• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KenKun

Patek
2-Faktor
Säker på att den såg ut som NY när dom polerat den?
Hittade

CFC544F9-CF72-4C74-ACCD-9EE6F79F04A9.jpeg
 

Petter86

Breitling
Visar en före och efter bild här efter servicen och polering.
 

Bilagor

  • IMG_20190908_103641_346.jpg
    IMG_20190908_103641_346.jpg
    67.1 KB · Visningar: 1
  • IMG_20190908_103643_335.jpg
    IMG_20190908_103643_335.jpg
    64 KB · Visningar: 1
  • Screenshot_20190908-103750_Messenger.jpg
    Screenshot_20190908-103750_Messenger.jpg
    109 KB · Visningar: 2

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har en 16014 från 79/79 som jag fick servad på Rob. Fick byta bakboett pga frätskador och kunde även byta mellanboett (valfritt, vissa frätskador antar jag) om jag ville ha garanterat täthet. Tycker inte det blir samma klocka om man byter mellanboett och kostanden låg precis som i ditt fall på runt 15 000 kr. Jag badar inte med den i vilket fall som helst, så valet var enkelt. Det märkliga är att ett par år tidigare hade jag lämnat den till Bergmans för service, och då fick jag ingen som helst notering på att något borde bytas. Har svårt att tro att alla skador uppkommit just nu - frågan är om vissa AD är övernitiska eller om andra slarvar...
Hur fick du frätskador?
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Hur fick du frätskador?
Jag har en 16014 från 79/79 som jag fick servad på Rob. Fick byta bakboett pga frätskador och kunde även byta mellanboett (valfritt, vissa frätskador antar jag) om jag ville ha garanterat täthet. Tycker inte det blir samma klocka om man byter mellanboett och kostanden låg precis som i ditt fall på runt 15 000 kr. Jag badar inte med den i vilket fall som helst, så valet var enkelt. Det märkliga är att ett par år tidigare hade jag lämnat den till Bergmans för service, och då fick jag ingen som helst notering på att något borde bytas. Har svårt att tro att alla skador uppkommit just nu - frågan är om vissa AD är övernitiska eller om andra slarvar...
Och framförallt, hur mår din handled om klockan fick frätskador? :p
 

Petter86

Breitling
Jag föredrar den som den var innan med en fin borstning. Nu ser den mycket mjukare ut. Men som sagt det viktigaste är att du som äger klockan är nöjd!

Tack för era kommentarer och råd. Jag kan inte så mycket om hur man ska tänka osv så det är värdefullt att människor med bättre insyn ger sin åsikt.

Själva inserten funderar jag på att byta då jag stör mig på att det finns några repor på den.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Tack för era kommentarer och råd. Jag kan inte så mycket om hur man ska tänka osv så det är värdefullt att människor med bättre insyn ger sin åsikt.

Själva inserten funderar jag på att byta då jag stör mig på att det finns några repor på den.
Släng inte nuvarande bara för att du byter. Svårt att se på bilden om det är ett serif eller inte men om det är de så är det värt 2-3k i förhållande till serviceinsert som kostar ca 900
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
varför lägger man ens en sån här kommentar? skitnödigt delux

det är väl han med extremt lång arbetslivserfarenhet? som du nu försöker förminska. Snyggt gjort!
Antingen kan man polera eller inte och det har inget med år i branschen att göra. Som sagt så länge ägaren är nöjd men vilseledande att kalla poleringen för att se ny ut för andra som inte vet bättre
 

noeLLY

Cartier
Är denna bra polerad / borstad?

711E1915-4C47-4EFA-8345-4517058AA1BF.jpeg
Jag brukar inte avgöra sånt på bild utan med ögat i verkligheten. På bilden ser det ut som vissa mörkare partier i borstningen samt kanten till vänster är mörkare. Är det fett iom flottet som syns i det blanka eller skugga eller blank polerat eller något annat? är det din klocka? hur såg klockan ut innan? hur lång tid tog det? vad kostar en polering/hur lång tid har han på sig för att tjäna pengar på det? brukar han få klagomål på sin polering eller är det 1 av 100 kunder? 1 av 50? 1 av 10? mycket att ta ställning till.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag brukar inte avgöra sånt på bild utan med ögat i verkligheten. På bilden ser det ut som vissa mörkare partier i borstningen samt kanten till vänster är mörkare. Är det fett iom flottet som syns i det blanka eller skugga eller blank polerat eller något annat? är det din klocka? hur såg klockan ut innan? hur lång tid tog det? vad kostar en polering/hur lång tid har han på sig för att tjäna pengar på det? brukar han få klagomål på sin polering eller är det 1 av 100 kunder? 1 av 50? 1 av 10? mycket att ta ställning till.
vad har det med att göra då? :) du som vet tänker jag, polerat mycket?
Är du släkt med honom eller vad är grejen?
 

