• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Oyster

Omega
Otroligt lÄngskott, men nÄgon som vet om lÀnk till MM300 eller kanske Sumo passar SBP083/SBDC065/"Baby MM"?

StÄr och sneglar pÄ sommarens förvÀrv av lÀnk och Àr sugen pÄ en jubbe frÄn Strapcode, men vÄgar inte klicka bestÀll innan jag fÄtt det bekrÀftat att det lirar.

20mm luggar, ser Ätminstone likvÀrdigt ut;

(Stulen frÄn /r/Watches)
aws1hl6ohmb21.jpg


https://www.strapcode.com/collections/replacement-band-for-seiko-mm300

(Stulen frÄn Strapcode)

SS201820B058_Seiko-MM300-SBDX017-MT_04325ba6-e76a-472b-b2f0-094aedfa6b21_2000x.jpg


Tack!
 

ama121

Breitling
Har hör nÄgot om att en Seiko automat gÄr olika lÄngsamt/snabbt beroende pÄ hur den ligger över natten (Visare upp/pÄ sidan).
Vilket Àr vilken?
NÄgon som har erfarenhet av detta pÄ en 2rp775 (4R36)?
Min nyinköpta verkar gÄ 6 sek snabbt över natten med visare upp. (fick den igÄr EM)
/RN
/OJ!-denna skulle hamnat I Oficella Seiko trÄden...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har hör nÄgot om att en Seiko automat gÄr olika lÄngsamt/snabbt beroende pÄ hur den ligger över natten (Visare upp/pÄ sidan).
Vilket Àr vilken?
NÄgon som har erfarenhet av detta pÄ en 2rp775 (4R36)?
Min nyinköpta verkar gÄ 6 sek snabbt över natten med visare upp. (fick den igÄr EM)
/RN
/OJ!-denna skulle hamnat I Oficella Seiko trÄden...
+6 Àr ju kanon! Det finns inga klockrena generella svar, testa.
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Söker efter en SNA411, om nÄgon har en som fÄr för lite tid pÄ armen och kan tÀnka sig att sÀlja sÄ skicka gÀrna ett PM:)
 

TC10

Cartier
2-Faktor
MÄnga som sÀger att SPB051/053 bÀrs stort men jag tycker inte det Àr sÄ farligt. Tycker personligen att en dykare ska ha lite nÀrvaro pÄ handleden.
DEDEF25B-B04A-4CF0-95CB-26B9A9B3E0C6.jpeg
Är sjĂ€lv sugen pĂ„ spb051, Ă€r lite rĂ€dd som du skriver att den kan kĂ€nnas stor. Hur kĂ€nns den tycker du. Kanske jĂ€mföra med nĂ„n annan seiko?!
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Jag har 17-17,5 cm runt handleden och tycker den funkar fint. Boettformen Àr tacksam jÀmfört med t ex INOX som Àr betydligt mer klossig. Luggarna Àr ganska lÄnga men slutande sÄ har man bara tillrÀckligt bred handled (50+ mm skulle jag gissa) sÄ sitter den nog bra. Har inga andra Seiko att jÀmföra med men kan bidra med en jÀmförelse med en vÀlkÀnd 40 mm dykare.
B2206C74-3B96-42A7-BBFE-1FD821D04287.jpeg
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Är sjĂ€lv sugen pĂ„ spb051, Ă€r lite rĂ€dd som du skriver att den kan kĂ€nnas stor. Hur kĂ€nns den tycker du. Kanske jĂ€mföra med nĂ„n annan seiko?!
Jag hade en SBDC053 men den fick gÄ för att jag upplevde den för stor för min handled, den mÀter cirka 16,5 cm.
Dock en vÀldigt fin klocka som sÄdan.
Har du tillfÀlle sÄ prova sÄ du fÄr en egen uppfattning.
Jag behöll bl.a. min Padi istÀllet som jag upplever klart mindre.
 

TC10

Cartier
2-Faktor
Jag hade en SBDC053 men den fick gÄ för att jag upplevde den för stor för min handled, den mÀter cirka 16,5 cm.
Dock en vÀldigt fin klocka som sÄdan.
Har du tillfÀlle sÄ prova sÄ du fÄr en egen uppfattning.
Jag behöll bl.a. min Padi istÀllet som jag upplever klart mindre.
TÀnker du pÄ turtlen Padin dÄ?
 

TC10

Cartier
2-Faktor
Ja, Àr rÀtt osÀker nu. Kanske blir en spb077 istÀllet. Har lÀst mycket att den kÀnns mindre Àn spb051 osv.
 

jacoby

Cartier
HallÄ :D

Har en SNX79(svart sunburst boett) för tillfÀllet som jag köpte i Juni förra Äret. Trivs oerhört bra med den, men alltid roligt att ha en lite bÀttre/finare modell. RÀknar inte med att denna ska hÄlla mer Àn max 1-2 Är till, med tanke pÄ priset, och inga planer pÄ att serva den direkt. DÀrav mitt intresse att skaffa en till.

Jag kÀnner att den bÀsta storleken för min handled(knappt 17 cm) Àr < 40mm
Har fÄtt ett speciellt öga för Seiko SARB033/035. Vet att dessa har slutat nytillverkas, men har hittat en sida dÀr det gÄr att köpa/importera frÄn Japan.
TvÄ frÄgor/funderingar jag har:

1. Hur mÄnga lÀnkar gÄr det att plocka bort pÄ vardera sida av OEM armbandet? (jag har lÀst att detta Àr inget bra, sÄ jag Àr medveten om all kritik) PÄ min nuvarande har jag fÄtt plocka bort totalt 5st folded links och har fÄtt en otroligt bra passform(tight sittande dÀr man fÄr emellan ett finger)
2. Suttit och lÀst angÄende service pÄ detta/automatiska ur som Àr i sÄ pass lÄgt vÀrde att de inte Àr vÀrt prismÀssigt att serva dom nÀr det Àr dags eftersom servicen kommer isÄfall gÄ pÄ allt ifrÄn 1500-2000 beroende pÄ urmakare.
SÄ frÄgan Àr, dÄ man planerar att köra den tills den dör. Vad kan man förvÀnta sig för livslÀngden utan service?
GÄr nog inte byta ut urverket heller eftersom urverket verkar vara lite speciellt för Seiko med tanke pÄ deras val av sluta tillverka SARB modellerna.

NĂ„gon som har erfarenhet? Hade verkligen uppskattat lite svar :)
 
Senast Àndrad:
Topp