• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Jockinho

Patek
2-Faktor

Ormet

Panerai
2-Faktor
Har en funderan kring denna 7002-7000 sett till Àkthet och pris. Har gjort en bedömning om att allt Àr Àkta pÄ den utifrÄn min erfarenhet av Seikos vintagedykare. Men eftersom man oftare ser ihopplock Àn original ute sÄ kan jag inte vara helt sÀker, sÀrskilt nÀr detta Àr min första av denna sort.

Helheten kÀnns bra. Urverket verkar stÀmma, mÀrkt "Seiko 7002A" bland annat. Det enda Àr vÀl att lumen pÄ visarna och bezel matchar varandra men inte mot tavlan som Àr lite nedtonad. Lumen lyser lite klarare pÄ visare/bezel men allt dör ut lika snabbt vilket fÄr mig tro att den Àr original och har nog suttit pÄ frÄn start med tanke pÄ skick. Ser nu att visaren döljer datuminlÀgget men den Àr silverfÀrgad vilket verkar stÀmma överens mot originalen.

Har testat men Àr inte sÄ tilltalad av denna variant nÀr jag har tre andra med samma boettutförande, sÄ den ska sÀljas bara jag vet att den Àr reko. Har ingen koll pÄ vÀrdet (kom som delbyte) och fÄ (ingen?) verkar sÀljas pÄ forumet, hittar bara shady exemplar pÄ bukten. Vad Àr en rimlig prissÀttning pÄ dessa?

IMG_2064.JPG
IMG_2065.JPG


Kan inte annat Àn Àlska denna hÄrding:cool:
IMG_1111.JPG

Ren chansning men sÄg att vÄra var av samma ref och lÀste Àven ditt inlÀgg om den totalfejkade som var ute pÄ K&S (de allra flesta kanske hade gjort samma bedömning iofs), har du koll pÄ dessa?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
@Ormet 7002'or Àr ett riktigt minfÀlt och jag kan absolut inte sÀga att jag har koll. Som jmf gav jag 70£ + frakt för min. Sliten men original Àven om glaset Àr tveksamt. Visarna relumade. 7002 verkar fortarande vara ganska kalla vilket Àr lite synd för dom Àr rÀtt coola.
Antar du hittat denna vÀlskrivna guide. Synd bara att bildlÀnkarna inte fungerar lÀngre.
http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-7002-diver-collectors-buying-guide-258086.html
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
@Ormet 7002'or Àr ett riktigt minfÀlt och jag kan absolut inte sÀga att jag har koll. Som jmf gav jag 70£ + frakt för min. Sliten men original Àven om glaset Àr tveksamt. Visarna relumade. 7002 verkar fortarande vara ganska kalla vilket Àr lite synd för dom Àr rÀtt coola.
Antar du hittat denna vÀlskrivna guide. Synd bara att bildlÀnkarna inte fungerar lÀngre.
http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-7002-diver-collectors-buying-guide-258086.html
Yes, har kollat pÄ den innan och allt verkar stÀmma utifrÄn det som stÄr pÄ tavla och boettlock. Synd att bilderna inte fungerar lÀngre.

Tack för svar!
 

johnz

Rolex
FörlĂ„t en mĂ„hĂ€nda dum nybörjarfrĂ„ga, det verkar finnas massa balla Seiko5 (och andra) modeller som inte svenska Ă„terförsĂ€ljare saluför. Var köper man dem enklast ifrĂ„n? Är det Japan som gĂ€ller? Tack pĂ„ förhand för ev. tips.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
FörlĂ„t en mĂ„hĂ€nda dum nybörjarfrĂ„ga, det verkar finnas massa balla Seiko5 (och andra) modeller som inte svenska Ă„terförsĂ€ljare saluför. Var köper man dem enklast ifrĂ„n? Är det Japan som gĂ€ller? Tack pĂ„ förhand för ev. tips.
Svaret Àr ja, kryllar av dom pÄ ebay frÄn olika delar av jorden ocksÄ :)
 

