• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dt250

Rolex
Paneristi
Befinner mig i Istanbul och besökte Rolex idag. Har kikat på en datejust 126233. Är det något speciellt man bör fråga om/ se efter vid köp utomlands? Det är för övrigt min första (eventuella) Rolex. Är även medveten om att man måste betala moms osv vid inresa till Sverige igen, så det snacket kan vi skippa här.
antar att det är en AD, så då är det väl bara att se till att du får alla papper, boxar och sånt med dig. Samt inte konvertera till SEK i kreditskortsautomaten om du betalar med kort.
 

fredrikb

Cartier
Jo de är luriga de där AD, fixar och trixar för att överleva.
Njae, visst har de säkert lite fix och trix för att få ihop affärerna. Penningtvätt är något annat, och i praktiken en viktig länk i kedjan för grova rån, inbrott och narkotikahandel. Men jag tror inte vi ska diskutera det här i Rolex-tråden, men (den låsta) tråden finns här (https://klocksnack.se/threads/rob-engström-får-betala-8-5-miljoner-i-sanktionsavgift.134483/page-2 ) så får man läsa själv och bilda sig en egen uppfattning.
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Sleeve, vit tag, plast, bezel skydd ska inte lämnas ut till kund enligt Rolex riktlinjer.
Men som sagt långt ifrån alla följer dessa till punkt och pricka.
Stämmer nog, men det är nog beroende på vem du köper klockan av. Köper mina av samma AD och säljare. Senaste jag köpte
För någon månad sedan så var min vanliga säljare sjukskriven så kollegan lämnade ut klockan jag beställt. Jag fick inte med något som jag ”brukar”, annars brukar min vanliga säljare skicka med allt- senast ett år sedan.

för att begränsa gråhandlare brukar det heta - men varför väljer då Rolex nu att ta bort namnet på garanti kortet?
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
De sista tio åren har Kina- marknaden tillkommit. Kina skulle nog ta hela Rolex produktion om de fick. Men det är nog orsaken till den bristande tillgången i västvärlden. Stiftelsen Rolex är oerhört konservativ och verkar inte beredda att dra upp produktion kortsiktigt enbart för att en ny marknad tillkommit.
Jag tänkte svara precis detta. Har ingen källa att hänvisa till. Men hela Kina och Indien (med galet växande medelklass) är så jävla enormt att Rolex ca 1 miljon klockor är som en piss i havet. Detta är även anledningen till min fortsatta tro att efterfrågan bara kommer öka. Ordentligt till och med!!!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Utan o blanda mig i denna livliga WIS politik, men var det inte så att Rolex SA tröttnade på se gråhandlarna kränga klockorna och därmed bestämde sig för att ta itu med "problemet"?(ströp/kontrollerade tillgången på klockorna till AD)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Utan o blanda mig i denna livliga WIS politik, men var det inte så att Rolex SA tröttnade på se gråhandlarna kränga klockorna och därmed bestämde sig för att ta itu med "problemet"?(ströp/kontrollerade tillgången på klockorna till AD)
Blir ju bakvänt i så fall eftersom gråhandlarna knappt hade behövts om tillgången var hög.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Ställer mig i kö för den vid flipp 😍😜
Äh du löser en på egen hand!
1609885982576.jpeg
 
Jag tycker ju att man kan fundera på varför Rolex inte ser över sitt sortiment ist för envisas med att skicka ut damklockor som blir liggande i skyltfönstren hos AD, om dessa inte lyckas få någon att köpa en av dessa för att få köpa exempelvis en En DollarDaytona eller kanske en 126710 om de tar damuret också. Kallades det bundling?

Om en tredjedel av deras sortiment är svårsålt, då kanske de borde se över hur många enheter av totalen denna tredjedel av modeller och utföranden dessa nu utgör och fråga sig om det är rimligt att 90% av alla ADs sitter med just dessa klockor kvar i slutet av månaden.

Och skulle det bli så att någon av modellerna de skurit ner på börjar efterfrågas så får de en premiummodell eller två på köpet. :)
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Jag tycker ju att man kan fundera på varför Rolex inte ser över sitt sortiment ist för envisas med att skicka ut damklockor som blir liggande i skyltfönstren hos AD, om dessa inte lyckas få någon att köpa en av dessa för att få köpa exempelvis en En DollarDaytona eller kanske en 126710 om de tar damuret också. Kallades det bundling?

Om en tredjedel av deras sortiment är svårsålt, då kanske de borde se över hur många enheter av totalen denna tredjedel av modeller och utföranden dessa nu utgör och fråga sig om det är rimligt att 90% av alla ADs sitter med just dessa klockor kvar i slutet av månaden.

