• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vad är problemet kompis? @zippan
Att du skönmålar din klocka. Du får skriva exakt vad du vill, ta vilket pris du vill eller göra vad du vill. Men att skriva att den är i fint skick och enstaka repor på inlägget stämmer ju inte. Nu finns det bilder som tur är. Och förhoppningsvis ser någon detta som är spekulant.
 

Sizar

Cartier
Haha du är rolig du. Vem är du att bedöma klockan? Köp inte den om den inte faller dig i smaken. En klocka som är nypolerad bedöms att vara i fint skick av vissa medans andra ser det som något negativt. Allt är relativt. Klockan är i ett fint skick utan dings eller dylikt. Har du några problem med annonsen kan du skriva till mig personligen istället för att försöka samla pluspoäng här. @zippan
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Haha du är rolig du. Vem är du att bedöma klockan? Köp inte den om den inte faller dig i smaken. En klocka som är nypolerad bedöms att vara i fint skick av vissa medans andra ser det som något negativt. Allt är relativt. Klockan är i ett fint skick utan dings eller dylikt. Har du några problem med annonsen kan du skriva till mig personligen istället för att försöka samla pluspoäng här. @zippan
Överpolerade klockor då?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Haha du är rolig du. Vem är du att bedöma klockan? Köp inte den om den inte faller dig i smaken. En klocka som är nypolerad bedöms att vara i fint skick av vissa medans andra ser det som något negativt. Allt är relativt. Klockan är i ett fint skick utan dings eller dylikt. Har du några problem med annonsen kan du skriva till mig personligen istället för att försöka samla pluspoäng här. @zippan
Du är på ett diskussionforum på internet. Jag vill bara ha dina pluspoäng, kompis.
 

Sizar

Cartier
Verkar mer som att du söker uppmärksamhet från andra. Samt att det finns andra trådar för denna typ av diskussion.
Njut av din fredag nu istället @zippan
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Vilka modeller i stål för herrar är möjliga att köpa från AD nuförtiden? Förutom cellini och air king då..
Antar att du menar utan lång kö/”stängd lista” eller ingen kö alls? Oyster Perpetual, Explorer, Explorer II, Datejust är de jag kan komma på. Lite väntan får man nog räkna med, men det beror ju på vilken AD du besöker.

Enklast är väl att fundera ut vad du är sugen på och åka till AD 😊
 

David71

Rolex
2-Faktor
Vilka modeller i stål för herrar är möjliga att köpa från AD nuförtiden? Förutom cellini och air king då..

Antar att du menar utan lång kö/”stängd lista” eller ingen kö alls? Oyster Perpetual, Explorer, Explorer II, Datejust är de jag kan komma på. Lite väntan får man nog räkna med, men det beror ju på vilken AD du besöker.

Enklast är väl att fundera ut vad du är sugen på och åka till AD 😊
Även Milgauss och YM är lätta att få tag på. Det är väl egentligen bara Sub, GMT och Daytona som är "Stängda".
 

FlipSwede

Rolex
Fast de säljer ju inte allt de tillverkar utan bara det som är efterfrågat, det blir ju en massa damklockor och glitterfester liggande kvar i montrarna, det är detta, och någon OP kanske vi kan beskåda när vi vill prova en Rolex.

Dessa forsvinner ocksa,tar bara lite langre tid.

Tillslut sa blir de ihopbakade med nagon kul SS till nagon somraknar hem affaren vs att kopa av grahandlare.
Vi tittade ju pa en Perlmaster for 800K+ hos Kroons. Undrar om den finns kvar eller har hittat ett nytt hem?
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Är det din samling Dishwasher? 😋
1610195315952.png
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tror nästan det är värre att ha en spänd fjäder som sitter och försöker skicka iväg kraft men stoppas av "hackmekanismen" under en längre tid. Bättre att låta klockan dö och sen starta upp igen när du ska använda den igen.
Så brukar jag också tänka, utan att veta. Att det borde vara bättre för klockan att ”vila” än att sitta hackad. Samma med winder om man inte använder regelbundet, att delarna används/slits i onödan då. Eller?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Så brukar jag också tänka, utan att veta. Att det borde vara bättre för klockan att ”vila” än att sitta hackad. Samma med winder om man inte använder regelbundet, att delarna används/slits i onödan då. Eller?
Angående winder har jag denna teori: En klocka är ju designad för att användas - delarna som hör till "timingen" bör därför inte slitas speciellt mycket av att sitta i en winder, däremot kan uppdragsmekanismer som inte är så tåligt designade slitas onödigt mycket av att gå runt och runt i en winder. Vissa Automatmekanismer är ju tåligare än andra, precis som vissa manuella uppdragsmekanismer är tåligare än andra.

Jag personligen har inte förstått meningen med winder om det inte exempelvis handlar om en perpetual calender eller något som är bökigt att ställa in om klockan stannar - så jag använder inte winder.

Och mina klockor som inte används låter jag stanna istället för att sitta hackad. Mina vintageklockor drar jag upp och låter gå ungefär en gång i veckan dock.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det är väl omöjligt att få rabatt på Rolex när typ alla modeller har kö?
Det är väl inte kö på typ alla modeller? Isf vore det ju helt tomt i montrarna hos AD.
Givetvis får vanligt folk inte rabatt på attraktiva bitar, men det är klart att det finns modeller som det går att få rabatt på.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Angående winder har jag denna teori: En klocka är ju designad för att användas - delarna som hör till "timingen" bör därför inte slitas speciellt mycket av att sitta i en winder, däremot kan uppdragsmekanismer som inte är så tåligt designade slitas onödigt mycket av att gå runt och runt i en winder. Vissa Automatmekanismer är ju tåligare än andra, precis som vissa manuella uppdragsmekanismer är tåligare än andra.

Jag personligen har inte förstått meningen med winder om det inte exempelvis handlar om en perpetual calender eller något som är bökigt att ställa in om klockan stannar - så jag använder inte winder.

Och mina klockor som inte används låter jag stanna istället för att sitta hackad. Mina vintageklockor drar jag upp och låter gå ungefär en gång i veckan dock.
Ett ovetenskapligt inlägg om winder eller ej...jag köpte min LV 2010 och den har gått kontinuerligt (med hjälp av winder) sedan dess med två undantag då den legat och stannat. Tidshållningen är fortfarande felfri med -3 sekunder per dygn.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ett ovetenskapligt inlägg om winder eller ej...jag köpte min LV 2010 och den har gått kontinuerligt (med hjälp av winder) sedan dess med två undantag då den legat och stannat. Tidshållningen är fortfarande felfri med -3 sekunder per dygn.
Och Rolex urverk är mycket robusta. Frågan är om samma resultat hade uppnåtts med ett mindre robust urverk.
 
Topp