• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

M.I.

Omega
Kanske är det bra lösning..vid köp av nästa Rolex ska jag vara mor noggrant att kolla vad följer klockan. Jag tänkte endast på box och certifikat....Tack för hjälp! Vänligen, M.I.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Kanske är det bra lösning..vid köp av nästa Rolex ska jag vara mor noggrant att kolla vad följer klockan. Jag tänkte endast på box och certifikat....Tack för hjälp! Vänligen, M.I.
Många bryr sig nog inte om det är fullset eller ej så länge det framgår när man köper den. 👍🏼
 

linus84

Omega
Hej allihopa. Har idag tittat på en rolex daydate helguld med ref 18038 med ”taper” dial? Randig tavla i champagne färg. Klockan kommer fullset från 84 och med minimal stretch i länk. Priset på klockan är 150k på LW, känns detta som ett rimligt pris? Förstår såklart att dom har påslag då det är det som deras business går ut på. Tacksam för svar / Linus
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej allihopa. Har idag tittat på en rolex daydate helguld med ref 18038 med ”taper” dial? Randig tavla i champagne färg. Klockan kommer fullset från 84 och med minimal stretch i länk. Priset på klockan är 150k på LW, känns detta som ett rimligt pris? Förstår såklart att dom har påslag då det är det som deras business går ut på. Tacksam för svar / Linus
Det beror på hur den ser ut.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej allihopa. Har idag tittat på en rolex daydate helguld med ref 18038 med ”taper” dial? Randig tavla i champagne färg. Klockan kommer fullset från 84 och med minimal stretch i länk. Priset på klockan är 150k på LW, känns detta som ett rimligt pris? Förstår såklart att dom har påslag då det är det som deras business går ut på. Tacksam för svar / Linus
Du kommer alltid betala dyrare än marknadsvärde när du köper hos LW och liknande handlare, sen om man tycker det är värt det för att slippa köpa privat är upp till var och en. Alltså vad som är ”ett rimligt pris” är något subjektivt, vill du ha hjälp att bedömda skicket får du säkert jättebra hjälp om du lägger upp bilder på objektet!
 

M.I.

Omega
Det beror på hur den ser ut.
Hej Linus! Om du har inte "tillräcklig" med erfarenhet med att köpa klockor eller om du inte har någon rådgivare att säga så är det säkrare att köpa klockan i en butik dock är det dyrare. Tänk också när du ska sälja eller om du ska sälja klockan senare har du en bra referens-LW. Klockan är vidare troligtvis servad, under garranti och full set. Men den är dyrare. Å andra sidan att köpa klockan från en privat person är betydlig biligare dock kräver mycket kunskap, erfarenhet och arbete.
 

FlipSwede

Rolex
Det beror på hur den ser ut.
Det bor vara denna som det fragas om


Om det ar dyrt eller ej....gar val jamfora med dessa tva som det tillkommer frakt+moms pa


 

FlipSwede

Rolex
Lustigt. För en stund sedan så var priset 185.000kr

LW ar inga dumhuvuden.
Ibland ar det dagspris som galler. Dvs finns det manga liknande klockor tillsalu billigare (eller star det saljare pa ko villiga att ta ett for butiken fordelaktigt inkopspris) sa sanker man priset.
Finns det inga liknande pa marknaden sa kan man halla sitt pris eller hoja.
Har klockan legat osald lange och binder kapital? Sank priset och fa den sald. Kop nagot nytt som kan generera vinst.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
LW ar inga dumhuvuden.
Ibland ar det dagspris som galler. Dvs finns det manga liknande klockor tillsalu billigare (eller star det saljare pa ko villiga att ta ett for butiken fordelaktigt inkopspris) sa sanker man priset.
Finns det inga liknande pa marknaden sa kan man halla sitt pris eller hoja.
Har klockan legat osald lange och binder kapital? Sank priset och fa den sald. Kop nagot nytt som kan generera vinst.
Jodå, men det var typ 1t sedan jag kollade priset då den låg på 185k. Så det kändes lite lustigt.
 

linus84

Omega
Tack för alla svar, jag är inte ny på klockor dock helt ovetande just när det gäller guld. Känns som stålisar är rätt enkla att förstå sig på vad det gäller pris då det enligt mig är större ruljangs på just dom. Har dock aldrig studerat priser på guld rollar då jag tidigare inte fattat tycke för dessa. Letar mer än gärna från privatperson då det känns som halva grejen att hitta just den där pjäsen man sedan skall bruka. Gillar dock garantier osv på en så pass ändå gammal klocka. ..
 

