• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Professor S

Panerai
2-Faktor
Nej, egentligen inte ens intressant. Jättelångt dravel kring saker som de flesta tror sig veta. Men jag är nyfiken av min natur och kan ju missa något. Vad är intressant?
Nu när du talar emot att det är intessant, är det inte du som ska säga varför det är ointressant? Att det är ”jättelångt” rimmar inte väl med din självutnämnda nyfikenhet.

Det här är egentligen marketing 101. Skolboksexemplet brukar vara Lulu Lemon som fabricerar en hype genom att ha få varor ute på hyllorna men fullt på lagret. Det brukar följas upp att sägningen ”nothing building a queue like a queue” - nattklubbarna med längst kö får bara längre köer. Du har säkert även hört att utbudet av diamanter är hårt kontrollerat för att hålla priser uppe då det är ett par aktörer som äger hela industrin kring en vara som egentligen finns i överflöd.

Om något framstår vara hypat följer andra efter vilket bygger vidare på hypen. Om utbudssidan håller igen kan de då börja höja priser eller som Hermes börja begränsa vissa produkter och sätta motkrav på köphistorik, inkomst och liknande. Det i sig spinner i sig vidare på hypen som en uppåtgående spiral.

Det enda som kan stoppa dessa kötider och krav på köphistorik är antingen att tiden får ha sin gång så att klockintresset dör ut (hittills har inget levt för alltid) eller en chock - global finanskris, krig, en allvarlig pandemi eller annat som på kort sikt ändrar vårt konsumtionsmönster.

Jag håller med om att det inte är intressant. För det är grundläggande marknadsföring och byggande av exklusiva varumärken.
 
Senast ändrad:

Linus

Cartier
Nu när du talar emot att det är intessant, är det inte du som ska säga varför det är ointressant? Att det är ”jättelångt” rimmar inte väl med din självutnämnda nyfikenhet.

Det här är egentligen marketing 101. Skolboksexemplet brukar vara Lulu Lemon som fabricerar en hype genom att ha få varor ute på hyllorna men fullt på lagret. Det brukar följas upp att sägningen ”nothing building a queue like a queue” - nattklubbarna med längst kö får bara längre köer. Du har säkert även hört att utbudet av diamanter är hårt kontrollerat för att hålla priser uppe då det är ett par aktörer som äger hela industrin kring en vara som egentligen finns i överflöd.

Om något framstår vara hypat följer andra efter vilket bygger vidare på hypen. Om utbudssidan håller igen kan de då börja höja priser eller som Hermes börja begränsa vissa produkter och sätta motkrav på köphistorik, inkomst och liknande. Det i sig spinner i sig vidare på hypen som en uppåtgående spiral.

Det enda som kan stoppa dessa kötider och krav på köphistorik är antingen att tiden får ha sin gång så att klockintresset dör ut (hittills har inget levt för alltid) eller en chock - global finanskris, krig, en allvarlig pandemi eller annat som på kort sikt ändrar vårt konsumtionsmönster.

Jag håller med om att det inte är intressant. För det är grundläggande marknadsföring och byggande av exklusiva varumärken.
Du lyckas sammanfatta det i sista stycket på ett bra sätt. Jag var mest nyfiken om vi kunde komma vidare. Men det kan vi ju inte. Eller?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Lite blandat och ev OT dock intressant inlägg..


Man you are right: on the thread in Patel Philippe section about the price of nautilus there is a user that explain it super well.

I post here it’s opinion. It tells everything just replace Patek with Rolex


Originally Posted by mwireless
Here is where you are wrong my friend. Patek has directly engineered the hype and will not let up because they are directly benefiting from it. AP and Rolex are following suit. Let me explain how and why.


Patek most certainly benefits from this hype and is also profiting directly way more than any gray market dealer ever could. If a 5711 is listed for 30k but the market price is 100k , there is a 70k difference right? Gray market dealers may grab some pieces at 80-90k and sell them for 95-100k making about 10-15k. They aren't grabbing them at 30k because nobody is stupid enough to sell them at 30k.

But the list is 30k right? Well in order for you to get one at list you need to spend 200k-300k and the Authorized dealers are telling you, Hey if you buy an annual calendar or calatrava or a watch for your wife or whatever other watch, you will have a better chance of getting your grail and instead of blowing 70k in the aftermarket atleast with us you will get something else for it. Most people buy into this and spend on other watches and guess who directly benefits 100% on that spread? Patek Philippe. In fact you end up spending probably wayyyy more than just that 70k difference.

