• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite större bÀrs den nog men den sitter sjukt bekvÀmt, sÀrskilt med ett vettigt gummi. Var lite fundersam pÄ om den var för fet första veckan men sÄ vande jag mig. Kanske blir knepigare för mindre handleder men vad vet jag. Mina 18/19 centimeterare har inga problem med den :)
IMG_5405.JPG

HÄller med, 18cm handled hÀr. Skx007 tycker jag Àr ganska tung och obekvÀm, titanaren sitter som en smekning.
 

hd1

Omega
2-Faktor
Behöver rÄd!
Köpte en SKX007J frÄn Creation watchs (dumt gjort, kommer aldrig göra igen) i januari i Är. Var dÄ, och Àr fortfarande rookie pÄ klockor. Jag mÀrkte att det var nÄgot som kÀndes konstigt med klockan direkt men tÀnkte inte sÄ mycket mer pÄ det. Har lÀrt mig nu att visarna ej Àr synkade. Varit hos urmakare som konstaterat detta och att det kan bero pÄ lite vad som helst, och att det ej endast Àr att hÀnga visarna rÀtt igen utan det kan vara nÄgot fel med mekanismen. Kan ej skicka tillbaka klockan, dÄ det gÄtt +30 dagar sedan köp, och garantikortet Àr felaktigt ifyllt (ej auktoriserad sÀljare, endast datum ifyllt) sÄ kan ej skicka klockan till Optura i Norge för garantiÀrende. Har ej öppnat klockan för jag vill inte bryta vattentÀtheten, sÄ vet ej vad som faktiskt sitter och tickar dÀr bakom.
Hur kan man veta att det Àr en originalklocka? NÄgon som har en quick fix? Kan man sÀlja den som reservdelsobjekt? Eller som sjÀlvskruvarobjekt? Vad för pris kan man be om för en defekt klocka?
image1234.JPG

image123.JPG
 

Sorubim

Audemars
16-17cm handled. Funkar för mig med tack vare platt boettlock och böjda bandhorn. Skulle sÀga att den sitter mer som en Sumo Àn en SKX007. Den lÀtta vikten (titan) gör att den sitter mycket bekvÀmt, funkar kanon pÄ Isofrane...
sbdj013_05.jpg


Som vanligt med Seiko sÄ Àr lumen mycket imponerande...
sbdj013_03.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Behöver rÄd!
Köpte en SKX007J frÄn Creation watchs (dumt gjort, kommer aldrig göra igen) i januari i Är. Var dÄ, och Àr fortfarande rookie pÄ klockor. Jag mÀrkte att det var nÄgot som kÀndes konstigt med klockan direkt men tÀnkte inte sÄ mycket mer pÄ det. Har lÀrt mig nu att visarna ej Àr synkade. Varit hos urmakare som konstaterat detta och att det kan bero pÄ lite vad som helst, och att det ej endast Àr att hÀnga visarna rÀtt igen utan det kan vara nÄgot fel med mekanismen. Kan ej skicka tillbaka klockan, dÄ det gÄtt +30 dagar sedan köp, och garantikortet Àr felaktigt ifyllt (ej auktoriserad sÀljare, endast datum ifyllt) sÄ kan ej skicka klockan till Optura i Norge för garantiÀrende. Har ej öppnat klockan för jag vill inte bryta vattentÀtheten, sÄ vet ej vad som faktiskt sitter och tickar dÀr bakom.
Hur kan man veta att det Àr en originalklocka? NÄgon som har en quick fix? Kan man sÀlja den som reservdelsobjekt? Eller som sjÀlvskruvarobjekt? Vad för pris kan man be om för en defekt klocka?
image1234.JPG

image123.JPG
Du kan ju testa sÀtta minutvisaren rÀtt, kostar inte mÄnga kronor. FörstÄr inte hur man pÄ förhand kan uttala sig om att det inte kommer rÀcka men jag Àr Ä andra sidan ingen urmakare.
 
