• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Jag måste byta mitt bracelet (vill inte köpa original) på min Rolex Oyster perpetual date ref 1500 men är väldigt osäker på måtten.
Jag har hittat dessa 2 men vet inte om de fungerar:
Om jag förstått det rätt så har Rolex Oyster perpetual date ref 1500, 19 mm lug medan de jag hittat har 20 mm lug
De kanske passar? Annars kom gärna med tips på andra bracelet som passar
1500 har 19 mm mellan bandhornen. Om du är osäker på om länken passar är det väl bara att ta fram plastlinjalen du fick i skolan och mäta? Notera att ändlänkarna har olika utformning förutom bredden. Det gör att integrerade fästen som de du bifogade med stor sannolikhet inte passar din klocka. Rolex har specifika ändlänkar som är anpassade för respektive referens och som passar till samma länk. Därför kan samma länk användas till flera referenser.

Edit 1 - Ingen av de länkar du bifogade kommer att passa då de är för klockor med 20 mm mellan bandhornen.

Edit 2 - Varför skämma ut en fin klocka med sånt skräp? Det är ju som att köpa en Porsche GT3 och leta reda på billigaste däcken på marknaden, på plåtfälgar. Köp en originallänk istället. Då är du garanterad att allt lirar ihop.
 
Senast ändrad:

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Rolex op 36, vit tavla :cigar:
IMG_20210328_230005_540.jpg
20210408_181219.jpg
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag pratade med AD och suget hade tydligen vart måttligt efter 2021 släppet, dom hade en gmt master för omg leverans😳
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
En fråga till alla er som har bra kopplingar till olika ADs.

Jag fick mitt första barn på påskafton och för att fira detta tänkte jag köpa en sport stålis, närmare bestämt en pepsi på jubilee. Jag är medveten om den galna hypen kring just denna model och tänkte fråga er om en AD skulle ta hänsyn till att jag vill köpa klockan av ett sentimentalt värde och inte för att sälja vidare den. Har ring till en AD än så länge och de var förstående men kunde tyvärr inte hjälpa mig. Är de lönt att ringa vidare eller kan jag lika gärna lägga ner och gå rakt på gråhandlare?

Och en bild på lilla tillskottet 😍
BC9817F5-79D9-4817-B626-B0BEA9EE634E.jpeg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
En fråga till alla er som har bra kopplingar till olika ADs.

Jag fick mitt första barn på påskafton och för att fira detta tänkte jag köpa en sport stålis, närmare bestämt en pepsi på jubilee. Jag är medveten om den galna hypen kring just denna model och tänkte fråga er om en AD skulle ta hänsyn till att jag vill köpa klockan av ett sentimentalt värde och inte för att sälja vidare den. Har ring till en AD än så länge och de var förstående men kunde tyvärr inte hjälpa mig. Är de lönt att ringa vidare eller kan jag lika gärna lägga ner och gå rakt på gråhandlare?

Och en bild på lilla tillskottet 😍
BC9817F5-79D9-4817-B626-B0BEA9EE634E.jpeg
Först och främst: stort grattis! Tyvärr är nog AD så pass kallhamrade att de ser hur mycket de kan vinna på att sälja klockan till dig istället för till någon annan (tidigare och framtida köp, etc) och struntar nog i att du fått barn. Mitt råd är att köpa hos en gråhandlare, alt beggat, och vara nöjd med livet :)
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Först och främst: stort grattis! Tyvärr är nog AD så pass kallhamrade att de ser hur mycket de kan vinna på att sälja klockan till dig istället för till någon annan (tidigare och framtida köp, etc) och struntar nog i att du fått barn. Mitt råd är att köpa hos en gråhandlare, alt beggat, och vara nöjd med livet :)
Tackar! ☺️
Misstänkte detta, ska se mig runt vad som finns ute hos gråisarna.

