• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MrGranberg

Panerai
2-Faktor
Dåligt med bilder här inne nu så jag bjuder en;)
1F49D734-16BD-42DC-B4DE-8EBA23039A84.jpeg
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Blir lite lätt nostalgisk, Rolex klockor jag ägt tidigare men som inte längre finns kvar i samlingen. Oavsett vad man tycker om varumärket, dess försäljningsstrategi, AD:s agerande och den smått tramsiga hysterin kring dess stålsport går det inte att förneka att de gör fantastiskt fina klockor med otroligt hög kvalitet
7ED6B5F5-72E7-44B2-8A82-8A191F5F1B9A.jpeg

94F4FEDE-117B-4D9C-86F5-6A0B6F1DF416.jpeg

4143373F-AC5D-4BC3-A03E-D4427A8D6FE7.jpeg
 

Johan12

Breitling
Drömmen har länge varit att köpa en Rolex submariner men ska man ge upp det vid det här laget eller tror ni det någon gång kommer gå tillbaka till vad det har varit när det gäller tillgång och priser? Omöjligt att säga antar jag men just nu känns ju andra märken mer prisvärda om man ser till urverk och byggkvalitet?

2014 efter första längre utlandsresan i jobbet var jag inne på att köpa en 114060 som då gick att få begagnad för runt 50k vilket man ångrar rätt mycket idag...
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Drömmen har länge varit att köpa en Rolex submariner men ska man ge upp det vid det här laget eller tror ni det någon gång kommer gå tillbaka till vad det har varit när det gäller tillgång och priser? Omöjligt att säga antar jag men just nu känns ju andra märken mer prisvärda om man ser till urverk och byggkvalitet?

2014 efter första längre utlandsresan i jobbet var jag inne på att köpa en 114060 som då gick att få begagnad för runt 50k vilket man ångrar rätt mycket idag...
Är det en dröm, ska du absolut slå till. Man är alltid ”eftersmart” när sånt inträffar.
Apropå priset kan du inte göra så mycket åt det. Så ser marknaden ut för tillfälligt. Risken finns att det går upp eller ner.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Drömmen har länge varit att köpa en Rolex submariner men ska man ge upp det vid det här laget eller tror ni det någon gång kommer gå tillbaka till vad det har varit när det gäller tillgång och priser? Omöjligt att säga antar jag men just nu känns ju andra märken mer prisvärda om man ser till urverk och byggkvalitet?

2014 efter första längre utlandsresan i jobbet var jag inne på att köpa en 114060 som då gick att få begagnad för runt 50k vilket man ångrar rätt mycket idag...

Gick billigare än så. Min beggade kostade endast 44k :(
 
Drömmen har länge varit att köpa en Rolex submariner men ska man ge upp det vid det här laget eller tror ni det någon gång kommer gå tillbaka till vad det har varit när det gäller tillgång och priser? Omöjligt att säga antar jag men just nu känns ju andra märken mer prisvärda om man ser till urverk och byggkvalitet?