noeLLY

Cartier
Men visst är det skönt att det kommit så mycket längre med lapping, jiggar, lasersvets etc? kommer ni ihåg för 15år sedan hur mycket såg ut som kom från serviceverkstäder.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag brukar inte avgöra sånt på bild utan med ögat i verkligheten. På bilden ser det ut som vissa mörkare partier i borstningen samt kanten till vänster är mörkare. Är det fett iom flottet som syns i det blanka eller skugga eller blank polerat eller något annat? är det din klocka? hur såg klockan ut innan? hur lång tid tog det? vad kostar en polering/hur lång tid har han på sig för att tjäna pengar på det? brukar han få klagomål på sin polering eller är det 1 av 100 kunder? 1 av 50? 1 av 10? mycket att ta ställning till.
Herregud.

Peder tyckte själv att det var dåligt gjort, så han fick göra om poleringen.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
vad har det med att göra då? :) du som vet tänker jag, polerat mycket?
Som Kenkun säger så tyckte urisen själv att det var dåligt gjort. Kan du inte avgöra om en polering är bra eller inte så kanske du inte borde uttala dig om det.
Vad tror du själv att det har att göra med? Precis som vissa är bättre på ett jobb än annan oavsett år i branschen. Känslan, detaljer, kunskap mm.
Har du vaknat på fel sida eller vad är problemet?
 

noeLLY

Cartier
Som Kenkun säger så tyckte urisen själv att det var dåligt gjort. Kan du inte avgöra om en polering är bra eller inte så kanske du inte borde uttala dig om det.
Vad tror du själv att det har att göra med? Precis som vissa är bättre på ett jobb än annan oavsett år i branschen. Känslan, detaljer, kunskap mm.
Har du vaknat på fel sida eller vad är problemet?
Jag är totalt övertygad att jag kan det.
jag tror inte, jag vet vad det har att göra med. Jag skrev flertalet av faktorerna i mitt tidigare inlägg till @KenKun
Jag ser också båda sidorna av myntet. Jag är även övertygad om att en bra polering kan utföras i Sverige.
 
En tanke bara - hoppas det är rätt tråd att dryfta den - jag som säkert fler av er har en prenumeration på Blocket. Så snart det dyker upp något som jag lagt in ett sökord på ploppar det upp en notis i min telefon. Dessutom kommer ett sammanfattande mejl varje kväll med nya annonser. Och sista veckorna, kanske månaden har jag sett väldigt många annonser för Pepsi och nya Batman. Jag tycker mig också skönja en trend (en svag, men ändå) att priserna på Blocket dämpas något. Egentligen hade jag velat plotta in priser i ett excelark för att tydligt kunna konstatera en trend. Men, annonspris och slutligt pris är ju något annat och det finns så mycket felkällor och kompensatoriska faktorer att det inte känns lönt.
Nåja - någon mer som delar samma reflektion kring Pepsin/Nya Batman eller är det mitt önskedrömmande som påverkar min uppfattning av en eventuell trend?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag är totalt övertygad att jag kan det.
jag tror inte, jag vet vad det har att göra med. Jag skrev flertalet av faktorerna i mitt tidigare inlägg till @KenKun
Jag ser också båda sidorna av myntet. Jag är även övertygad om att en bra polering kan utföras i Sverige.
Så då menar du att den aktuella klockan är bra polerad när den uppenbart blivit mjuk?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
En tanke bara - hoppas det är rätt tråd att dryfta den - jag som säkert fler av er har en prenumeration på Blocket. Så snart det dyker upp något som jag lagt in ett sökord på ploppar det upp en notis i min telefon. Dessutom kommer ett sammanfattande mejl varje kväll med nya annonser. Och sista veckorna, kanske månaden har jag sett väldigt många annonser för Pepsi och nya Batman. Jag tycker mig också skönja en trend (en svag, men ändå) att priserna på Blocket dämpas något. Egentligen hade jag velat plotta in priser i ett excelark för att tydligt kunna konstatera en trend. Men, annonspris och slutligt pris är ju något annat och det finns så mycket felkällor och kompensatoriska faktorer att det inte känns lönt.
Nåja - någon mer som delar samma reflektion kring Pepsin/Nya Batman eller är det mitt önskedrömmande som påverkar min uppfattning av en eventuell trend?
Priserna har stabiliserats, men fortfarande dyrt
 
Topp