• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

TotteH

Patek
2-Faktor
IMG_5384.jpeg

Jaha, dÄ var det debut i denna trÄden. MM och i bakgrunden en Mini MM. Ha,re bra !//:pompus:
VĂ€lkommen! :) Och vilken debut!:woot:
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Hello! NÄgon hÀr som provat rucka 7S35 verk hos urmakare eller sjÀlv? Börjar ge upp hoppet dÄ urmakaren inte fÄr till det pÄ min Samurai Gen1 SNM011:(

SÄ fÄr nog sÀlja den som rep objekt eller om nÄgon har tips pÄ nÄgon som kan stoppa i nÄgot annat verk :) alla tips mottages!
Tack pÄ förhand!

Edit: Urmakaren fick ordning pÄ den.
 
Senast Àndrad:

Edvin_00

Omega
Hej! jag Àr relativt ny pÄ forumet och mitt intresse för klockor Àr ocksÄ relativt nyfunnet. Jag planerar att spara till en lite finare klocka om nÄgra Är men skulle vilja komma igÄng med min klocksamling genom att köpa en Seiko. Just nu sÄ har jag 3 alternativ antingen en snke49, en snk793 eller sarb035. Jag har hittat de tvÄ förstnÀmnda modellerna bÄde pÄ uret.se och pÄ amazon men har lite svÄrare att hitta en sarb035 vilket Àr den jag kanske helst vill ha. Jag har sett att den finns pÄ Chrono24 för ca 4000-5000kr exklusive eventuella frakt/tullkostnader, men har pratat med kompisar som sÀger att klockor generellt sett Àr överprisade dÀr. Jag har sett nÄgra gamla annonser hÀr pÄ forumet dÀr klockan verkar vara lite billigare. Hur borde jag tÀnka? Finns det andra hemsidor dÀr klockan kan finnas eller borde jag leta runt och vÀnta pÄ att hitta klockan i andra hand exempelvis hÀr? Eller Àr sarb035: orna sÄ svÄra att hitta att jag borde köpa nÄgon av de andra istÀllet? Tacksam för all hjÀlp!
 

AndreasVH

Omega
2-Faktor
Hej! jag Àr relativt ny pÄ forumet och mitt intresse för klockor Àr ocksÄ relativt nyfunnet. Jag planerar att spara till en lite finare klocka om nÄgra Är men skulle vilja komma igÄng med min klocksamling genom att köpa en Seiko. Just nu sÄ har jag 3 alternativ antingen en snke49, en snk793 eller sarb035. Jag har hittat de tvÄ förstnÀmnda modellerna bÄde pÄ uret.se och pÄ amazon men har lite svÄrare att hitta en sarb035 vilket Àr den jag kanske helst vill ha. Jag har sett att den finns pÄ Chrono24 för ca 4000-5000kr exklusive eventuella frakt/tullkostnader, men har pratat med kompisar som sÀger att klockor generellt sett Àr överprisade dÀr. Jag har sett nÄgra gamla annonser hÀr pÄ forumet dÀr klockan verkar vara lite billigare. Hur borde jag tÀnka? Finns det andra hemsidor dÀr klockan kan finnas eller borde jag leta runt och vÀnta pÄ att hitta klockan i andra hand exempelvis hÀr? Eller Àr sarb035: orna sÄ svÄra att hitta att jag borde köpa nÄgon av de andra istÀllet? Tacksam för all hjÀlp!

Hej!
VÀrt att veta Àr att SNK79x gÄr att hitta knappt hÀlften sÄ dyrt Àn de kostar pÄ uret. se om du kollar runt lite. Jag har en SNK795 (svart istf blÄ) och en SNK803 som bÄda köptes av en sÀljare pÄ Ebay frÄn UK för ca £90/st inklusive frakt. Jag Àr nöjd med min SNK795, men bytte det rassliga armbandet omedelbums till ett trevligare i lÀder.
Utan att ha hÄllit i nÄgon tror jag dock att SARB-modellerna sÀkerligen Àr ett par steg upp i kvalitet och kÀnsla.
 
Senast Àndrad:

P-vakten

Patek
2-Faktor
Första inlÀgget pÄ denna forumdel, lÀskigt och spÀnnande! @JLW öppnade mina ögon för den, i mina ögon, perfekta midsize dykaren - Seiko 6458-600x. Som jag förstÄtt slÀpptes den bara pÄ den japanska marknaden, rÀtta mig om jag har fel.

upload_2020-4-7_22-53-42.jpeg


För mig som Àr helt novis nÀr det kommer till Seiko, vart ska man leta nÄgonstans? Jag har kollat hÀr pÄ KS och pÄ EBay, dÀr utbudet inte var sÀrskilt stort. Alla fÀrgkombinationer Àr intressanta!

Hit me!
 
