• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad säger "Goldbergs Moneypenny" ang. Hulken?
Faat moneypenny har haft rätt en hel del.
Jag är ganska säker på att han har någon eller några insiders på Rolex.
Just den här katalogen var det väl inte moneypenny aom läckte? Utan Mp, bekräftade bara att Hulken inte fanns med i Rolex katalog för 2021 egentligen.

Men ändå. Den här Goldberg är intressant, även om han kan vara lite jobbig med sitt tjat om sin kanal.
Men ju mer "moneypenny" visar sig "förutse" rätt, så kan den nog anti gen bli väldigt stor, eller så går Rolex in och betalar karln för att knipa helt enkelt.
 

Ghaith

Breitling
Du får sänga upp en bild när du är med i klubben Jag betalade oxå över list.
20190828_124610.jpg
Helt otrolig. Grattis till den!
 

Ghaith

Breitling
Faat moneypenny har haft rätt en hel del.
Jag är ganska säker på att han har någon eller några insiders på Rolex.
Just den här katalogen var det väl inte moneypenny aom läckte? Utan Mp, bekräftade bara att Hulken inte fanns med i Rolex katalog för 2021 egentligen.

Men ändå. Den här Goldberg är intressant, även om han kan vara lite jobbig med sitt tjat om sin kanal.
Men ju mer "moneypenny" visar sig "förutse" rätt, så kan den nog anti gen bli väldigt stor, eller så går Rolex in och betalar karln för att knipa helt enkelt.

Ska nog börja kika in hans kanal lite oftare då. Tack!
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Nu kommer en Rolex nybörjar med dumma frågor, ber om ursäkt på förhand :D

Jag har bestämt mig för att köpa en Rolex när jag fyller 40 om fem år, men jag har noll koll på väntetider.
Behöver jag redan nu gå in till en AD och skriva upp mig på en lista, kommer de ens skriva upp mig på en väntelista? (kan tänka mig köpa två olika modeller om det skulle krävas).

Jag förstår att jag inte kommer kunna skriva upp mig på en Daytona eller Sky dweller, men hur ser det ut med Submariner, Explorer, datejust? Och vad är det för väntetider på dem?
 

David71

Rolex
2-Faktor
Nu kommer en Rolex nybörjar med dumma frågor, ber om ursäkt på förhand :D

Jag har bestämt mig för att köpa en Rolex när jag fyller 40 om fem år, men jag har noll koll på väntetider.
Behöver jag redan nu gå in till en AD och skriva upp mig på en lista, kommer de ens skriva upp mig på en väntelista? (kan tänka mig köpa två olika modeller om det skulle krävas).

Jag förstår att jag inte kommer kunna skriva upp mig på en Daytona eller Sky dweller, men hur ser det ut med Submariner, Explorer, datejust? Och vad är det för väntetider på dem?

Utan köphistorik hos din AD är det fortfarande svårt att komma på intresselista för en Sub, även om det kan gå. Explorer har en relativt kort väntetid, Datejust brukar alltid finnas inne hos AD :) observera att det är intresselista inte kölista.
 
  • Like
Reactions: DRW

alex_c

Cartier
2-Faktor
Nu kommer en Rolex nybörjar med dumma frågor, ber om ursäkt på förhand :D

Jag har bestämt mig för att köpa en Rolex när jag fyller 40 om fem år, men jag har noll koll på väntetider.
Behöver jag redan nu gå in till en AD och skriva upp mig på en lista, kommer de ens skriva upp mig på en väntelista? (kan tänka mig köpa två olika modeller om det skulle krävas).

Jag förstår att jag inte kommer kunna skriva upp mig på en Daytona eller Sky dweller, men hur ser det ut med Submariner, Explorer, datejust? Och vad är det för väntetider på dem?
Om du önskar stålmodeller utan exotiska färger skulle jag personligen gissa på 0-6 månader för Submariner och 0-3 månader för resten av nämnda, lite beroende på din relation till AD. Med väntetid avser jag nu från dagen att du lägger en ev handpenning till att de ringer dig och säger att du är välkommen in i butiken med resten av dina surt förvärvade.
Hur läget ser ut om fem år dock är en annan sak. Där kan ingen ge dig en tillförlitlig prognos.
 
  • Like
Reactions: DRW

DRW

Panerai
2-Faktor
Utan köphistorik hos din AD är det fortfarande svårt att komma på intresselista för en Sub, även om det kan gå. Explorer har en relativt kort väntetid, Datejust brukar alltid finnas inne hos AD :) observera att det är intresselista inte kölista.

Om du önskar stålmodeller utan exotiska färger skulle jag personligen gissa på 0-6 månader för Submariner och 0-3 månader för resten av nämnda, lite beroende på din relation till AD. Med väntetid avser jag nu från dagen att du lägger en ev handpenning till att de ringer dig och säger att du är välkommen in i butiken med resten av dina surt förvärvade.
Hur läget ser ut om fem år dock är en annan sak. Där kan ingen ge dig en tillförlitlig prognos.

