• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Case

Panerai
NÄgon som har testat strapcodes oyster 3d pÄ Sarb017? Ser i mina ögon ut som en match made in heaven:
upload_2017-10-15_0-21-38.png
Flera av oss har testat. MĂ„nga gillart.
https://klocksnack.se/threads/sarb017-plÄgar-mig.50354/page-28#post-2029066
 

PartiSan

Cartier
2-Faktor
Ingen koll pÄ om detta Àr rÀtt trÄd för min frÄga men hittade ingen bÀttre, Àr jag ute och cyklar Àr det bara att flytta pÄ frÄgan till rÀtt stÀlle:bag:
Jo, har en Seiko Type II som jag tÀnkte lÀgga ut till försÀljning. Fick den via inbyte nÄgon vecka seda . Varken den förra Àgaren eller jag har koll pÄ om lÀnken Àr original eller ej, och innan jag lÀgger ut den ville jag höra vad de riktiga experterna har att sÀga om detta. HÀr Àr bilderna:
IMG_1883.JPG
IMG_1884.JPG
IMG_1885.JPG
IMG_1886.JPG
IMG_1887.JPG

Om dessa bilder Àr otillrÀckliga Àr det bara att sÀga till sÄ fotar jag pÄ mera.
Stort tack i förvÀg för Äterkopplingen!!
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Ingen koll pÄ om detta Àr rÀtt trÄd för min frÄga men hittade ingen bÀttre, Àr jag ute och cyklar Àr det bara att flytta pÄ frÄgan till rÀtt stÀlle:bag:
Jo, har en Seiko Type II som jag tÀnkte lÀgga ut till försÀljning. Fick den via inbyte nÄgon vecka seda . Varken den förra Àgaren eller jag har koll pÄ om lÀnken Àr original eller ej, och innan jag lÀgger ut den ville jag höra vad de riktiga experterna har att sÀga om detta. HÀr Àr bilderna:
IMG_1883.JPG
IMG_1884.JPG
IMG_1885.JPG
IMG_1886.JPG
IMG_1887.JPG

Om dessa bilder Àr otillrÀckliga Àr det bara att sÀga till sÄ fotar jag pÄ mera.
Stort tack i förvÀg för Äterkopplingen!!
Nej, den Àr inte korrekt för den modellen men den Àr dÀremot frÄn samma tid och för nÄgon annan av deras quartzdressare (0843/7546/osv, kanske t.o.m. nÄgon King/Grand Quartz - ska leta reda pÄ den!). Du ser lÀnkens referens pÄ ÀndlÀnken, XJB210 om jag inte ser fel? Den modell du har ska ha XGA611. Intressant att de ÀndÄ passar ganska bra mellan modellerna, Àr i och för sig inte sÄ konstigt dÄ de har ett rakt avslut in mot boetten vid bandhornen.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Ingen koll pÄ om detta Àr rÀtt trÄd för min frÄga men hittade ingen bÀttre, Àr jag ute och cyklar Àr det bara att flytta pÄ frÄgan till rÀtt stÀlle:bag:
Jo, har en Seiko Type II som jag tÀnkte lÀgga ut till försÀljning. Fick den via inbyte nÄgon vecka seda . Varken den förra Àgaren eller jag har koll pÄ om lÀnken Àr original eller ej, och innan jag lÀgger ut den ville jag höra vad de riktiga experterna har att sÀga om detta. HÀr Àr bilderna:
IMG_1883.JPG
IMG_1884.JPG
IMG_1885.JPG
IMG_1886.JPG
IMG_1887.JPG

Om dessa bilder Àr otillrÀckliga Àr det bara att sÀga till sÄ fotar jag pÄ mera.
Stort tack i förvÀg för Äterkopplingen!!
Nej, den Àr inte korrekt för den modellen men den Àr dÀremot frÄn samma tid och för nÄgon annan av deras quartzdressare (0843/7546/osv, kanske t.o.m. nÄgon King/Grand Quartz - ska leta reda pÄ den!). Du ser lÀnkens referens pÄ ÀndlÀnken, XJB210 om jag inte ser fel? Den modell du har ska ha XGA611. Intressant att de ÀndÄ passar ganska bra mellan modellerna, Àr i och för sig inte sÄ konstigt dÄ de har ett rakt avslut in mot boetten vid bandhornen.
Intressant! Den lÀnk du har verkar vara till en nÀst identisk variant av den du har, tror ref Àr 0843-8080 tillskillnad frÄn din 7546-8000. SÄ XJB210 hör till 0843-8080 och XGA611 hör till 7546-8000 - men bÀgge Àr rÀtt lika i boett och taveldesign.

Nu vet jag inte exakt hur pass bra lÀnken sitter pÄ din men Àven om den nu hade suttit pÄ originalet sÄ kan det sitta lite ojÀmnt, hade exempelvis en King Quartz med nÀstan samma boettdesign dÀr originallÀnken inte var helt i linje med bandhornen. DÀremot Àr det ju inte bra om det Àr mycket vobbel pÄ ÀndlÀnken.

Edit: LÀnk till hur min sÄg ut, dock var den lossad och lÄg plant sÄ ÀndlÀnken kanske ser vÀrre ut Àn vad den borde gjort: https://www.instagram.com/p/BSJao3eBpul/?taken-by=orm_ett
 

PartiSan

Cartier
2-Faktor
Intressant! Den lÀnk du har verkar vara till en nÀst identisk variant av den du har, tror ref Àr 0843-8080 tillskillnad frÄn din 7546-8000. SÄ XJB210 hör till 0843-8080 och XGA611 hör till 7546-8000 - men bÀgge Àr rÀtt lika i boett och taveldesign.

