• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Justdix

Cartier
2-Faktor
Ne det tror jag inte den Àr. HÀr har du lite att jÀmföra med. Min 8119 ocksÄ
IMG_20190916_185925.jpg
IMG_20190916_190316.jpg
IMG_20190916_190301.jpg
 

Justdix

Cartier
2-Faktor
Du fÄr gÀrna upplysa mig, kan bli intressant. :)
Ne det har jag inte riktigt lust med nÀr du har den attityden. Det finns material att lÀsa pÄ och lyssna om. Skulle du varit genuint intresserad sÄ hade du haft koll pÄ 6105-8009 daini modellerna som gjordes ett tag 68-69. Och dom anvÀnde inte samma lysmassa som suwa.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ne det har jag inte riktigt lust med nÀr du har den attityden. Det finns material att lÀsa pÄ och lyssna om. Skulle du varit genuint intresserad sÄ hade du haft koll pÄ 6105-8009 daini modellerna som gjordes ett tag 68-69. Och dom anvÀnde inte samma lysmassa som suwa.
D8942C62-A81A-48F5-A025-428E7E387941.jpeg
4618DFBA-8F6D-4CE9-BA8F-AA90DA06498D.jpeg

Nu har jag inte sett macro pÄ den men den ser klart mystisk ut i fÀrgen pÄ fotot ovan. Jag har haft 2st seikos frÄn ungefÀr samma Ärtal sÄ jag vet givetvis att de kan Äldras olika.

Vad du menar med Daini-lume pÄ Suwa-klocka undrar jag dÀremot, bör snarare ha med Ärtal att göra Àn fabrik, speciellt eftersom tillverkningen Àr helt parallell sÄvÀl dÄ som nu.
 

Justdix

Cartier
2-Faktor
Det Àr oftast mellan april och juli 1968 som har denna lysmassa som daini gjorde. Dessa klockor har detta inre baklocket.
Screenshot_20190916_193847.jpg

HÀr har du en till 6105-8009 frÄn maj 68. Med lite mer sliten patina
Screenshot_20190916_191014.jpg
Screenshot_20190916_191002.jpg

Screenshot_20190916_194527.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det Àr oftast mellan april och juli 1968 som har denna lysmassa som daini gjorde. Dessa klockor har detta inre baklocket.
Screenshot_20190916_193847.jpg

HÀr har du en till 6105-8009 frÄn maj 68. Med lite mer sliten patina
Screenshot_20190916_191014.jpg
Screenshot_20190916_191002.jpg
Kul med makro, men inte samma klocka alltsÄ?

Tror du fÄr vÀldigt svÄrt att leda i bevis att lyspastan Àr frÄn Daini och att de hade olika lyspasta till de olika fabrikerna. Tror snarare det har att göra med övergÄngen till Prometium vilken bör skett under mitten/slutet av 60-talet. Att den ena fabriken skulle göra klockor Ät den andra och dessutom ha en annan lyspasta lÄter tokigt. Finns det nÄgon hos SEIKO som har bekrÀftat det?
 

Justdix

Cartier
2-Faktor
Kul med makro, men inte samma klocka alltsÄ?

Tror du fÄr vÀldigt svÄrt att leda i bevis att lyspastan Àr frÄn Daini och att de hade olika lyspasta till de olika fabrikerna. Tror snarare det har att göra med övergÄngen till Prometium vilken bör skett under mitten/slutet av 60-talet. Att den ena fabriken skulle göra klockor Ät den andra och dessutom ha en annan lyspasta lÄter tokigt. Finns det nÄgon hos SEIKO som har bekrÀftat det?
Nej seiko har inte bekrÀftat vad jag vet. Det finns likande daini med 62mas ocksÄ. SÄ det finns i te bara den gröna lumen. Jag hade en med grön tidigare. Den med daini i baklocket har samma lysmassa som jag har pÄ min 6105. HÀr Àr macro pÄ min klocka
IMG_20190916_190058.jpg
IMG_20190830_091235_315.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej seiko har inte bekrÀftat vad jag vet. Det finns likande daini med 62mas ocksÄ. SÄ det finns i te bara den gröna lumen. Jag hade en med grön tidigare. Den med daini i baklocket har samma lysmassa som jag har pÄ min 6105. HÀr Àr macro pÄ min klocka
IMG_20190916_190058.jpg
IMG_20190830_091235_315.jpg
Ser ju asnice ut! Inte alls som pÄ första bilden. :D

Det finns mÄnga teorier pÄ nÀtet som inte stÀmmer, bÀttre att frÄga kÀllan. Jag kan maila en kompis som jobbar pÄ Seikos museum och frÄga om lyspastan, att Daini skulle haft en egen lyspastan och dessutom anvÀnt den pÄ Suwa-tavlor lÄter tokigt.
 

Justdix

Cartier
2-Faktor
Ser ju asnice ut! Inte alls som pÄ första bilden. :D

Det finns mÄnga teorier pÄ nÀtet som inte stÀmmer, bÀttre att frÄga kÀllan. Jag kan maila en kompis som jobbar pÄ Seikos museum och frÄga om lyspastan, att Daini skulle haft en egen lyspastan och dessutom anvÀnt den pÄ Suwa-tavlor lÄter tokigt.
Ja jag vet inte om nÄgon har pratat med nÄgon pÄ seiko om detta. Förmodligen sÄ jobbar vÀl ingen kvar frÄn den tiden heller.
 

Lauda

Patek
2-Faktor

TotteH

Patek
2-Faktor
-Kan tyvÀrr inte svara pÄ din frÄga. Jag Àr ute efter ett sÄnt dÀr gummi till Arnie, jag tror att det kommer passa bra :D

Är det sĂ€kert att bestĂ€lla dĂ€rifrĂ„n? Har du handlat pĂ„ Strapboutique? :)
Nej jag köpte ett begagnat hÀr dÀrifrÄn. Var kortat och det gjorde ingenting för det satt perfekt. Men har lÀst hÀr att folk handlat dÀr och inge missnöje om jag förstÄtt det rÀtt. Finns det inte ett nu till salu? Tyckte jag sÄg ett hÀromdagen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja jag vet inte om nÄgon har pratat med nÄgon pÄ seiko om detta. Förmodligen sÄ jobbar vÀl ingen kvar frÄn den tiden heller.
Jag försöker hellre grÀva Àn att acceptera ett rykte som fakta, speciellt nÀr det inte lÄter troligt. Det finns ett gÀng rÀvar med bra minne som fortfarande har kopplingar till SEIKO och har bra minne, exempelvis Tokunaga. Jag kan höra med honom om inte museet vet. Han började pÄ SEIKO 1970, sÄ det var precis före hans tid.
 

Justdix

Cartier
2-Faktor
Jag försöker hellre grÀva Àn att acceptera ett rykte som fakta, speciellt nÀr det inte lÄter troligt. Det finns ett gÀng rÀvar med bra minne som fortfarande har kopplingar till SEIKO och har bra minne, exempelvis Tokunaga. Jag kan höra med honom om inte museet vet. Han började pÄ SEIKO 1970, sÄ det var precis före hans tid.
Ja det skulle vara roligt veta om dom va insatt i det
 
Topp