  • Like
Reactions: hd1

F32

Panerai
2-Faktor
Behöver rÄd!
Köpte en SKX007J frÄn Creation watchs (dumt gjort, kommer aldrig göra igen) i januari i Är. Var dÄ, och Àr fortfarande rookie pÄ klockor. Jag mÀrkte att det var nÄgot som kÀndes konstigt med klockan direkt men tÀnkte inte sÄ mycket mer pÄ det. Har lÀrt mig nu att visarna ej Àr synkade. Varit hos urmakare som konstaterat detta och att det kan bero pÄ lite vad som helst, och att det ej endast Àr att hÀnga visarna rÀtt igen utan det kan vara nÄgot fel med mekanismen. Kan ej skicka tillbaka klockan, dÄ det gÄtt +30 dagar sedan köp, och garantikortet Àr felaktigt ifyllt (ej auktoriserad sÀljare, endast datum ifyllt) sÄ kan ej skicka klockan till Optura i Norge för garantiÀrende. Har ej öppnat klockan för jag vill inte bryta vattentÀtheten, sÄ vet ej vad som faktiskt sitter och tickar dÀr bakom.
Hur kan man veta att det Àr en originalklocka? NÄgon som har en quick fix? Kan man sÀlja den som reservdelsobjekt? Eller som sjÀlvskruvarobjekt? Vad för pris kan man be om för en defekt klocka?
image1234.JPG

image123.JPG
Jag har exakt samma problem pĂ„ min SKX009 ser jag nu. Creation watches ocksĂ„. Riktigt surt. Är detta ett generellt problem?
 
  • Like
Reactions: hd1

Ormet

Panerai
2-Faktor
Behöver rÄd!
Köpte en SKX007J frÄn Creation watchs (dumt gjort, kommer aldrig göra igen) i januari i Är. Var dÄ, och Àr fortfarande rookie pÄ klockor. Jag mÀrkte att det var nÄgot som kÀndes konstigt med klockan direkt men tÀnkte inte sÄ mycket mer pÄ det. Har lÀrt mig nu att visarna ej Àr synkade. Varit hos urmakare som konstaterat detta och att det kan bero pÄ lite vad som helst, och att det ej endast Àr att hÀnga visarna rÀtt igen utan det kan vara nÄgot fel med mekanismen. Kan ej skicka tillbaka klockan, dÄ det gÄtt +30 dagar sedan köp, och garantikortet Àr felaktigt ifyllt (ej auktoriserad sÀljare, endast datum ifyllt) sÄ kan ej skicka klockan till Optura i Norge för garantiÀrende. Har ej öppnat klockan för jag vill inte bryta vattentÀtheten, sÄ vet ej vad som faktiskt sitter och tickar dÀr bakom.
Hur kan man veta att det Àr en originalklocka? NÄgon som har en quick fix? Kan man sÀlja den som reservdelsobjekt? Eller som sjÀlvskruvarobjekt? Vad för pris kan man be om för en defekt klocka?
image1234.JPG

image123.JPG

Erbjuder CW nÄgon vanlig garanti, alltsÄ den man annars ska fÄ hos en AD? Eller Àr det bara 30 dagar?

Det kan vara en enkel fix som yonsson sÀger. Du bryter inte vattentÀtheten genom att öppna den sÄ det ska inte vara nÄgon fara, sÀrskilt med tanke pÄ hur ny den Àr. Jag Àr rÀtt sÀker pÄ att det Àr en genuin SKX007 du fÄtt, vore konstigt om de började krÀnga ihopplock. Om du inte orkar göra nÄgot med den sÄ tror jag att det finns de som ÀndÄ kan tÀnkas köpa den för en okej peng, en bit över tusenlappen kanske? Annars kan man ju alltid köpa ett nytt verk för nÄgra hundringar och be urmakarn byta plats pÄ dem, avsevÀrt billigare Àn att serva urverket och sen Àr det ju bara att sÀlja det gamla verket (ingen aning om det finns en efterfrÄgan).

Jag har exakt samma problem pĂ„ min SKX009 ser jag nu. Creation watches ocksĂ„. Riktigt surt. Är detta ett generellt problem?