Psykel

Patek
FörlĂ„t en mĂ„hĂ€nda dum nybörjarfrĂ„ga, det verkar finnas massa balla Seiko5 (och andra) modeller som inte svenska Ă„terförsĂ€ljare saluför. Var köper man dem enklast ifrĂ„n? Är det Japan som gĂ€ller? Tack pĂ„ förhand för ev. tips.
Creationwatches och andra asiatiska sidor Àr bra kÀllor till Seiko 5. Uret.se brukar ha en hel del varianter ocksÄ, men generellt sett dyrare Àn dom asiatiska.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
FĂ„tt hem nytt canvas!
Grönt premium frÄn Feskarn.
IMG_20170915_193523.jpg

Sitter fint pÄ Sargen som har blanksvart urtavla.
IMG_20170915_194339.jpg
Riktigt stiligt spÀnne och keepern Àr riktigt tajt, I like! Dessutom var det en snygg detalj att fasningen var polerad och resten borstat.
IMG_20170915_193630.jpg

Det matchar ju klockar perfekt dÄ den ocksÄ har polerade fasningar.

Gillar ocksÄ att det smalnar av pÄ bÄde tjocklek och bredd mot spÀnnet. Tack @Feskarn :)
Fortfarande nöjd? Den sÄg faktiskt trevlig ut och jag funderar pÄ om jag kan behöva nÄgra. Brukar undvika köpa band frÄn forumet dÄ jag sjÀlv antagit att de flesta importeras direkt frÄn Kina.
 

Exxet

Rolex
Har en funderan kring denna 7002-7000 sett till Àkthet och pris. Har gjort en bedömning om att allt Àr Àkta pÄ den utifrÄn min erfarenhet av Seikos vintagedykare. Men eftersom man oftare ser ihopplock Àn original ute sÄ kan jag inte vara helt sÀker, sÀrskilt nÀr detta Àr min första av denna sort.

Helheten kÀnns bra. Urverket verkar stÀmma, mÀrkt "Seiko 7002A" bland annat. Det enda Àr vÀl att lumen pÄ visarna och bezel matchar varandra men inte mot tavlan som Àr lite nedtonad. Lumen lyser lite klarare pÄ visare/bezel men allt dör ut lika snabbt vilket fÄr mig tro att den Àr original och har nog suttit pÄ frÄn start med tanke pÄ skick. Ser nu att visaren döljer datuminlÀgget men den Àr silverfÀrgad vilket verkar stÀmma överens mot originalen.

Har testat men Àr inte sÄ tilltalad av denna variant nÀr jag har tre andra med samma boettutförande, sÄ den ska sÀljas bara jag vet att den Àr reko. Har ingen koll pÄ vÀrdet (kom som delbyte) och fÄ (ingen?) verkar sÀljas pÄ forumet, hittar bara shady exemplar pÄ bukten. Vad Àr en rimlig prissÀttning pÄ dessa?

IMG_2064.JPG
IMG_2065.JPG




Ren chansning men sÄg att vÄra var av samma ref och lÀste Àven ditt inlÀgg om den totalfejkade som var ute pÄ K&S (de allra flesta kanske hade gjort samma bedömning iofs), har du koll pÄ dessa?
En lÀnk till Tratten med sÄlda 7002, om nÄgon Àr original vet jag inte men en vink om pris i Sverige.
http://www.tradera.com/search?categoryId=19&itemStatus=Ended&q=7002
Den du har ser ju bra ut.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
En lÀnk till Tratten med sÄlda 7002, om nÄgon Àr original vet jag inte men en vink om pris i Sverige.
http://www.tradera.com/search?categoryId=19&itemStatus=Ended&q=7002
Den du har ser ju bra ut.
Samtliga dom dÀr har Indien tavlor och konstiga vridinlÀgg.