While this wasn't the case even 5 years ago, it is the case today. What changed? Well PP began to incorporate the Hermes style of selling, It's coming down from the head of the company. This is the marketing technique that Hermes uses to sell Birkins... You need high dollar purchase history to be offered the chance to buy a Birkin bag. If you aren't familiar with this then it's hard to explain how well it works because it has been working for the better part of 50 years.

Also, Rolex and AP have basically kicked out any AD's that were discounting their watches in the past 2-3 years and have tightened up their supply as well. 3 Years ago if you wanted a royal oak chrono u could walk in and get one with a 10-15% discount. Now it's a 3 year waitlist. Walk into your rolex boutique and tell me you don't see empty watch showcases. All manipulation coming from the brand.

Did the whole world suddenly start buying watches like they were going to run out? Yes and No. Demand is certainly up but supply has been tightened as well. Why you ask? Why not just sell as many watches as possible? Well that's what they used to do and they had to discount watches. But you know what works better than discounting watches? Telling the buyer he can't have the watch he wants. The minute you tell someone you CAN'T get this, guess what happens. They do whatever it takes to get it. It's the cool club effect. Everyone wants to get into the club with the line outside that's hard to get into. Exclusivity sells.

So while you think gray market dealers are making off with 70k on these deals through some sort of price run up they are orchestrating the real game is being played by PP, AP and Rolex by tightening supply. Your next question should be well if they're tightening supply aren't they selling less watches? No, in fact they are selling more watches because they have tightened supply on only their best selling timepieces and in order to get them you need to buy their other watches which raises the brand awareness.

Why did the offshore take off and then popularity die off? It was limited in the beginning and then Too easily accessible. This is why TS discontinued the 5711. It's market manipulation but not by gray market dealers... Honestly have you talked to some of these guys? You give them way too much credit if you think they're able to manipulate the market LOL. I know so many dealers who have almost completely missed the run up on some of these watches because they couldn't understand what was happening. It's the brand itself that is doing it and benefitting wholly and directly from it. And it is the New Normal. If you think they days of getting popular watches at list is coming back anytime soon you are going to be waiting forever because this is not a market anomaly, it's a complete shift in selling strategy that is being taught and directed at the highest level down to the dealers.

This keeps the demand hot by limiting their best pieces (daytonas, nautilus, royal oak) and sales remain high at the same time because you are buying their other pieces to move up higher in line to get the best ones. I can't explain it any better. The brands are playing Chess, while everyone else is playing checkers.”

källa: https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=798085&page=8
Känner till detta, börjat acceptera det, och ibland även anammat "kompisens" strategi som också är från TRF


73F9AC26-7587-400A-BF6B-503354D651C1.jpeg
 

FlipSwede

Rolex
ja, men vad ska vi göra om vi vill åt dem eftertrakatade modellerna? gå till gråhandlare...
Det ar val bade det lattaste och billigaste alternativet om man maste ha en het modell och inte ar en stor val. Handla av gra/beghandlare alltsa.

Annars sa far man val kopa en massa skit som det forloras 50% pa safort man kliver ut fran butiken i hopp om att en dag fa ett telefonsamtal.

Ar ju bara att satta sig ner med papper och penna och rakna. Sparad tid,undvikna ev prishojningar medan man vantar,nojet med att ha vara direkt istf om 3ar etc etc har val en prislapp ocksa.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Diss av Rob E i mail igår trots ok köpeshistorik :D .. men! Första gången de svarat - så ett steg närmre listan !!!!
Samma för mig då.

Fick plocka en Rolex Sub från Rob. Tyckte ändå att jag och säljaren klickade bra.
Mailar ett par månader senare om man kunde få köa på nya OP36.

Får svar om att jag måste förbi butiken mitt under pandemin och skapa en "relation".

Jag mailar tillbaka om att jag trodde att vi redan hade en relation, med tanke på att jag fick plocka ut en Sub.

Inget svar...
 

Deki89

Breitling
Hej,
Jag har en fråga hittade en Rolex som jag gillar på Blocket en privatperson som säljer klockan.
Inget konstigt med det. Men det är min första Rolex och jag har hört att många säljer FAKE som original.
Hur ska jag göra eller fråga?
Vad ska jag tänka på ? Det handlar ändå om mycket pengar .

Mvh
 

MrIronMike

Panerai
Hej,
Jag har en fråga hittade en Rolex som jag gillar på Blocket en privatperson som säljer klockan.
Inget konstigt med det. Men det är min första Rolex och jag har hört att många säljer FAKE som original.
Hur ska jag göra eller fråga?
Vad ska jag tänka på ? Det handlar ändå om mycket pengar .