2014 efter första längre utlandsresan i jobbet var jag inne på att köpa en 114060 som då gick att få begagnad för runt 50k vilket man ångrar rätt mycket idag...
Sett till urverk och byggkvalitet så är det nog väldigt få märken som slår Rolex.
Även om du köper en begagnad submariner 114060 för 90 000 så är den fortfarande byggd som en stridsvagn. Rolex uppmanar till service vart tionde år vilket troligtvis betyder att du kan använda den dagligen i 15 utan att behöva serva den. Och visst kan du kanske få roligare klockor för 100 000 kr men knappast samma robusta stridsvagn som en sub. Det har jag svårt att tro. Och än har ju faktiskt inte suben dragit iväg prismässigt till helt orimliga priser utan ligger kanske 10 % Eller runt däromkring över listpris för en fräsch begagnad.
Och 85 eller 95 tusen för en klocka du VERKLIGEN vill ha kanske inte är så farligt. Det hade varit jobbigare om det var en GMT eller en Daytona du drömmer om
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Sett till urverk och byggkvalitet så är det nog väldigt få märken som slår Rolex.
Även om du köper en begagnad submariner 114060 för 90 000 så är den fortfarande byggd som en stridsvagn. Rolex uppmanar till service vart tionde år vilket troligtvis betyder att du kan använda den dagligen i 15 utan att behöva serva den. Och visst kan du kanske få roligare klockor för 100 000 kr men knappast samma robusta stridsvagn som en sub. Det har jag svårt att tro. Och än har ju faktiskt inte suben dragit iväg prismässigt till helt orimliga priser utan ligger kanske 10 % Eller runt däromkring över listpris för en fräsch begagnad.
Och 85 eller 95 tusen för en klocka du VERKLIGEN vill ha kanske inte är så farligt. Det hade varit jobbigare om det var en GMT eller en Daytona du drömmer om
Köade inte du på en GMT? Har du fått någon ny info?
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Sett till urverk och byggkvalitet så är det nog väldigt få märken som slår Rolex.
Även om du köper en begagnad submariner 114060 för 90 000 så är den fortfarande byggd som en stridsvagn. Rolex uppmanar till service vart tionde år vilket troligtvis betyder att du kan använda den dagligen i 15 utan att behöva serva den. Och visst kan du kanske få roligare klockor för 100 000 kr men knappast samma robusta stridsvagn som en sub. Det har jag svårt att tro. Och än har ju faktiskt inte suben dragit iväg prismässigt till helt orimliga priser utan ligger kanske 10 % Eller runt däromkring över listpris för en fräsch begagnad.
Och 85 eller 95 tusen för en klocka du VERKLIGEN vill ha kanske inte är så farligt. Det hade varit jobbigare om det var en GMT eller en Daytona du drömmer om
Vill man ha något med byggkvalitet så är ju bara att kika på grand seiko
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Sett till urverk och byggkvalitet så är det nog väldigt få märken som slår Rolex.
Även om du köper en begagnad submariner 114060 för 90 000 så är den fortfarande byggd som en stridsvagn. Rolex uppmanar till service vart tionde år vilket troligtvis betyder att du kan använda den dagligen i 15 utan att behöva serva den. Och visst kan du kanske få roligare klockor för 100 000 kr men knappast samma robusta stridsvagn som en sub. Det har jag svårt att tro. Och än har ju faktiskt inte suben dragit iväg prismässigt till helt orimliga priser utan ligger kanske 10 % Eller runt däromkring över listpris för en fräsch begagnad.
Och 85 eller 95 tusen för en klocka du VERKLIGEN vill ha kanske inte är så farligt. Det hade varit jobbigare om det var en GMT eller en Daytona du drömmer om
Det kan nog vara sant att du inte får en mer tålig klocka för 100k, men är det inte lite märkligt att rationalisera 100k för en Sub med samma argument som man köper/säljer G-Shock med?

Men du har ju en poäng i det du skriver, och det är ju att det är väldigt billigt att äga en Rolex. Visst, det kräver att man har 100k.. men utöver det så är det ju dyrare att köpa & äga en Longines typ.
 
Rolex fascinerar. Finns ju ingen tillverkare som behandlar sina återförsäljare och kunder så illa, och ändå är folk som galna i klockorna. Insyn är noll och intet, och att man måste betala för att behålla en tavla man redan betalat för är ju fullständigt trams. Personligen förstår jag inte varför man som kund köper det här tramset.

Fina och välbyggd klockor, absolut. Men som någon nämnde ovan i tråden finns det andra märken med ungefär samma nivå i verkshöjd, där man slipper bajsnödigheten som följer av att vara rolex-slav. Tänker främst på IWC, Panerai och Omega även om det kanske är att jämställa med att svära i kyrkan...
 

Jakob.b

Breitling
2-Faktor
Hej, första posten på det här forumet, hoppas jag postar i rätt tråd?!

