• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mgm3

Omega
Paneristi
Det beror vel på om du tycker de visuelle endringene og lenger Power Reserv er verdt de ekstra pengene. Exakt samma garanti på klockorna som er 5 år fra kjöpsdato.

Personlig har jeg ingen interesse eller behov av å bytte ut min 114060 mot en 124060. Mest for at de nye endringen gjör en del skillnad og jeg synes 114060 sitter bedre på meg, men det er jo en smaksak.
Ja men jag skrev ju det i mitt inlägg. :) Annars kan man ju ta en 16610 eller 14060 utan Maxi Dial osv. Men det är verkligen en smaksak. Om man bara väljer mellan vad man trivs med så kan man lika gärna titta på 124060 för lite mer. Men såklart. Det är efter tycke och smak.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
@Aurum @NiklasArvid .....finns det nån bra duk för att få bort dessa små swirls och knicks? Glasringen är redan nerborstad så vill inte ha högglans igen...

292846C7-C719-42E5-A333-8385CC51512F.jpeg
DFBAE58D-A3AD-494E-8DD3-75C07766B677.jpeg
79D95A2A-2026-4A7B-8BE6-9C2A67DCB653.jpeg
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Vem har bäst enligt dig?
Av alla de jag burit/provat måste jag säga senare generationen IWC länkar. Tryck in IWC loggan på låset och justera på. Fördelen är att det går mycket lätt att justera med klockan på armen för att hitta rätt läge direkt, till skillnad från många andra klockor där du måste ta av dig klockan och testa dig fram tills du hittar perfekt fit
4D4CBD4B-B5E4-49F0-B3AE-C2FFDB2C7CDD.jpeg


Med det sagt måste jag säga att Rolex Oyster länkar och viklås sett till helheten är de bästa jag burit
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Av alla de jag burit/provat måste jag säga senare generationen IWC länkar. Tryck in IWC loggan på låset och justera på. Fördelen är att det går mycket lätt att justera med klockan på armen för att hitta rätt läge direkt, till skillnad från många andra klockor där du måste ta av dig klockan och testa dig fram tills du hittar perfekt fit
4D4CBD4B-B5E4-49F0-B3AE-C2FFDB2C7CDD.jpeg


Med det sagt måste jag säga att Rolex Oyster länkar och viklås sett till helheten är de bästa jag burit

Det låter smidigt, men ändå inte. Försöker föreställa mig hur man ska kunna förstora och förminska med bara en hand... Men, vill inte avfärda det förens jag har testat det live 😌
 

flafons

Omega
Finns ändå andra tillverkare som har ännu bättre mikrojusteringsmöjligheter i sina viklås än glidelock, särskilt om man inte vill gå runt med ett bamsigt dykarlås på sina mer dressade klockor. Men visst är det bra på en dykare 😀
Såklart! Slarvigt skrivet, menar ”tänk om alla Rolexarmband skulle ha glidelock”. Vi kan börja med alla Oysterlänkar...
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Problematiskt läge. Det har blivit dags att införskaffa min första Rolex och valet ligger mellan en Sub Date (116610 LN) eller en GMT-2 16710. Priset är ungefär liknande och båda är bra skick och fullset.

GMT-2 med olika bezels är mer unikt, vintage och är en mjukare klockare. Du kan vara lite mer vågad med coke/pepsi men även dressa ner den med black. Dock är klockan nästan 20 år gammal och länken känns plastig. Det känns inte som en 100k klocka direkt och jag vet ju i bakhuvudet att för några år sedan så skulle jag kunnat plocka upp den för 40% av dagens pris...

Subben åt det andra hållet är en gedigen klocka och en ikon. Den kändes direkt lyxig och som "jag har arrived". Tråkig är fel ord, men ni förstår vad jag menar. Känns som en bättre deal med tanke på ålder etc.