@Ormet s 7002 ser ut att ha rÀtt tavla, men visarna ser lite för frÀscha ut. Men jag tycker 7002orna Àr riktigt svÄra att skilja Ät.

@yonsson kanske vet bÀttre?
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Samtliga dom dÀr har Indien tavlor och konstiga vridinlÀgg.

@Ormet s 7002 ser ut att ha rÀtt tavla, men visarna ser lite för frÀscha ut. Men jag tycker 7002orna Àr riktigt svÄra att skilja Ät.

@yonsson kanske vet bÀttre?

Jag tycker inte visarnas lume sticker ivĂ€g allt för mycket, vad som gör att jag tror visarna kan vara OK Ă€r att lume mellan visare och bezel insert matchar i fĂ€rg och glöder lika mycket (dĂ„ligt). Eftersom jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att bezel insert Ă€r original kĂ€nns det osannolikt att hitta visare som har samma fĂ€rg och glöder lika kasst. UtifrĂ„n den ultimata 7002-guiden (med trasiga bildlĂ€nkar) pĂ„ lĂ€nken nedan skriver de att tavlans lume ofta sög och Ă„ldras mot en mer grĂ„grön ton vilket min gjort. Även visarna verkar stĂ€mma för modellen dĂ„ den Ă€r svagt rundad mot kanterna tillskillnad frĂ„n 6306/9 som har helt platta. Typ. Men jag bara spekulerar :)

http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-7002-diver-collectors-buying-guide-258086.html

Edit: Sen Àr inte visarna helt felfria, den polerade ytan Àr lite smÄskitig om Àn det inte Àr supertydligt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Fortfarande nöjd? Den sÄg faktiskt trevlig ut och jag funderar pÄ om jag kan behöva nÄgra. Brukar undvika köpa band frÄn forumet dÄ jag sjÀlv antagit att de flesta importeras direkt frÄn Kina.
VÀldigt nöjd med detta faktiskt. Jag gymnastiserade det en minut eller tvÄ för att mjuka upp lite sen satt de skönt. Ett klagomÄl skulle vÀl vara att spÀnnet har aningen vassa kanter pÄ vissa stÀllen.

Jag har ocksÄ tÀnkt sÄ en lÀngre tid angÄende att de Àr samma kina-grejer man kan ebaya hem sjÀlv. Kanske Àr fallet sÄ ocksÄ men tycker det kÀnns skönt att veta man fÄr hem schysta saker istÀllet för gissningsleken pÄ bukten. Tycker nog allt att detta canvas Àr vÀrt 200kr.

Är du allt för velig kan du fĂ„ lĂ„na't :)
 

leiden

Rolex
Jag tycker inte visarnas lume sticker ivĂ€g allt för mycket, vad som gör att jag tror visarna kan vara OK Ă€r att lume mellan visare och bezel insert matchar i fĂ€rg och glöder lika mycket (dĂ„ligt). Eftersom jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att bezel insert Ă€r original kĂ€nns det osannolikt att hitta visare som har samma fĂ€rg och glöder lika kasst. UtifrĂ„n den ultimata 7002-guiden (med trasiga bildlĂ€nkar) pĂ„ lĂ€nken nedan skriver de att tavlans lume ofta sög och Ă„ldras mot en mer grĂ„grön ton vilket min gjort. Även visarna verkar stĂ€mma för modellen dĂ„ den Ă€r svagt rundad mot kanterna tillskillnad frĂ„n 6306/9 som har helt platta. Typ. Men jag bara spekulerar :)

http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-7002-diver-collectors-buying-guide-258086.html

Edit: Sen Àr inte visarna helt felfria, den polerade ytan Àr lite smÄskitig om Àn det inte Àr supertydligt.
Det sÄldes ett exemplar nyligen pÄ Instagram. Verkar finnas mycket kunskap hos de som stÄr bakom kontot.
https://www.instagram.com/two_vintage_seikos/
https://www.instagram.com/p/BYcVKqPlSZr/
 

