• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bonumm

Panerai
Håller med de flesta att detta årets släpp inte var mycket att hänga i julgran. Daytonan med meteoriturtavlan var väl det som var mest intressant tycker jag.
 

PE76

Cartier
2-Faktor
Hej tack för svaret,
Grejen är jag menade inte investering så att jag tjänar på klockan tänkte mest på att om jag i framtiden skulle vilja sälja klockan och köper nåt annat är det bra då ?
Är den lätt såld eller är det ingen andrahands värde?
Är såklart ingen nackdel om man någon gång säljer om värdet är kvar, men köp det du känner att du verkligen vill ha i första hand 😀
 

Robbanc76

Cartier
Jag fick det väntade samtalet i veckan och skyndade mig till min AD.

Nu efter att den första wow-känslan lagt sig så märker jag att länken GNISSLAR en hel del.
Jag har aldrig lyckats köpa en klocka där länken gnisslar förut, trots att jag har allt från billiga Seikos till Omega, Tudor och GS.

Någon som haft en gnisslande Rolex?
Gick det över efter ett tag eller lämnade ni in länken?
IMG_20210406_194730_644.jpg
 

David71

Rolex
2-Faktor
Jag fick det väntade samtalet i veckan och skyndade mig till min AD.

Nu efter att den första wow-känslan lagt sig så märker jag att länken GNISSLAR en hel del.
Jag har aldrig lyckats köpa en klocka där länken gnisslar förut, trots att jag har allt från billiga Seikos till Omega, Tudor och GS.

Någon som haft en gnisslande Rolex?
Gick det över efter ett tag eller lämnade ni in länken?
IMG_20210406_194730_644.jpg
Alla mina nya Rolex har gnisslat. Det går över efter ett tag.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag fick det väntade samtalet i veckan och skyndade mig till min AD.

Nu efter att den första wow-känslan lagt sig så märker jag att länken GNISSLAR en hel del.
Jag har aldrig lyckats köpa en klocka där länken gnisslar förut, trots att jag har allt från billiga Seikos till Omega, Tudor och GS.

Någon som haft en gnisslande Rolex?
Gick det över efter ett tag eller lämnade ni in länken?
IMG_20210406_194730_644.jpg
Vissa säger att det brukar försvinna efter att ha duschat med klockan, men ja, det är rätt standard att nya Rolex länkar gnisslar
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Har märkt att jag inte kan få på min länk på min 116000 utan att riskera att repa något med mitt bandstiftsverktyg. Någon som har ett Bergeron 7825 att låna ut ett dygn/någon timme kring Stockholm? Kollar här innan jag frågar min AD, jag anar att de vill ha 500 kr för det :/
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Har märkt att jag inte kan få på min länk på min 116000 utan att riskera att repa något med mitt bandstiftsverktyg. Någon som har ett Bergeron 7825 att låna ut ett dygn/någon timme kring Stockholm? Kollar här innan jag frågar min AD, jag anar att de vill ha 500 kr för det :/
“Min” AD har aldrig tagit betalt för att fixa med min länk. Skulle tror att de bara sätter dit den om du frågar.
 

MrIronMike

Panerai
Har märkt att jag inte kan få på min länk på min 116000 utan att riskera att repa något med mitt bandstiftsverktyg. Någon som har ett Bergeron 7825 att låna ut ett dygn/någon timme kring Stockholm? Kollar här innan jag frågar min AD, jag anar att de vill ha 500 kr för det :/
Går det inte att tejpa för att undvika repa? Min AD tog inte heller betalt... gå in och fråga tycker jag så slipper du riskera
 

ScubaKing

Audemars
Jag fick det väntade samtalet i veckan och skyndade mig till min AD.

Nu efter att den första wow-känslan lagt sig så märker jag att länken GNISSLAR en hel del.
Jag har aldrig lyckats köpa en klocka där länken gnisslar förut, trots att jag har allt från billiga Seikos till Omega, Tudor och GS.

Någon som haft en gnisslande Rolex?
Gick det över efter ett tag eller lämnade ni in länken?
IMG_20210406_194730_644.jpg

Det gör över väldigt fort när länkarna nötts någon micrometer.
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Går det inte att tejpa för att undvika repa? Min AD tog inte heller betalt... gå in och fråga tycker jag så slipper du riskera
Jag tror inte det, jag använde tejp när jag testade men är nästan 100% på att det kommer skita sig :D jag får gå in till Nymans där jag köpte den och höra med dem.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
🙄 Mailade bergströms ur igår. Skrev att jag ville köpa nya Exp 1, kan lägga handpenning osv.

fick svar idag att det inte är möjligt att köpa den, det är inte möjligt att ställa sig på någon intresse lista för den i år.

det är liiite löjligt hur det blivit med rolex 😔
 

KenKun

Patek
2-Faktor
🙄 Mailade bergströms ur igår. Skrev att jag ville köpa nya Exp 1, kan lägga handpenning osv.

fick svar idag att det inte är möjligt att köpa den, det är inte möjligt att ställa sig på någon intresse lista för den i år.

det är liiite löjligt hur det blivit med rolex 😔
Det beror nog på att de som köade på gamla reffen får förtur
 
Den är ju inte ful men spontant tycker jag att den ser lite "damig" ut

Det här kanske redan har skrivits, men ser jag till min ointresserade sambo så graviterar hon mer mot two toned än helstål då hon har betydligt fler smycken i guld än silver. Vill man som tjej ha en sportigare klocka och som inte är i stål så kan ju detta vara ett ypperligt val. Övriga alternativ är ju inte så många förrutom daytona eller den mindre yacht mastern, och då pratar vi betydligt större belopp.