Någon som har några tankar här? Tanken är att komplimentera med den nya rolex 36mm down-the-line. Jag debaterar med mig själv i flera omgångar och det finns verkligen fördelar med båda.
För mig är valet enkelt. 16710. Du får tre olika inserts och kan ha två olika länkar. Bär mycket bättre på armen och bekvämare att bära. Subbens lås är gigantiskt.

Att man sedan ser en 116610/114060 på varannan handled gör att jag inte alls vill vara med där.
 

Nazular

Cartier
2-Faktor
För mig är valet enkelt. 16710. Du får tre olika inserts och kan ha två olika länkar. Bär mycket bättre på armen och bekvämare att bära. Subbens lås är gigantiskt.

Att man sedan ser en 116610/114060 på varannan handled gör att jag inte alls vill vara med där.
Och det var min ursprungliga känsla också. Att äga något mer unikt (även om det finns en del 16710 där ute). Hur svårt är det att få tag på ytterligare länkar då?
 

deeptidon

Breitling
Hej allihopa.
Jag köpte nyligen en Rolex speedking 31mm ref 6431 från 1961 till min flickvän.
Gjorde misstaget att beställa från Argentina så det blev en jävla härva i tullen osv.
Nu verkar det som om kronan bland annat behöver bytas, gick till rob engström med den och de gav ett prisförslag som ligger långt ifrån min budget.
Har ni några tips på andra alternativ för service/reparation?
Kanske någon av er kan laga och olja den?
Detta har förmodligen avhandlats 1000 gånger redan i tråden så ni får ursäkta mig.
Tack så hemskt mycket på förhand!
Mvh Max
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Tänkte att jag frågar här istället för att skapa en tråd.
Om jag vill rengöra bezelen (fluted) på min Datejust, hur kan man göra det på ett enkelt sätt? Kan man använda en jättemjuk tandborste med vatten+diskmedel? Detta gjorda jag på länken med bra resultat.
Eller har ni några andra smidiga tips? :)

Den har ju fått sig några smutsfläckar, så tänkte få bort det nu.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tänkte att jag frågar här istället för att skapa en tråd.
Om jag vill rengöra bezelen (fluted) på min Datejust, hur kan man göra det på ett enkelt sätt? Kan man använda en jättemjuk tandborste med vatten+diskmedel? Detta gjorda jag på länken med bra resultat.
Eller har ni några andra smidiga tips? :)

Den har ju fått sig några smutsfläckar, så tänkte få bort det nu.
Jag kör tandborste 👌🏼
 

KattenBaloo

Cartier
2-Faktor
Tänkte att jag frågar här istället för att skapa en tråd.
Om jag vill rengöra bezelen (fluted) på min Datejust, hur kan man göra det på ett enkelt sätt? Kan man använda en jättemjuk tandborste med vatten+diskmedel? Detta gjorda jag på länken med bra resultat.
Eller har ni några andra smidiga tips? :)

Den har ju fått sig några smutsfläckar, så tänkte få bort det nu.
Jag kör målarpensel ljummet vatten med Yes
83088165-3755-446C-B998-881FF5905E33.jpeg
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
@Aurum @NiklasArvid .....finns det nån bra duk för att få bort dessa små swirls och knicks? Glasringen är redan nerborstad så vill inte ha högglans igen...

292846C7-C719-42E5-A333-8385CC51512F.jpeg
DFBAE58D-A3AD-494E-8DD3-75C07766B677.jpeg
79D95A2A-2026-4A7B-8BE6-9C2A67DCB653.jpeg
Alt for grov børsting. I følge flere på Rolexforums, så er Scoth Brite #7447 det som gir en børsting som er lik original Rolex børsting. Krever at man demonterer alt og drar heeeelt rett 10 ganger en vei og 10 ganger andre veien langs en f.eks. trekloss. Da blir det bedre enn det denne Milgausen har sett her. Har prøvd selv på et par Rolex i gamle dager. Børstingen blir veldig bra.
 
Senast ändrad:
Topp