• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

LPW

Breitling
Ja lycka till då. :)

@Torsten jag blev erbjuden 21% litw drygt på en gulddaytona med "moneydial" (?) Den gröna tavlan iaf.
Detta var lite drygt 3 år sedan. Var på vippen att handlanockså men ville onte ha en daytona i 18karats guld, skulle jag ha en Daytona så var det atål som gällde så det för mig är en bruksklocka (med undantag för leopardklockan med stenar) ❤

Det var någon som nämnde ev rabatter på populära modeller. Jag tror det var du Torsten som nämnde iaf nåt, så därför taggade jag just dig.

Men nån kan ju försöka köpa en daytina med den gröna tavlan idag och hoppas på listpris, skulle säga att det nog är likanlätt som att få en nautilus till list utan tidigare kontakter och historik. :)
Tack! Har insett att det verkar vara ett rätt hopplöst projekt. Det är ingen rättighet att få köpa något men jag blev erbjuden att ställa mig i kö när jag köpte min klocka men ville dumt nog inte uppta en plats i kön just då eftersom vi inte var redo att köpa direkt. Inser nu att det var ett stort misstag (säljaren jobbar inte kvar) men så går det när man försöker vara snäll och inte uppta en köplats i onödan. Oerhört korkat så här i efterhand så klart men lätt att vara efterklok!
 

jmspar123

Cartier
Gäller det även begagnade produkter?

Jajjaman!
Inte trodde du val annat....i Sverige??

Dessutom sa roligt att du skall betala moms pa de kostnader du har for att fa klockan/varan till Sverige dvs inrikesfrakt i ursprungslandet,hanteringskostnader,frakt till Sverige....
Men tullen ar inte blodig pa just en klocka. Nagonstans laste jag att pa just klockor ar den antingen ungefar 5sek eller 9sek.

7Sa i exemplet ovan blir det USD8000+ca USD250 for frakt och forsakring=73425sek +tull och sedan moms 25% pa alltihop, ytterligare 18368SEK +hanteringskostnad i Sverige pa nagon hundralapp sek
Sa totalen bor landa nagnonstans runt 91800SEK.

Och som du skrivit sa diskuteras inte hur man fuskar....
Men for den som besitter hardvaluta och inte ar bosatt inom EU sa var Sverige lojligt billigt att handla lyxklockor i. Inte sa mycket numer efter SEKs kraftiga forstarkning mot just USD och klocktillverkarnas prisjustering for att motverka just detta.
Sydafrika ar enl prislistan billigast just nu att handla om man besitter hardvaluta
 
Senast ändrad:

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jajjaman!
Inte trodde du val annat....i Sverige??

Dessutom sa roligt att du skall betala moms pa de kostnader du har for att fa klockan/varan till Sverige dvs inrikesfrakt i ursprungslandet,hanteringskostnader,frakt till Sverige....
Men tullen ar inte blodig pa just en klocka. Nagonstans laste jag att pa just klockor ar den antingen ungefar 5sek eller 9sek.

7Sa i exemplet ovan blir det USD8000+ca USD250 for frakt och forsakring=73425sek +tull och sedan moms 25% pa alltihop, ytterligare 18368SEK +hanteringskostnad i Sverige pa nagon hundralapp sek
Sa totalen bor landa nagnonstans runt 91800SEK.

Och som du skrivit sa diskuteras inte hur man fuskar....
Men for den som besitter hardvaluta och inte ar bosatt inom EU sa var Sverige lojligt billigt att handla lyxklockor i. Inte sa mycket numer efter SEKs kraftiga forstarkning mot just USD och klocktillverkarnas prisjustering for att motverka just detta.
Sydafrika ar enl prislistan billigast just nu att handla om man besitter hardvaluta
Då var det inte så off med 93' ändå.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Nej det var riktigt bra raknat om du bara hoftade. Dessutom sa andras valutakursen var 5e sekund eller sa,sa helt ratt ar i det narmaste omojligt att rakna.
Dessutom pa en affar narmare 100K SEK sa ar val nagon procent hit eller dit felrakningspengar....

Nu hör det till ovanligheterna att valutan ändrar sig 1% och speciellt under 5 sekunder. Så ändras priset med en 1000kr på en dag, så har det varit ganska stora hopp, som oftast reparerar sig delvis dagen efter.

Men ja, vid större tidsramar så är det ganska stora utslag.
 

jmspar123

Cartier
Nu hör det till ovanligheterna att valutan ändrar sig 1% och speciellt under 5 sekunder. Så ändras priset med en 1000kr på en dag, så har det varit ganska stora hopp, som oftast reparerar sig delvis dagen efter.

Men ja, vid större tidsramar så är det ganska stora utslag.

Nej det skulle jag vilja saga ar ytterst vanligt att valutor varierar 1% mot varandra under en handelsdag. Speciellt sma skvalpvalutor som SEK. Och inga garantier att det blir nagon aterhamtning dagen efter heller,kan lika garna fortsatta nedat eller uppat beroende pa vilken trend som foreligger.