Om någon här har en pepsi och vill byta mot en 216570 + pengar är de bara slänge iväg ett PM :)
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
En fråga till alla er som har bra kopplingar till olika ADs.

Jag fick mitt första barn på påskafton och för att fira detta tänkte jag köpa en sport stålis, närmare bestämt en pepsi på jubilee. Jag är medveten om den galna hypen kring just denna model och tänkte fråga er om en AD skulle ta hänsyn till att jag vill köpa klockan av ett sentimentalt värde och inte för att sälja vidare den. Har ring till en AD än så länge och de var förstående men kunde tyvärr inte hjälpa mig. Är de lönt att ringa vidare eller kan jag lika gärna lägga ner och gå rakt på gråhandlare?

Och en bild på lilla tillskottet 😍
Grattis! Jag sitter i exakt samma läge men jagar betydligt mindre eftertraktade modeller men får tyvärr även där kalla handen med leveranstider på över ett år osv.

Tror tyvärr att gråhandlare är vägen att gå om man aboslut vill ha en från i år. :confused:
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Grattis! Jag sitter i exakt samma läge men jagar betydligt mindre eftertraktade modeller men får tyvärr även där kalla handen med leveranstider på över ett år osv.

Tror tyvärr att gråhandlare är vägen att gå om man aboslut vill ha en från i år. :confused:
Tackar! Och grattis till dig också!

Tråkigt att de blir så svårt samtidigt som de är positivt att mekaniska klockor är eftertraktade i en digital värld. :)
 

FlipSwede

Rolex
En fråga till alla er som har bra kopplingar till olika ADs.

Jag fick mitt första barn på påskafton och för att fira detta tänkte jag köpa en sport stålis, närmare bestämt en pepsi på jubilee. Jag är medveten om den galna hypen kring just denna model och tänkte fråga er om en AD skulle ta hänsyn till att jag vill köpa klockan av ett sentimentalt värde och inte för att sälja vidare den. Har ring till en AD än så länge och de var förstående men kunde tyvärr inte hjälpa mig. Är de lönt att ringa vidare eller kan jag lika gärna lägga ner och gå rakt på gråhandlare?

Och en bild på lilla tillskottet 😍
BC9817F5-79D9-4817-B626-B0BEA9EE634E.jpeg
Forst sa vill jag bara saga Grattis!

Vad galler Rolex SS sa kan du tyvarr glomma att kunna kopa fran AF till listpris om du inte ar en riktigt val.
Listor och annat trams...jovisst kan du anmala intresse och sitta vid telefon,men efter 2ar sa kommer du inse att det kommer inget samtal. Om priserna fortsatter uppat i den takt de gjort de senaste aren (vilken ingen vet) sa kommer dagens grapris framsta som tokfynd.

Det diskuteras standigt pa Rolexforums om man ska vanta pa samtal fran AF eller kopa tilldagspris och ha klockan imorgon.
Delade lager dar ena sidan aldrig i livet skulle gynna flippare och profitorer som ockrar pa hobbyn. Dessa ar oftast utan klockor....
Andra sidan sager att "Jag far ju ingen klocka oavsett hur lange jag vantar" och jag vill ju ha en. Betalar jag marknadspris har jag da verkligen gjort en sa usel affar som ni andra pastar,eller ar det bara att jag inte tjanar lika mycket den dag jag valjer att salja klockan (om det ens intraffar).
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Forst sa vill jag bara saga Grattis!

Vad galler Rolex SS sa kan du tyvarr glomma att kunna kopa fran AF till listpris om du inte ar en riktigt val.
Listor och annat trams...jovisst kan du anmala intresse och sitta vid telefon,men efter 2ar sa kommer du inse att det kommer inget samtal. Om priserna fortsatter uppat i den takt de gjort de senaste aren (vilken ingen vet) sa kommer dagens grapris framsta som tokfynd.

