• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

jmspar123

Cartier
Nej grön tavla går ej att beställa från Rolex "Exchange only" precis som 116610LV, 116619 och 126719 Meterorit.
Resterande tavlor som går att få till referens kan beställas och få bytt hos AD med eller utan påslag på 40% som nån AD hittat på själv.

Sa dessa 4 "heta" tavlor kan enbart fas som utbytestava om den klocka man vill fa bytt pa kom sa fran fabriken om jag forstar dig ratt?
Och da far man ju "sjalvklart" inte behalla den gamla tavlan heller?

Ovriga referenser/modeller far man "lov" att byta hursomhelt salange det gick att fa sagda tavla som ett alternativ vid nyleverans?

Har jag nu fattat ratt?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Sa dessa 4 "heta" tavlor kan enbart fas som utbytestava om den klocka man vill fa bytt pa kom sa fran fabriken om jag forstar dig ratt?
Och da far man ju "sjalvklart" inte behalla den gamla tavlan heller?

Ovriga referenser/modeller far man "lov" att byta hursomhelt salange det gick att fa sagda tavla som ett alternativ vid nyleverans?

Har jag nu fattat ratt?

Helt korrekt, En skadad tavla skickas till moderlandet och dom i sin tur skickar en ny tillbaka.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Godkväll, är väldigt färsk nybörjare och har en fråga angående falska Rolex, försökt hitta någon tråd om detta men inte funnit så skriver här istället.

Jag undrar hur kan dem få ihop falska klockar med certifikat från svenska AD och serie nummer mm ? Borde det inte märkas rätt snabbt ?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Så länge det inte uppdagas i samband med köpet så skiter väl säljaren i det men som du säger så lär det märkas förr eller senare när den t.ex. ska servas. På senare tid har det tyvärr förekommit väldigt välgjorda kopior med fejkade cert från svenska ADs så man bör kanske vara lite vaksam om man inte känner till klockans historik.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Så det förkommer alltså kopior som stämmer överens med cert och serienummer från ad? Borde man inte se på certet att det fejk ?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Så det förkommer alltså kopior som stämmer överens med cert och serienummer från ad? Borde man inte se på certet att det fejk ?
Det är bara en laminerad plastbit med tryckta siffror, vem som helst med tillgång till en skaplig skrivare kan tillverka ett eget cert och då är det inte svårare än att man tillverkar ett cert vars serienummer stämmer överens med klockans.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Okej, stort tack för svar, då får man verkligen vara uppmärksam och kanske göra affär hos någon ad eller handlare
 
