• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Senpai

Cartier
2-Faktor
Jag försöker hellre grÀva Àn att acceptera ett rykte som fakta, speciellt nÀr det inte lÄter troligt. Det finns ett gÀng rÀvar med bra minne som fortfarande har kopplingar till SEIKO och har bra minne, exempelvis Tokunaga. Jag kan höra med honom om inte museet vet. Han började pÄ SEIKO 1970, sÄ det var precis före hans tid.

Jag trodde detta skulle komma upp i TWG-podden om lyspasta. Tycker ocksÄ det verkar finnas en del oklarheter.

”The first peculiar thing about the Daini 62MAS is the lumibrite they used. Being of a different composition than the one used by Suwa, they both aged differently. Suwa’s lume would turn greenish, whereas Daini’s lume would turn creamy or ivory, almost brownish. It also seems like the Daini dials tend to get a more brownish patina compared to the Suwa dials that tend to remain in the shades of grey.”

https://www.ikigai-watches.com/collectors-guide-to-the-62mas/5020

Jag har en Daini 7005-8050 frÄn -70, den har ljusgrön lume, sÄ de mÄste bytt isÄfall.
C389B051-BA1E-4F1D-B92B-5E07CCED1B4F.jpeg


Men det kan vara lite vilseledande fÀrg pÄ bild, beror pÄ ljuset.

B506B973-5CBA-4204-80CD-2E1D921A85CD.png
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag trodde detta skulle komma upp i TWG-podden om lyspasta. Tycker ocksÄ det verkar finnas en del oklarheter.

”The first peculiar thing about the Daini 62MAS is the lumibrite they used. Being of a different composition than the one used by Suwa, they both aged differently. Suwa’s lume would turn greenish, whereas Daini’s lume would turn creamy or ivory, almost brownish. It also seems like the Daini dials tend to get a more brownish patina compared to the Suwa dials that tend to remain in the shades of grey.”

https://www.ikigai-watches.com/collectors-guide-to-the-62mas/5020

Jag har en Daini 7005-8050 frÄn -70, den har ljusgrön lume, sÄ de mÄste bytt isÄfall.
C389B051-BA1E-4F1D-B92B-5E07CCED1B4F.jpeg


Men det kan vara lite vilseledande fÀrg pÄ bild, beror pÄ ljuset.

B506B973-5CBA-4204-80CD-2E1D921A85CD.png
Jag har lÀst om det dÀr tidigare men jag köper som sagt inte riktigt förklaringen att de skulle haft olika lyspasta pÄ olika fabriker och Àven att de skulle gjort tavlor Ät varandra, ser det som rena gissningar. DÄ Àr det mer troligt att detta har att göra med övergÄngen frÄn Radium till Prometium, Àven om övergÄngen borde skett tidigare. För nÄgra Är sedan trodde alla (inkl jag) att SEIKO hade haft tritium medan de aldrig anvÀnt tritium, det sÀger en del om hur lite folk vet och har kunnat om deras lyspasta.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Snabb koll, tips/förfrÄgan:

köpesannons ute sÄ vill nÄn avyttra sin nya Arnie fÄr ni gÀrna höra av er innan jag köper en i affÀren.
 
Screenshot_20190918_192327.jpg
NÄgon som kan hjÀlpa mig att hitta lite vettig info om denna klockan? Finns nÄgot kass klipp pÄ Youtube men inget skrivet om den. NÄgon som vet nÄgot om den?

Tycker den Ă€r skitcool! Älskar den vĂ€ldigt runda designen. Tycker urtavlan Ă€r riktigt snygg och visarna perfekt lĂ€ngd. Enligt Seikos hemsida Ă€r den 43mm i diameter och lug to lug Ă€r ocksĂ„ 43 vilket kĂ€nns nice. Enda negativa verkar vara hardlex och urverket men jag gillar 4R36 faktiskt.

Åsikter om designen? Bra dĂ„ligt? Är den nĂ„got att ha tror ni?
 
Topp