A andra sidan spelar ju detta ingen som helst roll for nagon som ska handla en gang. Da ar det ju vad det kostar just har och nu som ar intressant,och som du sager sa ar hoppen var 5e sek oftast sa sma att det inte spelar mer an en marginell roll om man inte handlar for 100tals miljoner. Men da har man oftast valutasakrat anda.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Nej det skulle jag vilja saga ar ytterst vanligt att valutor varierar 1% mot varandra under en handelsdag. Speciellt sma skvalpvalutor som SEK. Och inga garantier att det blir nagon aterhamtning dagen efter heller,kan lika garna fortsatta nedat eller uppat beroende pa vilken trend som foreligger.

A andra sidan spelar ju detta ingen som helst roll for nagon som ska handla en gang. Da ar det ju vad det kostar just har och nu som ar intressant,och som du sager sa ar hoppen var 5e sek oftast sa sma att det inte spelar mer an en marginell roll om man inte handlar for 100tals miljoner. Men da har man oftast valutasakrat anda.

Jodå, det händer någon gång i månaden måste jag medge. Idag har inte Nok direkt haft sin bästa dag. Imorgon så tror jag dock på en lätt återhämtning mot Sek.
Jag använder en stor del av dagen till att glo på XE och som oftast så är det väldigt små rörelser, beroende på vilka valutor man jämför. Två skräpvalutor mot varandra brukar vara rätt tråkig, för att ibland explodera.
Oavsett vilket så valutajusterar folket sina priser på klockorna, även om det inte sker direkt. Så det är inte mycket att spara alltid på dessa valutaeffekter.
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
En sak jag funderat över idag och gärna skulle vilja bli klok på... När blev :rolex: så dyrt?
Och vad hände då?

Blev helt chockad när jag såg gamla KS-annonser på Submariner. 70,80,90 och 00-talare som behövde bumpas ned till 30-40 000 innan de såldes?! :dead:
Gemene man kunde köpa en riktig cool verktygsbeater från anrika Rolex!


Så när slutade för mig denna drömlika era?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
En sak jag funderat över idag och gärna skulle vilja bli klok på... När blev :rolex: så dyrt?
Och vad hände då?

Blev helt chockad när jag såg gamla KS-annonser på Submariner. 70,80,90 och 00-talare som behövde bumpas ned till 30-40 000 innan de såldes?! :dead:
Gemene man kunde köpa en riktig cool verktygsbeater från anrika Rolex!


Så när slutade för mig denna drömlika era?
Det är ju idag som gemene man kan köpa rolex
 

Elsbth

Breitling
Hej! Jag har ärvt en rolexklocka efter min far och utöver det som står på urtavlan vet jag inte så mycket om den. Eller rättare sagt, vet inte vilket ”nummer” den kallas. Jag tänkte försöka skaffa en box till den då den tyvärr saknas. Vet någon vilken box jag ska leta efter? Tror att papi fick den 1992, isch.

Om någon av er vet något om detta får ni väldigt gärna skriva. Skulle någon av er också vilja sälja en box till mig vore det ju förstås guld. Tack på förhand!

66A207C9-7B61-4DCD-AB4C-991635E61C0C.jpeg
 

jmspar123

Cartier
Intressant! Förklara gärna:bookworm:
De priserna för samma klockor finns iallafall inte längre.

Vad som menas ar ju att idag med nollranta sa kan vilken lallare som helst lana pengar billigt.
Har man dessutom agt sitt boende ( i en storre stad) sa finns det god chans man tjanat en miljon eller fem de senaste aren bara pa att bo...som man da kan omsatta i leksaker.
Dessutom en bors som okat i varde,ja ma vara med ett litet coronatapp..men da laddade den smarte in en extrahog med slantar som nu racker till en nave helgulds-Daytonas om man prickat in ratt aktier....

Priserna pa klockorna i kronor och oren ar ju helt ointressant nar sa mycket annat okat annu mer ....
 
Intressant! Förklara gärna:bookworm:
De priserna för samma klockor finns iallafall inte längre.

Han tänker nog på finansiering och billiga krediter under senaste 20 åren.

T om 2012/2013 ungefär gick det att köpa flertalet begagnade Rolex för rimliga pengar. Om man nu kan tycka att Rolex är rimligt prissatt.

En ny Daytona kostade 56’ i slutet av 90 talet. Premium på någon tusenlapp om man köpte begagnat. En Submariner låg väl på strax över 30’. Säg att de låg på 40’- 45’ något år senare runt 2005 och man då fick tag i en vintage Submariner för ungefär halva nypriset. Skulle nog säga att de allra flesta tyckte att det var mycket pengar om man köpte en klocka för ca 50’. Även en för 25’ ansågs dyrt.

Sedan blev det en vintage hype och numera en hype på nyproducerade och nyligen bortplockade modeller. Om vi inte befinner oss i en spekulationsbubbla så vet jag inte vad vi ska kalla det.
 
Topp