• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Hej pÄ er.
Har börjat snöa in lite pÄ Seiko och speciellt dÄ Presageserien som har flera fina modeller att erbjuda.
Min frÄga gÀller verket 6R35. Seiko sjÀlva uppger gÄngavvikelsen till +25 till -15 sekunder/dag. Nu vet jag att en del tillverkare brukar dra till rejÀlt gÀllande detta och Àr dÀrför intresserad av att fÄ höra era egna erfarenheter gÀllande gÄngavvikelsen pÄ detta verk.
Jag har provat sökfunktionen pÄ forumet för att finna svar men inte hittat nÄgot, vilket förstÄs lika gÀrna kan bero pÄ min egen (o)förmÄga att söka.
 
Senast Àndrad:

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
OBS. Ha i Ätanke att jag Àr mer eller mindre helt grön nÀr det kommer till klockor, sÄ vissa felaktigheter i terminologin kan förekomma!

TÀnkte att jag skulle visa upp mitt senaste klock-köp! Fick hem min Seiko 5:a i mÄndags och mÄste sÀga att jag tycker att den Àr himla tilltalande. Elak(!), Àr nog bÀsta sÀttet att beskriva den. FörvÄnad och lite besviken över att den saknar lume dock. Hur kommer det sig? Dum frÄga kanske, men har det med den svarta/mörka fÀrgen pÄ visare/index att göra?

IMG_20200318_084126.jpg
IMG_20200316_175735.jpg
IMG_20200316_175640.jpg
Hej och vÀlkommen! :)

Är det serietecknaren och rapparen Simon G, mĂ„nne?

Har nog aldrig sett svart lume. Borde vara gulaktigt, Ät det gröna hÄllet eller vintage/fejkpatina-orange. SÄ jag tror din gissning stÀmmer.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej pÄ er.
Har börjat snöa in lite pÄ Seiko och speciellt dÄ Presageserien som har flera fina modeller att erbjuda.
Min frÄga gÀller verket 6R35. Seiko sjÀlva uppger gÄngavvikelsen till +25 till -15 sekunder/dag. Nu vet jag att en del tillverkare brukar dra till rejÀlt gÀllande detta och Àr dÀrför intresserad av att fÄ höra era egna erfarenheter gÀllande gÄngavvikelsen pÄ detta verk.
Jag har provat sökfunktionen pÄ forumet för att finna svar men inte hittat nÄgot, vilket förstÄs lika gÀrna kan bero pÄ min egen (o)förmÄga att söka.
Min erfarenhet sv Seikos verk Àr att de vanligtvis gÄr mycket bÀttre Àn toleransen tillÄter. Som sÀmst har jag haft ett 6R15 som fortade sig +20 spd. Ruckade hos urmakare, dÄ gick den -20 spd! Gick tillbaka och fick lite bÀttre, kanske +10-15 spd.
 

JohanRe

Cartier
Hej pÄ er.
Har börjat snöa in lite pÄ Seiko och speciellt dÄ Presageserien som har flera fina modeller att erbjuda.
Min frÄga gÀller verket 6R35. Seiko sjÀlva uppger gÄngavvikelsen till +25 till -15 sekunder/dag. Nu vet jag att en del tillverkare brukar dra till rejÀlt gÀllande detta och Àr dÀrför intresserad av att fÄ höra era egna erfarenheter gÀllande gÄngavvikelsen pÄ detta verk.
Jag har provat sökfunktionen pÄ forumet för att finna svar men inte hittat nÄgot, vilket förstÄs lika gÀrna kan bero pÄ min egen förmÄga att söka.

Mina 6R har legat pÄ +3 till +8 spd. Men det kan ju variera och Seiko försöker ju vara safe med ett vitt spann.
 
Stort tack för era svar.
De gÄngavvikelser ni beskriver Àr ju inte sÄ mycket att tala om. Skulle bli helt uppÄt vÀggarna fÄr jag vÀl ta med dinkan till urmakaren.
 