Tack för era svar det uppskattas, det var inte lika långa väntetider som jag trodde.
Jag hade förväntat mig att jag redan nu skulle behövt gå in och hosta upp handpenningen för att ha den runt handleden om fem år. Som sagt är Rolex nybörjare så det skriker om det.:bag:
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Tack för era svar det uppskattas, det var inte lika långa väntetider som jag trodde.
Jag hade förväntat mig att jag redan nu skulle behövt gå in och hosta upp handpenningen för att ha den runt handleden om fem år. Som sagt är Rolex nybörjare så det skriker om det.:bag:
Ta det dock med en nypa salt och att det är en röst av många. Mycket hänger ju på vilken AD det handlar om, deras dagshumör, rådande ekonomi, etc.
 
  • Like
Reactions: DRW

Ghaith

Breitling
@DRW ett tips är också att inte bara kolla AD i Stockholm. Ute i landet är det mycket lättare att få tag på klockor.

Och på fem år så ska du kunna få tag på en klocka. Allt annat vore ju sjukt!
 
  • Like
Reactions: DRW
Tack för era svar det uppskattas, det var inte lika långa väntetider som jag trodde.
Jag hade förväntat mig att jag redan nu skulle behövt gå in och hosta upp handpenningen för att ha den runt handleden om fem år. Som sagt är Rolex nybörjare så det skriker om det.:bag:
Hej! Jag var förut sugen på en ny Explorer 1 och frågade både hos Nymans (stockholm) och Bergströms i uppsala. I början på februari 2020 ville Nymans inte ens sätta upp mig på en intresselista då de inte alls visste vilken tilldelning på Explorers de skulle få. Bergströms satte upp mig på sin intresselista i augusti 2019 men ännu inget besked. Nu är jag inte någon storkund, endast köpt en BB58, hos Nymans så det inverkar säkert på vilken möjlighet man har att hamna på listan. Då jag tröttnade på att inte få något besked så köpte Jag en begagnad 114270 istället och det har jag inte ångrat en sekund :) så mitt tips är nog att ligga på ADs i god tid! (Är också nybörjare, så ta min erfarenhet för vad det är)
 

Rolexmaster

Omega
Friends Of KS
Hej,

Hittar ingen tråd gällande tvätt med ultraljudstvätt av sin Rolex. Funderat på att köpa en sådan, men ska man tvätta hela klockan eller bara länken? Varför/varför inte?

Tack på förhand!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej,

Hittar ingen tråd gällande tvätt med ultraljudstvätt av sin Rolex. Funderat på att köpa en sådan, men ska man tvätta hela klockan eller bara länken? Varför/varför inte?

Tack på förhand!
Tvätta absolut inte hela klockan i en ultraljudstvätt! Den använder sig (väldigt enkelt förklarat) av högfrekventa vibrationer som riskerar att skada urverket, därför tar man av och tvättar enbart länken men den kan med fördel även användas för att t.ex. tvätta smycken.
 

Rolexmaster

Omega
Friends Of KS
Tvätta absolut inte hela klockan i en ultraljudstvätt! Den använder sig (väldigt enkelt förklarat) av högfrekventa vibrationer som riskerar att skada urverket, därför tar man av och tvättar enbart länken men den kan med fördel även användas för att t.ex. tvätta smycken.

Tack så jättemycket för snabb respons. Undrar även om jag behöver någon speciell vätska eller räcker det med vatten och diskmedel...?
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
16610LV er trolig den Rolex jeg liker aller best. :) Det bare er noe magisk med designet; maxi plots, smal urkasse og IKKE vintage - men allikevel bøtter med sjarm og aluinsert som eldes kledelig etterhvert som årene går.

EBE05F58-991C-4D68-8115-2E31231011B7.png
5BBE1207-FD03-4437-AE77-3D2FA1A002D5.png
 
Senast ändrad:
Ska nog börja kika in hans kanal lite oftare då. Tack!
Verkar som om han ska sluta lägga upp videos nu.. :( hans videos blir nedprioriterade av YT tydligen.
Jäkligt dumt att lägga ner kanalen, eller sluta göra videos eller vad det nu var han tänkte göra när han med största sannolikhet är en av väldigt få som faktiskt får inside informatation från Rolex. Svårt att slå sån info..
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Noterar att man nu kan få en oanvänd BLNR 126710 för 155' på LW. Det är ju på inget sätt billigt och fortfarande ett skruvat påslag, men utan att gå in i den debatten så känns det som om priserna på denna är på väg ner? BLRO är väl "hetare" - men trodde alltid att även BLNR var på hotlist. Förut tror jag att man fick betala typ 170 minst för denna...
 

Como

Cartier
Jag har en 116610 som jag köpte ny 2017. Den har alltid ställt om datumet någon gång mellan 0-120 sekunder efter midnatt.
De senaste 4 dagarna har jag dock märkt att datumet ställs om cirka 20-10 sekunder innan midnatt.

Jag vet att det är normalt för en Rolex att ändra datum något oregelbundet och inte alltid exakt kl. 00:00:00 men undrar bara om det är vanligt att datumet ställs om innan midnatt?

Någon som vet?
 
Topp