Det diskuteras standigt pa Rolexforums om man ska vanta pa samtal fran AF eller kopa tilldagspris och ha klockan imorgon.
Delade lager dar ena sidan aldrig i livet skulle gynna flippare och profitorer som ockrar pa hobbyn. Dessa ar oftast utan klockor....
Andra sidan sager att "Jag far ju ingen klocka oavsett hur lange jag vantar" och jag vill ju ha en. Betalar jag marknadspris har jag da verkligen gjort en sa usel affar som ni andra pastar,eller ar det bara att jag inte tjanar lika mycket den dag jag valjer att salja klockan (om det ens intraffar).
Tackar! 🤩

Vad tiderna förändras, i Januari 2019 blev jag uppringd och erbjuden en GMT master 2 med svart ring efter att ha varit på listan i ”endast” 18 månader. Valde dock att tacka nej då jag precis köpt min Explorer. Känns i efterhand som att ett sådant erbjudande aldrig kommer komma från en AD igen :(

Blir kanske bättre att lägga pengarna på något annat istället för klocka. Blev erbjuden nyss 195kkr för en begagnad pepsi och tycker de blir för mycket pengar :/
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Tackar! 🤩

Vad tiderna förändras, i Januari 2019 blev jag uppringd och erbjuden en GMT master 2 med svart ring efter att ha varit på listan i ”endast” 18 månader. Valde dock att tacka nej då jag precis köpt min Explorer. Känns i efterhand som att ett sådant erbjudande aldrig kommer komma från en AD igen :(

Blir kanske bättre att lägga pengarna på något annat istället för klocka. Blev erbjuden nyss 195kkr för en begagnad pepsi och tycker de blir för mycket pengar :/
Tycker absolut att det måste finnas andra klockor än Rolex eller möjligtvis andra modeller som kan vara mer möjliga att få tag på än en GMT.

Jag själv börjar mjukna till för en DJ men de är ju inte för alla.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tackar! 🤩

Vad tiderna förändras, i Januari 2019 blev jag uppringd och erbjuden en GMT master 2 med svart ring efter att ha varit på listan i ”endast” 18 månader. Valde dock att tacka nej då jag precis köpt min Explorer. Känns i efterhand som att ett sådant erbjudande aldrig kommer komma från en AD igen :(

Blir kanske bättre att lägga pengarna på något annat istället för klocka. Blev erbjuden nyss 195kkr för en begagnad pepsi och tycker de blir för mycket pengar :/
Var den helt ny? En lätt beggad 126710 BLRO kan köpas för runt 170k
 

FlipSwede

Rolex
Tackar! 🤩

Vad tiderna förändras, i Januari 2019 blev jag uppringd och erbjuden en GMT master 2 med svart ring efter att ha varit på listan i ”endast” 18 månader. Valde dock att tacka nej då jag precis köpt min Explorer. Känns i efterhand som att ett sådant erbjudande aldrig kommer komma från en AD igen :(

Blir kanske bättre att lägga pengarna på något annat istället för klocka. Blev erbjuden nyss 195kkr för en begagnad pepsi och tycker de blir för mycket pengar :/
Ja men ar det dyrt da?
Eller ar det bara dyrt jmfrt med listpris som DU anda inte kommer kunna kopa klockan for?

Ger du 195 idag,vad kan du salja klockan for om sag 2ar? Mer eller mindre? Vem vet.
Dessutom. Hur mycket far klockhobbyn kosta dig? Maste du tjana pa affaren,eller kan du tanka dig att det far kosta 50pengar att ha kul med din klocka under nagra ars tid?
50pengar koper val knappt en 2veckorsresa for familjen till Thailand....och det kan ju vilken loneslav som helst unna sig
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Var den helt ny? En lätt beggad 126710 BLRO kan köpas för runt 170k
Uttagen och avplastad 2020, men generellt mint :)


Ja men ar det dyrt da?
Eller ar det bara dyrt jmfrt med listpris som DU anda inte kommer kunna kopa klockan for?