Exxet

Rolex
Jag tycker inte visarnas lume sticker ivĂ€g allt för mycket, vad som gör att jag tror visarna kan vara OK Ă€r att lume mellan visare och bezel insert matchar i fĂ€rg och glöder lika mycket (dĂ„ligt). Eftersom jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att bezel insert Ă€r original kĂ€nns det osannolikt att hitta visare som har samma fĂ€rg och glöder lika kasst. UtifrĂ„n den ultimata 7002-guiden (med trasiga bildlĂ€nkar) pĂ„ lĂ€nken nedan skriver de att tavlans lume ofta sög och Ă„ldras mot en mer grĂ„grön ton vilket min gjort. Även visarna verkar stĂ€mma för modellen dĂ„ den Ă€r svagt rundad mot kanterna tillskillnad frĂ„n 6306/9 som har helt platta. Typ. Men jag bara spekulerar :)

http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-7002-diver-collectors-buying-guide-258086.html

Edit: Sen Àr inte visarna helt felfria, den polerade ytan Àr lite smÄskitig om Àn det inte Àr supertydligt.
Den hÀr tavlan Àr original tror, obs, tror jag, tyvÀrr har nÄgon polerat tavlan med sandpapper, visarna Àr vÀl i en annan division :eek:
P1070799.JPG
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jag tycker inte visarnas lume sticker ivĂ€g allt för mycket, vad som gör att jag tror visarna kan vara OK Ă€r att lume mellan visare och bezel insert matchar i fĂ€rg och glöder lika mycket (dĂ„ligt). Eftersom jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att bezel insert Ă€r original kĂ€nns det osannolikt att hitta visare som har samma fĂ€rg och glöder lika kasst. UtifrĂ„n den ultimata 7002-guiden (med trasiga bildlĂ€nkar) pĂ„ lĂ€nken nedan skriver de att tavlans lume ofta sög och Ă„ldras mot en mer grĂ„grön ton vilket min gjort. Även visarna verkar stĂ€mma för modellen dĂ„ den Ă€r svagt rundad mot kanterna tillskillnad frĂ„n 6306/9 som har helt platta. Typ. Men jag bara spekulerar :)

http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-7002-diver-collectors-buying-guide-258086.html

Edit: Sen Àr inte visarna helt felfria, den polerade ytan Àr lite smÄskitig om Àn det inte Àr supertydligt.
Jag spekulerar vilt bara. Du har tÀnkt igenom det dÀr mer Àn jag. Bezel insert ser bra ut tycker jag med.
 

leiden

Rolex
Jag trippelpostar dagens Àven hÀr, sÄ ingen gÄr miste. Seiko Marvel frÄn 1958 pÄ nato med klassiskt japanskt vÄgmönster, som tidigare var vanligt pÄ kimonos.
Tycker det passar rÀtt bra!
snapseed-jpg.626701
Ser lagom elegant ut :)
Man kanske skulle göra natoband av badrocken man fick med sig hem frÄn Yasuragi för nÄt Är sedan :D
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Den hÀr tavlan Àr original tror, obs, tror jag, tyvÀrr har nÄgon polerat tavlan med sandpapper, visarna Àr vÀl i en annan division :eek:
P1070799.JPG
Polera tavla med sandpapper, det var nytt...

Men jag Àr vÀldigt sÀker pÄ att tavlan Àr reko, den checkar av alla punkter utifrÄn hur en original ska se ut. Har som sagt bara varit lite fundersam kring visarna och jag tror vÀl jag har löst det sjÀlv efter att jag lÀste guiden vi lÀnkat till innan ett extra varv. Jag la bara ut en förfrÄgan hÀr dÄ jag tÀnkte att vi hade nÄgon 7002-expert i krokarna :)
 
Topp