• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Handlar nog inte om vad som är rimligt.
+60k är nog inget AD är intresserade att sponsra med.

Det är ju faktiskt just detta som gjort att cirkusen uppstått och fortsatt under alla dessa år.
Tänk en värld där inga Rolex säljs över listpriset. Drömmen!

Missförstå mig inte, folk får gärna tjäna pengar på klockor. Men det vore ju skönt att kunna köpa roliga modeller till vettiga priser.
Har lite svårt att se varför det skulle vara en dröm? Misstolka mig inte, jag har två Rollar i dagsläget men för dom som gillar Rolex så mycket så finns dom ju tillgängliga nu också, lite dyrare då givetvis. Jag tror att i en värld där inga rollar säljs över list så kommer nog större delen av intresset svalna, man får bättre för pengen hos andra tillverkare helt enkelt då list nu också är högt!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hahaha nej jag menar att det är sjukt att om du spenderar säg 100k och går med vinst så har dom mycket att säga till om. Backar man så är det ingen som har någon åsikt.
AD är hycklare. De säljer till professionella gråhandlare hela tiden men jag antar att de agerar när viktiga kunder som väntar på något upptäcker att privatpersoner flippar publikt 20 meter bredvid ADn för profit. Då är det betydligt värre än de som de sålt till proffsen.

Nymans/Rob känner sig förmodligen bara tvingade att agera när de blir påkomna. Inte som att klockor som sprids ut i världen av proffshandlare får konsekvenser så länge som ingen märker. Eller tror någon på fullaste allvar att svenska ADs kränger klockor för 1-2msek varje dag i sin butik när den är öppen? Det gör de inte.

https://www.allabolag.se/5565814554/ab-nymans-ur-1851

https://www.allabolag.se/5562221654/rob-engstrom-trading-aktiebolag

AD bryr sig mer för att de ser ut som idioter än för att Rolex pressar dem. De försöker ha kvar en kundbas som respekterar dem när de egentligen bara är bekväma och lata som letar enkla pengar som valfri opportunist med allokering. Det är bättre för dem att sälja till gråhandlare än till kreti och pleti som sedan skapar problem bland resten av kundbasen.
 
Senast ändrad:

JB_XII

Rolex
Vi pratar fortfarande om klockor va? Ni vet; sånna där små tingestar som gör att vissa av oss blir lite glada av att ha på armen.. Eller pratar vi om gratis pengar som vissa bara känner sig entitled to?

Det borde handla om modeller, årtal, komplikationer, känsla och mycket annan historia.

Diskussionen som uppstått här är väl just för att AD börjar ta tag i saken för att uppnå detta.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Jag tycker allt detta har blivit så patetisk. Varför kan man inte glädjas för andra som har haft möjlighet att köpa en klocka från en AD. Sen att klockan är värd så mycket som den gör i marknaden är väl inte säljarens fel, nog köparnas ”fel”. Efterfråga och tillgång. Är min klocka värd mer i marknaden än vad list, självklart säljer jag den till marknadspris.

Det är ingen som tvingar andra att köpa en klocka. Själv har jag köpt en klocka för premiepris. Mycket dyrare än list. Jag är nöjd med det. Ingen som tvingade mig. Vill jag inte vänta och inte kan komma med i Ad:s lista så är det bara gilla läget.

Sen får man inte glömma ap och patek. Deras utveckling är galen värre än Rolex och ändå är det ingen som väljer prata om dem. Låt folk göra precis vad de vill. Vill man sälja en pepsi för 175 eller 145 så är det säljaren som bestämmer och köparna som sätter marknaden. Tyckte denna tråden var trevligare än gång i tiden. Alldeles för många hatare vilket gör allt annat tråkigare.
 

JB_XII

Rolex
Har lite svårt att se varför det skulle vara en dröm? Misstolka mig inte, jag har två Rollar i dagsläget men för dom som gillar Rolex så mycket så finns dom ju tillgängliga nu också, lite dyrare då givetvis. Jag tror att i en värld där inga rollar säljs över list så kommer nog större delen av intresset svalna, man får bättre för pengen hos andra tillverkare helt enkelt då list nu också är högt!

Precis, vore ju fantastiskt att kunna köpa fler modeller till ett lägre pris, oavsett andrahandsvärdet.
Det höga priset idag bygger ju endast på ett bra andrahandsvärde som genererat en hög efterfrågan.

