• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Hej Seiko folket. Jag Ă€r ny inom Seiko. Efter viss sökning tror jag Ă€rligt att det gĂ„r mycket fortare att frĂ„ga hĂ€r. Vart hittar jag detta armband? Är det seiko original eller aftermarket?
Tack pÄ förhand. / A
Seiko-Mini-Turtle-2.jpg
Ser ut som Barton Elite Silicon, kika under tillbehör sÀljes sÄ rÄkar det finnas ett dÀr. ;)

Edit: fast det Àr 22mm, visst Àr det 20mm pÄ din klocka?
 

Acos

Audemars
NÄn i trÄden som har koll pÄ mÄtt mellan bandhornen pÄ ssc741? Antog att det var 22mm men efter lite googlade sÀger vissa att det Àr 20mm, hade tÀnkt köpa nÄt passande gummi
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Idag blev jag med Seiko! Min första.
Tack @Mazdak för hjÀlp och stöd.
49A05DE8-000B-4585-AC35-14684F4F245F.jpeg

@Seikosthlm visst har du ocksÄ haft en sÄn tidigare?

HĂ„rd skindiver med historia!
Ovanlig boettform för Seiko och som lÄnar visare frÄn 62MAS. De verkar som de ocksÄ levererades till svenska marinen pÄ 70-talet, dock Àr det inte bekrÀftat frÄn materialverket. SÄldes ocksÄ civilt till dykarbutiker, kanske dÀrför relativt mÄnga dyker upp i Sverige. HÀr Àr min pÄ ett stycke bohusgranit. 7005-8050 (ej issued)
50515062-BD76-415A-A9D1-CDF0B98C5F52.jpeg
 

Mr Liebherr

Breitling
Hur Àr silicon jÀmnfört med gummi? Köpte en wafflestrap frÄn uncle seiko men hÄlen passade inte riktigt för min handled och var tyvÀrr inte riktigt sÄ bekvÀmt som jag tÀnkt mig
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Idag blev jag med Seiko! Min första.
Tack @Mazdak för hjÀlp och stöd.
49A05DE8-000B-4585-AC35-14684F4F245F.jpeg

@Seikosthlm visst har du ocksÄ haft en sÄn tidigare?
Grattis till en fin klocka!

Jag vill minnas att det var tal om proveniens och speciell historik kring dessa, att de gavs till vissa inom militÀren i ett land i Mellanöstern. Nu minns jag inte vilket eller detaljerna, sÄ jag vill inte riskera att sÀga fel. NÄgon fÄr gÀrna berÀtta mer, för minns jag rÀtt sÄ var det vÀldigt intressant.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Grattis till en fin klocka!

Jag vill minnas att det var tal om proveniens och speciell historik kring dessa, att de gavs till vissa inom militÀren i ett land i Mellanöstern. Nu minns jag inte vilket eller detaljerna, sÄ jag vill inte riskera att sÀga fel. NÄgon fÄr gÀrna berÀtta mer, för minns jag rÀtt sÄ var det vÀldigt intressant.

Finns en intressant trÄd som berÀttar klockornas historia pÄ forumet :)

https://klocksnack.se/threads/den-unika-seiko-kvartetten.68303/
 

Simon G

Breitling
OBS. Ha i Ätanke att jag Àr mer eller mindre helt grön nÀr det kommer till klockor, sÄ vissa felaktigheter i terminologin kan förekomma!

TÀnkte att jag skulle visa upp mitt senaste klock-köp! Fick hem min Seiko 5:a i mÄndags och mÄste sÀga att jag tycker att den Àr himla tilltalande. Elak(!), Àr nog bÀsta sÀttet att beskriva den. FörvÄnad och lite besviken över att den saknar lume dock. Hur kommer det sig? Dum frÄga kanske, men har det med den svarta/mörka fÀrgen pÄ visare/index att göra?

IMG_20200318_084126.jpg
IMG_20200316_175735.jpg
IMG_20200316_175640.jpg

Om det nu skulle intressera nÄgon sÄ kan jag meddela att det visst Àr sjÀlvlysande index/visare, men befÀngt svagt sÄdant. KÀnns nÀstan lite löjligt att kalla det sjÀlvlysande i produktbeskrivningen.
 

Klando

Omega
Hej,

Innan jag blir idiotförklarad för denna frÄga sÄ förstÄr jag att en GMT-visare har 24 timmar pÄ sitt dygn och en vanlig visar 12, och dÀrför fungerar inte en GMT Bezel med 1-24 timmar pÄ en klocka utan GMT-visare. Men Àr det nÄgon som vet varför alla mod till SKX bara kommer med GMT-insert som har 1-12 i siffror. Finns det nÄgon leverantör/sida som har mods med 1-24 dÄ de insertsen Àr mycket snyggare Àn 1-12?

/T
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Hej,

Innan jag blir idiotförklarad för denna frÄga sÄ förstÄr jag att en GMT-visare har 24 timmar pÄ sitt dygn och en vanlig visar 12, och dÀrför fungerar inte en GMT Bezel med 1-24 timmar pÄ en klocka utan GMT-visare. Men Àr det nÄgon som vet varför alla mod till SKX bara kommer med GMT-insert som har 1-12 i siffror. Finns det nÄgon leverantör/sida som har mods med 1-24 dÄ de insertsen Àr mycket snyggare Àn 1-12?

/T
Det finns ju bÄda men en 24h blir ju bortkastat. Med en 12h bezel kan du ju Ätminstone fÄ tvÄ tidszoner.
 

Klando

Omega
Det finns ju bÄda men en 24h blir ju bortkastat. Med en 12h bezel kan du ju Ätminstone fÄ tvÄ tidszoner.
Joo, förstĂ„r att det inte finns nĂ„gon funktion i den dĂ„. Vart finns dessa? Har en SKX013 och tar gĂ€rna emot tips för bezel-insert med 1-24h tidszoner. Även om det finns andra fĂ€rger Ă€n svart/vita för 1-12.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Joo, förstĂ„r att det inte finns nĂ„gon funktion i den dĂ„. Vart finns dessa? Har en SKX013 och tar gĂ€rna emot tips för bezel-insert med 1-24h tidszoner. Även om det finns andra fĂ€rger Ă€n svart/vita för 1-12.
Var lÀngesen jag moddade men kolla i skx trÄden. Just skx013 Àr nog svÄrt att hitta till.
 
Topp