• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

watchen

Cartier
Har kommit till det läget i livet att jag faktiskt har råd att lägga pengar på en ny Rolex. Var idag inne på Engströms i Jönköping då det är närmast ifrån lilla stugan jag för tillfället semestrar i. Men som så många före mig så blev det ett nej. Listorna var stängda oavsett modell. Erbjöd att lägga handpenning och förklarade att jag inte har någon brådska. Kan vänta ett år eller två om det skulle vara så, men svaret var det samma. De var inte otrevliga på nått sätt, men Rolex var bara att glömma. Får prova på fler ställen när jag kommer tillbaka till Stockholm.
 
Senast ändrad:

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har kommit till det läget i livet att jag faktiskt har råd att lägga pengar på en ny Rolex. Var idag inne på Engströms i Jönköping då det är närmast ifrån lilla stugan jag för tillfället semestrar i. Men som så många före mig så blev det ett nej. Listorna var stängda oavsett modell. Erbjöd att lägga handpenning och förklarade att jag inte har någon brådska. Kan vänta ett år eller två om det skulle vara så, men svaret var det samma. De var inte otrevliga på nått sätt, men Rolex var bara att glömma. Får prova på fler ställen när jag kommer tillbaka till Stockholm.
Fanns det ingen Rolex du kunde köpa?
Varför skulle det vara annorlunda i Stockholm?
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Har kommit till det läget i livet att jag faktiskt har råd att lägga pengar på en ny Rolex. Var idag inne på Engströms i Jönköping då det är närmast ifrån lilla stugan jag för tillfället semestrar i. Men som så många före mig så blev det ett nej. Listorna var stängda oavsett modell. Erbjöd att lägga handpenning och förklarade att jag inte har någon brådska. Kan vänta ett år eller två om det skulle vara så, men svaret var det samma. De var inte otrevliga på nått sätt, men Rolex var bara att glömma. Får prova på fler ställen när jag kommer tillbaka till Stockholm.

Kan väl inte stämma? Någon sommarjobbare där som hade en dålig dag kanske. Fullt så illa är inte marknaden.
 

watchen

Cartier
Fanns det ingen Rolex du kunde köpa?
Varför skulle det vara annorlunda i Stockholm?
Fanns inga sport modeller att skriva upp sig på iallafall, Explorer, Sub, GMT, OP. Vet inte om det är någon skillnad i Stockholm. Första försöket. Men jag får leta vidare.
Får tillägga att jag inte har någon relation till butiken innan.
 

watchen

Cartier
Kan väl inte stämma? Någon sommarjobbare där som hade en dålig dag kanske. Fullt så illa är inte marknaden.
Det kan jag inte svara på, men det var en äldre mycket trevlig herre som hjälpte mig. Han tog även hjälp av en kvinnlig kollega som verkade ha bra koll. Som sagt, trevligt bemötande men ingen lycka för mig.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Fanns inga sport modeller att skriva upp sig på iallafall, Explorer, Sub, GMT, OP. Vet inte om det är någon skillnad i Stockholm. Första försöket. Men jag får leta vidare.
Får tillägga att jag inte har någon relation till butiken innan.
Hade jag varit AD så hade jag sagt nej till folk som kom in och ville skriva upp sig på valfri modell.

Varför bestämmer du dig inte för vilken modell du vill ha?
 

watchen

Cartier
Hade jag varit AD så hade jag sagt nej till folk som kom in och ville skriva upp sig på valfri modell.