Om intresset hos vissa svalnar för att priserna sjunker i jämförelse med listpriset, så är det nog ingen större förlust. Då försvinner ju alla ”investerare” bara :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Daytona söndag
7189725E-DCFB-4428-B3A4-F68AD756444D.jpeg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag tycker allt detta har blivit så patetisk. Varför kan man inte glädjas för andra som har haft möjlighet att köpa en klocka från en AD. Sen att klockan är värd så mycket som den gör i marknaden är väl inte säljarens fel, nog köparnas ”fel”. Efterfråga och tillgång. Är min klocka värd mer i marknaden än vad list, självklart säljer jag den till marknadspris.

Det är ingen som tvingar andra att köpa en klocka. Själv har jag köpt en klocka för premiepris. Mycket dyrare än list. Jag är nöjd med det. Ingen som tvingade mig. Vill jag inte vänta och inte kan komma med i Ad:s lista så är det bara gilla läget.

Sen får man inte glömma ap och patek. Deras utveckling är galen värre än Rolex och ändå är det ingen som väljer prata om dem. Låt folk göra precis vad de vill. Vill man sälja en pepsi för 175 eller 145 så är det säljaren som bestämmer och köparna som sätter marknaden. Tyckte denna tråden var trevligare än gång i tiden. Alldeles för många hatare vilket gör allt annat tråkigare.
Hade du inte varit gladare / nöjdare om du fick köpa klockan till list då?
 

j0cke9100

Omega
Hur vet Nymans att du är du? Alltså du har ju lagt ut klockorna här under ett alias men jag förmodar att du ställt dig i kö hos dem med ditt eget namn och inte samma alias?

Skulle tro att det var mitt eget fel för jag skrev inköpsdatum och AD i annonsen. Så de kunde väl lägga ihop 1+1 och gissa att det var jag. Det intressanta var ju dock att de inte ställde någon fråga utan gick direkt på en svartlistning.

—-
En del i det absurda ligger ju också i att de prioriterar Kunder med god köphistorik. Dvs för att ens hamna på listan och dessutom kunna få gå före i kön och köpa en klocka efter viss väntetid så ska du spendera ex antal pengar i deras butik och helst på de klockor som ligger på hyllan hos dem. Dvs köper jag omega och andra typer av klockor för X tusen kronor så hamnar jag före i Kön och får köpa en klocka från rolex jag verkligen vill ha. Hur rolex kan låta ADs som krons och Nymans agera på det sättet är för mig mycket märkligt. Dvs AD uppmuntrar dig att köpa andra varumärken för att komma åt rolex sportstål sortiment.
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Skulle tro att det var mitt eget fel för jag skrev inköpsdatum och AD i annonsen. Så de kunde väl lägga ihop 1+1 och gissa att det var jag. Det intressanta var ju dock att de inte ställde någon fråga utan gick direkt på en svartlistning.

—-
En del i det absurda ligger ju också i att de prioriterar Kunder med god köphistorik. Dvs för att ens hamna på listan och dessutom kunna få gå före i kön och köpa en klocka efter viss väntetid så ska du spendera ex antal pengar i deras butik och helst på de klockor som ligger på hyllan hos dem. Dvs köper jag omega och andra typer av klockor för X tusen kronor så hamnar jag före i Kön och får köpa en klocka från rolex jag verkligen vill ha. Hur rolex kan låta ADs som krons och Nymans agera på det sättet är för mig mycket märkligt. Dvs AD uppmuntrar dig att köpa andra varumärken för att komma åt rolex sportstål sortiment.

Det du skriver gäller nog generellt och inte bara de två AD.

Det är iaf intrycket. Men det är vårat egna fel att vi är så Rolex galna. Vi får gå över till något annat tills det lugnat ner sig ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Skulle tro att det var mitt eget fel för jag skrev inköpsdatum och AD i annonsen. Så de kunde väl lägga ihop 1+1 och gissa att det var jag. Det intressanta var ju dock att de inte ställde någon fråga utan gick direkt på en svartlistning.

—-
En del i det absurda ligger ju också i att de prioriterar Kunder med god köphistorik. Dvs för att ens hamna på listan och dessutom kunna få gå före i kön och köpa en klocka efter viss väntetid så ska du spendera ex antal pengar i deras butik och helst på de klockor som ligger på hyllan hos dem. Dvs köper jag omega och andra typer av klockor för X tusen kronor så hamnar jag före i Kön och får köpa en klocka från rolex jag verkligen vill ha. Hur rolex kan låta ADs som krons och Nymans agera på det sättet är för mig mycket märkligt. Dvs AD uppmuntrar dig att köpa andra varumärken för att komma åt rolex sportstål sortiment.
De har väl Rolex på hyllan?
 
Topp