• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

wotan

Rolex
Ingen mer som hakade pÄ och köpte frÄn klockmaster till fint pris?

Urushi Byakudan-nuri SPB085
IMG_20210116_082332_155.jpg
 

fredrikb

Cartier
SjÀlv Àr jag imponerad av lÀnken med. Finns mer eller mindre bara en issue med den och det Àr dykarförlÀngningen. Hade den inte varit dÀr skulle det vara perfa för prisklassen!
Nej, fÄr revidera det jag skrev lite. LÀnken Àr ocksÄ riktigt bra för prisklassen men inte tillrÀckligt bra för att vara bekvÀm Seikos dykarförlÀngning Àr som du skriver inte helt bra och skaver lite och dÄ gÄr det fetbort.
 

requested

Breitling
2-Faktor
Efter att ha bestÀllt hem tre klockor SNE541, SNE543 och SNE545 för att prova och se och uppleva fÀrgerna och inte lita pÄ andras mobilfoton sÄ fick 541 Äka tillbaka.
SNE541kÀndes tyvÀrr generisk och lite oinspirerande.
Som sÄ mÄnga andra klockor och inte blev det bÀttre av att ring och index inte linjerade upp korrekt.

Den grönsvarta SNE543 linjerade perfekt dÀremot.
Nu har jag alltid varit svag för japanska dova gröna nyanser som sÄ mÄnga i Toyos fÀrgskala men kombinationen av de gröna nyanserna och svart gick inte ihop pÄ 543:an. KÀnns som att den saknar den harmoniska fÀrgbalansen lite. Kanske skulle den passa bÀttre med ett svart band Àn det tama gröna.
Är vĂ€ldigt kluven om jag ska behĂ„lla den ocksĂ„ som ett alternativ att altenera med.

DÀremot föll jag för den vita distinkta SNE545 - konstigt nog. Det trodde jag inte först. :)
Tycker att den har en intressant karaktÀr och lekfullhet samtidigt som att den gÄr vÀldigt bra ihop med min Polar Vantage V Titan som jag bÀr pÄ den högra armen.


Polar Vantage V Titan_DxO.jpg SNE545P1.png SNE543P1.png
 

HDK303

Omega
Hej!
Jag införskaffade en Seiko SPB143 i höstas. Jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med klockan i sin helhet. KĂ€nslan, designen och hur den sitter pĂ„ handleden Ă€r kanon 👌

Men lite fundersam till vad man kan förvÀnta sig av precisionen i att hÄlla tiden.

Hur mycket felmarginal Àr rimligt pÄ ett nytt verk som detta?
36B85F33-9B0C-48AE-9373-7C0038346E54.jpeg
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Hej!
Jag införskaffade en Seiko SPB143 i höstas. Jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med klockan i sin helhet. KĂ€nslan, designen och hur den sitter pĂ„ handleden Ă€r kanon 👌

Men lite fundersam till vad man kan förvÀnta sig av precisionen i att hÄlla tiden.

Hur mycket felmarginal Àr rimligt pÄ ett nytt verk som detta?
36B85F33-9B0C-48AE-9373-7C0038346E54.jpeg
6R35-verket brukar gÄ med rÀtt liten gÄngavvikelse enligt min erfarenhet. Om den diffar med mer Àn 10 sekunder/dygn sÄ skulle jag betrakta det som ovanligt. Minns inte vad seiko specar den till men de tillÄter betydligt större avvikelse Àn sÄ.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
6R35-verket brukar gÄ med rÀtt liten gÄngavvikelse enligt min erfarenhet. Om den diffar med mer Àn 10 sekunder/dygn sÄ skulle jag betrakta det som ovanligt. Minns inte vad seiko specar den till men de tillÄter betydligt större avvikelse Àn sÄ.
"+25 to -15 seconds per day" enligt Seikos sida (om SPB155J1). Min gick +10/dygn nÀr den var ny.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Jag införskaffade en Seiko SPB143 i höstas. Jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med klockan i sin helhet. KĂ€nslan, designen och hur den sitter pĂ„ handleden Ă€r kanon 👌

Men lite fundersam till vad man kan förvÀnta sig av precisionen i att hÄlla tiden.

Hur mycket felmarginal Àr rimligt pÄ ett nytt verk som detta?
36B85F33-9B0C-48AE-9373-7C0038346E54.jpeg
-15 till +25 spd Àr vad Seiko törs lova.
Oftast gÄr de betydligt tightare Àn sÄ precis som @Mikko Luiro sÀger.
Tips för att komma nÀrmare nollan under kontinuerlig anvÀndning Àr att kolla i vilken position klockan borde lÀggas i nattetid för att kompensera avdrift under anvÀndning.
Screenshot_20210116-115624_WatchCheck.jpg


Som du ser Àr min SPB053 katastrofal nÀr den har 6an uppÄt dÀr den rusar 18,1 spd, men om jag lÀgger den med glaset ner fortar den bara 2,2 spd.
Har man ett lÀge dÀr den till och med gÄr lite lÄngsamt kan man komma riktigt nÀra nollan Àven om den gÄr för fort vid anvÀndning.
 

BarbaZoo

Cartier
2-Faktor
Hej!
Jag införskaffade en Seiko SPB143 i höstas. Jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med klockan i sin helhet. KĂ€nslan, designen och hur den sitter pĂ„ handleden Ă€r kanon 👌

Men lite fundersam till vad man kan förvÀnta sig av precisionen i att hÄlla tiden.