Senast Àndrad:

JohanRe

Cartier
Hej! jag Àr relativt ny pÄ forumet och mitt intresse för klockor Àr ocksÄ relativt nyfunnet. Jag planerar att spara till en lite finare klocka om nÄgra Är men skulle vilja komma igÄng med min klocksamling genom att köpa en Seiko. Just nu sÄ har jag 3 alternativ antingen en snke49, en snk793 eller sarb035. Jag har hittat de tvÄ förstnÀmnda modellerna bÄde pÄ uret.se och pÄ amazon men har lite svÄrare att hitta en sarb035 vilket Àr den jag kanske helst vill ha. Jag har sett att den finns pÄ Chrono24 för ca 4000-5000kr exklusive eventuella frakt/tullkostnader, men har pratat med kompisar som sÀger att klockor generellt sett Àr överprisade dÀr. Jag har sett nÄgra gamla annonser hÀr pÄ forumet dÀr klockan verkar vara lite billigare. Hur borde jag tÀnka? Finns det andra hemsidor dÀr klockan kan finnas eller borde jag leta runt och vÀnta pÄ att hitta klockan i andra hand exempelvis hÀr? Eller Àr sarb035: orna sÄ svÄra att hitta att jag borde köpa nÄgon av de andra istÀllet? Tacksam för all hjÀlp!

Hej,

Jag har tvÄ seiko 5or av likande slag som du tittat pÄ och en SARB033. Seiko 5orna Àr trevliga och om det Àr dÀr din budget ligger just nu sÄ kör. Men om du har möjlighet att gÄ upp till en SARB sÄ Àr det ingen tvekan att göra det. Trots att jag har dyrare klockor sÄ Àlskar jag min SARB033 och anvÀnder den mÀst av allt i lÄdan. Det Àr en riktigt bra kvalité för pengarna tycker jag och jag gav nog 5-6 tusen för den. Du kan hitta billigare ex om du har tur. Men om du som jag ville ha en helt ny sÄ Àr det dom priserna man fÄr betala idag.
 

Edvin_00

Omega
Hej,

Jag har tvÄ seiko 5or av likande slag som du tittat pÄ och en SARB033. Seiko 5orna Àr trevliga och om det Àr dÀr din budget ligger just nu sÄ kör. Men om du har möjlighet att gÄ upp till en SARB sÄ Àr det ingen tvekan att göra det. Trots att jag har dyrare klockor sÄ Àlskar jag min SARB033 och anvÀnder den mÀst av allt i lÄdan. Det Àr en riktigt bra kvalité för pengarna tycker jag och jag gav nog 5-6 tusen för den. Du kan hitta billigare ex om du har tur. Men om du som jag ville ha en helt ny sÄ Àr det dom priserna man fÄr betala idag.

Tack för svaret! Jag har hittat en sarb035 bÄde pÄ Chrono24 och pÄ amazon. Det skiljer dock ca 1000 kr i pris pÄ de bÄda till fördel för den frÄn Chrono24. Vilken sida skulle ni rekommendera att köpa ifrÄn? Vanligtvis brukar jag alltid anvÀnda klarna men ingen av hemsidorna har klarna tillgÀngligt. Hur borde jag göra om jag vill ha en sÄ sÀker affÀr som möjligt?
 

JohanRe

Cartier
Tack för svaret! Jag har hittat en sarb035 bÄde pÄ Chrono24 och pÄ amazon. Det skiljer dock ca 1000 kr i pris pÄ de bÄda till fördel för den frÄn Chrono24. Vilken sida skulle ni rekommendera att köpa ifrÄn? Vanligtvis brukar jag alltid anvÀnda klarna men ingen av hemsidorna har klarna tillgÀngligt. Hur borde jag göra om jag vill ha en sÄ sÀker affÀr som möjligt?
Var skickas klockorna frĂ„n? Är det EU eller utanför? Ser att de kostar ca 5500 pĂ„ chrono24 om du köer ett EU ex.

Har aldrig haft nÄgra problem nÀr jag köpt via chrono, du kan ju ta trusted checkout dÀr de hÄller pengarna tills du bekrÀftat mottagande av klockan om du Àr orolig för att bli blÄst av sÀljaren.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för svaret! Jag har hittat en sarb035 bÄde pÄ Chrono24 och pÄ amazon. Det skiljer dock ca 1000 kr i pris pÄ de bÄda till fördel för den frÄn Chrono24. Vilken sida skulle ni rekommendera att köpa ifrÄn? Vanligtvis brukar jag alltid anvÀnda klarna men ingen av hemsidorna har klarna tillgÀngligt. Hur borde jag göra om jag vill ha en sÄ sÀker affÀr som möjligt?
Vem Àr sÀljaren pÄ Amazon? Om det Àr Amazon sjÀlva sÄ Àr det tryggt, och Àven annars bör handlaren vara godkÀnd av Amazon. Om de erbjuder betalning via PayPal sÄ har de ett starkt köparskydd. TÀnk dock pÄ att moms och tull tillkommer, om inte Amazon rÀknar med det vid utcheckning, det brukar de göra om de sjÀlva saluför produkten.