Vet inte om jag vill kalla det ett generellt problem. VÀldigt mÄnga vÀljer grÄhandlare för att de Àr billigare sÄ det Àr vÀl framförallt dÀrför man ofta hör problem frÄn dessa Àn de som köpt hos AD (vilket förekommer). Gissningsvis handlar det vÀl om att 7s26 inte Àr det jÀttebÀsta urverket, brukar dÀremot gÄ rÀtt bra nÀr de vÀl funkar :)
 

F32

Panerai
2-Faktor
Erbjuder CW nÄgon vanlig garanti, alltsÄ den man annars ska fÄ hos en AD? Eller Àr det bara 30 dagar?

Det kan vara en enkel fix som yonsson sÀger. Du bryter inte vattentÀtheten genom att öppna den sÄ det ska inte vara nÄgon fara, sÀrskilt med tanke pÄ hur ny den Àr. Jag Àr rÀtt sÀker pÄ att det Àr en genuin SKX007 du fÄtt, vore konstigt om de började krÀnga ihopplock. Om du inte orkar göra nÄgot med den sÄ tror jag att det finns de som ÀndÄ kan tÀnkas köpa den för en okej peng, en bit över tusenlappen kanske? Annars kan man ju alltid köpa ett nytt verk för nÄgra hundringar och be urmakarn byta plats pÄ dem, avsevÀrt billigare Àn att serva urverket och sen Àr det ju bara att sÀlja det gamla verket (ingen aning om det finns en efterfrÄgan).



Vet inte om jag vill kalla det ett generellt problem. VÀldigt mÄnga vÀljer grÄhandlare för att de Àr billigare sÄ det Àr vÀl framförallt dÀrför man ofta hör problem frÄn dessa Àn de som köpt hos AD (vilket förekommer). Gissningsvis handlar det vÀl om att 7s26 inte Àr det jÀttebÀsta urverket, brukar dÀremot gÄ rÀtt bra nÀr de vÀl funkar :)
TÀnkte mer pÄ urverket. Jag googlade runt nu och det var en hel del som hade detta problem. Sen var det varierande hur mÄnga minuter off den var. Men det kan ju vara att sÄ att AD kontrollerar sÄdana kvalitetsbrister bÀttre.
 
Senast Àndrad:

Tampa_blord

Panerai
Har hÄllt pÄ och moddat seikos ett tag nu, mest 7002 och SKX. Har en förkÀrlek för Seikos nya sköldpaddor och har bÄde en Padi och en Blue Lagoon. BÄda tvÄ har fÄtt nya vÀlvda kristaller, annars orörda.

Men suget efter att fÄ modda en sköldis har legat och tryckt ett tag sÄ för nÄgon vecka sen inköptes en ny samt lite delar.

Och sÄ hÀr blev det efter en timmes pill :) Bilderna Àr inte dom bÀsta med tanke pÄ ljuset men dom fÄr duga tills imorgon :)


IMG_3272.JPG
IMG_3273.JPG
IMG_3274.JPG
IMG_3275.JPG
IMG_3278.JPG


Det som Àr gjort:
Double domed kristall med AR
Coin Edge bezel med en keramisk insats
Sekundvisare utbyt för att matcha insatsen
Svarta dag och datum skivor (engelsk/romersk)
LÀnk frÄn Strapcode

MÄste sÀga att jag blev riktigt nöjd med denna! Hade plan pÄ att byta ut bÄde tavlan och visarna men tycker nog inte det behövs nu i efterhand
 

Psykel

Patek
Funderar pĂ„ att testa en Sumo ocksĂ„, nu nĂ€r jag vant mig vid lite större dykare. Dock aldrig sett IRL. Är det pĂ„tagligt bĂ€ttre finish Ă€n SKX modellerna?
Beror pÄ hur observant du Àr men enligt mig Àr det stor skillnad.
Sumon Àr fantastisk, tycker jag! Bra mycket roligare Àn SKX och bÀr mycket mindre Àn vad den Àr (enligt mig)!
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Funderar pĂ„ att testa en Sumo ocksĂ„, nu nĂ€r jag vant mig vid lite större dykare. Dock aldrig sett IRL. Är det pĂ„tagligt bĂ€ttre finish Ă€n SKX modellerna?
Dom applicerade indexen med kromkanten, visarna, kronan, poleringen pÄ boetten, avsaknad av dagvisning, urverket och kÀnslan. Allt Àr bÀttre pÄ Sumon.