Hur mycket felmarginal Àr rimligt pÄ ett nytt verk som detta?
36B85F33-9B0C-48AE-9373-7C0038346E54.jpeg
Min spb147 gÄr +10 spd med urtavlan uppÄt, och +2 spd nÀr jag har den pÄ armen 24/7.
 

Radio

Breitling
Hej!
Jag införskaffade en Seiko SPB143 i höstas. Jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med klockan i sin helhet. KĂ€nslan, designen och hur den sitter pĂ„ handleden Ă€r kanon 👌

Men lite fundersam till vad man kan förvÀnta sig av precisionen i att hÄlla tiden.

Hur mycket felmarginal Àr rimligt pÄ ett nytt verk som detta?
36B85F33-9B0C-48AE-9373-7C0038346E54.jpeg

FÄr en att vilja impuls köpa en varje gÄng man ser en...
 

Jompa99

Omega
FÄr en att vilja impuls köpa en varje gÄng man ser en...
Hej!
Jag införskaffade en Seiko SPB143 i höstas. Jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med klockan i sin helhet. KĂ€nslan, designen och hur den sitter pĂ„ handleden Ă€r kanon 👌

Men lite fundersam till vad man kan förvÀnta sig av precisionen i att hÄlla tiden.

Hur mycket felmarginal Àr rimligt pÄ ett nytt verk som detta?
36B85F33-9B0C-48AE-9373-7C0038346E54.jpeg
Intressant, Àr precis det jag undrar över dÄ jag funderar pÄ att köpa en. Min nuvarande seiko med 4r36 drar sig nÀstan -30 sek per dygn vilket kÀnns som lite vÀl mkt. LÀgger man lite mer pengar vill man iaf ha lite bÀttre urverk.
Fantastiskt snygg Àr 143:an!
 

Jompa99

Omega
Oj, det ska den inte behöva göra. En urmakare borde kunna rucka den för nÄgra hundra sÄ att du fÄr ett mycket bÀttre resultat.
Ok, jag trodde det lÄg inom spannet (+45 / -35). Men dÄ ska jag kolla upp det. Klockan Àr ju inte ens ett Är gammal sÄ den borde inte vara i behov av service i alla fall.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ok, jag trodde det lÄg inom spannet (+45 / -35). Men dÄ ska jag kolla upp det. Klockan Àr ju inte ens ett Är gammal sÄ den borde inte vara i behov av service i alla fall.
4R-verken Àr specade till mellan -15 och +25? Eller Àr det 6R? -35 till +45 lÄter extremt.

GÄngavvikelsen har nog inte med servicebehov att göra, och gÄr den inom deras ofta vÀl tilltagna toleranser sÄ gÄr det inte pÄ garanti. Men ruckning Àr sÄ pass billigt hos urmakare (ca 3-400) att det Àr vÀrt om det Àr en klocka du Àr fÀst vid, vill anvÀnda och tÀnker behÄlla.
 

Jompa99

Omega
4R-verken Àr specade till mellan -15 och +25? Eller Àr det 6R? -35 till +45 lÄter extremt.

GÄngavvikelsen har nog inte med servicebehov att göra, och gÄr den inom deras ofta vÀl tilltagna toleranser sÄ gÄr det inte pÄ garanti. Men ruckning Àr sÄ pass billigt hos urmakare (ca 3-400) att det Àr vÀrt om det Àr en klocka du Àr fÀst vid, vill anvÀnda och tÀnker behÄlla.
4R36-07G0 stÄr det. Jo men jag gillar klockan och har inga planer pÄ att göra mig av med den. DÀremot kanske en AD kan mÀta avvikelsen mer exakt och se om det isf skulle ligga utanför spannet?
Jag har inte gjort nÄgra superexakta mÀtningar utan bara synkat tiden en dag. Kollat samma tid nÀsta dag samma tid. DÄ lÄg jag runt 25-30 nÄnstans.
 

Adamwq

Breitling
Hej! StÀllde frÄgan i en annan trÄd ocksÄ men tÀnker att det kan vara vÀrt att stÀlla Àven hÀr inne. LÀste i en annan trÄd att nÄgon satt en MM-lÀnk pÄ en SPB147. Funkar det verkligen? Verkligen tacksam för svar!
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Hej! StÀllde frÄgan i en annan trÄd ocksÄ men tÀnker att det kan vara vÀrt att stÀlla Àven hÀr inne. LÀste i en annan trÄd att nÄgon satt en MM-lÀnk pÄ en SPB147. Funkar det verkligen? Verkligen tacksam för svar!
Jag tror att det Àr spÀnnet de tagit frÄn mm300-lÀnken, hela armbandet lÀr knappast passa.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
4R36-07G0 stÄr det. Jo men jag gillar klockan och har inga planer pÄ att göra mig av med den. DÀremot kanske en AD kan mÀta avvikelsen mer exakt och se om det isf skulle ligga utanför spannet?
Jag har inte gjort nÄgra superexakta mÀtningar utan bara synkat tiden en dag. Kollat samma tid nÀsta dag samma tid. DÄ lÄg jag runt 25-30 nÄnstans.
Jag skulle rekommendera ett besök till en urmakare, ja. 36 efter 4R handlar mest om funktioner, datum eller dag/datum. De fyra tecknen efter bindestrecket anger vilken boett klockan har.
 
Topp