Simon G

Breitling
Hej och vÀlkommen! :)

Är det serietecknaren och rapparen Simon G, mĂ„nne?

Har nog aldrig sett svart lume. Borde vara gulaktigt, Ät det gröna hÄllet eller vintage/fejkpatina-orange. SÄ jag tror din gissning stÀmmer.

Ang. GÀrdenfors Àr vi inte nÀrmre beslÀktade Àn att vi delar initialer, hehe.

Tack för svar och vÀlkomnande! Ser fram emot att botanisera i forumet! Har pÄ kÀnn att det kommer bli fler Seiko-köp sÄ jag lÀr ÄtervÀnda till trÄden i framtiden!
 

JB90

Breitling
Jag har precis pÄbörjat mitt klocksamlande och fastnat just för Seiko SQ, speciellt modellen SQ100.
Lyckades för nÄgra veckor sen att hitta en till ett vad jag tyckte var vettigt pris, mitt problem Àr ju att klockan inte bara behövde ett batteribyte utan ett byte av hela urverket. Fick till svar nÀr jag var inne hos en urmakare med klockan att Seiko inte lÀngre tillverkar just det urverket jag behöver.
Jag stÀller nu mitt hopp till er hÀr pÄ forumet och hoppas att ni kan hjÀlpa mig med vart jag kanske skulle kunna vÀnda för att fÄ tag i det jag behöver.

Klockan jag har köpt Àr ju som sagt en Seiko SQ100 6923-7029.
Tack pÄ förhand frÄn en novis pÄ omrÄdet!
 
OBS. Ha i Ätanke att jag Àr mer eller mindre helt grön nÀr det kommer till klockor, sÄ vissa felaktigheter i terminologin kan förekomma!

TÀnkte att jag skulle visa upp mitt senaste klock-köp! Fick hem min Seiko 5:a i mÄndags och mÄste sÀga att jag tycker att den Àr himla tilltalande. Elak(!), Àr nog bÀsta sÀttet att beskriva den. FörvÄnad och lite besviken över att den saknar lume dock. Hur kommer det sig? Dum frÄga kanske, men har det med den svarta/mörka fÀrgen pÄ visare/index att göra?

IMG_20200318_084126.jpg
IMG_20200316_175735.jpg
IMG_20200316_175640.jpg
Av ren nyfikenhet, hur Àr lÀsbarheten pÄ en helsvart klocka?
 

Simon G

Breitling
Av ren nyfikenhet, hur Àr lÀsbarheten pÄ en helsvart klocka?

Rimlig frÄga. Inte optimalt sÄklart, men helt okej. FramÄt kvÀllskvisten hade lume underlÀttat rÀtt mycket. Inget som inneburit nÄgra svÄrigheter anvÀndarmÀssigt för mig dock.
Och nu gÄr vi ju mot ljusare tider! GÀller att vara positiv!
 

Spillane

Breitling
HjÀlp!
Grabben drog denna i badrumsgolvet för nÄgra Är sedan och den har blivit liggandes sedan dess. NÄgon som sitter pÄ tips pÄ duktig och gÀrna halvbillig urmakare som kan ta sig an denna seiko? Förslagsvis i sthlm!
Tack pÄ förhand!
 

Bilagor

  • B94F0A64-23A4-4106-B828-7EC3EE7FC9DD.jpeg
    B94F0A64-23A4-4106-B828-7EC3EE7FC9DD.jpeg
    51.5 KB · Visningar: 1

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om du tittar uppÄt nÄgra centimeter sÄ ser du Klockmaster STHLMs (Globen & FÀltöversten) logo, det finns en anledning till det.
 

Spillane

Breitling
Tack tack!
Om det inte kommer inte tips pÄ urmakare pÄ Kungsholmen och vÀsterut lÀngs gröna linjen sÄ fÄr jag slÀntra mig dit...
 