M.I.

Omega
Hej Filip! Jag anser att du borde lite tänka om ... klockan är från 80` talet och 36 mm i diameter (om jag har rätt). Jag skulle rekommendera istället någon av de andra Rolex klassiker: Pepsi, Hulk, Root Beer ... men smak är smak..
 

ErikGBG

Audemars
Hej Filip! Jag anser att du borde lite tänka om ... klockan är från 80` talet och 36 mm i diameter (om jag har rätt). Jag skulle rekommendera istället någon av de andra Rolex klassiker: Pepsi, Hulk, Root Beer ... men smak är smak..
Hulk är knappast en klassiker. Den har existerat mindre än 1% av rolex historia.
Den är populär men är ingen klassiker
 

FlipSwede

Rolex
Tack för alla svar, jag är inte ny på klockor dock helt ovetande just när det gäller guld. Känns som stålisar är rätt enkla att förstå sig på vad det gäller pris då det enligt mig är större ruljangs på just dom. Har dock aldrig studerat priser på guld rollar då jag tidigare inte fattat tycke för dessa. Letar mer än gärna från privatperson då det känns som halva grejen att hitta just den där pjäsen man sedan skall bruka. Gillar dock garantier osv på en så pass ändå gammal klocka. ..
Kan vara vart att kolla pa Kaplans. Kommer en klockauktion snart. Kanske finns nagot du gillar dar,och da till ett pris som (oftast) ar klart battre an LWs
 

linus84

Omega
Hej Filip! Jag anser att du borde lite tänka om ... klockan är från 80` talet och 36 mm i diameter (om jag har rätt). Jag skulle rekommendera istället någon av de andra Rolex klassiker: Pepsi, Hulk, Root Beer ... men smak är smak..
Vet inte om du svarade mig nu? Men en DD eller DJ 36mm är iaf enligt mig en klassiker. Hur resonerar du? (Skrivet med väldigt vänlig ton) :)
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Hej Linus! Kanske men flesta önskar idag 42 mm klockor. Även Rolex började med 41 mm. Du kan jämföra en klocka på 36 mm och 41 mm på din hand.
Jag tror att det är väldigt olika vad folk föredrar men jag personligen skulle utan tvekan välja 36mm före 42mm och då har jag inte tunna armar direkt. Smaken är som baken men 36mm är definitivt en mer klassisk storlek än 42mm.
 

linus84

Omega
Hej Linus! Kanske men flesta önskar idag 42 mm klockor. Även Rolex började med 41 mm. Du kan jämföra en klocka på 36 mm och 41 mm på din hand.
Alla har vi olika åsikter, skulle vilja påstå att modet mer och mer går åt mindre klockor. Jag har en Datejust 36mm jubilee blå tavla 2019 som sitter helt perfekt enligt mig. Kollar man dessutom på klassiska mått så är det just det måttet som gäller
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Hej Linus! Kanske men flesta önskar idag 42 mm klockor. Även Rolex började med 41 mm. Du kan jämföra en klocka på 36 mm och 41 mm på din hand.
Alla har vi olika åsikter, skulle vilja påstå att modet mer och mer går åt mindre klockor. Jag har en Datejust 36mm jubilee blå tavla 2019 som sitter helt perfekt enligt mig. Kollar man dessutom på klassiska mått så är det just det måttet som gäller

Klockpress och -entusiaster har hävdat att modet går mot mindre klockor åtminstone sen jag snöade in i hobbyn år 2012. Resten av befolkningen (och specifikt Paneristis) har under samma tidsperiod hävdat att större klockor är framtiden. I själv verket har ingenting hänt ö.h.t. under dessa 9 år - vissa bär 36mm, andra 42mm, många bär båda och allt däremellan men de allra flesta bär 40mm.
 
Topp