• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Garanterat relumad tycker jag. Ursprunglig lume Àr inuti den vita markeringen som utgör index medan lumen pÄ dina bilder uppenbarligen har kladdat Àven i viss del utanför den vita markeringen.

Jmf:
6309-7049-1.jpg


med:

img_0061-jpg.600236

img_0373-jpg.597977


Granska sÀrskilt kanterna pÄ lume vid index 6 och 9 med lume pÄ referensbilden.
SEIKO Àr ju kÀnda för att ibland ha lume som ligger snett mm. Hade varit kul med bÀttre bilder men den dÀr hade jag inte tvekat pÄ utifrÄn de bilderna.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
SEIKO Àr ju kÀnda för att ibland ha lume som ligger snett mm. Hade varit kul med bÀttre bilder men den dÀr hade jag inte tvekat pÄ utifrÄn de bilderna.
Även ojĂ€mnt kladd utanför markeringen? Index sex kladdar ju bĂ„de nedanför och till vĂ€nster om markeringen och Ă€r dessutom ojĂ€mn bĂ„de i kanterna och i ytan. Index 7 kan man ju kanske tĂ€nka sig lumeslĂ€pp men lumepluppen Ă€r ju inte ens rund. Men du vet Seiko mycket bĂ€ttre Ă€n mig sĂ„klart.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Även ojĂ€mnt kladd utanför markeringen? Index sex kladdar ju bĂ„de nedanför och till vĂ€nster om markeringen och Ă€r dessutom ojĂ€mn bĂ„de i kanterna och i ytan. Index 7 kan man ju kanske tĂ€nka sig lumeslĂ€pp men lumepluppen Ă€r ju inte ens rund. Men du vet Seiko mycket bĂ€ttre Ă€n mig sĂ„klart.
Jag sÀger inte att jag kan det bÀttre Àn dig, absolut inte. Tidigare skrek jag relume hela tiden men nu Àr jag lite mer försiktig, har sett för mÄnga knasiga som visat sig vara OK. :)

KL 6 ser inte bra ut, det hÄller jag med om
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag sÀger inte att jag kan det bÀttre Àn dig, absolut inte. Tidigare skrek jag relume hela tiden men nu Àr jag lite mer försiktig, har sett för mÄnga knasiga som visat sig vara OK. :)

KL 6 ser inte bra ut, det hÄller jag med om
Menade inte syrligt, du kan Seiko bÀttre Àn mig ;)

Förhoppningsvis kanske @Joseph kan tillhandahÄlla bÀttre bilder?
 

Joseph

Cartier
DÄligt ljus att fota i. Bjuder pÄ en lumebild sÄ lÀnge, sÄ tar jag nya imorgon.
IMG_20170815_213839.jpg

Men som ni nÀmnt Àr lumen lite "spretig" och ojÀmn.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
SARX033 Àr vÀldigt kul men jag tycker att den Àr lite trÄkig med lÀnk sÄ jag anvÀnder de med ett högkvalitativt lÀderband. Har den faktiskt pÄ idag.
Egen bild:
img_2635_resize-jpg.582810
Den ser sÄ sjukt trevlig ut! Riktigt nyfiken pÄ en sÄn men jag hade kört den pÄ lÀnk. Tror dock diametern kan knasa sig pÄ mindre handleder. KÀnns som 40mm pÄ ickedykare Àr mitt max.
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
DÄ har den kommit. Skön pjÀs, kÀnns mindre Àn 43,8mm. Och jag kanske Àr sjuk men jag gillar originalarmbamdet. Det Àr mjukt och följsamt och spÀnnet och keepern Àr rejÀla och snygga.
Plus i kanten för det röda pÄ sekundvisaren som lirar mkt bra med det röda pÄ bezelen och för strukturen i tavlan som lyfter hela klockan.
Hoppas nu att lumen Àr bra ocksÄ, vi fÄr se i natt.
IMG_1094.JPG
IMG_1095.JPG
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
DÄ har den kommit. Skön pjÀs, kÀnns mindre Àn 43,8mm. Och jag kanske Àr sjuk men jag gillar originalarmbamdet. Det Àr mjukt och följsamt och spÀnnet och keepern Àr rejÀla och snygga.
Plus i kanten för det röda pÄ sekundvisaren som lirar mkt bra med det röda pÄ bezelen och för strukturen i tavlan som lyfter hela klockan.
Hoppas nu att lumen Àr bra ocksÄ, vi fÄr se i natt.
IMG_1094.JPG
IMG_1095.JPG
Har lumen pÄ en seikodykare nÄgonsin varit en besvikelse? ;)
 

molinari

Cartier
DÄ har den kommit. Skön pjÀs, kÀnns mindre Àn 43,8mm. Och jag kanske Àr sjuk men jag gillar originalarmbamdet. Det Àr mjukt och följsamt och spÀnnet och keepern Àr rejÀla och snygga.
Plus i kanten för det röda pÄ sekundvisaren som lirar mkt bra med det röda pÄ bezelen och för strukturen i tavlan som lyfter hela klockan.
Hoppas nu att lumen Àr bra ocksÄ, vi fÄr se i natt.
IMG_1094.JPG
IMG_1095.JPG
Snygg klocka, Seikos originalgummin Àr oövertrÀffade.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_8679.JPG
IMG_8682.JPG
IMG_8685.JPG

