• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Rulle

Audemars
Hej trĂ„den! Lurkat hĂ€r ett tag men kommer nu med mitt första bidrag. Jag Ă€r vĂ€ldigt sugen pĂ„ en SKX031/033 för looken samt lite lĂ€ttsam moddning, den Ă€r dock rĂ€tt jobbig att fĂ„ tag pĂ„ och betala 4000 spĂ€nn för nĂ„n söndermoddad historia pĂ„ C24 kĂ€nns lagom kul. Jag funderar pĂ„ att kasta in handduken och prova en 007 men stör mig (Iallafall hypotetiskt) pĂ„ att kronan inte sitter kl 3. Är det nĂ„got man tĂ€nker pĂ„ avsevĂ€rt nĂ€r man bĂ€r den? Och introducerar mig med min egen Seiko inom kort (vĂ€ntar pĂ„ dagsljuset :D )
det positiva med 007 jÀmfört med dom andra Àr ju att den blir lite mer egen i designen med just kronan kl.4 istÀllet för det klassiska kl.3

sen Àr ju 007 en Àkta klassiker
köp en före dom Àr slut

man kan inte hÀnga hÀr utan att ha Àgt en sÄdan minst en gÄng
 

Empin

Omega
det positiva med 007 jÀmfört med dom andra Àr ju att den blir lite mer egen i designen med just kronan kl.4 istÀllet för det klassiska kl.3

sen Àr ju 007 en Àkta klassiker
köp en före dom Àr slut

man kan inte hÀnga hÀr utan att ha Àgt en sÄdan minst en gÄng
VĂ€ldigt sant, tack för input! Är vĂ€l bara att köra och se om det Ă€r nĂ„got för mig :)

Sen som utlovat bifogar jag en bild pÄ min favoritklocka i min samling, min SARB035.

image1.jpeg
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Hej!
Har en frÄga gÀllande belÀggning pÄ insida glas hos Àldre Seiko-dykare som nÄgon sÀkerligen har svaret pÄ. Fick hem en 7548-7000 igÄr. Har Àntligen hittat en frÄn "rÀtt" Är och mÄnad (dec -81)! Skicket Àr sÄdÀr lagom bra sÄ att klockan utan problem kan brukas och överleva en ding eller tvÄ utan att bÀraren behöver bekymra sig nÀmnvÀrt.

IMG_20200924_091219.jpg


Nu till frÄgan:
Som (hjÀlpligt) synes pÄ bilden nedan finns en belÀggning pÄ insida glas. Vad Àr detta? Fukt? Gammal olja? Fenomenet finns faktiskt pÄ samtliga tre Seiko-dykare (klockan i denna post, en 7548-700b samt en 6458-700c) jag förfogar över, alla tillverkade -81.

IMG_20200924_085132.jpg


Tacksam för svar!

HĂ€lsningar
Robert Grandin

Fick precis hem en JDM 7548, och mycket riktigt, den har ocksÄ en belÀggning pÄ insidan av glaset. Ser oljigt ut, skiftar fÀrg i olika ljus. KÀnns som oljorna har dunstat eller som du sÀger, lacken frÄn tavlan. Kanske syra frÄn batterilÀckage? Men dÄ borde det ocksÄ synas tydligt i verket och ev. pÄ tavla ocksÄ. Min Àr liksom din, ljus i fÀrgen pÄ lysmassa, en indikator pÄ att det ej varit fuktintrÄng. Jag har inte öppnat den för nÀrmare inspektion. Jag Àr förvÄnad över att urmakaren inte lyckades fÄ bort det, det tyder ju pÄ att det etsat in i sjÀlva glaset.
 

grand.in

Omega
2-Faktor
Fick precis hem en JDM 7548, och mycket riktigt, den har ocksÄ en belÀggning pÄ insidan av glaset. Ser oljigt ut, skiftar fÀrg i olika ljus. KÀnns som oljorna har dunstat eller som du sÀger, lacken frÄn tavlan. Kanske syra frÄn batterilÀckage? Men dÄ borde det ocksÄ synas tydligt i verket och ev. pÄ tavla ocksÄ. Min Àr liksom din, ljus i fÀrgen pÄ lysmassa, en indikator pÄ att det ej varit fuktintrÄng. Jag har inte öppnat den för nÀrmare inspektion. Jag Àr förvÄnad över att urmakaren inte lyckades fÄ bort det, det tyder ju pÄ att det etsat in i sjÀlva glaset.
Vid nĂ€rmare inspektion tror jag faktiskt att urmakaren fick bort belĂ€ggningen, eller i alla fall lyckades smeta ut den... đŸ€” Tror nog att det ska gĂ„ att fĂ„ bort den. Jag vĂ„gar sjĂ€lv inte riktigt plocka isĂ€r klockan och testa men hejar gladeligen pĂ„ andra att göra sĂ„!
 

Linus

Cartier
Om man ska satsa pÄ en kronograf frÄn Seiko;
GĂ€rna 40 mm, ”klassiker” och behöver definitivt inte finnas i nuvarande sortiment.
Vilken ref tÀnker ni pÄ dÄ?
 
Topp