• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Script

Cartier
Såg ett klipp på tuben där en man besökte Rolex-Ad i Japan. De har tydligen infört en regel där nu som säger att de bara säljer sportstål till människor som kan bevisa att de bor i Japan.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Såg ett klipp på tuben där en man besökte Rolex-Ad i Japan. De har tydligen infört en regel där nu som säger att de bara säljer sportstål till människor som kan bevisa att de bor i Japan.
Det känns rätt tandlöst då det knappast är några problem att plocka ut klockorna och sedan sälja dem vidare. Ett mer effektivt sätt att komma åt den internationella gråhandeln vore att begränsa garantin till att enbart gälla i samma land som klockan är köpt även om det på sätt och vis kan vara problematiskt för en del kunder.
 

Rulle

Audemars
Såg ett klipp på tuben där en man besökte Rolex-Ad i Japan. De har tydligen infört en regel där nu som säger att de bara säljer sportstål till människor som kan bevisa att de bor i Japan.
och ändå har dom inga sportrollar att visa upp ens?
gråhandlarna och pantshopparna i tokyo har stålsport i överflöd
asså nåt av de sjukaste jag sett!!!
 

RailBird

Omega
Det känns rätt tandlöst då det knappast är några problem att plocka ut klockorna och sedan sälja dem vidare. Ett mer effektivt sätt att komma åt den internationella gråhandeln vore att begränsa garantin till att enbart gälla i samma land som klockan är köpt även om det på sätt och vis kan vara problematiskt för en del kunder.
Även om jag personligen inte är ett fan av deras ändring tror det hjälper att minska problemet då det begränsar antalet personer som har möjligheten att sälja vidare. Självklart ingenting som ensamt löser allt men det är inte ett problem som kommer(eller kanske ens bör) lösas över en natt. Ditt förslag försämrar själva produkten och är, i min åsikt, inte rätt väg.
 

Hangarhunden

Cartier
Jag provar att ställa denna fråga här.
Finns det något "trick" med att hitta mailadresser till utländska Rolex ADs? (Asien)
På Rolex hemsida finns det alltid bara tel.nr. men jag vill maila, då jag vet att deras talade engelska i luren är i princip obefintlig.
Även allmän googling på specifik AD har inte gett något.
Några tips?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag provar att ställa denna fråga här.
Finns det något "trick" med att hitta mailadresser till utländska Rolex ADs? (Asien)
På Rolex hemsida finns det alltid bara tel.nr. men jag vill maila, då jag vet att deras talade engelska i luren är i princip obefintlig.
Även allmän googling på specifik AD har inte gett något.
Några tips?

Gömde att citera.
Vilka behöver du?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Även om jag personligen inte är ett fan av deras ändring tror det hjälper att minska problemet då det begränsar antalet personer som har möjligheten att sälja vidare. Självklart ingenting som ensamt löser allt men det är inte ett problem som kommer(eller kanske ens bör) lösas över en natt. Ditt förslag försämrar själva produkten och är, i min åsikt, inte rätt väg.
Nej, men för de allra flesta kunder är det ett icke-problem. Skulle det vara så att man flyttar till ett annat land inom garantiperioden är det inte svårare än att de begär uppvisande av t.ex. en gammal faktura såsom elräkning adresserad till det aktuella landet vilket på många håll är standardförfarandet för att verifiera sin identitet/adress.

Det skulle så klart kunna skapa vissa problem för det fåtal kunder som konstant är på resande fot men skulle problem uppstå är det inte heller svårare än att de reparerar klockan under garantin och låter dig hämta ut den hos din lokala AD i landet där du är bosatt.

Det finns ingen lösning som är hundraprocentig men det känns som ett väldigt effektivt sätt att komma tillrätta med åtminstone den gränsöverskridande gråhandeln.
 

Barricello

Audemars
Sorry läste slarvigt.. Just denna verkar jag sakna.
Går det inte bra att kontakta dom via denna?
upload_2019-12-9_16-8-31.png
 

Jglgbg

Cartier
Haft lite funderingar på en Sub 16610 men tyckt den är lite liten på handleden i jämförelse med 116610 som jag tyckte satt bättre. Men hur är Sea-Dweller 16600 i storlek? Mer lik 116610 men med smalare bandhorn? Om någon ägt både 16610/116610 och 16600 och kan dela med sig av erfarenheten vore jag tacksam! :)
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Haft lite funderingar på en Sub 16610 men tyckt den är lite liten på handleden i jämförelse med 116610 som jag tyckte satt bättre. Men hur är Sea-Dweller 16600 i storlek? Mer lik 116610 men med smalare bandhorn? Om någon ägt både 16610/116610 och 16600 och kan dela med sig av erfarenheten vore jag tacksam! :)

Har ägt både 116610 och 16600. Skulle säga att 16600 bärs mindre. Jag sålde min 116610 just för att den kändes för stor och ”klossig”. Gillar mer det eleganta och nätta med 5-siffriga. Det beror väl väldigt mycket på hur stora handleder man har. Mina är runt 16,5-17 cm. Bara provat 16610 för många år sedan så kan inte uttala mig men kan inte tänka mig att det skulle vara nån jätteskillnad mellan den och 16600.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Haft lite funderingar på en Sub 16610 men tyckt den är lite liten på handleden i jämförelse med 116610 som jag tyckte satt bättre. Men hur är Sea-Dweller 16600 i storlek? Mer lik 116610 men med smalare bandhorn? Om någon ägt både 16610/116610 och 16600 och kan dela med sig av erfarenheten vore jag tacksam! :)
16600 er veldig lik en 16610, men tjockare.
 

Rulle

Audemars

som någon annan nämnde så har dom någon regel om att dom endast säljer sportstål till inhemska personer och inte turister!

sen sades det i detta klippet att dom har en till regel om att m,an endast kan köpa en av varje modell under en 5 års period vilket känns riktigt bra förutom för serieflippare.
endast YM, milgaus och air-king ingår ej i den sista regeln.

sägs även att alla köp registreras och certet kommer en månad senare hem till en.
 

xelor2006

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Tack. Bara vänta då. Att betala 230-250k för en stål daytona är fortfarande vansinne ;-)
ja du.. det mesta oftast rätt dyrt
dock var tex datejust TT billigare men oftast i regel så låg det mesta över


air-king låg väl också snäppet under list
114060 ny ligger på ca 1 miljon yen...runt 90k

daytona i tokyo hos gråisarna var ungefär runt 250k
 
Topp