FöljdfrĂ„gan blir dĂ„: Är denna relumad?
Vissa sÀger ju att lumen alltid ska vara helt platt pÄ dessa samt vara helt perfekt rund, jag har dock erfarenhet av flera vintage-seikos dÀr lumen blivit lite puffy och pÄ 6105 har vi sett originalexemplar dÀr lumen runnit. Jag har aldrig tidigare funderat pÄ att denna skulle kunna vara relumad.

Den lyser precis som de tidigare vintage-seikoklockorna jag Àgt, exempelvis 6159 & 6217. Med detta menar jag nÄgorlunda starkt initialt men svagt igenom hela natten Àven utan att den laddats, alltsÄ precis som mina klockor med tritium.

SÄ, tror jag personligen att den Àr relumad? Nej.
Kan jag ha fel? Ja, den Àr inte helt karaktÀristisk för modellen.

Jag har tidigare avfÀrdat seikos som relumade, framförallt ett exemplar jag minns som fick grÄ lume, mÄnga andra hÀvdade dock att den var original, idag skulle jag snarare sÀga att den grÄa har original-lume.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Man kan vÀl konstatera att om det inte rör sig om relumering sÄ har ursprunglig urmakare haft en extremt dÄlig dag eftersom endast möjligen en lumeplupp, kl 10, hÄllit sig inom markeringarna. Att lumen hamnat nÄgot fel i förhÄllande till nÄgon eller flera markeringar kan jag köpa, likasÄ att ytan inte till 100 % Àr helt jÀmn och platt, men att samtliga markeringar fÄtt för mycket lume, Àr ojÀmna i kanterna och ytan?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan vÀl konstatera att om det inte rör sig om relumering sÄ har ursprunglig urmakare haft en extremt dÄlig dag eftersom endast möjligen en lumeplupp, kl 10, hÄllit sig inom markeringarna. Att lumen hamnat nÄgot fel i förhÄllande till nÄgon eller flera markeringar kan jag köpa, likasÄ att ytan inte till 100 % Àr helt jÀmn och platt, men att samtliga markeringar fÄtt för mycket lume, Àr ojÀmna i kanterna och ytan?
Vad sÀger du om min dÄ? Den Àr ju inte heller 100% om man jÀmför rÀtt av med "referensobjektet", nÄgot puffy lume Àr ju inte standard pÄ dessa.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
IMG_8679.JPG
IMG_8682.JPG
IMG_8685.JPG

FöljdfrĂ„gan blir dĂ„: Är denna relumad?
Vissa sÀger ju att lumen alltid ska vara helt platt pÄ dessa samt vara helt perfekt rund, jag har dock erfarenhet av flera vintage-seikos dÀr lumen blivit lite puffy och pÄ 6105 har vi sett originalexemplar dÀr lumen runnit. Jag har aldrig tidigare funderat pÄ att denna skulle kunna vara relumad.

Den lyser precis som de tidigare vintage-seikoklockorna jag Àgt, exempelvis 6159 & 6217. Med detta menar jag nÄgorlunda starkt initialt men svagt igenom hela natten Àven utan att den laddats, alltsÄ precis som mina klockor med tritium.

SÄ, tror jag personligen att den Àr relumad? Nej.
Kan jag ha fel? Ja, den Àr inte helt karaktÀristisk för modellen.

Jag har tidigare avfÀrdat seikos som relumade, framförallt ett exemplar jag minns som fick grÄ lume, mÄnga andra hÀvdade dock att den var original, idag skulle jag snarare sÀga att den grÄa har original-lume.
Har haft klockan tidigare och jag tyckte dÄ inte den kÀndes relumad. Jag gissar pÄ icke relume.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Vad sÀger du om min dÄ? Den Àr ju inte heller 100% om man jÀmför rÀtt av med "referensobjektet", nÄgot puffy lume Àr ju inte standard pÄ dessa.
Jag tror personligen att din Àr original. Det Àr inte perfekt applicerat men ytan ser jÀmnare ut och ger ÀndÄ ett enhetligt intryck med bra distans till markeringskanterna.

Jag har gÄtt igenom vÀldigt mÄnga referensbilder och kan inte hitta en enda klocka dÀr det Àr sÄ mycket lume att de vita markeringarna inte syns pÄ nÄgot index.
 
Senast Àndrad:
Topp