• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Håller helt med, inget forum är komplett utan en rolextråd! Startar med den nyrikaste bilden jag har på min sub
image.jpeg
Ferrari och Rolex... är det att vara nyrik :)
 

hg1980

Omega
Fråga, vad är en bra investering när det gäller sportig damrolex till en 18årig dotter? Den behöver inte skena i värde som min Sub, men den får gärna hålla värdet över tid som t ex min Yacht Master. Hit me! :)
 

hg1980

Omega
Fråga, vad är en bra investering när det gäller sportig damrolex till en 18årig dotter? Den behöver inte skena i värde som min Sub, men den får gärna hålla värdet över tid som t ex min Yacht Master. Hit me! :)
Researchat lite själv, och Oyster Perpetual 34 verkar ju vara en bra investering, men gissar det är kö på den? Jag baserar det på att en ny listar på 54550kr och Luxury Watches har en 2019 begagnad för 59000kr. Inte som hysteriskt som på Sub, Daytona mfl.. men pekar ju ändå på en hyfsad investering. Någon som har lite mer historia i bagaget som kan guida mig?
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Det är helt omöjligt att svara på vad som kommer hålla värdet eller inte över tid. Det är massproducerade klockor som finns i överflöd. Köp den du tror hon kommer gilla mest, för det är det viktiga. Du gör dig själv en björntjänst om du på något sätt premierar en högst teoretisk och spekulativ värdeökning framför något annat. Affektionsvärdet kommer nog vara högre än det ekonomiska värdet i vilket fall som helst. Är det så viktigt att det behåller värdet är kanske inte en klocka den rätta presenten.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Researchat lite själv, och Oyster Perpetual 34 verkar ju vara en bra investering, men gissar det är kö på den? Jag baserar det på att en ny listar på 54550kr och Luxury Watches har en 2019 begagnad för 59000kr. Inte som hysteriskt som på Sub, Daytona mfl.. men pekar ju ändå på en hyfsad investering. Någon som har lite mer historia i bagaget som kan guida mig?
Köp fonder
 

hg1980

Omega
Det är helt omöjligt att svara på vad som kommer hålla värdet eller inte över tid. Det är massproducerade klockor som finns i överflöd. Köp den du tror hon kommer gilla mest, för det är det viktiga. Du gör dig själv en björntjänst om du på något sätt premierar en högst teoretisk och spekulativ värdeökning framför något annat. Affektionsvärdet kommer nog vara högre än det ekonomiska värdet i vilket fall som helst. Är det så viktigt att det behåller värdet är kanske inte en klocka den rätta presenten.


Jag förstår vad ni menar såklart, men vad jag är ute efter är att välja en "mainstream Rolex" som kommer / varit populär i många år. Det är skillnad på en Sub all steal och en Sub med flashy flashy gold & diamonds.. det vet ni också. Jag köper inte klockan för att hon skall tjäna pengar, men det känns kul om den står sig bättre än en Hublot t ex.. så att hon i framtiden KAN sälja den om hon skulle vilja det. Jag vill helt enkelt köpa den smartaste klockan.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag förstår vad ni menar såklart, men vad jag är ute efter är att välja en "mainstream Rolex" som kommer / varit populär i många år. Det är skillnad på en Sub all steal och en Sub med flashy flashy gold & diamonds.. det vet ni också. Jag köper inte klockan för att hon skall tjäna pengar, men det känns kul om den står sig bättre än en Hublot t ex.. så att hon i framtiden KAN sälja den om hon skulle vilja det. Jag vill helt enkelt köpa den smartaste klockan.
Fattar fortfarande inte varför du ska köpa en klocka :)
 

Frourez

Omega
Jag förstår vad ni menar såklart, men vad jag är ute efter är att välja en "mainstream Rolex" som kommer / varit populär i många år. Det är skillnad på en Sub all steal och en Sub med flashy flashy gold & diamonds.. det vet ni också. Jag köper inte klockan för att hon skall tjäna pengar, men det känns kul om den står sig bättre än en Hublot t ex.. så att hon i framtiden KAN sälja den om hon skulle vilja det. Jag vill helt enkelt köpa den smartaste klockan.
DaytonaC, finns ingen annan. Helst med vit tavla, extra premium. Glöm inte ladda upp lite bilder sen när hon får den :)
 

masseeh

Omega
2-Faktor
Jag förstår vad ni menar såklart, men vad jag är ute efter är att välja en "mainstream Rolex" som kommer / varit populär i många år. Det är skillnad på en Sub all steal och en Sub med flashy flashy gold & diamonds.. det vet ni också. Jag köper inte klockan för att hon skall tjäna pengar, men det känns kul om den står sig bättre än en Hublot t ex.. så att hon i framtiden KAN sälja den om hon skulle vilja det. Jag vill helt enkelt köpa den smartaste klockan.