Jag gillar SKX'en som helhet, men ju mer jag granskar den desto trÄkigare blir den.
 

Feffe

Cartier
KÀnde för att bÀra denna till jobbet idag. Den har börjat bli lite galen dock eftersom att den inte har fÄtt service pÄ typ 8 Är (dÄ den köptes) om jag minns rÀtt. Om den inte anvÀnds konstant sÄ tappar den snabbt flera minuter om dygnet, annars runt -30 sek. Finns det nÄgon hÀr pÄ forumet som servar moderna automater? :)
LRM_EXPORT_20170824_072021.jpg
 

Tampa_blord

Panerai
Har funderat pĂ„ ungefĂ€r samma moddar pĂ„ min 775:a. Är det nĂ„got att ge sig pĂ„ utan rĂ€tt verktyg (frĂ€mst glasplopparprylen)?

Nja, det underlÀttar ju om man har rÀtt grejer. Det som behövs för detta Àr:
Boettöppnare
KorntÄng
Verktyg för att ta bort visarna (har glömt bort namnet)
Visarpress
SmÄ skruvmejslar

Sen Àr det ju bra om man har radico och en luftbÀlg.

Alla dessa verktyg gÄr att köpa för smÄpengar pÄ ebay
 

PartiSan

Cartier
2-Faktor
Behöver rÄd!
Köpte en SKX007J frÄn Creation watchs (dumt gjort, kommer aldrig göra igen) i januari i Är. Var dÄ, och Àr fortfarande rookie pÄ klockor. Jag mÀrkte att det var nÄgot som kÀndes konstigt med klockan direkt men tÀnkte inte sÄ mycket mer pÄ det. Har lÀrt mig nu att visarna ej Àr synkade. Varit hos urmakare som konstaterat detta och att det kan bero pÄ lite vad som helst, och att det ej endast Àr att hÀnga visarna rÀtt igen utan det kan vara nÄgot fel med mekanismen. Kan ej skicka tillbaka klockan, dÄ det gÄtt +30 dagar sedan köp, och garantikortet Àr felaktigt ifyllt (ej auktoriserad sÀljare, endast datum ifyllt) sÄ kan ej skicka klockan till Optura i Norge för garantiÀrende. Har ej öppnat klockan för jag vill inte bryta vattentÀtheten, sÄ vet ej vad som faktiskt sitter och tickar dÀr bakom.
Hur kan man veta att det Àr en originalklocka? NÄgon som har en quick fix? Kan man sÀlja den som reservdelsobjekt? Eller som sjÀlvskruvarobjekt? Vad för pris kan man be om för en defekt klocka?
image1234.JPG

image123.JPG
Trist att höra. Köpte min dÀrifrÄn i juni men inte mÀrkt nÄgra konstigheter sÄ jag mÄste frÄga dig hur du upptÀckte att visarna ej var synkade?
Mitt garantikort Ă€r precis som ditt "bara" stĂ€mplat med datum för köpet och sĂ„ Watches Dealer RSL. Är det dessa tvĂ„ stĂ€mplar som gör att det Ă€r felaktigt ifyllt?
Trodde nÀmligen att man hade 1 Ärs garanti via SEIKO via den, rÀtta mig gÀrna om jag missuppfattat det.
 
  • Like
Reactions: hd1

hd1

Omega
2-Faktor
Du kan ju testa sÀtta minutvisaren rÀtt, kostar inte mÄnga kronor. FörstÄr inte hur man pÄ förhand kan uttala sig om att det inte kommer rÀcka men jag Àr Ä andra sidan ingen urmakare.
Detta var min inledande strategi nÀr jag första gÄngen gick till urmakaren. Nu en runda senare kanske jag fÄr gÄ tillbaka och försöka med detta igen. Tack för tips!