Och skulle det bli så att någon av modellerna de skurit ner på börjar efterfrågas så får de en premiummodell eller två på köpet. :)

Kanske kan @SWC som är insatt reda ut detta för oss.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Stämmer nog, men det är nog beroende på vem du köper klockan av. Köper mina av samma AD och säljare. Senaste jag köpte
För någon månad sedan så var min vanliga säljare sjukskriven så kollegan lämnade ut klockan jag beställt. Jag fick inte med något som jag ”brukar”, annars brukar min vanliga säljare skicka med allt- senast ett år sedan.

för att begränsa gråhandlare brukar det heta - men varför väljer då Rolex nu att ta bort namnet på garanti kortet?
Namnet på certet är ju imo oväsentligt.
Garantin är ju bunden till klockan och inte till ägaren.

Du måste ju få göra vad du vill med din klocka, dvs ge bort den i gåva till någon eller sälja den vidare om du så önskar.

Ska nästa person då inte få någon garanti för att denne inte heter Göran Svensson för det är det som står på certet? legitimerar man sig vid garantiärende förresten? eller varför skulle annars namnet på certet ha någon betydelse?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag tänkte svara precis detta. Har ingen källa att hänvisa till. Men hela Kina och Indien (med galet växande medelklass) är så jävla enormt att Rolex ca 1 miljon klockor är som en piss i havet. Detta är även anledningen till min fortsatta tro att efterfrågan bara kommer öka. Ordentligt till och med!!!
Det finns rapporter över Schweiz klockexport som presenteras ett par gånger per år. Bara googla.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Namnet på certet är ju imo oväsentligt.
Garantin är ju bunden till klockan och inte till ägaren.

Du måste ju få göra vad du vill med din klocka, dvs ge bort den i gåva till någon eller sälja den vidare om du så önskar.

Ska nästa person då inte få någon garanti för att denne inte heter Göran Svensson för det är det som står på certet? legitimerar man sig vid garantiärende förresten? eller varför skulle annars namnet på certet ha någon betydelse?
Den svenska reklamationsrätten gäller bara den ursprungliga köparen vad jag vet och garantin är något säljaren, i det här fallet AD/tillverkare, sätter villkoren för.

Köper man något som är under garanti bör man kolla upp de specifika villkoren.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Den svenska reklamationsrätten gäller bara den ursprungliga köparen vad jag vet och garantin är något säljaren, i det här fallet AD/tillverkare, sätter villkoren för.

Köper man något som är under garanti bör man kolla upp de specifika villkoren.
Rolex har ju internationell garanti.
Och som jag förstår det från Rolex sida så måste kortet vara komplett ifyllt med datum, AD's namn och sen då namn på köparen för att garantin ska gälla.
Däremot verkar det kvittar det vad för namn där står, bara där står något... som sagt, har någon behövt legitimera sig vid ett garanti-ärende? är genuint nyfiken

Annars så känns det ju helt meningslöst, vilket antagligen Rolex också tyckt eftersom de har plockat bort det.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Fråga:
Står på Hodinkee att nya 124060 no-date sub kostar $8,100 = ca 67 000 SEK
Samtidigt har den ett MSRP på 87 500 SEK i Sverige?

Ingår inte moms i USA-priset eller vad?

Har jag missat något essentiellt och är dum i huvudet, eller hur går detta ihop???
 

PWJ

Omega
kom på att skatte/momssatsen (osäker på detaljerna) skiljer sig från stat till stat. Så antagligen är det att man kör på skatt efter $8.100 ja
I många delstater tillkommer väl VAT/Sales Tax ovanpå priset (inte som i Sverige där pris mot konsument alltid presenteras inkl moms). Enligt googling är avg sales tax ca 7%. Dessutom har ju valutakurserna svängt en del senaste månaderna/året och kronan har stärkts mot dollarn med en ca 15%.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kanske kan @SWC som är insatt reda ut detta för oss.
Kraven från Rolex är att AD ska ha hela sortimentet inte bara russinen i kakan. Rolex tanke är även att det ska finnas en klocka för allas smak och kön.
Sen att det finns modeller som ligger kvar på hyllan hos AD skiter Rolex högaktningsfullt i.

Inte bara Rolex som har mängder av modeller som inte flyger av hyllan, Bara titta på AP, PP som även dom bundlar friskt.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Fråga:
Står på Hodinkee att nya 124060 no-date sub kostar $8,100 = ca 67 000 SEK
Samtidigt har den ett MSRP på 87 500 SEK i Sverige?

Ingår inte moms i USA-priset eller vad?

Har jag missat något essentiellt och är dum i huvudet, eller hur går detta ihop???
Sales tax tillkommer. Olika satser per delstat.
Samt att kronan är extremt stark mot dollar just nu.
 
Topp