Har lite problem med att förstå en förkortning som jag såg på uret. Gällande 116718LN BK.

aqage8a3.jpg


Är med på att LN står för "lunette noir", men vad står BK för? (Gissningen är black och att det är urtavlan som det syftas på). Är det samma sak på 116718LN GN där GN står för grön urtavla?

Två följdfrågor:

Varför är förkortning på franska och inte på t.ex. tyska? - lyckades besvara frågan själv. I La-Chaux-de-Fonds talar man franska...

Om mitt antagande stämmer, varför förkortas bezelfärgen på franska och urtavlan på engelska?

Gör mig klok på det här KS! Hoppas förövrigt att jag inte gör mig dummare än vad jag är! :)

Finns ingen GN såvitt jag vet. Den med grön tavla heter väl 116718LV?? Har sett den bli kallad så iaf på några annonser...

Rätta mig gärna om jag har fel..
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Har lite funderingar på en Explorer II 16570, när kom modellen?
Blev det några förändringar på modellen under årens lopp?
Har sett att de runt 199X har "lugholes". Är armbandet samma på alla årsmodeller?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har lite funderingar på en Explorer II 16570, när kom modellen?
Blev det några förändringar på modellen under årens lopp?
Har sett att de runt 199X har "lugholes". Är armbandet samma på alla årsmodeller?
Inga större förändringar bortsett från att man tog bort lugholsen, minns inte exakt när, man uppgraderade även till SEL-länken (se tabell nedan).

braceletchart.jpg
 

A.Gold

Omega
Finns ingen GN såvitt jag vet. Den med grön tavla heter väl 116718LV?? Har sett den bli kallad så iaf på några annonser...

Rätta mig gärna om jag har fel..

Följde Porsans råd och kollade upp det i en katalog och han har rätt:

areda3as.jpg


Så LN står för svart bezel medan LV står för grön bezel och det är samma ref. på den med grön tavla som den med svart.

umagyje7.jpg
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Vet att äldre gmt inserts finns i varianter som thin, fat, superfat, seriff osv. Hur ser det ut med inserts till saffirgmt? Dvs 16710,16700 och 16760, är dessa fonts standardiserade eller finns det varianter här också?
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ingen vet. Men Frank Stella ligger bra till i min bok.

Ja, läst det också. Samt även att det härstammar från det faktum att tavlorna skall glimma som stjärnor (dvs Stella på latin) men tycker ändå att det är lite underligt att ett begrepp som är så vedertaget i Rolexkretsar är så bristfälligt underbyggt. Eller?
 

Espresso

Cartier
Jag har en fråga gällande submarinern, där jag kanske behöver hjälp med att ställa frågan på rätt sätt med, jag hoppas att ni som är inbitna på Rolex kan hjälpa mig med ett övergripande svar. Jag skulle kort vilja veta vad Rolex Submariner Red är, har läst om det i en del trådar men inte riktigt förstått vad skillnaden är, mer än att den verkar väldigt mycket dyrare.

Är det att submarinertexten är i rött som utmärker klockan, och vad är det som driver priset på den? Jag har fått för mig att Rolex inte har limited editions. tacksam för all hjälp.
 

Sond

Patek
Jag har en fråga gällande submarinern, där jag kanske behöver hjälp med att ställa frågan på rätt sätt med, jag hoppas att ni som är inbitna på Rolex kan hjälpa mig med ett övergripande svar. Jag skulle kort vilja veta vad Rolex Submariner Red är, har läst om det i en del trådar men inte riktigt förstått vad skillnaden är, mer än att den verkar väldigt mycket dyrare.

Är det att submarinertexten är i rött som utmärker klockan, och vad är det som driver priset på den? Jag har fått för mig att Rolex inte har limited editions. tacksam för all hjälp.

Mer kunniga får hoppa in och svara med lite mer kunskap än vad jag har. Men du är inne på rätt spår. Det är texten som är röd. Rolex använde röd text under några år som standard. Men Rolex/kunderna gillade inte det så man gick tillbaka till vit text. Därmed finns det bara ett fåtal(jämfört med vit) och de blir då eftertraktade och priset ökar.

Det finns också de med guldtext och de kalls Gilt.
 

Espresso

Cartier
Mer kunniga får hoppa in och svara med lite mer kunskap än vad jag har. Men du är inne på rätt spår. Det är texten som är röd. Rolex använde röd text under några år som standard. Men Rolex/kunderna gillade inte det så man gick tillbaka till vit text. Därmed finns det bara ett fåtal(jämfört med vit) och de blir då eftertraktade och priset ökar.

Det finns också de med guldtext och de kalls Gilt.


Intressant, tack för infon. När det gäller Gilt är det både texten på tavlan och indexeringen? Sökte lite snabbt och såg ut som att det gällde båda.

Hur ser det ut med samlarvärdet på de olika? Är red mer värdefullt än Gilt? Samt finns det några andra modeller som har högt värde?
 

luddviig

Panerai
Har en 34mm tudor och skulle vilja ha ett jubilee band till det, någon som vet vad det är för ref ja ska leta efter på bandet?
Den är 19mm mellan luggarna.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Är det någon som vet om man kan sätt på en vitguldsring från en 116234 datjuste på en 116200? Om man skulle trötta på sin datjuste utan vitguldsring och vill pimpa den så att säga.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
En skitdum fråga; kan man på nåt vis montera bezel från en 16710 på en 16570?


Skickat från min Commodore 64
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Testa guldmetoden och bita i den?

Vilken årsmodell snackar vi om?
Min från -07 har rolexkronan i undersidan glaset vid nr 6. Lys med ficklampa från sidan så bör den synas om det är en liknande årsmodell.

Säger inte så mycket... Runt 2003 introducerades LEC (Laser Etched Crown) på GMT-modellerna.

Det lättaste sättet att ta reda på om den ät äkta är att öppna den. Alt om han lägger upp bilder, vilket inte kan garantera något i och för sig. Men det finns lite tells för fake-subar
 

luddviig

Panerai
Hur många mm är det på en datejust 1601 mellan luggarna? Är det 19mm eller 20mm?
Tänkte också fråga hur lång klockan är på längden(?), alltså från luggen på ena sidan till luggen på andra sidan.

Tack! :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hur många mm är det på en datejust 1601 mellan luggarna? Är det 19mm eller 20mm?
Tänkte också fråga hur lång klockan är på längden(?), alltså från luggen på ena sidan till luggen på andra sidan.

Tack! :)

Lug width/bandbredd: 20 mm

Lug-to-lug: 43,8 mm (ska det vara - brukar anges allt mellan 42 mm till 44 mm).

Varsågod!
 

Icaras

Rolex
Svaret finns säkert redan men vad innebär maxi-case/dial. Varför just maxi? Skulle någon kunna göra en bildjämförelse? :)
 
Topp