• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Någon som har lite mer koll eller uppdateringen om att hulken enbart kommer komma i guld från 2021 och även att det kommer en ”smurf” i stål istället för vitguld

Hör för mig att det fanns om tråd om detta men hittar den inte....
 

HSK

Patek
2-Faktor
Var det inte snack om att Rolex skulle släppa årets nyheter i september eller därikring?
 
  • Like
Reactions: PJZ

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Värdeintyg/äkthetsbevis till Rolex inom Göteborgs området, någon som vet något bra stället och koll på priser?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Hur mycket fel ska en relativt ny rolex datejust (från 2019) gå? Den tappar runt 4-6 sekunder per dag. Är det något som går på garantin eller är det acceptabelt? Tänkte ev. åka in med den i veckan men vill kolla här först. :)
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Hur mycket fel ska en relativt ny rolex datejust (från 2019) gå? Den tappar runt 4-6 sekunder per dag. Är det något som går på garantin eller är det acceptabelt? Tänkte ev. åka in med den i veckan men vill kolla här först. :)
+2/-2 sek/dygn garanteras av Rolex och deras klockor skall vara kalibrerade för detta när de lämnar fabriken. Hade samma problem med en ny 116710LN för några år sedan. Gick minus 5 sek/dygn i början men efter ett par veckor gick den in sig och gick stabilt +0,5 sek/dygn i flera år tills jag sålde den. Testa att bära den någon vecka dagligen och dra upp den ordentligt. Hjälper inte det får väl AD rucka den, skall täckas av garantin utgår jag ifrån
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Går på garantin om du tar in den :) Gör det!
Den behöver nog ruckas lite
+/- 2 spd garanterar de ut från fabriken.
+2/-2 sek/dygn garanteras av Rolex och deras klockor skall vara kalibrerade för detta när de lämnar fabriken. Hade samma problem med en ny 116710LN för några år sedan. Gick minus 5 sek/dygn i början men efter ett par veckor gick den in sig och gick stabilt +0,5 sek/dygn i flera år tills jag sålde den. Testa att bära den någon vecka dagligen och dra upp den ordentligt. Hjälper inte det får väl AD rucka den, skall täckas av garantin utgår jag ifrån
Danke schön för alla svar, ger det någon vecka till sen åker jag in med den. Får hoppas på garantiärende då. :)
 
  • Like
Reactions: PJZ

Karlsson

Panerai
Kan någon förklara de här reflektionerna för mig? Upplever det som ganska störande :angel:
De blir som ett ”ringar på vattnet”-mönster i glaset vid vissa vinklar:

9C43C222-F9A1-4B8F-BED2-E26E87FE1B86.jpeg


Handlar de om reflektioner från timvisaren?
 
Kan någon förklara de här reflektionerna för mig? Upplever det som ganska störande :angel:
De blir som ett ”ringar på vattnet”-mönster i glaset vid vissa vinklar:

9C43C222-F9A1-4B8F-BED2-E26E87FE1B86.jpeg


Handlar de om reflektioner från timvisaren?
Misstänker att det är vitguldet i index som skapar dessa ringar, vet inte hur många gånger jag suttit med skjortärmen och försökt putsa rent glaset för att sedan komma på att det bara är reflektioner :p
 

PitchW

Breitling
Nu är det dags att köpa min första Rolex som en examenspresent till mig själv. Lite osäker på vilken som "passar" som en första Rolex. Är sugen på en sub No date eller en Explorer 2 ref 16570 polar. Någon som äger båda? Vill ha en klocka som jag kan varjedag, dress Up or dress down. Har ni några tips på andra modeller?
 

Ljung87

Cartier
2-Faktor
Nu är det dags att köpa min första Rolex som en examenspresent till mig själv. Lite osäker på vilken som "passar" som en första Rolex. Är sugen på en sub No date eller en Explorer 2 ref 16570 polar. Någon som äger båda? Vill ha en klocka som jag kan varjedag, dress Up or dress down. Har ni några tips på andra modeller?
Suben skulle jag säga passar alla och till både ledigt och uppklätt. Uppskattar den personligen mer pga avsaknaden av förstoringen för datumet, men det är högst individuellt.
 

Shadow

Omega
2-Faktor
Nu är det dags att köpa min första Rolex som en examenspresent till mig själv. Lite osäker på vilken som "passar" som en första Rolex. Är sugen på en sub No date eller en Explorer 2 ref 16570 polar. Någon som äger båda? Vill ha en klocka som jag kan varjedag, dress Up or dress down. Har ni några tips på andra modeller?

Rolex Explorer 16570 funkar till det mesta och ett betydligt roligare val än Sub, även om jag personligen hade valt en Datejust eftersom den passar och klarar av alla typer situationer och aktiviteter.
 

PitchW

Breitling
Rolex Explorer 16570 funkar till det mesta och ett betydligt roligare val än Sub, även om jag personligen hade valt en Datejust eftersom den passar och klarar av alla typer situationer och aktiviteter.
Ahh okej tack för tipset. Jo DJ i 36mm med No clasp är riktig fin. Men det är så många i min närhet som har DJ så har typ "tröttnat" på den.
 

Shadow

Omega
2-Faktor
Ahh okej tack för tipset. Jo DJ i 36mm med No clasp är riktig fin. Men det är så många i min närhet som har DJ så har typ "tröttnat" på den.

Det är ”tyvärr” så med flertalet Rolex modeller, gör inte klockan sämre för det men förstår vad du menar. Av den anledningen köpte jag en 16570 Polar med tritium tavla. Den ser man inte ofta. Har dock en DJ redan.
 

PitchW

Breitling
Det är ”tyvärr” så med flertalet Rolex modeller, gör inte klockan sämre för det men förstår vad du menar. Av den anledningen köpte jag en 16570 Polar med tritium tavla. Den ser man inte ofta. Har dock en DJ redan.

Är du nöjd med 16570 polar?
Eftersom det är min första Rolex så blir jag lite nervös över att jag inte kmr gilla den klockan jag köper .
 
Topp