Ger du 195 idag,vad kan du salja klockan for om sag 2ar? Mer eller mindre? Vem vet.
Dessutom. Hur mycket far klockhobbyn kosta dig? Maste du tjana pa affaren,eller kan du tanka dig att det far kosta 50pengar att ha kul med din klocka under nagra ars tid?
50pengar koper val knappt en 2veckorsresa for familjen till Thailand....och det kan ju vilken loneslav som helst unna sig
För mig är 195 kkr dyrt, inte för att det är mer än listpris utan för att de helt enkelt är väldigt mycket pengar.

Det kanske kommer som en frisk fläkt av ärlighet på detta forum men sanningen är att jag inte har råd att lägga så mycket pengar på en hobby. Jag ser mina klockor som ren kostnad och räknar med att dess värde är förbrukat så snabbt jag köper dem (allt annat är en positiv bonus). Många räknar klockor som investeringar men glömmer bort att det räcker med ett snabbt personrån eller olycka för att hela ens ”portfölj” försvinner.

Och för att snabbt bemöta din kommentar kring löneslaveriet. Nej, alla ”löneslavar” kan inte kosta på sig en resa för 50 kkr, inte för att de inte har pengarna, utan för att de kan ha andra utgifter som är högre prioriterade. Sorry om jag låter otrevlig, men tyckte ditt svar var väldigt oskönt. Vill helt enkelt fira min son och har inte 195kkr att lägga. Med det sagt blir det förmodligen ingen Pepsi, vilket jag är Ok med. Viktigaste att mitt barn är friskt och mår bra :)
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Uttagen och avplastad 2020, men generellt mint :)



För mig är 195 kkr dyrt, inte för att det är mer än listpris utan för att de helt enkelt är väldigt mycket pengar.

Det kanske kommer som en frisk fläkt av ärlighet på detta forum men sanningen är att jag inte har råd att lägga så mycket pengar på en hobby. Jag ser mina klockor som ren kostad och räknar med att dess värde är förbrukat så snabbt jag köper dem (allt annat är en positiv bonus). Många räknar klockor som investeringar men glömmer bort att det räcker med ett snabbt personrån eller olycka för att hela ens ”portfölj” försvinner.

Och för att snabbt bemöta din kommentar kring löneslaveriet. Nej, alla ”löneslavar” kan inte kosta på sig en resa för 50 kkr, inte för att de inte har pengarna, utan för att de kan ha andra utgifter som är högre prioriterade. Sorry om jag låter otrevlig, men tyckte ditt svar var väldigt oskönt. Vill helt enkelt fira min son och har inte 195kkr att lägga. Med det sagt blir det förmodligen ingen Pepsi, vilket jag är Ok med. Viktigaste att mitt barn är friskt och mår bra :)
Ok, med lite is i magen så borde det inte vara helt omöjligt att få tag på en för runt 170k, men ja, fortfarande mycket pengar
 

Mk2018

Omega
Uttagen och avplastad 2020, men generellt mint :)



För mig är 195 kkr dyrt, inte för att det är mer än listpris utan för att de helt enkelt är väldigt mycket pengar.

Det kanske kommer som en frisk fläkt av ärlighet på detta forum men sanningen är att jag inte har råd att lägga så mycket pengar på en hobby. Jag ser mina klockor som ren kostad och räknar med att dess värde är förbrukat så snabbt jag köper dem (allt annat är en positiv bonus). Många räknar klockor som investeringar men glömmer bort att det räcker med ett snabbt personrån eller olycka för att hela ens ”portfölj” försvinner.

