• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Fast om det är som du säger, att folk står i kö för att bli AD, så beror väl det på att det är lönsamt att sälja Rolex. Eller står alla där i kön och tänker, bara jag blir AD ska här bundlas så det står härliga till, för annars kommer jag inte överleva ?

Du glömmer att det är prestigefyllt, ökar möjligheten till fler varumärken i butiken.

Det fanns en tid innan det bundlades saker, att det är annorlunda idag har vi oss kunder & Rolex att skylla.
 

FlipSwede

Rolex
För en som inte har lika bra koll på ADs som ni. Vad anses vara svårsålt idag hos tex Nymans och Rob mfl. Måste de ta in de kvantiteter de gör av dessa för att få behålla sin AD-status?

Allt som inte heter Rolex AP eller PP far nog anses som trogsalt idag,ma vara nagon special/limiterad utgava fran Omega eller Vacheron.
Egentligen ar det val bara SportStal fran dessa tre som ar "omojligt" att fa tag pa fran AD for gemene man.
Sportmodeller i Helguld verkar ofta vara tillgangliga.

Och ingen modern klocka ar sallsynt eller svar att fa tag pa.
Chrono24/Watchfinder/Beghandlare har hogvis med dessa pastatt omojliga att hitta klockor.
Men da till marknadspris da aterforsaljarpris ar helt fel just nu.
Och det ar val har det blir problem.
Jag vill inte att nagon ska tjana pengar pa MIG! Det ar ORATTVIST!

Men att fa 50-250000sek i gava av din AD det gar utmarkt....

Losningen vore val att ta bort alla prislistor och lata AD satta vilket pris man vill pa sin varor.
Foljdfragan blir da om 2ahandsmarknaden fortsatter uppat i samma takt sa Status Quo uppnas?
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Låter inte speciellt rimligt eller? Brinner inte för AD. Om kunden plockar ut en klocka med 50' i övervärde tycker inte jag så synd om denne om villkoret är att man behöver plocka ut något så vinsten blir mindre. Passar det inte så köper man på den gråa marknaden. Håller dock med om att det är en märklig lösning på ett märkligt problem. Ser bara ingen annan rimlig lösning när Rolex gör som de gör.
Vi börjar väl bli klara, men vinsten mindre ? Är det så illa att dessa Rolexköpare säljer direkt, jag är väl naiv men trodde de ville ha klockan. Om de. Säljer direkt har jag inga problem, att de straffas med en hel hög fula klockor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vi börjar väl bli klara, men vinsten mindre ? Är det så illa att dessa Rolexköpare säljer direkt, jag är väl naiv men trodde de ville ha klockan. Om de. Säljer direkt har jag inga problem, att de straffas med en hel hög fula klockor.
Kalla det vad du vill, om värdet är högre än det du betalar. Vi vet ju att väldigt många klockor säljs inom ett år, hade dock varit kul att se statistik på detta såklart.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
1992 knatade jag in hos Rob E och köpte denna de hade även 16710 men den var 1000kr dyrare, det tyckte jag var onödigt. 16.750 kr var dyrt nog.


22332129-8916-40A1-BBA1-0E2D53454A51.jpeg
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Allt som inte heter Rolex AP eller PP far nog anses som trogsalt idag,ma vara nagon special/limiterad utgava fran Omega eller Vacheron.
Egentligen ar det val bara SportStal fran dessa tre som ar "omojligt" att fa tag pa fran AD for gemene man.
Sportmodeller i Helguld verkar ofta vara tillgangliga.

Och ingen modern klocka ar sallsynt eller svar att fa tag pa.
Chrono24/Watchfinder/Beghandlare har hogvis med dessa pastatt omojliga att hitta klockor.
Men da till marknadspris da aterforsaljarpris ar helt fel just nu.
Och det ar val har det blir problem.
Jag vill inte att nagon ska tjana pengar pa MIG! Det ar ORATTVIST!

Men att fa 50-250000sek i gava av din AD det gar utmarkt....

Losningen vore val att ta bort alla prislistor och lata AD satta vilket pris man vill pa sin varor.
Foljdfragan blir da om 2ahandsmarknaden fortsatter uppat i samma takt sa Status Quo uppnas?
Är allt utom Rolex och PP verkligen svårsålt alltså? De andra kanske egentligen tillhör den normala marknaden och de förstnämnda är ett undantag, iaf just nu? Det vore ju nästan konstigt om allt försvann från hyllan direkt eller redan innan. Det är ju en tolkningsfråga såklart.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Varför skulle AD ligga pyrt till för att de ger rabatt på svårsålda modeller?
Genuin fråga.
På samma sätt som alla andra återförsäljare där tillverkaren har en stark position. Man vill inte att det skall gå inflation i rabatter då det bla sänker varumärkets image. Hur ofta har du tex sett att det skyltas med rabatter i skyltfönster på ADs?
 