Jag ska äntligen köpa min första SUB, har gått från olika årsmodeller till att vara fast besluten om en 116610LN, har senaste tiden snöat in mestadels på Chrono24 då det inte verkar komma ut så många på forumet :)

Men nu till min fråga, det är ju uppenbarligen lite av en djungel på Chrono24, det diffar ordentligt i pris från olika butiker, var nära häromdagen att köpa en från 2019 men den var polerad och jag tyckte inte jag kom överens med säljaren riktigt (en butik på Chrono) det känns som att man nästan ska gå på en helt ny unworn (2019-2020) ist och gå upp till runt 110-115k. 2016-2018 ligger inte många tusenlappar under nämligen. Hittar man en butik med trusted checkout och många omdömen ska det väl inte vara några konstigheter med att investera i ett full set? i värsta fall kan man väl ta den till en AD inom de 2 veckorna man ha på sig och göra en äkthetsverifiering för att säkerställa att allt gått rätt till? pratade med en idag som sa att är klockan 6 månader eller nyare med cert så ordnar dom det för 850 kr.

Hälsningar
 

jmspar123

Cartier
Hej, första posten på det här forumet, hoppas jag postar i rätt tråd?!

Jag ska äntligen köpa min första SUB, har gått från olika årsmodeller till att vara fast besluten om en 116610LN, har senaste tiden snöat in mestadels på Chrono24 då det inte verkar komma ut så många på forumet :)

Men nu till min fråga, det är ju uppenbarligen lite av en djungel på Chrono24, det diffar ordentligt i pris från olika butiker, var nära häromdagen att köpa en från 2019 men den var polerad och jag tyckte inte jag kom överens med säljaren riktigt (en butik på Chrono) det känns som att man nästan ska gå på en helt ny unworn (2019-2020) ist och gå upp till runt 110-115k. 2016-2018 ligger inte många tusenlappar under nämligen. Hittar man en butik med trusted checkout och många omdömen ska det väl inte vara några konstigheter med att investera i ett full set? i värsta fall kan man väl ta den till en AD inom de 2 veckorna man ha på sig och göra en äkthetsverifiering för att säkerställa att allt gått rätt till? pratade med en idag som sa att är klockan 6 månader eller nyare med cert så ordnar dom det för 850 kr.

Hälsningar

Enda jag vill lagga till ar att du raknar ratt. Vid kop utanfor EU sa tillkommer givetvis tull+moms pa priset.
 

Ljung87

Cartier
2-Faktor
Hej, första posten på det här forumet, hoppas jag postar i rätt tråd?!

Jag ska äntligen köpa min första SUB, har gått från olika årsmodeller till att vara fast besluten om en 116610LN, har senaste tiden snöat in mestadels på Chrono24 då det inte verkar komma ut så många på forumet :)

Men nu till min fråga, det är ju uppenbarligen lite av en djungel på Chrono24, det diffar ordentligt i pris från olika butiker, var nära häromdagen att köpa en från 2019 men den var polerad och jag tyckte inte jag kom överens med säljaren riktigt (en butik på Chrono) det känns som att man nästan ska gå på en helt ny unworn (2019-2020) ist och gå upp till runt 110-115k. 2016-2018 ligger inte många tusenlappar under nämligen. Hittar man en butik med trusted checkout och många omdömen ska det väl inte vara några konstigheter med att investera i ett full set? i värsta fall kan man väl ta den till en AD inom de 2 veckorna man ha på sig och göra en äkthetsverifiering för att säkerställa att allt gått rätt till? pratade med en idag som sa att är klockan 6 månader eller nyare med cert så ordnar dom det för 850 kr.

Hälsningar
Ha lite tålamod, det dyker nog snart upp någon här. Jag hade iaf hellre köpt av någon här en chrono24.
 