Kan ju även vara så att eftersom majoriteten av klockorna köps av män (antagande!!) så kan det ju vara så att intresset att köpa en explorer 36mm i two toned som present är större än en datejust 34-36 i two toned. Just då explorern kan ju faktiskt båda använda, tjejen till vardags och killen lånar lite då o då när man vill spetsa till det :) Tänk smokingmiddag. Tjejen skippar klockan till aftonklänningen och "tada", den perfekta smokingklockan är tillgänglig. 36mm, stål o guld för extra flärd men endå sportigt.

Jag hade iallafall hellre sett att min tjej köper en twotoned explorer 36mm än datejust 34 i two toned. Samt att alla tjejer som sportar en exp 36 i two toned kommer iallafall i mina ögon utstråla att de har koll på klockan, om inte på tiden :)
 

Efe

Omega
2-Faktor
Jag fick det väntade samtalet i veckan och skyndade mig till min AD.

Nu efter att den första wow-känslan lagt sig så märker jag att länken GNISSLAR en hel del.
Jag har aldrig lyckats köpa en klocka där länken gnisslar förut, trots att jag har allt från billiga Seikos till Omega, Tudor och GS.

Någon som haft en gnisslande Rolex?
Gick det över efter ett tag eller lämnade ni in länken?
IMG_20210406_194730_644.jpg
Om du tvättar länken med lite ljummet vatten och schampo eller tvål brukar gnisslet försvinna.
Hade samma beteende på jubilee länk och efter behandlingen under kranen så tystnade den.

Eller som andra redan har nämnt, genom användning kommer gnisslet att försvinna med tiden.
 

Efe

Omega
2-Faktor
Är det bara jag eller är lumen på 126710 riktigt mycket maffigare kontra den äldre 114060 suben?
(Kanske inte de bästa bilderna att jämföra med men man ser ändå rätt stor skillnad. Ska försöka ta lite bilder i samma miljö och med samma ”laddning” av lumen)
E1F7E422-6889-46FF-A7F4-D6B79A595A96.jpeg

8C552C58-C0D2-4FB7-8CE4-A26FCB22D156.jpeg
 
Senast ändrad:

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Då är man tillbaka in i värmen. Har inte haft Någon Rolex på ganska länge. Men slog till på denna OP34 till frugan. Den var för stor för henne så jag fick den. Får se om den stannar eller vandrar vidare. Jag är ju mer för vintage. Men grön verkar ju vara inne nu 😆
A918BA3A-5AE0-4C8B-8B16-20E109A645AA.jpeg
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Då är man tillbaka in i värmen. Har inte haft Någon Rolex på ganska länge. Men slog till på denna OP34 till frugan. Den var för stor för henne så jag fick den. Får se om den stannar eller vandrar vidare. Jag är ju mer för vintage. Men grön verkar ju vara inne nu 😆
A918BA3A-5AE0-4C8B-8B16-20E109A645AA.jpeg
Nice! Riktigt snygg tavla det där.
Var det den som fanns på Krons pre-owned ?
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Ja, jag gillar den.
nej. Den på krons finns kvar.
Ok. Hursomhelst schyst av frugan att du fick ta över den :)

Jag provade den på Krons för ett tag sen och jag tycker den kändes marginellt mindre bara än min OP 36 126000.
Däremot så kollade jag också på den nya OP34an och den upplevde jag mer som en 32mm i jämförelse och den var riktigt petit med det nyare caset. Så där gick min gräns.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Ok. Hursomhelst schyst av frugan att du fick ta över den :)

Jag provade den på Krons för ett tag sen och jag tycker den kändes marginellt mindre bara än min OP 36 126000.
Däremot så kollade jag också på den nya OP34an och den upplevde jag mer som en 32mm i jämförelse och den var riktigt petit med det nyare caset. Så där gick min gräns.
Jag tycker också denna känns som en 36:a. Då väljer jag nog hellre en vintage DJ36...
 

Ahlvar

Breitling
Jag måste byta mitt bracelet (vill inte köpa original) på min Rolex Oyster perpetual date ref 1500 men är väldigt osäker på måtten.
Jag har hittat dessa 2 men vet inte om de fungerar:
Om jag förstått det rätt så har Rolex Oyster perpetual date ref 1500, 19 mm lug medan de jag hittat har 20 mm lug
De kanske passar? Annars kom gärna med tips på andra bracelet som passar
 
Topp