JB_XII

Rolex
På samma sätt som alla andra återförsäljare där tillverkaren har en stark position. Man vill inte att det skall gå inflation i rabatter då det bla sänker varumärkets image. Hur ofta har du tex sett att det skyltas med rabatter i skyltfönster på ADs?

Gäller väl främst populära modeller eller i större volym. Man vill väl undvika stora röda skyltar i fönstret för att de ger en dålig image.

Är du säker på att AD ligger pyrt till om de t.ex. skulle ge lite rabatt på en 279383, 228239 eller för all del på en 116509?

Svårt att tänka mig det.
Förstår givetvis att AD själva säger det för att hålla uppe sina marginaler.

Förstår inte ens att vi försvarar ett sånt beteende då det är vi själva, som konsumenter, som drabbas.

Jag tror att de hade klarat sig utan att bundla... men då får man inte en klapp på axeln från Rolex genom lite extra sportstål i tilldelning.
Dvs. man vill visa att man säljer bra av det svåra för att få ännu mer av det eftertraktade.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gäller väl främst populära modeller eller i större volym. Man vill väl undvika stora röda skyltar i fönstret för att de ger en dålig image.

Är du säker på att AD ligger pyrt till om de t.ex. skulle ge lite rabatt på en 279383, 228239 eller för all del på en 116509?

Svårt att tänka mig det.
Förstår givetvis att AD själva säger det för att hålla uppe sina marginaler.

Förstår inte ens att vi försvarar ett sånt beteende då det är vi själva, som konsumenter, som drabbas.

Jag tror att de hade klarat sig utan att bundla... men då får man inte en klapp på axeln från Rolex genom lite extra sportstål i tilldelning.
Dvs. man vill visa att man säljer bra av det svåra för att få ännu mer av det eftertraktade.
De man bundlar i Sverige är populära modeller på andra ställen. Sedan ser det aldrig bra ut för varumärket om en modell alltid har röd prislapp i butiken. Detta är universellt för premiumprodukter. De ligger inte illa till om de ger rabatter på vissa klockor klockor ibland. Men skyltar man med rabatter i denna bransch kommer man få problem.

Var skulle man gjort av de svårsålda klockarna tänker du? Har iofs redan gått igenom det ovan om du läst. Handlar inte om att försvara utan att förklara.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Om vi nu pratar om affärsmodeller och hur man bedriver sin affärsverksamhet, inom mycket mer allvarliga områden än bundling, så är det noll transparens hos Rolex. Inget som riktigt ligger i tiden. Utdrag ur rapporten gällande Rolex samt länk till hela rapporten som även tar upp tex Cartier Som gör mycket bättre ifrån sig.



Rolex (Switzerland)​

Rolex is a Swiss watch brand, believed to be the largest single luxury watch brand globally. [313] In 2014, its revenue was estimated to be about $5 billion.[314] The company is privately held by a charitable trust named after its founder, the Hans Wilsdorf Foundation.[315]

Rolex has not responded to Human Rights Watch’s letters and publishes virtually no information on human rights due diligence and its supply chain.[316] On the basis of available information, we are unable to determine whether Rolex conducts any human rights due diligence.

Rolex watches displayed in the window of a store in London, UK, November 2016.
Click to expand Image

Rolex watches displayed in the window of a store in London, UK, November 2016. © 2016 John Keeble/Getty Images
Supply chain policy: Rolex has no publicly available supply chain policy; Human Rights Watch does not know whether the company has an internal supply chain policy or supplier protocol.

Chain of custody: Rolex does not publish information on its sourcing practices and what steps it takes to trace its gold and diamonds.

Assessment of human rights risks: Rolex does not publish information on human rights assessments.

Response to human rights risks: Rolex does not publish information on its response to human rights risks.

Third-party verification: The company does not publish information on whether it uses audits to verify compliance with standards on responsible sourcing or mining. Rolex is not a member of the RJC.

Report annually: Rolex does not report publicly on its human rights due diligence.

Publish suppliers: Rolex does not publish the names of its suppliers.

Support for artisanal and small-scale mining: Rolex does not publish information regarding support for artisanal and small-scale mining or sourcing from such mines.
 
