• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Richie

Audemars
2-Faktor
Nyinkommet! Försökte hitta en ren Yachtmaster tråd, finns det en? Iofs passar den lika gott här! ;)
E7289FB9-CEA0-4C9B-8A7E-FE4C21F9C9E3.png
 
Ska leta klocka till sambon. Har provtryckt lite och hon verkar ha snöat in sig på att en lady just är det som hon tycker är snyggast. Kör bara armband och apple watch när hon är i stallet (säkerhetsfunktion framför allt) och hon vill inte ha en stor klocka. Så 31-36 går bort. Redan provat...

Vad ska man tänka på? Dikeskörningar som bör undvikas? Tänkte plocka upp en "vintage" (begagnat låter inte bra).
 

FlipSwede

Rolex
Ska leta klocka till sambon. Har provtryckt lite och hon verkar ha snöat in sig på att en lady just är det som hon tycker är snyggast. Kör bara armband och apple watch när hon är i stallet (säkerhetsfunktion framför allt) och hon vill inte ha en stor klocka. Så 31-36 går bort. Redan provat...

Vad ska man tänka på? Dikeskörningar som bör undvikas? Tänkte plocka upp en "vintage" (begagnat låter inte bra).
Finns nagra damklockor pa nasta Kaplansauktion. Aven om ingen av dessa faller din tant i smaken sa kan det vara en god ide att folja auktionsresultat.
Da far du iallfall en fingervisning om vad som kan vara vettigt att betala.
Just sma damklockor (under 30mm) verkar vara mer koparens marknad. Dvs pruta stenhart om du koper privat eller begagnat av handlare.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Allt vi trott visar sig vara sant: SS ligger i kassaskåpet, listan är bara för trogna kunder, ibland måste man köpa mindre populära modeller för att komma över en populär, en del går till gråhandlare, tilldelning från Rolex har sjunkit, marginalen är runt 40% (37 tror jag han sa) osv...
Visste redan allt det där, men alltid bra när andra bekräftar det
 

hroges

Omega
Tips på bästa all around Rolex sportmodell?
Er personligen favorit, pros and cons?
Går i tankar mellan Explorer 2, Submariner, GMT Master 2, YM.
 

hroges

Omega
Riktigt fin klocka!
Men jag ääälskar vridringar (för att jag nördigt nog använder mina klockor till tidtagning så fort jag får chansen) och hade känt mig säkrare med skydd för kronan.
Lever ett ganska aktivt liv med mycket träning osv och är nu ute efter en rolex jag ska använda som beater.
Men "vanliga" explorern kanske tål mycket mer än vad jag tror men just den lilla detaljen med skydd för kronan hade fått mina stressnivåer att sänkas en aning 😅
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt fin klocka!
Men jag ääälskar vridringar (för att jag nördigt nog använder mina klockor till tidtagning så fort jag får chansen) och hade känt mig säkrare med skydd för kronan.
Lever ett ganska aktivt liv med mycket träning osv och är nu ute efter en rolex jag ska använda som beater.
Men "vanliga" explorern kanske tål mycket mer än vad jag tror men just den lilla detaljen med skydd för kronan hade fått mina stressnivåer att sänkas en aning 😅
Explorern är ju Rolex beater. De andra är menade som verktyg.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Tips på bästa all around Rolex sportmodell?
Er personligen favorit, pros and cons?
Går i tankar mellan Explorer 2, Submariner, GMT Master 2, YM.

Riktigt fin klocka!
Men jag ääälskar vridringar (för att jag nördigt nog använder mina klockor till tidtagning så fort jag får chansen) och hade känt mig säkrare med skydd för kronan.
Lever ett ganska aktivt liv med mycket träning osv och är nu ute efter en rolex jag ska använda som beater.
Men "vanliga" explorern kanske tål mycket mer än vad jag tror men just den lilla detaljen med skydd för kronan hade fått mina stressnivåer att sänkas en aning 😅

Av sub og Explorer er Explorern utan tvekan den beste vardagsklockan og beater imo, men begge er fine klokker. Urverket i Explorern er vel også mer Shock resistant enn urverket i Suben.
FD3F4990-2EC1-46F3-A198-923038C41105.jpeg
 

hroges

Omega
Om du ska slita på den så lär svaret vara 114270 eller 16570. Måste du ha vridring: 16610/16710.
Är inte länken lite klen på dessa referenser jämfört med de nyare länkarna?
Har ju en two liner 14060M men länken känns lite klen på den och dessutom blir jag helt handikappad utan datum.
Vågar inte ha en den som beater pga länken och claspen. Den blir dessutom bucklig väldigt enkelt har jag märkt, har faktiskt problem med att låsa claspen på den pga yttre åverkan.

Det lutar nog åt en nyare explorer 2 då den känns snäppet ovanligare än suben.

Då till vattentätheten på 100m respektive 300m.
Jag fick lära mig av en urmakare på Timepromotion att trycktesten utförs med klockan helt stillastående med en vikt på glaset och att den faktiska vattentätheten inte sträcker sig lika långt ned som det står på klockan ifall man aktivt dyker och rör på klockan med mera. Då ökar ju belastningen (inte för att jag någonsin skulle komma ner på dessa djup).

