• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Denna anvĂ€nds nĂ€stan varje dag nu, kvĂ€llstid pĂ„ vardagarna men hela helgerna. En underbar klocka som fyller 40 Ă„r nu i januari! đŸ„ł
20210117_151858-01.jpeg
20210117_150809-01.jpeg
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
PÄ tal om det, hur köper man enklast ett sÄnt spÀnne? Klockmaster?
Det vet jag inte tyvÀrr.

Edit: hittade den pÄ watch parts plaza dÀr jag handlat grejer tidigare. De Àr inte billiga men det Àr originalgrejer iaf.
 
Senast Àndrad:

Code

AKA Vincent B
AlltsĂ„ vad hĂ„ller jag pĂ„ med? Varför la jag ens ut den hĂ€r pĂ„ annons? Riktigt bra, ocksĂ„ en av dom snyggaste Seikos jag Ă€gt i denna prisklass. MisstĂ€nker att jag bara Ă€r sugen pĂ„ nytt. Börjat Ă€ven bli sugen pĂ„ en svart willard ref: spb151j1..kanske köper en sĂ„n ocksĂ„..😁
20210118_083529.jpg
 

Code

AKA Vincent B
I sommar kommer Seiko slĂ€ppa nya modeller igen. Ryktena sĂ€ger att det kommer en ny 62mas modell fast mer slimmad..vet ej om det stĂ€mmer dock. Endast rykten..skulle tydligen slĂ€ppas mellan Maj-Juli nĂ„ngĂ„ng...😁
129090902_201650841506764_3629278191297739649_n.jpg
 

HDK303

Omega
-15 till +25 spd Àr vad Seiko törs lova.
Oftast gÄr de betydligt tightare Àn sÄ precis som @Mikko Luiro sÀger.
Tips för att komma nÀrmare nollan under kontinuerlig anvÀndning Àr att kolla i vilken position klockan borde lÀggas i nattetid för att kompensera avdrift under anvÀndning.
Screenshot_20210116-115624_WatchCheck.jpg


Som du ser Àr min SPB053 katastrofal nÀr den har 6an uppÄt dÀr den rusar 18,1 spd, men om jag lÀgger den med glaset ner fortar den bara 2,2 spd.
Har man ett lÀge dÀr den till och med gÄr lite lÄngsamt kan man komma riktigt nÀra nollan Àven om den gÄr för fort vid anvÀndning.
Jag har klockat min Seiko nu nÀr jag haft den med urtavlan nedÄt under natten. Och i övrigt haft den pÄ handleden.
PÄ 48h gÄr den ca +45sek.

Är det tillrĂ€ckligt mycket för att höra av sig till Ă„terförsĂ€ljaren?
Jag tycker det Àr jobbigt att den diffar flera minuter/vecka...
 
Senast Àndrad:

DRW

Panerai
2-Faktor
Jag har kollat klockat min Seiko nu nÀr jag haft den med urtavlan nedÄt under natten. Och i övrigt haft den pÄ handleden.
PÄ 48h gÄr den ca +45sek.

Är det tillrĂ€ckligt mycket för att höra av sig till Ă„terförsĂ€ljaren?
Jag tycker det Àr jobbigt att den diffar flera minuter/vecka...
Ja jag tycker du ska prata med ÅF.
 

Code

AKA Vincent B
Jag har klockat min Seiko nu nÀr jag haft den med urtavlan nedÄt under natten. Och i övrigt haft den pÄ handleden.
PÄ 48h gÄr den ca +45sek.

Är det tillrĂ€ckligt mycket för att höra av sig till Ă„terförsĂ€ljaren?
Jag tycker det Àr jobbigt att den diffar flera minuter/vecka...
Ja hör av dig till urmakare..jag brukar tÀnka +-15 sek max per dag pÄ Seiko. Diffar den mer lÀmna in..
 

uprof

Cartier
2-Faktor
FrÄn 1971 finns mycket trevliga modeller att jaga rÀtt pÄ. Kolla lite kataloger och se vad som fanns runt denna tid: Seiko Catalogues (just -71 verkar saknas, men mÄnga modeller överlappade frÄn 70-72)

Skyliner var en instegsmodell (i ordningen Lord Matic, King Seiko, Grand Seiko) som var i produktion frÄn 60-talet och framÄt. Det du bör tÀnka pÄ Àr att priset för att serva Seiko vintage ibland överstiger inköpspriset, sÄ leta efter ett riktigt bra exemplar, eller betala ett premium och köp frÄn en som redan gjort jobbet Ät dig tex: hubcityvintage

Det som Àr sÄ kul med Seiko Àr ju att du kan pricka in mÄnaden ocksÄ, men det krÀver ju en del letade :)

SkÀrmavbild 2021-01-12 kl. 21.06.42.png
Stort tack för detta. Det gav en del trÄdar att följa upp. :)

Nu har jag fÄtt span pÄ en Lord Matic som, vad jag förstÄr, Àr frÄn rÀtt mÄnad (april -71). Vet inte om jag törs handla pÄ EBay frÄn Japan dock ...

 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack för detta. Det gav en del trÄdar att följa upp. :)

Nu har jag fÄtt span pÄ en Lord Matic som, vad jag förstÄr, Àr frÄn rÀtt mÄnad (april -71). Vet inte om jag törs handla pÄ EBay frÄn Japan dock ...

Hört mycket gott om just japaner pÄ Ebay, och med 99,5 i omdömme med över tusen affÀrer Àr det nog rÀtt lugnt.
Glöm bara inte tull och moms.
 
Topp