PE76

Cartier
2-Faktor
Är inget superfan av Rolex till att börja med, bra klockor så klart men inte så många som faktiskt får min puls att höjas nämnvärt. De jag gillar bäst är nog de två som är minst populära: Milguass och Airking.
Satt och läste i början på rolextråden och jämför med hur det ser ut nu. Lite skillnad på vad som diskuterades då och nu. Har Rolex blivit något man enbart pratar värdeökning om och spekulerar om när "bubblan" ev spricker eller inte spricker, inget annat? Trist i så fall kan jag tycka. Fler som håller med?
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Är inget superfan av Rolex till att börja med, bra klockor så klart men inte så många som faktiskt får min puls att höjas nämnvärt. De jag gillar bäst är nog de två som är minst populära: Milguass och Airking.
Satt och läste i början på rolextråden och jämför med hur det ser ut nu. Lite skillnad på vad som diskuterades då och nu. Har Rolex blivit något man enbart pratar värdeökning om och spekulerar om när "bubblan" ev spricker eller inte spricker, inget annat? Trist i så fall kan jag tycka. Fler som håller med?
Ja trådinnehållet här är väl ungefär detsamma som i ”priser på väg ner-tråden”. Tror du får nischa lite i respektive modelltråd om du vill komma ifrån det.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Lite färska nyheter från Kuala lumpur. Vart inne i 6 Rolex butiker nu. Och är stort sätt tok rensat. En butik hade ca 15-20klockor i hela butiken(ingen i stål).
Då är den ungefär lika stor som Nymans.
Och då menar jag rolex butik som endast säljer rolex.
Men det är kinesiskt nyår så det köps upp bra mycket klockor av allt.
Fråga efter sportrolex dem typ skratta.
Men hörde från bordet brevid där en kines köpte 3st datejust dam size att han kunde få en explorer efter köpet.
Tror jag aldrig sett så tomma affärer, fanns inte ens klockor i skyltfönstret i en butik.
 

BigMike

Breitling
Lite färska nyheter från Kuala lumpur. Vart inne i 6 Rolex butiker nu. Och är stort sätt tok rensat. En butik hade ca 15-20klockor i hela butiken(ingen i stål).
Då är den ungefär lika stor som Nymans.
Och då menar jag rolex butik som endast säljer rolex.
Men det är kinesiskt nyår så det köps upp bra mycket klockor av allt.
Fråga efter sportrolex dem typ skratta.
Men hörde från bordet brevid där en kines köpte 3st datejust dam size att han kunde få en explorer efter köpet.
Tror jag aldrig sett så tomma affärer, fanns inte ens klockor i skyltfönstret i en butik.

tråkig fantasi om man köper 3x datejust eller så gillar man bara datejust dam size;)
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Lite färska nyheter från Kuala lumpur. Vart inne i 6 Rolex butiker nu. Och är stort sätt tok rensat. En butik hade ca 15-20klockor i hela butiken(ingen i stål).
Då är den ungefär lika stor som Nymans.
Och då menar jag rolex butik som endast säljer rolex.
Men det är kinesiskt nyår så det köps upp bra mycket klockor av allt.
Fråga efter sportrolex dem typ skratta.
Men hörde från bordet brevid där en kines köpte 3st datejust dam size att han kunde få en explorer efter köpet.
Tror jag aldrig sett så tomma affärer, fanns inte ens klockor i skyltfönstret i en butik.
Intressant. Dagens industri skrev nyss om klockbranschen (https://www.di.se/live/klen-schweizisk-klockexport-2019-virusutbrott-en-utmaning-2020/). Var på CDG i Paris förra veckan och även där (som förväntat) tomt på annat än TT. Blev förvånad att det ändå är så tydligt att de promotar TT framför annat. "Schweizisk klockexport växte i den långsammaste takten på tre år under 2019[...]. 'Vi bedömer att en handfull megavarumärken (Rolex, Patek Philippe, Audemars Piguet samt till mindre grad Omega, Longines och Cartier) tar en ökad andel av industritillväxten' [...] ". Även: "När 2020 nu inletts kan coronavirusets utbrott i Kina innebära svårigheter för lyxkonsumtionsbolag. Enligt RBC står Kina för omkring 35 procent av lyxkonsumtionen varpå virusutbrottet kan föranleda resultattapp på upp till 8 procent, rapporterar Bloomberg News." Så ståltorkan bör inte kunna helt härledas till klock-dammsugande kineser.
 

jmspar123

Cartier
tråkig fantasi om man köper 3x datejust eller så gillar man bara datejust dam size;)

Eller sa har man redan salt dessa klockor med god fortjanst i Kina. Har ar det numer standard att forsta fragan fran klocknasaren ar Var bor du?
Ar du inte lokalt boende sa blir det ingen klocka. Undantaget de ytterst iskalla modeller som ligger i montern och ser ledsna och vladigt ensamma ut....
 
Topp