Men hur är det med Explorer 2 om man dyker på ett faktiskt djup på 30 - 40m, pallar den det? :)
En häftig funktion på explorer 2 är ju 24h visaren.
 

hroges

Omega
Av sub og Explorer er Explorern utan tvekan den beste vardagsklockan og beater imo, men begge er fine klokker. Urverket i Explorern er vel også mer Shock resistant enn urverket i Suben.
FD3F4990-2EC1-46F3-A198-923038C41105.jpeg

Intressant ifall det är så att explorern faktiskt är med shockresistant än suben.
Det skulle absolut kunna vara en avgörande faktor för mig mellan dessa två modeller.
Någon som kan bekräfta dessa uppgifter och eventuellt en källa? :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Är inte länken lite klen på dessa referenser jämfört med de nyare länkarna?
Har ju en two liner 14060M men länken känns lite klen på den och dessutom blir jag helt handikappad utan datum.
Vågar inte ha en den som beater pga länken och claspen. Den blir dessutom bucklig väldigt enkelt har jag märkt, har faktiskt problem med att låsa claspen på den pga yttre åverkan.

Det lutar nog åt en nyare explorer 2 då den känns snäppet ovanligare än suben.

Då till vattentätheten på 100m respektive 300m.
Jag fick lära mig av en urmakare på Timepromotion att trycktesten utförs med klockan helt stillastående med en vikt på glaset och att den faktiska vattentätheten inte sträcker sig lika långt ned som det står på klockan ifall man aktivt dyker och rör på klockan med mera. Då ökar ju belastningen (inte för att jag någonsin skulle komma ner på dessa djup).

Men hur är det med Explorer 2 om man dyker på ett faktiskt djup på 30 - 40m, pallar den det? :)
En häftig funktion på explorer 2 är ju 24h visaren.
Varför skulle länken vara klen på dem? Har ju fungerat svinbra i 40 år för alla olika sorters människor.

Nyss skulle du ju ha vridring?
 

hroges

Omega
Varför skulle länken vara klen på dem? Har ju fungerat svinbra i 40 år för alla olika sorters människor.

Nyss skulle du ju ha vridring?

Tycker rolexlänkarna från typ 1995-2009 (osäker på exakt år) känns ihåliga, rassliga.
Inget man förväntar sig på en så pass "ny" klocka från Rolex om man jämför med länkarna på exempelvis en Breitling från samma årgång.

De modernare länkarna känns mycket solidare.

Vridring eller inte, det är ett dilemma...:oops:

Edit: Jag kanske bara har en överdriven känsla kring detta med länken och isåfall får du gärna rätta mig om jag har fel. Det är helt klart ur en ekonomisk synpunkt bättre ifall det inte skiljer sig avsevärt i hållbarhet.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Intressant ifall det är så att explorern faktiskt är med shockresistant än suben.
Det skulle absolut kunna vara en avgörande faktor för mig mellan dessa två modeller.
Någon som kan bekräfta dessa uppgifter och eventuellt en källa? :)
Explorer har ju Paraflex shock absorbers vilket inte Submarinern har.
Dvs om du inte köper senaste 126610/124060 för jag tror att det uppgraderade 3235-verket har det också.

Skärmavbild 2021-01-30 kl. 10.30.01.png
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tycker rolexlänkarna från typ 1995-2009 (osäker på exakt år) känns ihåliga, rassliga.
Inget man förväntar sig på en så pass "ny" klocka från Rolex om man jämför med länkarna på exempelvis en Breitling från samma årgång.

De modernare länkarna känns mycket solidare.

Vridring eller inte, det är ett dilemma...:oops:
Ja, smart av Rolex där. Nu ska alla ha en ny klocka pga ”upplevd kvalitetskänsla”. Som att tyngd = kvalitet. :)
 

hroges

Omega
Explorer har ju Paraflex shock absorbers vilket inte Submarinern har.
Dvs om du inte köper senaste 126610/124060 för jag tror att det uppgraderade 3235-verket har det också.

Skärmavbild 2021-01-30 kl. 10.30.01.png
Okej tack! Bra info :)

Ja, smart av Rolex där. Nu ska alla ha en ny klocka pga ”upplevd kvalitetskänsla”. Som att tyngd = kvalitet. :)

Haha nej men självklart är inte tyngd = kvalitet. En titanklocka är ju sällan svagare i metallen än en stålklocka.
Men i det här fallet så är jag ganska övertygad om att de äldre länkarna är ihåliga. Som sagt får du gärna rätta mig om jag har fel?
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Okej tack! Bra info :)



Haha nej men självklart är inte tyngd = kvalitet. En titanklocka är ju sällan svagare i metallen än en stålklocka.
Men i det här fallet så är jag ganska övertygad om att de äldre länkarna är ihåliga. Som sagt får du gärna rätta mig om jag har fel?
Nya Rolex har utan tvekan stabilare och mer robust länk och lås.

Med det sagt är inte länken på lite äldre modeller alls dålig precis som @vaniljglass säger. De äldre är dessutom lite charmigare och mindre ”blingiga”.

Slutatsen är att det beror på vad man gillar, men man behöver verken oroa sig för problem med länken på verken den ena eller den andra.
 
Topp