Och för att snabbt bemöta din kommentar kring löneslaveriet. Nej, alla ”löneslavar” kan inte kosta på sig en resa för 50 kkr, inte för att de inte har pengarna, utan för att de kan ha andra utgifter som är högre prioriterade. Sorry om jag låter otrevlig, men tyckte ditt svar var väldigt oskönt. Vill helt enkelt fira min son och har inte 195kkr att lägga. Med det sagt blir det förmodligen ingen Pepsi, vilket jag är Ok med. Viktigaste att mitt barn är friskt och mår bra :)
Vill du en pepsi som inte ruinerar dig så kan jag personligen rekommendera tudor gmt. I övrigt håller jag med om att 195k är väldigt mycket pengar, känns som att alla är multimiljonärer nuförtiden..
 

KattenBaloo

Cartier
2-Faktor
Uttagen och avplastad 2020, men generellt mint :)



För mig är 195 kkr dyrt, inte för att det är mer än listpris utan för att de helt enkelt är väldigt mycket pengar.

Det kanske kommer som en frisk fläkt av ärlighet på detta forum men sanningen är att jag inte har råd att lägga så mycket pengar på en hobby. Jag ser mina klockor som ren kostad och räknar med att dess värde är förbrukat så snabbt jag köper dem (allt annat är en positiv bonus). Många räknar klockor som investeringar men glömmer bort att det räcker med ett snabbt personrån eller olycka för att hela ens ”portfölj” försvinner.

Och för att snabbt bemöta din kommentar kring löneslaveriet. Nej, alla ”löneslavar” kan inte kosta på sig en resa för 50 kkr, inte för att de inte har pengarna, utan för att de kan ha andra utgifter som är högre prioriterade. Sorry om jag låter otrevlig, men tyckte ditt svar var väldigt oskönt. Vill helt enkelt fira min son och har inte 195kkr att lägga. Med det sagt blir det förmodligen ingen Pepsi, vilket jag är Ok med. Viktigaste att mitt barn är friskt och mår bra :)
Titta på en ny speedmaster professional. Fler och fler kunder överger Rolex och går,till Omega. Och tyvärr verkar det som Omega blir som Rolex vad det gäller leveransinfo och kundservice.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Ok, med lite is i magen så borde det inte vara helt omöjligt att få tag på en för runt 170k, men ja, fortfarande mycket pengar
Har inte hunnit jaga så mycket men skall se vad jag hittar, tack för riktpriset! :)

Vill du en pepsi som inte ruinerar dig så kan jag personligen rekommendera tudor gmt. I övrigt håller jag med om att 195k är väldigt mycket pengar, känns som att alla är multimiljonärer nuförtiden..
Har tidigare haft en blackbay (41mm) och tyckte den är lite för tjock för min smak. Sen är de främst Jubilee jag är ute efter, Tack för förslaget dock, Tudor gör fina grejer! :)
Eller hur! Inte lätt att hänga med här på forumet med en inkomst på under 600kkr/månaden ;)

Titta på en ny speedmaster professional. Fler och fler kunder överger Rolex och går,till Omega. Och tyvärr verkar det som Omega blir som Rolex vad det gäller leveransinfo och kundservice.
Kikade på den också faktiskt! Har dock inte haft chansen att pröva den IRL, får kika in på min lokala ad och titta.
Sen har jag aldrig fått någon speciellt bra erfarenhet av klockhandlare generellt så vet inte riktigt vad jag skall förvänta mig. av den lilla erfarenhet jag har så har jag fått bättre service när jag köper 10kkr kostymer än när jag köper klockor i 100kkr klassen. 🤣
 

mario1971

Rolex
Vill du en pepsi som inte ruinerar dig så kan jag personligen rekommendera tudor gmt. I övrigt håller jag med om att 195k är väldigt mycket pengar, känns som att alla är multimiljonärer nuförtiden..
Först och främst har Tudor GMT svårt med datumhjulet, och för det andra är det bara en ersättning för någon som gillar Rolex Pepsi - förr eller senare blir de uttråkade ändå. Det finns inget att ändra till små. För två dagar sedan kunde du fortfarande registrera dig för Pepsi på Oyster.
 
Topp