• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Karlsson

Panerai
Till och med dessa börjar bli dyra :nailbiting:

2C7F147F-C924-4E06-B0F8-AF8951F2C5AD.png
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick mail från Krons/Nymans häromdagen att de inte kommer sälja någon mer rolex till mig för att jag hade annonserat min 116710LN efter drygt 12mån. Samt min Tudor som jag tyvärr aldrig trivdes med storleken på..
Tror de snart börjar göra som i UK och behåller certet ett år.
 

Willed

Cartier
2-Faktor
59BFF352-7346-420C-840E-4EF703F96988.jpeg

Helt rätt! Jag förstår situationen som är men att köpa en såpass dyr klocka och inte få certet känns konstigt. Kanske inte jättekonstigt för oss som hänger här och handlare som vet hur läget är. Men en stackare som sparat kanske hela livet för en fin klocka och inte får med certet/får ta av plasten själv. Jag fick iaf med mitt cert och ta av plasten själv :) Bara köpt en rolex och den har jag tänkt behålla.
 
När diskussionen ändå är igång så vore det ju intressant om nedanstående fått något mail från AD?

@Magnusen
https://klocksnack.se/threads/rolex-126710blnr-bytes-mot-ap-15450.125934/
Det hoppas jag. Jag vill att det här ska sluta så folk som VILL HA klockan ska kunna köpa den, inte de som vill tjäna 50 000kr. Det borde inte behöva vara några väntetider, och det kanske kan göras något åt om de helt enkelt börjar hålla ögonen på vem eller vilka som flippar det de köat för.
Hoppas även att de här atorflipparna får kronofogden på sig för att de inte betalt skatt när de sålt flera klockor med 10 tusentals kronor i vinst per ur.

Mvh
 
Fast hjälper det att dra tillbaka annonsen?
I texten i mailet stod det att de hade sett klockorna "annonserats" här på KS, ingeting om att de blivit sålda eller inte.

Edit: Eller så drog dem tillbaka annonsen efter mailet eftersom de insåg att de inte fick köpa någon ny Rolex :D
Jag personligen hoppas ni vart det INYE hjälper. Individen har uppenbarligen köpt med avsikt att sälja dyrt. Och även om han eller hon drar tillbaka annonsen så kan de väl svara på en köpesannons eller annonsera på annan plattform?

Det är ju knappast så att dessa människor (troligt) har bestämmtbsig för att det helt plötsligt är fel, de vill helt enkelt inte syn på sin chans att få plocka ut fler efterfrågade rolexmodeller.

Mvh
 
Tror de snart börjar göra som i UK och behåller certet ett år.
Mig gjorde det generellt ingenting. Så länge jag får mitt cert om jag ber om det. Tex för att sälja. (Även om det isåfall skulle betyda att jag uteslöts från alla ev efterfrågade modellera sk listor).
Men vad händer om jag köper en klocka och ADn behåller certifikatet och sen går de i konkurs och klappar igen när jag är på en månads semester?
Då riskerar jag väl att bli utan papper på min klocka, och således inte få allt jag har betalt för.
Men skulle den biten kunna lösas så skulle inte jag ha något problem med att AD behöll certen ett år eller så.

Mvh
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det hoppas jag. Jag vill att det här ska sluta så folk som VILL HA klockan ska kunna köpa den, inte de som vill tjäna 50 000kr. Det borde inte behöva vara några väntetider, och det kanske kan göras något åt om de helt enkelt börjar hålla ögonen på vem eller vilka som flippar det de köat för.
Hoppas även att de här atorflipparna får kronofogden på sig för att de inte betalt skatt när de sålt flera klockor med 10 tusentals kronor i vinst per ur.
Mvh
Om du själv haft tillgång till populära Rolex-modeller där du kunnat tjäna 50-100% hade du alltså avstått från att sälja dem vidare?
 
Om du själv haft tillgång till populära Rolex-modeller där du kunnat tjäna 50-100% hade du alltså avstått från att sälja dem vidare?
Om jag hade haft tillgång till dem, som ett företag menar du?

Jag kan säga såhär: jag står som de flesta i kö på någon eftertraktad rolexmodell. Men jag gör det enbart för att jag faktiskt vill ha klockan.
Om det sedan visar sig att jag ångrar mitt köp efter ett halvår så skulle jag naturligtvis sälja till marknadens pris, jag skulle såklart inte skänka bort 100 000 kr.
Men jag har aldrig ställt mig i kö på en klocka eller ens övervägt att göra det med avsikt att flippa den för vinst.

Så, om tex du erbjöd mig att köpa din klocksamling för X, men den råkar vara värd Y. Då skulle jag såklart sälja den till Y med 100 % i vinst.
Men jag anser det vara riktigt fult av de som ställer sig i kö, enbart för att de faktiskt har ett par hundratusen på banken. Om en AD ringer så tjänar de 60 kalla på att åka och hämta ut den, och att köa kostar ingenting heller, eller hur?
Så jag skulle gissa (vilt) att mer än 50% av de som köar på tex Daytona, stål gmt, Hulken, skydweller mfl, gör det med avsikten att sälja den eller dem. Inte för att de vill ha och nyttja klockan.