Varför bestämmer du dig inte för vilken modell du vill ha?
Det hade jag. Men när jag fick nej på den så inleddes en konversation om hur tillgängligheten så ut för övrigt. Att jag fick nej på den modellen jag önskar var inte oväntat. Hulken.. Men kunde även tänka mig en Sub no date eller OP 39mm med vit tavla. Frågade så klart på GMT modellerna också av nyfikenhet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det hade jag. Men när jag fick nej på den så inleddes en konversation om hur tillgängligheten så ut för övrigt. Att jag fick nej på den modellen jag önskar var inte oväntat. Hulken.. Men kunde även tänka mig en Sub no date eller OP 39mm med vit tavla. Frågade så klart på GMT modellerna också av nyfikenhet.
Ja med tanke på att man tjänar massvis med pengar så fort man köper en, så är du ju inte ensam med att vilja ha en. Hade personligen inte slösat en sekund på att gå till en AD för att få tag i en.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har kommit till det läget i livet att jag faktiskt har råd att lägga pengar på en ny Rolex. Var idag inne på Engströms i Jönköping då det är närmast ifrån lilla stugan jag för tillfället semestrar i. Men som så många före mig så blev det ett nej. Listorna var stängda oavsett modell. Erbjöd att lägga handpenning och förklarade att jag inte har någon brådska. Kan vänta ett år eller två om det skulle vara så, men svaret var det samma. De var inte otrevliga på nått sätt, men Rolex var bara att glömma. Får prova på fler ställen när jag kommer tillbaka till Stockholm.
Maila och ring alla AD du hittar på semesterorter i Europa när du bestämt dig för vilken modell du vill ha. De lär behöva kassaflöde nu.
Annars köper du begagnat om du inte vill jobba lite för det.

Eller så köper du något annat roligt från en anna tillverkare som finns tillgängligt.
 

watchen

Cartier
;)
Ja med tanke på att man tjänar massvis med pengar så fort man köper en, så är du ju inte ensam med att vilja ha en. Hade personligen inte slösat en sekund på att gå till en AD för att få tag i en.
En av de hetaste klockorna..
Tänkt att bli en 40 års present till mig själv. Är generellt jävligt dålig på att flippa klockor, samlat på mig några under de 11 åren jag vart genuint intresserad av denna galna hobby. Sålt två klockor under alla år..
Man e lite sjuk i huvudet;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Maila och ring alla AD du hittar på semesterorter i Europa när du bestämt dig för vilken modell du vill ha. De lär behöva kassaflöde nu.
Annars köper du begagnat om du inte vill jobba lite för det.

Eller så köper du något annat roligt från en anna tillverkare som finns tillgängligt.
Skulle bli förvånad om det finns åtråvärda stålmodeller i lager bara för att ADn råkar ligga i en semesterort, faktiskt.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Skulle bli förvånad om det finns åtråvärda stålmodeller i lager bara för att ADn råkar ligga i en semesterort, faktiskt.
I lager har jag också svårt att se, men de lär vilja bli av med dessa snabbt när de kommer in. Jag är ganska säker på att det är lättare utomlands än i Sverige. Semesterorter i dessa tider är bara min teori.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kollar så klart på det alternativet, vart kul att köpa med mitt namn på certifikatet. Du vet, som att köpa sin första nya bil:) speciell känsla.
Tror inte du kommer få tag på en Hulk någonstans i Sverige hos AD tyvärr.
Enklast är att köpa ny hos gråhandlare men då får du punga upp en jäkla massa pengar.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kollar så klart på det alternativet, vart kul att köpa med mitt namn på certifikatet. Du vet, som att köpa sin första nya bil:) speciell känsla.

Den tiden är äntligen förbi..
3C27ED9C-9093-410A-93C5-51BA5A421AA0.jpeg
CF5E009E-93B2-4D0F-934B-BA011E153E97.jpeg
 

watchen

Cartier
Tror inte du kommer få tag på en Hulk någonstans i Sverige hos AD tyvärr.
Enklast är att köpa ny hos gråhandlare men då får du punga upp en jäkla massa pengar.
Du har säkert rätt..
För någon som mig som som inte har tidigare relation med någon AD så blir det nog svårt.
Can't blame a guy for trying;)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Du har säkert rätt..
För någon som mig som som inte har tidigare relation med någon AD så blir det nog svårt.
Can't blame a guy for trying;)
Du anar inte hur många som trampar in hos AD:s varje dag och försöker fixa en Submariner eller annan populär Rolex. Det funkar tyvärr inte längre.
Man kan ju sakna tiden då man kunde gå in hos en AD och köpa en Submariner för 35,000kr utan att behöva vänta ;)
 

watchen

Cartier
:D
Du anar inte hur många som trampar in hos AD:s varje dag och försöker fixa en Submariner eller annan populär Rolex. Det funkar tyvärr inte längre.
Man kan ju sakna tiden då man kunde gå in hos en AD och köpa en Submariner för 35,000kr utan att behöva vänta ;)
Måste så klart vara omöjligt för en AD att avgöra om kunden är ute efter snabba pengar eller inte. Efterfrågan och tillgång..
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Därför säljer man inte till de som kommer in och vill köpa för första gången.

