• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UNO

Panerai
87860952-E5D6-4B08-9EE8-685105599DCB.jpeg


svenskt stål! Hajade till när jag tittade på
Gamla reklamkampanjer igår :)
Those were the days, Rolex köper inte svenskt stål längre.
Idag har vi de svenska kvalitetsstålen runt oss i premiumbilarna vilket känns tryggt.
352E6ED8-772A-4A86-8F9F-49A4E735B424.jpeg
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
En lång historia kort, erbjöds att köpa en Rolex till ett bra pris, säljare berättar för mig att äktheten är kontrollerad av en handlare och servad av en annan handlare, sedan berättar ”hen” att klockan är anmäld tappad, att ”hen” blivit lurad av tidigare säljer som anmälde den.

Till min fråga, finns det inga krav på att handlarna som kontrollerar eller servar klockan kollar ”status” på klockan eller beslagtar den om det visat sig vara anmäld försvunnen på något sätt ?
 

FlipSwede

Rolex
En lång historia kort, erbjöds att köpa en Rolex till ett bra pris, säljare berättar för mig att äktheten är kontrollerad av en handlare och servad av en annan handlare, sedan berättar ”hen” att klockan är anmäld tappad, att ”hen” blivit lurad av tidigare säljer som anmälde den.

Till min fråga, finns det inga krav på att handlarna som kontrollerar eller servar klockan kollar ”status” på klockan eller beslagtar den om det visat sig vara anmäld försvunnen på något sätt ?
Skulle svara nej da det inte finns nagot varldsomspannande register att stamma av serienr mot.

Mot vad skulle en fristaende firma kolla serienr? Jag har svart att tro de ringer polis varje gang nagon ber att fa sin klocka servad.
Daremot Rolex Service Centers sags ha en sadan databas (om klockan anmalts som stulen till RolexSA eller om det gar att gora via fristaende AF/Polismyndighet som i sin tur rapporterar vidare antar jag)

Finns lasning om just detta pa Rolexforums om du vill fordjupa dig.
 
  • Like
Reactions: PJZ

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag tolkar det som att klockan är stulen.

Skulle svara nej da det inte finns nagot varldsomspannande register att stamma av serienr mot.

Mot vad skulle en fristaende firma kolla serienr? Jag har svart att tro de ringer polis varje gang nagon ber att fa sin klocka servad.
Daremot Rolex Service Centers sags ha en sadan databas (om klockan anmalts som stulen till RolexSA eller om det gar att gora via fristaende AF/Polismyndighet som i sin tur rapporterar vidare antar jag)

Finns lasning om just detta pa Rolexforums om du vill fordjupa dig.

Fler handlare som använder sig av Verkar vara fler försäkringsbolag som använder samma tjänst även i Sverige, Rolex register är endast intressant den dagen klockan blir skickad dit.
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Rolex
Jag tolkar det som att klockan är stulen.
Inte alla handla


Fler handlare som använder sig av Verkar vara fler försäkringsbolag som använder samma tjänst även i Sverige, Rolex register är endast intressant den dagen klockan blir skickad dit.

Intressant.
Hade ingen aning att Thewatchregister ens fanns.
Sedan undrar jag ju hur manga som redan fatt sin klocka stulen som lagger ytterligare 150kr pa att registera detta hos denna firma. Plus att de tar 20% av marknadsvardet om de skulle lyckas hitta den...
Men att det finns ett behov av en sadan databas kanns sjalvklart.

Stammer bra som du sager. Skickas klockan aldrig till ett RSC sa spelar det ju ingen roll om den ar registerad dar eller ej.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Intressant.
Hade ingen aning att Thewatchregister ens fanns.
Sedan undrar jag ju hur manga som redan fatt sin klocka stulen som lagger ytterligare 150kr pa att registera detta hos denna firma. Plus att de tar 20% av marknadsvardet om de skulle lyckas hitta den...
Men att det finns ett behov av en sadan databas kanns sjalvklart.

Stammer bra som du sager. Skickas klockan aldrig till ett RSC sa spelar det ju ingen roll om den ar registerad dar eller ej.
Problemet är att dom flesta kunder som fått klockan stulen redan blivit ersatta av FB så när en klocka fastnar vid sökning i registret så hamnar den i limbo i flera månader under utredning.

Men jag skulle gärna se att alla använde sig av denna tjänst.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Problemet är att dom flesta kunder som fått klockan stulen redan blivit ersatta av FB så när en klocka fastnar vid sökning i registret så hamnar den i limbo i flera månader under utredning.

Men jag skulle gärna se att alla använde sig av denna tjänst.
Känns ju helt konstigt, att en säljare anmäler sin klocka borttappad, får ut från Försäkringsbolag, säljer sedan klockan billigare och sedan kan den nya ägaren använda den samt serva den hos handlare utan konstigheter ? 🤔
 

Linus

Cartier
Känns ju helt konstigt, att en säljare anmäler sin klocka borttappad, får ut från Försäkringsbolag, säljer sedan klockan billigare och sedan kan den nya ägaren använda den samt serva den hos handlare utan konstigheter ? 🤔
Nej, sådana manövrar har alltid funnits. Det handlar mer om moral, och den kan ju tvivelsutan diskuteras ibland.
Poängen är, sök vidare.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Nej, sådana manövrar har alltid funnits. Det handlar mer om moral, och den kan ju tvivelsutan diskuteras ibland.
Poängen är, sök vidare.
Känner absolut inte säljaren, och köpte absolut inte klockan! Men tycker ändå att handlare kanske skall göra en dubbelkoll speciellt när dem servar klockan
 

Linus

Cartier
Känner absolut inte säljaren, och köpte absolut inte klockan! Men tycker ändå att handlare kanske skall göra en dubbelkoll speciellt när dem servar klockan
Mig veterligen kan du lämna in en Porsche på service utan att en liknande kontroll görs. För att ta ett annat exempel.
Men visst kan man tycka att det borde finnas system som fångar upp detta på ett bättre sätt. Problemet är väl när det blir en affärsidé från ett bolag att tjäna pengar på. Då tror jag inte Rolex har något som helst intresse av att lösa detta.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Känns ju helt konstigt, att en säljare anmäler sin klocka borttappad, får ut från Försäkringsbolag, säljer sedan klockan billigare och sedan kan den nya ägaren använda den samt serva den hos handlare utan konstigheter ? 🤔
Du missuppfattar mig är klockan "flaggad" kan den ej säljas av vare sig dealer eller private.
Klockan hamnar i limbo och måste hållas till myndighet kontaktat dig och gett dig ok.
 
Topp