• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dags att bumpa trÄden med en liten paketöppning.
PlÄnbok/resefodral:
0HAWHCn.jpg
 
Ringde och snackade med nÄgon pÄ klockmaster i globen. Han var lite pratsugen och vart glad att jag förstod Seikos storhet och slapp försvara "varför en Seiko kostar sÄ mycket". HÀnde Àven pÄ klockforum sÄ kanske Àr nÄgon av er i trÄden.
De skickat GS till Japan men fungerar som kontaktperson. Gött! Att sbag001 an kostade 47 lakan var inte lika gött. Tror man kan fÄ loss den för 34utomlands dock utan moms osv.
FÄr se vad som hÀnder. ..
 

carlanton

Audemars
Vad tror ni man kan pruta hos KlockmĂ€ster? Är vĂ€ldigt sugen pĂ„ en Tuna och köper helst hos dem, men den Ă€r rĂ€tt mycket dyrare Ă€n creationwatches och vĂ€ldigt mycket dyrare Ă€n Seiya.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Och det Àr en automatare. :)
SVDX011.

Edit: Den första tunan har ocksÄ monoque case, men den kollat du vÀl inte pÄ misstÀnker jag.

Nej jag tÀnkte mer pÄ SBBN011, 013, 019, 021. Men jag kanske missade nÄgot i starten av frÄgan...nÄvÀl, jag slÀnger in det ÀndÄ:p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej jag tÀnkte mer pÄ SBBN011, 013, 019, 021. Men jag kanske missade nÄgot i starten av frÄgan...nÄvÀl, jag slÀnger in det ÀndÄ:p

Det Àr jag som Àr ute och cyklar. Hade fÄtt för mig att alla 1000m tunor hade automatiskt (8L35) urverk, men sÄ Àr ju inte fallet. Alla som det stÄr 600m eller 1000m pÄ har monoque case, vilket vi redan faststÀllt, men SDBX011 Àr nog den enda med automatiskt urverk.

Med andra ord: Vill man ha en tuna utan monoque case, sÄ köper man en med 300m pÄ urtavlan.
Det kanske kommer en liten paketöppning pÄ en sÄdan snart. :rolleyes:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grym Y!! Ser ju inte sÄ stor ut pÄ dig... :)

KÀnns inte stor alls faktiskt. 47mm, men den Àr lite koniskt formad, sÄ ovansidan och urtavlan Àr inte sÄ stor. Att det yttre Àr högglanspolerat gör Àven att den uppfattas som mindre Àn den Àr.
 

Sond

Patek
Kör tvÄ frÄgor:
1. Tror inte jag fick nÄgot svar pÄ varför det inte ligger nÄgra Grand Seiko pÄ Chrono24? KÀnns mÀrkligt.
2. Jag köpte en skx011J1 och grymmt nöjd med den. En frÄga eller tvÄ kanske - Hur lÄng ska gÄngreserven vara? Och om man bÀr den som vanligt, hur lÄng tid tar den innan den Àr uppdragen till max?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1. Det tillverkas inte sÄ mÄnga. De flesta behÄller dem, eller sÀljer dem pÄ nÄgot klockforum. Eftersom de flesta sÀljs i Japan, stannar de flesta kvar dÀr: - PÄ handleder, i butiker som sÀljer vintage, pÄ pantbanker mm. Man kan hitta en del begagnade pÄ de japanska sidorna: rakuten.co.jp, yahoo auctions Japan, mm.

2. 40 timmars gÄngreserv. En gissning Àr att det tar nÄgra timmars dagligt bÀrande eller 20minuters promenad innan den fÄr full gÄngreserv.
 

maxmol

Panerai
Jag har alltid varit lite smÄ skeptisk till Seiko. Haft massa med fördomar och grundlösa Äsikter om dem. Köpte en av en antikhandlare för en billig peng i Turkiet, sÄ Äkte ut rÀtt fort för att vi inte matchade. Men sen hÀr om dagen, i total impuls sÄ slog jag till pÄ en hÀr pÄ forumet.

Har haft pÄ den pÄ handleden nonstop i nÄgra dagar nu och kÀnner mig nÀstan frÀlst. JÀvlar vad mycket klocka man kan fÄ för runt tusenlappen.

6DJlCso.jpg


NÄgon eller nÄgra som Àr aktiv i denna trÄd kommer kÀnna igen den extra mycket. ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har haft pÄ den pÄ handleden nonstop i nÄgra dagar nu och kÀnner mig nÀstan frÀlst. JÀvlar vad mycket klocka man kan fÄ för runt tusenlappen.

Snygg modd! Det enda jag inte riktigt gillar med en standard-skx Àr att det Àr silverkantade visare men inte silverkantade index. Det dÀr var riktigt snyggt!
 

filthywatch

Cartier
NÄn som har en shysst seiko till salu 0-2000 kr ligger budgeten pÄ. Pma bilder Ä pris sÄ hör jag av mig om det Àr intressant.
 

Sond

Patek
2. 40 timmars gÄngreserv. En gissning Àr att det tar nÄgra timmars dagligt bÀrande eller 20minuters promenad innan den fÄr full gÄngreserv.

Jag börjar fundera pÄ om jag har nÄgot fel pÄ min relativt nya skx011J1. GÄngreserven verkar inte "fungera" som den ska. IgÄr anvÀnde jag den hela kvÀllen, frÄn ca 17.00 fram till ca 24.00. Idag hade den stannat 17.30. Jag tycker mig tidigare mÀrkt dÄlig gÄngreserv. Skulle ju behöva kolla upp detta. Men svÄrt att veta hur uppdragen den Àr efter en slökvÀll hemma. Imorgon ska jag vara hemma och jobba och se efter sonen som Àr sjuk. Det borde ju innebÀra garanterat fullt uppdragen vid kvÀllens slut?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Imorgon ska jag vara hemma och jobba och se efter sonen som Àr sjuk. Det borde ju innebÀra garanterat fullt uppdragen vid kvÀllens slut?

Inte om du sitter och kollar pÄ film hela kvÀllen. Ett tips Àr att du tar av dig klockan och sitter och snurrar den, eller sitter och snurrar pÄ handleden i nÄgon minut eller tvÄ en gÄng i timman. LÀgg den sedan i lÄdan och lÄt den ligga dÀr tills den stannar. I efterhand kollar du tiden och rÀknar ut hur mÄnga timmar den klarade sig innan den stannade.
 
Topp