  • Like
Reactions: PJZ

HSK

Patek
2-Faktor
Okej, stort tack för svar, då får man verkligen vara uppmärksam och kanske göra affär hos någon ad eller handlare
Ja, tyvärr så måste man vara väldigt försiktig nu för tiden då det figurerar en hel del piratkopior av alla möjliga märken i varierande prisklasser. Köp säljaren brukar vara ett frekvent förekommande råd dvs. att man bara bör köpa av säljare som man känner sig trygg med och får ett gott intryck av men även då kan det vara problematiskt och det var inte länge sen som ett par fejkade Aquaracers såldes här på forumet där de till och med hade intygats vara äkta av Kaplans.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Det är bara en laminerad plastbit med tryckta siffror, vem som helst med tillgång till en skaplig skrivare kan tillverka ett eget cert och då är det inte svårare än att man tillverkar ett cert vars serienummer stämmer överens med klockans.
Lite som att i vissa länder har man problem med förfalskade sedlar?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Lite som att i vissa länder har man problem med förfalskade sedlar?
Jag vet inte hur pass vanligt förekommande det är med förfalskade sedlar idag men de har en betydligt högre nivå av säkerhet med vattenstämpel, hologram osv. vilket ett cert oftast saknar. Det är inte särskilt svårt att trycka lite text och en logotyp på ett blankt plastkort.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Då till nästa fråga angående kaplans, förfalskar dem intyg medvetet eller är det så bra kopior att folk har svårt att avgöra om det är äkta eller inte ?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Då till nästa fråga angående kaplans, förfalskar dem intyg medvetet eller är det så bra kopior att folk har svårt att avgöra om det är äkta eller inte ?
I just det fallet handlade det troligtvis om slarv då jag har för mig att serienumret egentligen tillhörde en helt annat modell vilket tar ett par sekunder att kolla upp genom deras egna hemsida men piratkopior har generellt sett blivit skrämmande bra idag och i takt med att priserna ökar så ökar även incitamenten för skurkarna att tillverka bättre kopior. Det har förekommit superclones och liknande på flera andra plattformar och troligtvis även här på KS, ibland medvetet men tyvärr finns det nog säkert en del kopior där ägaren köpt den i tron om att den varit äkta. :(
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Merparten är ”tvättade” och ny printade cert.
Kan nog lura ett par..
4AB3F8AE-3940-4691-AEAC-2DFBD5998E26.jpeg
7C3D8714-1235-491A-BA85-776A0FC6656B.jpeg
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
I just det fallet handlade det troligtvis om slarv då jag har för mig att serienumret egentligen tillhörde en helt annat modell vilket tar ett par sekunder att kolla upp genom deras egna hemsida men piratkopior har generellt sett blivit skrämmande bra idag och i takt med att priserna ökar så ökar även incitamenten för skurkarna att tillverka bättre kopior. Det har förekommit superclones och liknande på flera andra plattformar och troligtvis även här på KS, ibland medvetet men tyvärr finns det nog säkert en del kopior där ägaren köpt den i tron om att den varit äkta. :(
Det är skrämmande!
Hört att svenska ad inte tillåter att man gör upp en affär hos dem, någon erfarenhet om de? Gäller det alla adn?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har en fundering gällande utfärdande av värderingsintyg.
Jag har låtit Rob E utfärda värderingsintyg till de Rolexklockor jag äger och det enda de vill ha är klockan och certet. Borde de inte egentligen ta hänsyn till övriga tillbehör såsom boxar, booklets mm som tillför ett högre värde? (Vissa äldre referenser har ju sjukt många tillbehör som genererar sjukt mycket högre pris som komplett fullset än bara klocka och cert...)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nån som vet hur mkt det kostar att få bytt en bezel till 116610 LV?
Själva vridringen är lätt repad, men det keramiska inlägget ser ut att vara oskatt.
 

lambi

Breitling
Jag har en fundering gällande utfärdande av värderingsintyg.
Jag har låtit Rob E utfärda värderingsintyg till de Rolexklockor jag äger och det enda de vill ha är klockan och certet. Borde de inte egentligen ta hänsyn till övriga tillbehör såsom boxar, booklets mm som tillför ett högre värde? (Vissa äldre referenser har ju sjukt många tillbehör som genererar sjukt mycket högre pris som komplett fullset än bara klocka och cert...)

Intressant frågeställning. Köper resonemanget. Av erfarenhet skriver Kaplans iallafall med det i värderingen (sen oklart exakt hur mycket det ökar värdet, om ens något).
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag var inne på några Rolexbutiker här i Italien. Lika barskrapat som överallt men fick iaf testa SD, yachtmaster i RG och lite blandat. Till min förvåning fastnade jag för en datejust i tvåton. Jag har varit en väldigt stark motståndare till just tvåton men denna va riktigt fin!

Det var, tror jag en 126333 med svart tavla och jubilee.

Men priset chockade mig nästan. 12700€. En datejust för över 130k - är det verkligen rimligt?
 

Rulle

Audemars
Jag var inne på några Rolexbutiker här i Italien. Lika barskrapat som överallt men fick iaf testa SD, yachtmaster i RG och lite blandat. Till min förvåning fastnade jag för en datejust i tvåton. Jag har varit en väldigt stark motståndare till just tvåton men denna va riktigt fin!

Det var, tror jag en 126333 med svart tavla och jubilee.

Men priset chockade mig nästan. 12700€. En datejust för över 130k - är det verkligen rimligt?
önskar den svarta fanns till 36an när jag köpte min!!

uret tar ju 146 för en 126333 så bara vänj dig men 36or är stekigare ;)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
önskar den svarta fanns till 36an när jag köpte min!!

uret tar ju 146 för en 126333 så bara vänj dig men 36or är stekigare ;)

Haha, jag har 18,5 cm handled och är 195cm lång. En 36a ser lite väl litet ut! De hade en 36a med blå tavla, jubilee och flöjtad bezel. Fin men för liten för mig.
 

Rulle

Audemars
Mycket sant! Helt rätt.
samtidigt tycker jag det är jäkligt snyggt med en tunnare klocka i dj stil när man har en större handled se tex på GW

kolla i dj tråden så ser du en jämförelse
som nån nyss la upp på den stooora och en 36a

blir ju en schysst blandning med en 36 om du har en panerai
 
Topp