Senast ändrad:

JB_XII

Rolex
De man bundlar i Sverige är populära modeller på andra ställen. Sedan ser det aldrig bra ut för varumärket om en modell alltid har röd prislapp i butiken. Detta är universellt för premiumprodukter. De ligger inte illa till om de ger rabatter på vissa klockor klockor ibland. Men skyltar man med rabatter i denna bransch kommer man få problem.

Var skulle man gjort av de svårsålda klockarna tänker du? Har iofs redan gått igenom det ovan om du läst. Handlar inte om att försvara utan att förklara.

Menar inte att man skall skylta med det var sig i fönstret eller hänga röda lappar på produkterna. Det förstår nog alla att det ser dumt ut.

Jag menar på att om man bara klarar av att sälja X antal svårsålda klockor och att det genererar Y antal sportrolex mindre så må det vara så.

Du menar väl inte att AD inte skulle klara av att sälja några alls?
 

FlipSwede

Rolex
Är allt utom Rolex och PP verkligen svårsålt alltså? De andra kanske egentligen tillhör den normala marknaden och de förstnämnda är ett undantag, iaf just nu? Det vore ju nästan konstigt om allt försvann från hyllan direkt eller redan innan. Det är ju en tolkningsfråga såklart.

Jag skulle saga att samtliga klockor som nya saljs under listpris av Gra/Beghandlare far anses som om inte svar sa iallafall trogsalda.
Varfor ge rabatt pa nagot som kunderna star i ko pa?
Det vore en dalig affarsmetod eller hur?

Nu ar Sverige/EU med sina hoga skatter [moms vat] lite lurigt.
Finns valdigt manga klockor som gjort en resa over dagen....och ar det da rabatt eller extra vinst for saljaren?
 

fredrikb

Cartier
Har en 14060 från 1996. Jag har haft den i 7 år men den är nog inte servad på 10 år, förmodligen mer. Har används i rotation med några andra klockor, håller tiden perfekt och har en gångreserv på 50+ timmar. Är det konsensus här att man ändå ska knata iväg och få den servad pga det långa intervallet, eller kan man invänta att den åtminstone uppvisar någon form av svaghet?

26CAAB51-8447-4F51-A869-7BB30CD38514.jpeg
 

Dt250

Rolex
Paneristi

Skulle aldrig serva en sån pigg klocka.
Har en 14060 från 1996. Jag har haft den i 7 år men den är nog inte servad på 10 år, förmodligen mer. Har används i rotation med några andra klockor, håller tiden perfekt och har en gångreserv på 50+ timmar. Är det konsensus här att man ändå ska knata iväg och få den servad pga det långa intervallet, eller kan man invänta att den åtminstone uppvisar någon form av svaghet?

26CAAB51-8447-4F51-A869-7BB30CD38514.jpeg
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Har en 14060 från 1996. Jag har haft den i 7 år men den är nog inte servad på 10 år, förmodligen mer. Har används i rotation med några andra klockor, håller tiden perfekt och har en gångreserv på 50+ timmar. Är det konsensus här att man ändå ska knata iväg och få den servad pga det långa intervallet, eller kan man invänta att den åtminstone uppvisar någon form av svaghet?

26CAAB51-8447-4F51-A869-7BB30CD38514.jpeg
Min subb var också pigg och kry till synes, men när jag lämnade in den för ett glasbyte så kollade de ju självfallet även verket som visade sig vara snustorrt. Så jag skulle nog rekommendera att de kan kolla på den för en 500kr typ så vet du om den behöva servas eller ej!
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Min subb var också pigg och kry till synes, men när jag lämnade in den för ett glasbyte så kollade de ju självfallet även verket som visade sig vara snustorrt. Så jag skulle nog rekommendera att de kan kolla på den för en 500kr typ så vet du om den behöva servas eller ej!
Jag har varit med om liknande men på en 16570. Bra att lämna in den på en koll, det tycker iaf jag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Menar inte att man skall skylta med det var sig i fönstret eller hänga röda lappar på produkterna. Det förstår nog alla att det ser dumt ut.

Jag menar på att om man bara klarar av att sälja X antal svårsålda klockor och att det genererar Y antal sportrolex mindre så må det vara så.

