• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Haglund

Omega
Nybörjarvarning!

Helt ny i SeikovÀrlden och har börjat lÀsa pÄ lite, men fÄr inte rÀtsida pÄ allt, sÄ jag tÀnkte frÄga lite hÀr.

Om man Àr pÄ jakt efter en hÀrlig Pepsi- eller Batman-beater typ SKX eller liknande, vad ska man dÄ leta efter? Turtlarna verkar vara 45 mm vilket Àr för stort för min frökenhandled, tonfiskarna Àr ju lÀckra men kÀnns rÀtt bulkiga och finns nog inte som pepsi/batman frÄn början (eller?) och vad de har för diameter verkar inte heller solklart. KvarstÄr gör SKX och liknande, men vad Àr det för modellnummer pÄ dessa jag dÄ Àr ute efter? Och vad finns det för alternativ? Helst ska de ju vara max 41 mm, men 42 kan vÀl funka. Automatare eller kvarts spelar mig faktiskt mindre roll i detta fallet.

BonusfrÄga, finns nÄgon av dessa som GMT/UTC?
 

Eqn

Panerai
I dagsljus
IMG_20190306_084021.jpg
Sluta lÀgga upp bilder!!! Försöker intala mig sjÀlv att det rÀcker att Àga en turtle, du gör det inte lÀttare:mad:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nybörjarvarning!

Helt ny i SeikovÀrlden och har börjat lÀsa pÄ lite, men fÄr inte rÀtsida pÄ allt, sÄ jag tÀnkte frÄga lite hÀr.

Om man Àr pÄ jakt efter en hÀrlig Pepsi- eller Batman-beater typ SKX eller liknande, vad ska man dÄ leta efter? Turtlarna verkar vara 45 mm vilket Àr för stort för min frökenhandled, tonfiskarna Àr ju lÀckra men kÀnns rÀtt bulkiga och finns nog inte som pepsi/batman frÄn början (eller?) och vad de har för diameter verkar inte heller solklart. KvarstÄr gör SKX och liknande, men vad Àr det för modellnummer pÄ dessa jag dÄ Àr ute efter? Och vad finns det för alternativ? Helst ska de ju vara max 41 mm, men 42 kan vÀl funka. Automatare eller kvarts spelar mig faktiskt mindre roll i detta fallet.

BonusfrÄga, finns nÄgon av dessa som GMT/UTC?
https://www.fratellowatches.com/announcing-the-new-seiko-prospex-mini-turtle-series/
 

Nevada

Cartier
2-Faktor
Nybörjarvarning!

Helt ny i SeikovÀrlden och har börjat lÀsa pÄ lite, men fÄr inte rÀtsida pÄ allt, sÄ jag tÀnkte frÄga lite hÀr.

Om man Àr pÄ jakt efter en hÀrlig Pepsi- eller Batman-beater typ SKX eller liknande, vad ska man dÄ leta efter? Turtlarna verkar vara 45 mm vilket Àr för stort för min frökenhandled, tonfiskarna Àr ju lÀckra men kÀnns rÀtt bulkiga och finns nog inte som pepsi/batman frÄn början (eller?) och vad de har för diameter verkar inte heller solklart. KvarstÄr gör SKX och liknande, men vad Àr det för modellnummer pÄ dessa jag dÄ Àr ute efter? Och vad finns det för alternativ? Helst ska de ju vara max 41 mm, men 42 kan vÀl funka. Automatare eller kvarts spelar mig faktiskt mindre roll i detta fallet.

BonusfrÄga, finns nÄgon av dessa som GMT/UTC?

SKX009 kanske? Finns som mindre variant SKX013 men sÄ vitt jag vet kommer den endast med enfÀrgad svart vridring. Om du kan tÀnka dig quartz och begagnat finns ju 7C34-70XX och 7548-70XX vilket Àr stenhÄrda klockor men lite kanske krÀver lite mer letande Àn att bara bestÀlla hem en ny SKX.
 