Erbjuder CW nÄgon vanlig garanti, alltsÄ den man annars ska fÄ hos en AD? Eller Àr det bara 30 dagar?

Det kan vara en enkel fix som yonsson sÀger. Du bryter inte vattentÀtheten genom att öppna den sÄ det ska inte vara nÄgon fara, sÀrskilt med tanke pÄ hur ny den Àr. Jag Àr rÀtt sÀker pÄ att det Àr en genuin SKX007 du fÄtt, vore konstigt om de började krÀnga ihopplock. Om du inte orkar göra nÄgot med den sÄ tror jag att det finns de som ÀndÄ kan tÀnkas köpa den för en okej peng, en bit över tusenlappen kanske? Annars kan man ju alltid köpa ett nytt verk för nÄgra hundringar och be urmakarn byta plats pÄ dem, avsevÀrt billigare Àn att serva urverket och sen Àr det ju bara att sÀlja det gamla verket (ingen aning om det finns en efterfrÄgan).



Vet inte om jag vill kalla det ett generellt problem. VÀldigt mÄnga vÀljer grÄhandlare för att de Àr billigare sÄ det Àr vÀl framförallt dÀrför man ofta hör problem frÄn dessa Àn de som köpt hos AD (vilket förekommer). Gissningsvis handlar det vÀl om att 7s26 inte Àr det jÀttebÀsta urverket, brukar dÀremot gÄ rÀtt bra nÀr de vÀl funkar :)
CW svarade efter lite mailande att jag sjÀlv skulle fylla i garantikort med case number osv. Optura svarade att auktoriserad handlare vet ur man fyller i kortet frÄn början. Tror att CW tror att deras sÀtt att sÀlja klockor o fylla i garantikorten Àr okej för att Seikos garanti ska gÀlla, eller sÄ skiter de bara i det och hoppas att kunden ger upp. Precis som jag gjort. Tack för tips!

TÀnkte mer pÄ urverket. Jag googlade runt nu och det var en hel del som hade detta problem. Sen var det varierande hur mÄnga minuter off den var. Men det kan ju vara att sÄ att AD kontrollerar sÄdana kvalitetsbrister bÀttre.
Synd att vi Àr mÄnga med samma problem :(

Trist att höra. Köpte min dÀrifrÄn i juni men inte mÀrkt nÄgra konstigheter sÄ jag mÄste frÄga dig hur du upptÀckte att visarna ej var synkade?
Mitt garantikort Ă€r precis som ditt "bara" stĂ€mplat med datum för köpet och sĂ„ Watches Dealer RSL. Är det dessa tvĂ„ stĂ€mplar som gör att det Ă€r felaktigt ifyllt?
Trodde nÀmligen att man hade 1 Ärs garanti via SEIKO via den, rÀtta mig gÀrna om jag missuppfattat det.
Först sÄ sÄg jag att nÀr klockan var 12:00 sÄ stod inte visarna parallellt, de var lite off. TÀnkte inte mer pÄ det men sen började jag störa mig mer och mer pÄ det. Det syns tydligast vid kl 06:00 och 09:00 dÄ linjerna pÄ tavlan hjÀlper att sÀtta timvisaren helt rÀtt, och dÄ ser man att minutvisaren Àr ett par minuter innan heltimme.
Det Àr inte "felaktigt" ifyllt, det saknas bara hÀlften. Case number och watch serial number ska vara ifyllt ocksÄ. Och kanske nÄgot mer, vet ej? Sen vet jag inte om Auktoriserad reggar detta sÄ garantin kollas upp mot detta register sÄ att kortet verkligen stÀmmer. MisstÀnker iaf att det Àr sÄ. Optura godkÀnde iaf inte mitt garantikort pga detta och att "auktoriserad vet hur man fyller i kortet". LÄng historia kort, köp alltid av auktoriserad.
 
Topp