PÄ Chrono24 handlar du ocksÄ sÀkert, Ätminstone om det Àr en handlare och inte privatperson. De har en Trusted Checkout som jag sjÀlv anvÀnt utan problem, men det Àr klart att det sÀkert finns de som haft dÄliga erfarenheter dÀr med. I bÀsta fall har handlaren som sÀljer klockan en god historik och bra omdöme. Om det finns en sÀljare inom EU dÀr sÄ Àr det sjÀlvklart att föredra, annars fÄr du rÀkna med införselavgifter dÀr med.
 

Heoh1977

Omega
2-Faktor
Hej! jag Àr relativt ny pÄ forumet och mitt intresse för klockor Àr ocksÄ relativt nyfunnet. Jag planerar att spara till en lite finare klocka om nÄgra Är men skulle vilja komma igÄng med min klocksamling genom att köpa en Seiko. Just nu sÄ har jag 3 alternativ antingen en snke49, en snk793 eller sarb035. Jag har hittat de tvÄ förstnÀmnda modellerna bÄde pÄ uret.se och pÄ amazon men har lite svÄrare att hitta en sarb035 vilket Àr den jag kanske helst vill ha. Jag har sett att den finns pÄ Chrono24 för ca 4000-5000kr exklusive eventuella frakt/tullkostnader, men har pratat med kompisar som sÀger att klockor generellt sett Àr överprisade dÀr. Jag har sett nÄgra gamla annonser hÀr pÄ forumet dÀr klockan verkar vara lite billigare. Hur borde jag tÀnka? Finns det andra hemsidor dÀr klockan kan finnas eller borde jag leta runt och vÀnta pÄ att hitta klockan i andra hand exempelvis hÀr? Eller Àr sarb035: orna sÄ svÄra att hitta att jag borde köpa nÄgon av de andra istÀllet? Tacksam för all hjÀlp!
Köpte en Sarb035 i november fr Chrono24. Gick pÄ ca 5500:- och var hur smidigt som helst.
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
AlltsÄ tidshÄllningen pÄ denna rackare Àr imponerande. Det Àr en Sumo som ni sÀkert ser. StÀllde den pÄ sekunden rÀtt i söndags och nu gÄr den +1 sekund. Hade jag tur eller brukar 6R-verken vara sÄ hÀr bra? Det Àr min första klocka med det urverket.
20200408_184638.jpg
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
AlltsÄ tidshÄllningen pÄ denna rackare Àr imponerande. Det Àr en Sumo som ni sÀkert ser. StÀllde den pÄ sekunden rÀtt i söndags och nu gÄr den +1 sekund. Hade jag tur eller brukar 6R-verken vara sÄ hÀr bra? Det Àr min första klocka med det urverket.
20200408_184638.jpg

Det varierar har jag lÀst, sjÀlv har jag haft tur med min Alpinist som gÄr +1 s/d :)
 
Det varierar har jag lÀst, sjÀlv har jag haft tur med min Alpinist som gÄr +1 s/d :)
Min sarb033 med samma verk tappar flera minuter inom dagar. MÀtte den till -20 i höstas men nÄgot har nog hÀnt. Blir till att Äka in pÄ service!

nÄgon som vet om det gÄr att kalibrera in den sÄ den gÄr bÀttre?
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Min sarb033 med samma verk tappar flera minuter inom dagar. MÀtte den till -20 i höstas men nÄgot har nog hÀnt. Blir till att Äka in pÄ service!

nÄgon som vet om det gÄr att kalibrera in den sÄ den gÄr bÀttre?
Det bÀsta Àr nog att lÄta en urmakare titta pÄ den. Verkar ju onekligen som att nÄgot hÀnt. Du har inte tappat klockan eller slagit i den hÄrt? En urmakare lÀr kunna se om det Àr nÄt fel pÄ verket eller om den behöver service eller om den gÄr som den ska annars men behöver ruckas.
 
Det bÀsta Àr nog att lÄta en urmakare titta pÄ den. Verkar ju onekligen som att nÄgot hÀnt. Du har inte tappat klockan eller slagit i den hÄrt? En urmakare lÀr kunna se om det Àr nÄt fel pÄ verket eller om den behöver service eller om den gÄr som den ska annars men behöver ruckas.

ingen smĂ€ll som jag kan komma ihĂ„g men jag har anvĂ€nt den varje dag sĂ„ jag vet inte. Är ganska ny pĂ„ detta med mekaniska klockor.
Blir till att lÀmna in dÄ. Tack för svar
 

DetÀrjag

Cartier
GÄr i tankarna pÄ att införskaffa denna alpinisten. NÄn som Àger eller klÀmt pÄ den?
Tror ni den skulle funka som dress klocka efter ett bandbyte? Gillar tanken med rugged mÄngsidig klocka som ocksÄ funkar som dressare.

0B2C9A68-7D20-426C-BDF8-6B30A4E8FDB8.png
 
Topp