Mvh

Har du dålig känsla ska du nog låta bli att handla den tycker jag och gå till exempelvis luxerywatches. Har personen kvitto, fullcert etc är det lättare att kontrollera och spåra köpet, men du bör nog låta en AD titta på den invändigt också.
Du kan ju välja lämna in klockan på service också, är den oäkta bör det framgå... när klockan ska hämtas ut så gör ni det tillsammans.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Hej,
Jag har en fråga hittade en Rolex som jag gillar på Blocket en privatperson som säljer klockan.
Inget konstigt med det. Men det är min första Rolex och jag har hört att många säljer FAKE som original.
Hur ska jag göra eller fråga?
Vad ska jag tänka på ? Det handlar ändå om mycket pengar .

Mvh
Har du ingen du känner som kan hjälpa dig kring detta så hade jag rekommenderat dig att inte handla på blocket. Som du säger så finns det många falska klockor som säljs och idag är de bättre än någonsin. Säljaren kan skicka bilder på en äkta klocka och när ni ses så dyker hen upp med en annan klocka.

Håll utkik här på köp och sälj avdelningen.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hej,
Jag har en fråga hittade en Rolex som jag gillar på Blocket en privatperson som säljer klockan.
Inget konstigt med det. Men det är min första Rolex och jag har hört att många säljer FAKE som original.
Hur ska jag göra eller fråga?
Vad ska jag tänka på ? Det handlar ändå om mycket pengar .

Mvh
Köp inte av någon du inte litar på? Svårare än så är det inte.
 

n1tro

Panerai
Samma för mig då.

Fick plocka en Rolex Sub från Rob. Tyckte ändå att jag och säljaren klickade bra.
Mailar ett par månader senare om man kunde få köa på nya OP36.

Får svar om att jag måste förbi butiken mitt under pandemin och skapa en "relation".

Jag mailar tillbaka om att jag trodde att vi redan hade en relation, med tanke på att jag fick plocka ut en Sub.
Samma för mig då.

Fick plocka en Rolex Sub från Rob. Tyckte ändå att jag och säljaren klickade bra.
Mailar ett par månader senare om man kunde få köa på nya OP36.

Får svar om att jag måste förbi butiken mitt under pandemin och skapa en "relation".

Jag mailar tillbaka om att jag trodde att vi redan hade en relation, med tanke på att jag fick plocka ut en Sub.

Inget svar...
Har över en period om runt 2 år ändå plockat ut en del när det gick, sen kunde man inte liksom. Aldrig fått chans att stå på ngn lista trots historik..
 

Bonumm

Panerai
Ingen som har sett bilder på nya Daytonan116509 helt i vitguld med meteorittavlan. Hittar inget på nätet. Bara de på rolex hemsida.
 

Deki89

Breitling
Har du ingen du känner som kan hjälpa dig kring detta så hade jag rekommenderat dig att inte handla på blocket. Som du säger så finns det många falska klockor som säljs och idag är de bättre än någonsin. Säljaren kan skicka bilder på en äkta klocka och när ni ses så dyker hen upp med en annan klocka.

Håll utkik här på köp och sälj avdelningen.
Tack för svaret 🥰
 

bluetrain

Cartier
"Nya" pepsin på oysterlänk var mumma! När släpps den, ngn som vet? Lär inte bli lättare att få tag på denna hos AD jmf med andra sportrollar utan man är hänvisad till gråhandeln eller är det ens lönt att ställa sig i kö?

Fattar mig inte på de här kölistorna. Frågade en AD härförleden om en annan sportrolle men hos dem så ville de inte ens skriva upp intresset. Är de här listorna mest till för yrkeskriminella som kan skicka stålar (CASH!) under bordet för att få plats? Man börjar så smått undra...
 

mgm3

Omega
Paneristi
"Nya" pepsin på oysterlänk var mumma! När släpps den, ngn som vet? Lär inte bli lättare att få tag på denna hos AD jmf med andra sportrollar utan man är hänvisad till gråhandeln eller är det ens lönt att ställa sig i kö?

Fattar mig inte på de här kölistorna. Frågade en AD härförleden om en annan sportrolle men hos dem så ville de inte ens skriva upp intresset. Är de här listorna mest till för yrkeskriminella som kan skicka stålar (CASH!) under bordet för att få plats? Man börjar så smått undra...

Jag tror du måste träffa en säljare där och skapa en relation först. Så har jag tolkat det iaf då Bergströms bad mig komma in. Lämpligt...
 
Topp