• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Hej Seikofolket!

Om man vill ha en sÄndÀr reissuad bishop, i vilka hörn ska man leta dÄ? NÄgon som sett nÄgon pÄ andrahandsmarknaden Àn?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snygg den! Vad blir det för moddning?

Jag tycker inte metallramen eller formen pÄ visarna passar in med formen och fÀrgen pÄ patronerna, sÄ det blir visare frÄn en SNZG13. Hoppas hoppas fÀrgen pÄ sekundvisaren matchar fÀrgen pÄ chapter ringen. Sen blir det ett hammer bracelet frÄn yobokies som ser ut som original-lÀnken dessa sÄldes med och EVENTUELLT saffirglas.

Jag gjorde en photoshop mock up med nya visare.
R8wrIxG.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker det Àr surt med olika nyans pÄ visare i index.
Har lite svÄrt för indexen ocksÄ
Har en men anvÀnder den aldrig. spÀnnande o se om du fÄr liv i den.

Det var ju lite ovÀntat. De Àr ju inte helt vanliga. Vad sÀger du om boetten? Lite kortare Àn en vanlig skx? Det Àr den gamla boetten va?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det var ju lite ovÀntat. De Àr ju inte helt vanliga. Vad sÀger du om boetten? Lite kortare Àn en vanlig skx? Det Àr den gamla boetten va?

Har Àrligt talat inte sÄ bra koll pÄ modellen, visste inte att den var ovanlig, köpte den för kanske 5 Är sedan ungefÀr samtidigt som min 007 som jag gillade mer sÄ denna har inte anvÀnts sÄ mkt.

798EA5C3-53A2-4352-96F7-1155D743985D-10978-000002D5781E9468.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har Àrligt talat inte sÄ bra koll pÄ modellen, visste inte att den var ovanlig, köpte den för kanske 5 Är sedan ungefÀr samtidigt som min 007 som jag gillade mer sÄ denna har inte anvÀnts sÄ mkt.

JÀmför boetterna imorgon dÄ! Please. Tycker bulleten pÄ bulleten Àr mer fyrkantig Àn pÄ skx007, vilket ser lite cool ut, men det kan ju vara inbillning.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
SÀkert en frÄga utan svar men varför tillverkas inga helt mekaniska GS kronografer? GS kronograf Àr ju ingen historiskt kosher kombo och kanske markeras detta medvetet genom valet av Spring Drive, men om Credor kan sÄ borde vÀl ocksÄ en klassisk automatare sitta fint?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SÀkert en frÄga utan svar men varför tillverkas inga helt mekaniska GS kronografer? GS kronograf Àr ju ingen historiskt kosher kombo och kanske markeras detta medvetet genom valet av Spring Drive, men om Credor kan sÄ borde vÀl ocksÄ en klassisk automatare sitta fint?

Troligtvis för att den "gamla" automatiska kronogfaren som sitter i Anantorna fasats ut och ersatts av spring drives, men det Àr ju du som Àr kronograf-fantasten, sÄ du borde ju veta bÀttre Àn oss. :)
 

carlanton

Audemars
Är GS vĂ€ldigt populĂ€ra i UK? De sĂ€ljs ju pĂ„ Selfridges, som i övrigt bara har de stora mĂ€rkena.

Finns en mindre affÀr i Mayfair som har en del ocksÄ, men den var ultranischad och förvÄnade föga.
 

carlanton

Audemars
Det verkar sÄ. Jurawatches sÀljer ocksÄ GS. De kör reor pÄ sin hemsida ibland.

Inte sÄ konstigt kanske. Löjligt mÄnga invÄnare och löjligt mÄnga asiatiska turister i kombination med löjligt mÄnga löjligt högavlönade klocknördar gör kanske att det finns en ganska stor marknad.
 

Bruset

Panerai
kul med en seikotrÄd!
jag har en frÄga angÄende SKX (i det hÀr fallet 009) och vridringen pÄ den. jag har tidigare haft en SNZH, som för övrigt avyttrades till en av forumets större seiko-fantaster (lÀs: den störste!), dÀr vridringen kÀndes riktigt "smooth" och skön att vrida runt.
pÄ SKX:en kÀnns det mer som att den "knastrar" sig runt. som att det ligger en skopa grus under vridringen. inte alls samma kÀnsla.
min frÄga Àr dÄ; ska det vara sÄ? eller har jag fÄtt ett mÄndagsexemplar?
kommer att lÀgga mig nu och Äka tidigt till stranden imon, men hoppas (antar/förvÀntar mig) att nÄn har svar pÄ min frÄga till jag kommer hem framÄt eftermiddagen.
sov gott!

/kylvÀskan ska med!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag antar att farbror Bruset skÀmtar med oss nu, men om inte sÄ Àr fallet:
Ta loss vridringen och tvÀtta bort gruset. Den ska inte knastra.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Troligtvis för att den "gamla" automatiska kronogfaren som sitter i Anantorna fasats ut och ersatts av spring drives, men det Àr ju du som Àr kronograf-fantasten, sÄ du borde ju veta bÀttre Àn oss. :)
Nja det vet jag inte, men om man tÀnker pÄ det hela rent allmÀnt sÄ finns ju Spring Drive, mekanisk och quartz som alternativ pÄ den okomplcerade sidan. Logiskt skulle detta Àven kunna gÀlla för kronografer ocksÄ... Jag saknar det iaf. Dessutom Àr 8R39 ett modernt "nÀstan" GS verk, som skulle kunna modifieras lite till...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
klockodile
Det kanske Àr svÄrt att fÄ 8R39 att hÄlla sig inom testvÀrdena? Din blÄ Ananta borde ju i annat fall kunnat slÀppts som en GS-modell.
 

Bruset

Panerai
Jag antar att farbror Bruset skÀmtar med oss nu, men om inte sÄ Àr fallet:
Ta loss vridringen och tvÀtta bort gruset. Den ska inte knastra.


haha. jo det har jag gjort. och vad jag kan se Àr det inget som ser konstigt ut. problemet Àr att jag inte vet hur det ska se ut...
möjligtvis att sjÀlva fjÀdringen (dom tvÄ bockade/böjda delarna av ringen) hugger emot mer Àn dom borde. ska testa att fila lite dÀr o se om det blir bÀttre (det Àr alltsÄ inget "grus" emellan. det var mer som jag beskrev kÀnslan). Äterkommer..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Se dÀr ja. Stort tack för bilderna! Jag kanske inbillade mig, men det kÀndes som att bulleten hade lite kortare luggar.
 
Denne ligger ute till försÀljning pÄ TZUK och den ser ut att ha henk von helvete s namn pÄ sig. :)
35500kr.

DSC00792_zps01da4a58.jpg
Damn... det Ă€r den i titan va? Har kollat pĂ„ sbga01, champagne urtavla. Kostade 5150 dollar i nypris. Är lite feg nĂ€r det gĂ€ller begagnat tyvĂ€rr :( ska ringa klockmaster i globen och se vad de kan ge för pris. Annars fĂ„r jag köpa frĂ„n "hemlandet" och serva den i stockholm :)
Skicka gÀrna lÀnken!
Btw hur "taggar" man anvÀndare?
 
Topp