Haglund

Omega
SKX009 kanske? Finns som mindre variant SKX013 men sÄ vitt jag vet kommer den endast med enfÀrgad svart vridring. Om du kan tÀnka dig quartz och begagnat finns ju 7C34-70XX och 7548-70XX vilket Àr stenhÄrda klockor men lite kanske krÀver lite mer letande Àn att bara bestÀlla hem en ny SKX.

Har kikat pÄ SKX009 och det Àr ju helt klart ett alternativ! 42 mm, va? De andra du nÀmner verkar som du sÀger stenhÄrda. FÄr kika nÀr jag Àr i Hong Kong nÀsta gÄng. KÀnns som att det kan vara ett bra uppslag!
 

Nevada

Cartier
2-Faktor
Har kikat pÄ SKX009 och det Àr ju helt klart ett alternativ! 42 mm, va? De andra du nÀmner verkar som du sÀger stenhÄrda. FÄr kika nÀr jag Àr i Hong Kong nÀsta gÄng. KÀnns som att det kan vara ett bra uppslag!
Ja kring 42 mm. Den upplevs ofta mindre eftersom lug-to-lug (svenskt ord?) inte Àr sÄ lÄngt och vridringen inte gÄr Ànda ut till kanten utan Àr typ 40 mm tror jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De dĂ€r miniturtlarna var ju smutta! SRPC41K1 verkar ju helrĂ€tt, men dĂ„ vill jag ha den pĂ„ lĂ€nk och det verkade krĂ„ngligare. Är det speciallĂ€nk till dessa eller kan man sĂ€tta dit en lĂ€nk frĂ„n nĂ„gon annan Seiko?
Svaret pÄ frÄgan pÄ om man kan flytta lÀnkar mellan seiko-modeller Àr i princip alltsÄ nej. Om du dÀremot vill ha en fÀrg som inte sÀljs med lÀnk och ÀndÄ vill ha lÀnk sÄ brukar Klockmasterbutiker kunna sÀlja klockan pÄ lÀnk ÀndÄ.

LÀnkar finns hÀr:
https://www.strapcode.com/collections/replacement-band-for-seiko-mini-turtle
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick en minut över pÄ jobbet
92DBDBDC-6506-48DB-B5CA-62AC548FE473.jpeg
Tycker det ser riktigt smaskens ut, bÀttre Àn de första helt platta AM-visarna som kom. Tror jag blir tvungen att fixa en sÄn hÀr kombo faktiskt. Ska dock försöka Älla ut tills modellen kommer med guld-detaljer. Var kommer visarna frÄn? Dagaz? Yobokies?
 

Haglund

Omega
Svaret pÄ frÄgan pÄ om man kan flytta lÀnkar mellan seiko-modeller Àr i princip alltsÄ nej. Om du dÀremot vill ha en fÀrg som inte sÀljs med lÀnk och ÀndÄ vill ha lÀnk sÄ brukar Klockmasterbutiker kunna sÀlja klockan pÄ lÀnk ÀndÄ.

LÀnkar finns hÀr:
https://www.strapcode.com/collections/replacement-band-for-seiko-mini-turtle

HÀrligt! Stort tack för svaren! Jag tror jag skall kika runt och se om det dyker upp nÄgot kul beggat eller om jag hittar nÄgot bra i Hong Kong.
 

Haglund

Omega

gab

KS Explorers Club
Tycker det ser riktigt smaskens ut, bÀttre Àn de första helt platta AM-visarna som kom. Tror jag blir tvungen att fixa en sÄn hÀr kombo faktiskt. Ska dock försöka Älla ut tills modellen kommer med guld-detaljer. Var kommer visarna frÄn? Dagaz? Yobokies?
Ja den Àr grym! Original SBDX001 visare faktiskt :)
Edit: Kollar vart dom köptes nÀr jag kommer hem ikvÀll
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker det ser riktigt smaskens ut, bÀttre Àn de första helt platta AM-visarna som kom. Tror jag blir tvungen att fixa en sÄn hÀr kombo faktiskt. Ska dock försöka Älla ut tills modellen kommer med guld-detaljer. Var kommer visarna frÄn? Dagaz? Yobokies?

Jag rÄkar ha SBDX017 visare liggandes som Àr till salu :)
 
Topp