Köpt något som hon gillar i klockväg, bry dig inte om andrahandsvärdet. Om det är så viktigt att värdet ska bestå, då är nog inte en klocka rätt väg att gå. :)
 
Det är helt omöjligt att svara på vad som kommer hålla värdet eller inte över tid. Det är massproducerade klockor som finns i överflöd. Köp den du tror hon kommer gilla mest, för det är det viktiga. Du gör dig själv en björntjänst om du på något sätt premierar en högst teoretisk och spekulativ värdeökning framför något annat. Affektionsvärdet kommer nog vara högre än det ekonomiska värdet i vilket fall som helst. Är det så viktigt att det behåller värdet är kanske inte en klocka den rätta presenten.
Kan ändå förstå viljan att köpa en klocka som håller eller ökar värdet då det även blir något personligt man bär med sig, men ändå en skaplig investering...
 

HSK

Patek
2-Faktor
Kan ändå förstå viljan att köpa en klocka som håller eller ökar värdet då det även blir något personligt man bär med sig, men ändå en skaplig investering...
Problemet är bara att man som sagt inte har en aning om hur värdet kommer att utvecklas och om något så lär priserna snarare sjunka över tid med tanke på den vansinniga värdestegring vi sett de senaste åren så det är ändå ett ganska rimligt råd att rekommendera en modell man gillar (oavsett nuvarande eller historiskt värde och hur pass het/kall modellen är).

Kan man sedan sälja den med minimal förlust om x år så är det bara en trevlig bonus men knappast någonting man bör räkna med eller ens ha i åtanke när man köper en personlig gåva.
 
Problemet är bara att man som sagt inte har en aning om hur värdet kommer att utvecklas och om något så lär priserna snarare sjunka över tid med tanke på den vansinniga värdestegring vi sett de senaste åren så det är ändå ett ganska rimligt råd att rekommendera en modell man gillar (oavsett nuvarande eller historiskt värde och hur pass het/kall modellen är).

Kan man sedan sälja den med minimal förlust om x år så är det bara en trevlig bonus men knappast någonting man bör räkna med.
Håller med helt och hållet. Något man gillar vinner alltid i längden men satsa på något vettigt märke typ Rolex som ändå har godare chanser att hålla värdet
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Kan ändå förstå viljan att köpa en klocka som håller eller ökar värdet då det även blir något personligt man bär med sig, men ändå en skaplig investering...
Jo, jag fattar. Men det är i princip endast på senare år det har skett helt orimliga värdeökningar. Historiskt har man knappast fått ut över list eller ens runt listpris vid andrahandsförsäljning vad jag vet. För 10 år sedan kunde man liksom köpa en Datejust för 10-20 KSEK. Finns en sannolikhet att man skjuter sig själv i foten om man förlitar sig på någon slags investeringsaspekt i det som i grunden är simpel lyxkonsumtion.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Håller med helt och hållet. Något man gillar vinner alltid i längden men satsa på något vettigt märke typ Rolex som ändå har godare chanser att hålla värdet
Många verkar haka upp sig på den potentiella värdeökningen men det går ju också att vända på resonemanget och rekommendera en högkvalitativ klocka från ett annat varumärke (t.ex. Certina, Tissot m.fl.) som inte riskerar en lika stor värdeminskning (i kronor och ören). ;)
 
Jo, jag fattar. Men det är i princip endast på senare år det har skett helt orimliga värdeökningar. Historiskt har man knappast fått ut över list eller ens runt listpris vid andrahandsförsäljning vad jag vet. För 10 år sedan kunde man liksom köpa en Datejust för 10-20 KSEK. Finns en sannolikhet att man skjuter sig själv i foten om man förlitar sig på någon slags investeringsaspekt i det som i grunden är simpel lyxkonsumtion.
Är av samma syn. Ökningarna har varit orimliga... står i kö på en Daytona sen 2-3 år och tror den har ökat 20.000 kr+ i listpriset sen jag ställde mig i kö... och då ska vi inte prata om priset på marknaden...
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
För att återgå till frågan: om jag vore du skulle jag satsa på en Datejust med fluted bezel. Det är en design som funkat i över 60 år och den fungerar i både formella och informella sammanhang. Traditionellt har ju tjejer haft mindre storlekar så där har du möjligheten att köpa en Lady Datejust, eller så kör du på en modernare 36 mm.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Researchat lite själv, och Oyster Perpetual 34 verkar ju vara en bra investering, men gissar det är kö på den? Jag baserar det på att en ny listar på 54550kr och Luxury Watches har en 2019 begagnad för 59000kr. Inte som hysteriskt som på Sub, Daytona mfl.. men pekar ju ändå på en hyfsad investering. Någon som har lite mer historia i bagaget som kan guida mig?

