• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Freedeeriikk

Breitling
Bild kommer här. Som sagt är denna bild tagen i "rätt vinkel" och direkt under lampa.
 

Bilagor

  • IMG_20191120_183746.jpg
    IMG_20191120_183746.jpg
    316.2 KB · Visningar: 7

Freedeeriikk

Breitling
Så du ser dammpartikeln, urmakaren gör det inte men den syns samtidigt jättemycket på bild??? Du borde ha visat uris en bild i sådana fall :)

Du får nog ta och lägga upp en bild så att alla kan bilda sig sin egen uppfattning.

Har laddat upp bild nu. Jag blev förvånad att dem inte kunde se det. Därav mailade jag en bild till dem i efterhand. Då sa de att det kunde vara damm eller defekt i urtavlan men svårt att säga och att jag själv fick avgöra om den skulle skickas iväg till Rolex eller inte..
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har laddat upp bild nu. Jag blev förvånad att dem inte kunde se det. Därav mailade jag en bild till dem i efterhand. Då sa de att det kunde vara damm eller defekt i urtavlan men svårt att säga och att jag själv fick avgöra om den skulle skickas iväg till Rolex eller inte..
Om de nu inte kan öppna klockan och kontrollera själva så hade jag bett dem skicka den till Rolex.
Hade stört ihjäl mig på det där och en ny Rolex ska vara "perfekt"!
 

Ninen79

Audemars
Vanligt med dammpartiklar om man granskar noga. Finns risk att man får tillbaka klockan med ännu mer damm innanför glaset. Syns inte dammpartiklarna på 20 cm avstånd för blotta ögat så är det bara onödigt att öppna klockan.
Haft damm innanför glaset på bl. Hulk, PO, Kermit (fingeravtryck).
 

Freedeeriikk

Breitling
Vanligt med dammpartiklar om man granskar noga. Finns risk att man får tillbaka klockan med ännu mer damm innanför glaset. Syns inte dammpartiklarna på 20 cm avstånd för blotta ögat så är det bara onödigt att öppna klockan.
Haft damm innanför glaset på bl. Hulk, PO, Kermit (fingeravtryck).
Har också fått uppfattningen att det är vanligt. Inte ens Rolex jobbar i helt dammfria miljöer. Det syns från 20 cm avstånd med blotta ögat. Men som sagt enbart i vissa vinklar och starkt ljus. Därav blir jag väldigt kluven...
 

Freedeeriikk

Breitling
Vanligt med dammpartiklar om man granskar noga. Finns risk att man får tillbaka klockan med ännu mer damm innanför glaset. Syns inte dammpartiklarna på 20 cm avstånd för blotta ögat så är det bara onödigt att öppna klockan.
Haft damm innanför glaset på bl. Hulk, PO, Kermit (fingeravtryck).
Och vad jag framförallt inte vill ska vara fallet är att det är någon form av defekt (vilket jag dock inte tror och hoppas att urmakaren hade sett vid inspektion).
 

Ninen79

Audemars
Har också fått uppfattningen att det är vanligt. Inte ens Rolex jobbar i helt dammfria miljöer. Det syns från 20 cm avstånd med blotta ögat. Men som sagt enbart i vissa vinklar och starkt ljus. Därav blir jag väldigt kluven...
Om man tittar noggrann under starkt solljus (utomhus) så kan jag garantera att dem flesta klockor har något på tavlan/ under glaset eller på innerringen som inte ska vara där.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Du har nog rätt. Får brottas med mina inre demoner ett tag och om jag fortfarande stör mig under garantiperioden kan jag ju alltid ta ett beslut senare.
Jag tycker att det är riktigt jobbigt när man börjar störa sig på något. Går liksom inte att sluta tänka på det. Jag kanske är onormalt petig iofs, eller vad säger du @TeQu ? :D
 
Senast ändrad:

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Hur är det med stretch på Jubilee-länkar från mitten av 2000-talet? Är det lika horribelt som man sett vissa i stretch från 70-80 eller har de bättrat på dom?
 

Doc_152

Omega
Tänkte bästa att jag vänder mig till en kraft större än mig själv, rolexgudarna på forumen. Ni som kan rolex, vad pratar vi för värdeminskning om originalbandet saknas?
Kikar på en ref 5500. Den saknar stålbandet och sitter på en läderband just nu. Passar mig då jag generellt ogillar stålband. Men tänkte mer om den ska säljas i framtiden. Det är bara klockan det handlar om. Har ingen låda, papper å så. Nyligen servad hos tredjepart. Och tack gode gud för det på den inte blivit sönderpolerad och har lite trevlig patina med.
 

Zingo

Rolex
Om man tittar noggrann under starkt solljus (utomhus) så kan jag garantera att dem flesta klockor har något på tavlan/ under glaset eller på innerringen som inte ska vara där.
Oh no, har inte märkt något tidigare.. är det värt att nu titta extra noga.. tänk om man då finner något och börjar störa sig på det!? :nailbiting: :banghead:
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tänkte bästa att jag vänder mig till en kraft större än mig själv, rolexgudarna på forumen. Ni som kan rolex, vad pratar vi för värdeminskning om originalbandet saknas?
Kikar på en ref 5500. Den saknar stålbandet och sitter på en läderband just nu. Passar mig då jag generellt ogillar stålband. Men tänkte mer om den ska säljas i framtiden. Det är bara klockan det handlar om. Har ingen låda, papper å så. Nyligen servad hos tredjepart. Och tack gode gud för det på den inte blivit sönderpolerad och har lite trevlig patina med.
Om du köper utan länk så har ju så att säga priset redan justerats en gång för att kompensera den saknade länken. Du lär alltså inte förlora mer än motsvarande klocka med länk, men priset för klockan utan är ju lägre både när du köper och säljer. Länka gärna till klockan du funderar på så kan du få bättre bedömning om begärt pris är rätt.
 

Doc_152

Omega
Om du köper utan länk så har ju så att säga priset redan justerats en gång för att kompensera den saknade länken. Du lär alltså inte förlora mer än motsvarande klocka med länk, men priset för klockan utan är ju lägre både när du köper och säljer. Länka gärna till klockan du funderar på så kan du få bättre bedömning om begärt pris är rätt.

Snubben har två likadana air king, samma år men ena har blå och den andra vit/silveraktig urtavla, skicket uppskattar jag till typ samma, båda utan box och papper. Jag vet inte om urtavlorna ändrar värdet på nåt sett men den blåa saknar stålband och han vill ha lika mycket för båda.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Snubben har två likadana air king, samma år men ena har blå och den andra vit/silveraktig urtavla, skicket uppskattar jag till typ samma, båda utan box och papper. Jag vet inte om urtavlorna ändrar värdet på nåt sett men den blåa saknar stålband och han vill ha lika mycket för båda.
Jaha.
Som sagt - om du vill ha hjälp att bedöma skick, pris etc så skicka en länk till försäljningen/annonsen så ska du se att du får lite mer hjälp!
 
Topp