Du menar väl inte att AD inte skulle klara av att sälja några alls?
Du menar att de ska nöja sig med att sälja ännu färre sportmodeller, och till listpris också? Tror det blir svårt att pitcha den idéen till ADn och kunderna för den delen. Finns ingen vettig lösning här.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har en 14060 från 1996. Jag har haft den i 7 år men den är nog inte servad på 10 år, förmodligen mer. Har används i rotation med några andra klockor, håller tiden perfekt och har en gångreserv på 50+ timmar. Är det konsensus här att man ändå ska knata iväg och få den servad pga det långa intervallet, eller kan man invänta att den åtminstone uppvisar någon form av svaghet?

26CAAB51-8447-4F51-A869-7BB30CD38514.jpeg
Egentligen har man två olika alternativ och scenarion:

1. Serva regelbundet, inga överraskningar och således förutsägbar kostnad.
2. Serva inte regelbundet, men ta kostnaden när saker går sönder inne i klockan.

Det ena är nog inte mer rätt än det andra. Packningarna behöver ju bytas då och då ändå, kan ju vara läge att få ett uttalande då.
 

FlipSwede

Rolex
Du menar att de ska nöja sig med att sälja ännu färre sportmodeller, och till listpris också? Tror det blir svårt att pitcha den idéen till ADn och kunderna för den delen. Finns ingen vettig lösning här.

Losningen ar att sluta med listpriser och lata AD begara vad man vill.
Ar det for dyrt [varan gar att kopa billigare annorstades] sa forblir varan osald.
Ar priset ratt blir varan sald.

Att Rolex skulle borja spruta ut idag heta modeller kan man dromma om men direkt glomma.
Varfor skulle de gora det nar varenda klocka de tillverkar idag blir sald anda..

Om en fri prissattning skulle gora det lattare att kopa det man vill ha over disk ar val inte garanterat.
Men dagens modell har minst lika manga problem.
 

fredrikb

Cartier
Skulle aldrig serva en sån pigg klocka.

Min subb var också pigg och kry till synes, men när jag lämnade in den för ett glasbyte så kollade de ju självfallet även verket som visade sig vara snustorrt. Så jag skulle nog rekommendera att de kan kolla på den för en 500kr typ så vet du om den behöva servas eller ej!

Jag har varit med om liknande men på en 16570. Bra att lämna in den på en koll, det tycker iaf jag.

Egentligen har man två olika alternativ och scenarion:

1. Serva regelbundet, inga överraskningar och således förutsägbar kostnad.
2. Serva inte regelbundet, men ta kostnaden när saker går sönder inne i klockan.

Det ena är nog inte mer rätt än det andra. Packningarna behöver ju bytas då och då ändå, kan ju vara läge att få ett uttalande då.

Lite blandad input här alltså, tack för alla svar. Får väl traska iväg med den då, är det Nymans som gäller eller finns det bättre alternativ i Stockholm? Är inte ute efter billigast möjligt utan vill ha bra och fair service och papper på grejerna.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite blandad input här alltså, tack för alla svar. Får väl traska iväg med den då, är det Nymans som gäller eller finns det bättre alternativ i Stockholm? Är inte ute efter billigast möjligt utan vill ha bra och fair service och papper på grejerna.
Servar alltid hos Rob Engström och har alltid blivit kanonnöjd med både utfört arbete och bemötandet.
 

to0b

Omega
2-Faktor
Befinner mig i Istanbul och besökte Rolex idag. Har kikat på en datejust 126233. Är det något speciellt man bör fråga om/ se efter vid köp utomlands? Det är för övrigt min första (eventuella) Rolex. Är även medveten om att man måste betala moms osv vid inresa till Sverige igen, så det snacket kan vi skippa här.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Lite blandad input här alltså, tack för alla svar. Får väl traska iväg med den då, är det Nymans som gäller eller finns det bättre alternativ i Stockholm? Är inte ute efter billigast möjligt utan vill ha bra och fair service och papper på grejerna.
Skulle undvika att få den polerad, det måste du säga till om i så fall. Jag servar hos Rob och är nöjd.
 

JB_XII

Rolex
Du menar att de ska nöja sig med att sälja ännu färre sportmodeller, och till listpris också? Tror det blir svårt att pitcha den idéen till ADn och kunderna för den delen. Finns ingen vettig lösning här.

Ja, jag tycker det vore bättre än att de håller på som de gör nu med att bundla köp.
Men det finns olika vägar att gå och vi ser kanske olika på vad som är rätt.
Och jag förstår att du bara förklarar läget.

AD har ju redan valt sin väg och det spelar väl ingen roll vad vi kommer fram till här.

Men bra diskussion utan personangrepp iallafall.
 
Topp