Det här har avhandlats 1000 gånger på forumet. Köp inte en klocka som investering, köp fonder istället. Har du inte råd att förlora pengar på en klocka, köp den inte.
 
Hallå, någon som vet vad som skiljer Daytona 116509 med blå tavla som släpptes 2016 från de med blå tavla som fanns innan 2016?
Hittar massa info om den med blå som släpptes 2016 och hur fantastiskt det var att Rolex släppte en Daytona med blå tavla, det finns en hel del på chrono24 från innan 2016 som också är blå...
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Fråga, vad är en bra investering när det gäller sportig damrolex till en 18årig dotter? Den behöver inte skena i värde som min Sub, men den får gärna hålla värdet över tid som t ex min Yacht Master. Hit me! :)

Bästa är väl att köpa en som hon gillar.
Frun vill ha en Pearlmaster helguld, något som jag aldrig själv skulle kunna tänka mig att ha.
Det verkar som att fler har samma åsikt som mig om man ser på marknaden.
Det betyder inte att hon således ska köpa en stålsub bara för att andrahandsvärdet är bättre.

Största värdet är den klockan man använder och gillar. Det är sekundärt med vad man får för den efter 10 år på armen, men alltid kul om den gått upp eller inte har tappat hela värdet.
 

PJZ

Cartier
Hallå folket,

Vad är sannolikheten att man kan få tag på / beställa en annan urtavla till sin Daytona? Låt säga att man sitter på en SS Daytona men vill ha en urtavla från nån tex. RG eller WG? Är det omöjligt eller äre bara en fråga om relation till sin AD och vad de är villiga att göra för en?

Mvh,
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Hallå folket,

Vad är sannolikheten att man kan få tag på / beställa en annan urtavla till sin Daytona? Låt säga att man sitter på en SS Daytona men vill ha en urtavla från nån tex. RG eller WG? Är det omöjligt eller äre bara en fråga om relation till sin AD och vad de är villiga att göra för en?

Mvh,
Du kan i dagsläget bara beställa de tavlor som finns till respektive referens och då kunna uppvisa ägandeskap av den klockan/referensen. (Sen vet jag inte om det görs business under bordet men då ska man nog ha en extremt bra relation till ADn)
 
  • Like
Reactions: PJZ

David71

Rolex
2-Faktor
Hallå, någon som vet vad som skiljer Daytona 116509 med blå tavla som släpptes 2016 från de med blå tavla som fanns innan 2016?
Hittar massa info om den med blå som släpptes 2016 och hur fantastiskt det var att Rolex släppte en Daytona med blå tavla, det finns en hel del på chrono24 från innan 2016 som också är blå...
Fanns det verkligen blå tavlor tidigare? Till WG så är det väl någon stentavla? Sen finns det en blå racingtavla till YG och TT.
https://klocksnack.se/threads/den-ultimata-rolexurtaveltråden.89574/
 
Tack för länken till urtavlorna! såg den tidigare och har försökt söka rätt på den

hittar dock inte 116509 bland modellerna...

 
Senast ändrad:

PJZ

Cartier
Du kan i dagsläget bara beställa de tavlor som finns till respektive referens och då kunna uppvisa ägandeskap av den klockan/referensen. (Sen vet jag inte om det görs business under bordet men då ska man nog ha en extremt bra relation till ADn)

Intressant. Så det är inte helt omöjligt alltså, gäller bara att va lite streetsmart!
 

fredrikdoe

Breitling
En kanske dum fråga men har ni erfarenhet av vilken AD i Stockholm där det är mest värt att sätta sig i kö (läs kortast väntetid) för att gå tag i en Sub? Utav Krons, Nymans och Rob Engström har jag en preferens vad gäller kundbemötande men undrar vilken butik jag ska satsa på.
 
Topp