Nej, man säljer hellre vidare till en gråis för faktura och en påse pengar vid sidan om.

Varför skulle man annars inte sälja till en förstagångsRolexare. Om personen tänkt spara klockan har man påbörjat en relation. Vill personen göra snabba cash kan man väl anta att den kommer tillbaka och vill köpa fler kockor. Win-win.

Sen att man premierar stammisar som redan har spenderat en kruka guld i butiken sedan tidigare är inte så konstigt, men att det på något sätt skulle vara rejält osmart eller olönsamt att sälja till en förstagångsköpare stämmer helt enkelt inte.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
:D
Måste så klart vara omöjligt för en AD att avgöra om kunden är ute efter snabba pengar eller inte. Efterfrågan och tillgång..
Ja absolut, sen råkar det också vara så att tillgången är knapp.
Jag tror stenhårt på att Rolex själva limiterar tillgången på många modeller för att inte överflöda marknaden och dra ner premiumstatusen på märket.
De är helt klart kapabla till att tillverka fler klockor för att möta efterfrågan. De tillverkar typ 2,500 klockor om dagen och kan säkerligen dra upp det till 5-6 tusen på några år om de vill det.
 

watchen

Cartier
Ja absolut, sen råkar det också vara så att tillgången är knapp.
Jag tror stenhårt på att Rolex själva limiterar tillgången på många modeller för att inte överflöda marknaden och dra ner premiumstatusen på märket.
De är helt klart kapabla till att tillverka fler klockor för att möta efterfrågan. De tillverkar typ 5,000 klockor om dagen och kan säkerligen dra upp det till 7-10 tusen på några år om de vill det.
Sen gammalt:)
Men om man är villig att betala en handpenning och vänta i ett eller två år så bör väll AD förstå att man är real deal och är en framtida ”bra kund”
Tror du inte Rolex själva skulle hålla med?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Fullt förståeligt, men det måste ju bli en första gång annars blir det inte en andra gång;)
Nej, man säljer hellre vidare till en gråis för faktura och en påse pengar vid sidan om.

Varför skulle man annars inte sälja till en förstagångsRolexare. Om personen tänkt spara klockan har man påbörjat en relation. Vill personen göra snabba cash kan man väl anta att den kommer tillbaka och vill köpa fler kockor. Win-win.

Sen att man premierar stammisar som redan har spenderat en kruka guld i butiken sedan tidigare är inte så konstigt, men att det på något sätt skulle vara rejält osmart eller olönsamt att sälja till en förstagångsköpare stämmer helt enkelt inte.
Själv utgår jag, och ADs, från att alla som nu kommer in och är "förstagångsköpare" på stålrolex bara är "förstagångsköpare" för att det är en väldigt bra affär.

Därför håller man populära grejer till bra kunder sedan tidigare (det finns faktiskt såna som inte bara köper grejer med högt andrahandsvärde) samt gråhandlare.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Själv utgår jag, och ADs, från att alla som nu kommer in och är "förstagångsköpare" på stålrolex bara är "förstagångsköpare" för att det är en väldigt bra affär.

Därför håller man populära grejer till bra kunder sedan tidigare (det finns faktiskt såna som inte bara köper grejer med högt andrahandsvärde) samt gråhandlare.
Intrycket förstärks ju dessutom om kunden börjar fråga om andra (hypade) modeller efter att ha fått ett nej på det man ursprungligen var intresserad av. Nu säger jag inte att skribenten ovan bara är ute efter snabba cash men det är en tänkbar orsak till svaren han fått.

Tyvärr är det så situationen ser ut idag och jag har full förståelse för att man vill köpa helt nytt och direkt från AD av flera anledningar men har samtidigt förståelse för ADs som tröttnat på den stadiga strömmen av nya ansikten som alla frågor efter den hetaste modellen. Rolex verkar dessutom ha blivit hårdare på att AD ska strama åt vilka de säljer till om man ser till intern kommunikation, häxjakt på s.k. flippare osv.
 
Topp