Så det korta svaret på din fråga är. Om jag hade haft tillgång till populära rolexmodeller, kanske hade jag sålt. Men jag hade med största sannolikhet inte sålt om jag fått den från AD. Eftersom jag bara köper klockor från AD som jag känner mig säker - iaf så säker man kan känna sig - på att jag vill ha kvar. Annars kan jag och borde jag köpa klockan fräscht begagnad iom att jag skulle spara massa pengar och inte förlora dem vid en ev försäljning. Om det inte vore någon av dessa rolexmodeller eller skrytpateker.

Det låter kanske både töntigt och otroligt. Men jag skulle faktiskt inte köpa tex en hulk från AD även om jag blev erbjuden. För att sälja den med vinst. Helt enkelt för att jag anser det vara FEL. jag tycker klockan är fin, men inte så fin att jag vill betala listpris för den. Jag föredrar den svarta. Men Individen efter mig i den sk kön kanske hade fått sin drömklocka till listpris om jag lät bli att ta ut den för att jag skulle kunna tjäna pengar. Och jag önskar att de som inte vill ha en Daytona för eget bruk eller som present inte skulle köpa dem enbart för att tjäna snabba pengar eftersom då kanske JAG kan få MIN drömklocka till listpris lite tidigare.
Med detta inte sagt att även jag såklart kan köpa något jag sedan kommer på inte alls passar mig, då skulle jag sålt till marknadspris. Men jag skulle också vara beredd på att om det hände kort efter att jag tagit ut klockan så skulle ADn i fråga bli misstänksamma och ev förbjuda mig att köpa fler listklockor.
Den risken fick jag väl isåfall ta.
Begpriserna skulle med all sannolikhet sjunka på ett par år om 90% av klockorna såldes till människor med avsikt att bruka dem. Idag tror jag den gruppen är under 50%.

Så ett ännu kortare svar på din fråga: Det beror på hur jag kommit över dessa klockor.
Om jag tagit ut dem hos AD, på bekostnad av andra människor så nej.
Blev jag erbjuden att överta farfars gamla rolexsamling så ja, då skulle jag med all sannolikhet sälja det mesta.

Mvh
 

RobVintage

Panerai
Det hoppas jag. Jag vill att det här ska sluta så folk som VILL HA klockan ska kunna köpa den, inte de som vill tjäna 50 000kr. Det borde inte behöva vara några väntetider, och det kanske kan göras något åt om de helt enkelt börjar hålla ögonen på vem eller vilka som flippar det de köat för.
Hoppas även att de här atorflipparna får kronofogden på sig för att de inte betalt skatt när de sålt flera klockor med 10 tusentals kronor i vinst per ur.

Mvh
Få tag på heta modeller och göra vinst nej usch nej! Hahahaha kan man tjäna cash så ska man sen att du inte får någon klocka är skitsamma för min del:D
 
Få tag på heta modeller och göra vinst nej usch nej! Hahahaha kan man tjäna cash så ska man sen att du inte får någon klocka är skitsamma för min del:D
Det är klart det är skitsamma för din del. Liksom det är skitsamma för min del om varenda Svensk AD vägrar dig att köpa en eftertraktad klocka, eftersom du uppenbarligen är en av dom som står i kö hos en massa olika ADs för att köpa med avsikt att sälja. Så jag faktiskt hoppas att du förvägras att handla till exempel sportstål från Rolex.
 

KW_

Breitling
Hej alla ks-medlemmar!
Jag är intresserad av att köpa en Rolex och vill helst göra det hos en AD i Stockholm. Jag är mest intresserad av explorer 1, datejust 41 mm och oyster perpetual, alla modeller i stål med start urtavla. Jag har läst hur svårt det är att få tag på stål-Rolex men är det så illa som alla beskriver det? Går det att få någon rabatt/rea hos AD, typ 10%, eller håller de sig strikt till listpriserna?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hej alla ks-medlemmar!
Jag är intresserad av att köpa en Rolex och vill helst göra det hos en AD i Stockholm. Jag är mest intresserad av explorer 1, datejust 41 mm och oyster perpetual, alla modeller i stål med start urtavla. Jag har läst hur svårt det är att få tag på stål-Rolex men är det så illa som alla beskriver det? Går det att få någon rabatt/rea hos AD, typ 10%, eller håller de sig strikt till listpriserna?
Ett fåtal referenser kan du kanske få tag med kortare väntetid. Det bästa är att ringa och fråga. Rabatt kan du nog glömma.


Nja. Vill jag skryta så gör jag det knappast med hjälp av en klocka. En bil smäller högre i majoritetens ögon likaså en central bostad.

Mvh
Svårt att ta med sig bilen till krogen.
 
Topp