3rdstone

Omega
Srpd71+Hilti=pepsi?
9E283BD9-01A4-4C22-9811-D56DAC7E6FBF.jpeg

I snart 4mÄnader har den varit med mig pÄ bygget och fÄtt utstÄ all möjlig misshandel i form av vibrationer, slag och allmÀn oaktsamhet. Inga större skavanker förutom att tidshÄllningen har gÄtt frÄn +2s per dag till ca +7s och bezeln gÄr lite segare att vrida pga allt kvartsdamm.
Intressant! I mitt jobb anvÀnder vi Hilti-maskiner ibland för att bila bort gammalt material för att ersÀtta det med en ny eldfast installation. Min lösning pÄ arbetsklocka för att palla detta (plus allt betongsprut, fukt, damm etc den kommer att utsÀttas för) blev en stealthig Casio DW5600 G-Shock, vilken funkar utmÀrkt dÄ dessa var typ byggda för sÄna pÄfrestningar.

MÄste dock sÀga att denna Àr en betydligare elegantare arbetsklocka! Och ocksÄ ett bevis pÄ Seiko's kvalitet nÀr det gÀller tÄlighet i tuffare situationer.
 
Senast Àndrad:

3rdstone

Omega
Blev tvÄ Seiko-klappar uthÀmtade hos lokala ICA-butiken under fredan.

En elegant och stilren gammal Diashock, en nÀtt sak pÄ ca 34 mm som ser betydligt större ut pÄ bild. NÀr jag tar bilder med min usla mobilkamera Àr en av de dÄliga bieffekterna (förutom dÄlig skÀrpa) att alla klockor alltid ser större ut (nej det beror inte pÄ den dÄliga fotografen. Eller?).

odqjhfW.jpg


Och en diametral motsats-dinka: Flightmaster! TÀnk att min första kronograf blev en med milt sagt hysteriskt mycket information pÄ framsidan. Vete tusan hur det egentligen kom sig, men efter att ha vÀrmt upp till denna under en tid, gillade jag den iaf skarpt pÄ armleden nÀr den anlÀnde. Min oro för storleken visade sig obefogad (tack Seiko för alltsom oftast rejÀlt korta bandhorn pÄ era lite större grejjer). Som nÀmts ovan, den Àr absolut inte sÄ groteskt stor som mina crappiga bilder fÀr den till.

B4hn4LF.jpg


NÄvÀl, jag ropade hem Flightmastern med vetskap om att glaset var tÀmligen repigt. Mineralglas Àr vÀl tÀmligen tufft att försöka polera. NÄn som vet hur tillgÄngen Àr pÄ tillbehörs-glas till denna (SNA411)?
 
Senast Àndrad:

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Blev tvÄ Seiko-klappar uthÀmtade hos lokala ICA-butiken under fredan.

En elegant och stilren gammal Diashock, en nÀtt sak pÄ ca 34 mm som ser betydligt större ut pÄ bild. NÀr jag tar bilder med min usla mobilkamera Àr en av de dÄliga bieffekterna (förutom dÄlig skÀrpa) att alla klockor alltid ser större ut (nej det beror inte pÄ den dÄliga fotografen. Eller?).

odqjhfW.jpg


Och en diametral motsats-dinka: Flightmaster! TÀnk att min första kronograf blev en med milt sagt hysteriskt mycket information pÄ framsidan. Vete tusan hur det egentligen kom sig, men efter att ha vÀrmt upp till denna under en tid, gillade jag den iaf skarpt pÄ armleden nÀr den anlÀnde. Min oro för storleken visade sig obefogad (tack Seiko för alltsom oftast rejÀlt korta bandhorn pÄ era lite större grejjer). Som nÀmts ovan, den Àr absolut inte sÄ groteskt stor som mina crappiga bilder fÀr den till.

B4hn4LF.jpg


NÄvÀl, jag ropade hem Flightmastern med vetskap om att glaset var tÀmligen repigt. Mineralglas Àr vÀl tÀmligen tufft att försöka polera. NÄn som vet hur tillgÄngen Àr pÄ tillbehörs-glas till denna (SNA411)?
Crystaltimes ska ha safirglas till denna.
 
Topp