• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TKVF

Panerai
Hejsan! Då det behövs en tråd som avhandlar märket Rolex så startar jag en sådan här. Tanken är ju att ställa frågor och få svar på dom. Men, som någon påpekade i en annan tråd så skall det inte vara frågor där man ställer Rolex mot valfritt märke.

Igår på en fest såg jag en Rolex Sub, men länken var oyster, men hade båda blankpolerade och matta länkar. Liksom Yatchmastern. Är detta orginal eller är det ett hemmabygge?
 

David

Bödeln
Hemmabygge, förutsatt att den inte var tvåton eller guld. (Alternativt GMT/YM/Daytona/etc-länk monterad på en Sub.)
 

Vesper

Rolex
Perfekt tråd! :)

Jag haren fråga, om jag skulle vilja en rolex som är minst 44mm och med blå tavla, vad skulle det vara för någon förutsatt att det finns?
 

TKVF

Panerai
Många nya subbarna har blanka mittlänkar. Eller vad menar du?
Typ såhär?
rolex-oyster-perpetual-submariner-watch-5.jpg
Japp. Fast då med svart urtavla. Tror dock inte den jag såg var så ny.

Hemmabygge, förutsatt att den inte var tvåton eller guld. (Alternativt GMT/YM/Daytona/etc-länk monterad på en Sub.)
Det var inte en tvåton. Hmm. Får kolla noga nästa gång jag ser honom. Men han är så rädd att man knappt får se klockan :)

Nya subar har inte pcl, det var inte en gmt ii c du såg?
Det var absolut ingen GMT jag såg.
 

TKVF

Panerai
Tyvärr får du nöja dig med blå vridring. Förutom Yacht-Master II är det bara Deepsea Sea-Dweller som är så stor, och den finns bara i svart.

rolex_yacht_master_II_1.jpg
Och denna finns väl i helguld också. Men blå ring. Annars är det som David säger, inga Rolex är över 44 mm förutom Deepsea och YMII.
 

max

Dancing Queen
Japp. Fast då med svart urtavla. Tror dock inte den jag såg var så ny.

Ok, mig veterligen är det bara den blåa vitguldaren som har polerat från fabrik.

Perfekt tråd! :)
Jag haren fråga, om jag skulle vilja en rolex som är minst 44mm och med blå tavla, vad skulle det vara för någon förutsatt att det finns?

44+ är saftigt på en så kompakt klocka, har du testat 42: orna? Själva måttet säger inte så mycket på klockor utan man måste prova dem på handleden, det finns 42or som känns större än 46or osv.
 

Vesper

Rolex
Ok, mig veterligen är det bara den blåa vitguldaren som har polerat från fabrik.



44+ är saftigt på en så kompakt klocka, har du testat 42: orna? Själva måttet säger inte så mycket på klockor utan man måste prova dem på handleden, det finns 42or som känns större än 46or osv.
Har inte testat någon rolex, men gillar generellt klockor som är 44mm, men man kanske inte ska hänga upp sig på just själva måttet. Men vilka modeller är 42mm? För sub modellerna är väl 40mm?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Har inte testat någon rolex, men gillar generellt klockor som är 44mm, men man kanske inte ska hänga upp sig på just själva måttet. Men vilka modeller är 42mm? För sub modellerna är väl 40mm?

Exp II, finns med svart och vit urtavla. Subarna är 40mm och kommer nog alltid vara så. Bärs dock större i och med den nya fetare boetten.
Du kommer definitivt vänja dig vid 40mm, kör hårt!
 

Vesper

Rolex
Vitguld är schysst men onödigt dyrt, och två ton måste man ju va 50+ för att bära :angel:
Men att modifiera är både dyrt och bökigt eller?
 

David

Bödeln
Går nya suben att få med blå tavla,bezel? Eller är det svart som gäller?

Svart eller grön, i stål. Vill du inte lägga 170000 kr på vitguld eller hundratusen mindre på en tvåton kanske en Tudor Sub kan vara av intresse?

P1000042.jpg


(Men om det måste vara Rolex kan jag kanske eventuellt tänka mig att sälja min tvåton.)
 

Vesper

Rolex
Svart eller grön, i stål. Vill du inte lägga 170000 kr på vitguld eller hundratusen mindre på en tvåton kanske en Tudor Sub kan vara av intresse?

P1000042.jpg


(Men om det måste vara Rolex kan jag kanske eventuellt tänka mig att sälja min tvåton.)
Den såg inte hel fel ut, finns den fortfarande i produktion? Och är det maxi case då?
Tack för erbjudandet, men är inte aktuellt just nu, mest nyfiken då jag har noll koll på rolex.
 

watchdreamer

Panerai
Funderar på att köpa en YM 16622. Vet någon om det går att byta tavlan till den nya blå 116622, samt till vilken kostnad?
Tack!
 

David

Bödeln
Funderar på att köpa en YM 16622. Vet någon om det går att byta tavlan till den nya blå 116622, samt till vilken kostnad?
Tack!

Det borde vara tekniskt möjligt om du hittar en AD som är villig att sälja tavlan. Svarta servicetavlor utan vitguldsindex kostar ca 3000 kr, en YM-blå borde vara (väsentligt?) dyrare.
 
Topp