Nu vet jag inte exakt hur pass bra lÀnken sitter pÄ din men Àven om den nu hade suttit pÄ originalet sÄ kan det sitta lite ojÀmnt, hade exempelvis en King Quartz med nÀstan samma boettdesign dÀr originallÀnken inte var helt i linje med bandhornen. DÀremot Àr det ju inte bra om det Àr mycket vobbel pÄ ÀndlÀnken.
F* f** vilken kunskap!! Bugar och bockar ödmjukast!!
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
F* f** vilken kunskap!! Bugar och bockar ödmjukast!!
Tycker det Àr rÀtt fascinerande att lyckas hitta en lÀnk som tillhör en identisk modell. Eftersom detta Àr en JDM-modell sÄ mÄste antingen ursprunglige Japanare efterfrÄgat en lÀnk frÄn butik/AD som tagit det nÀstbÀsta eller sÄ har nÄgon i/utanför Japan haft tur och hittat en lÀnk pÄ nÀtet de tror hade kunnat passa. Typ.

BÀgge modeller kommer frÄn samma Är ungefÀr ocksÄ sÄ vem vet, de kanske har blandat ihop dom. Tycker inte det Àr helt fel att sÀlja med den lÀnken sÄlÀnge den inte sitter kasst.

Edit igen: Men du bör sÄklart vara tydlig om att det inte Àr originallÀnk sÄ ingen kÀnner sig lurad, tÀnker pÄ alla Rolex-diskussioner om det Àr originallÀnk eller ej till modellen trots att de passar. DÀremot Àr det nog ingen hÀr som skulle bry sig dÄ det handlar om en Japanare :D
 

PartiSan

Cartier
2-Faktor
Tycker det Àr rÀtt fascinerande att lyckas hitta en lÀnk som tillhör en identisk modell. Eftersom detta Àr en JDM-modell sÄ mÄste antingen ursprunglige Japanare efterfrÄgat en lÀnk frÄn butik/AD som tagit det nÀstbÀsta eller sÄ har nÄgon i/utanför Japan haft tur och hittat en lÀnk pÄ nÀtet de tror hade kunnat passa. Typ.

BÀgge modeller kommer frÄn samma Är ungefÀr ocksÄ sÄ vem vet, de kanske har blandat ihop dom. Tycker inte det Àr helt fel att sÀlja med den lÀnken sÄlÀnge den inte sitter kasst.

Edit igen: Men du bör sÄklart vara tydlig om att det inte Àr originallÀnk sÄ ingen kÀnner sig lurad, tÀnker pÄ alla Rolex-diskussioner om det Àr originallÀnk eller ej till modellen trots att de passar. DÀremot Àr det nog ingen hÀr som skulle bry sig dÄ det handlar om en Japanare :D
Hehe..det vore ju nÀstan en dröm om det blev sÄdana diskussioner för en SeikolÀnk ocksÄ..dÄ blir det lÀtt att bocka i rutan "Du vet att du Àr en klocknörd..." Àn en gÄng mÄste jag sÀga att jag Àr otroligt imponerad av kunskapsnivÄn!!
 
Senast Àndrad:

Psykel

Patek
Hej fick tips att lÀgga in i denna trÄd mÄnga seiko experter
Ärvt en klocka Ă„ kan ingenting om klockor
SÄ tacksam för allt
Mvh Linda
1508083705759-1198541572.jpg
1508083912312-310933195.jpg
Modellen heter 7005-7012 och Ă€r tillverkad januari 1971! Tjusig och ser ut att vara i rĂ€tt fint skick. Älskar hĂ„rkors pĂ„ tavlan!
Edit: skitig som fÄ! Jag rekommenderar en rengöring av baksidan, minst. Funkar den?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Hej fick tips att lÀgga in i denna trÄd mÄnga seiko experter
Ärvt en klocka Ă„ kan ingenting om klockor
SÄ tacksam för allt
Mvh Linda
1508083705759-1198541572.jpg
1508083912312-310933195.jpg

VÀrdemÀssigt Àr de inte sÄ mkt vÀrda, ~ 800kr, men om affektionen Àr stor skulle jag vid behov serva den (och rengöra), brukar vara ganska billigt dÄ verket Àr tÀmligen enkelt.

Och som ovan skrev, korset Àr nice :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Intressant! Den lÀnk du har verkar vara till en nÀst identisk variant av den du har, tror ref Àr 0843-8080 tillskillnad frÄn din 7546-8000. SÄ XJB210 hör till 0843-8080 och XGA611 hör till 7546-8000 - men bÀgge Àr rÀtt lika i boett och taveldesign.

Nu vet jag inte exakt hur pass bra lÀnken sitter pÄ din men Àven om den nu hade suttit pÄ originalet sÄ kan det sitta lite ojÀmnt, hade exempelvis en King Quartz med nÀstan samma boettdesign dÀr originallÀnken inte var helt i linje med bandhornen. DÀremot Àr det ju inte bra om det Àr mycket vobbel pÄ ÀndlÀnken.

Edit: LÀnk till hur min sÄg ut, dock var den lossad och lÄg plant sÄ ÀndlÀnken kanske ser vÀrre ut Àn vad den borde gjort: https://www.instagram.com/p/BSJao3eBpul/?taken-by=orm_ett
Fan vilken lÀnk-ninja du e!
 

Psykel

Patek
Den funkar bra men mmm vÀldigt skitig :p
I vanliga fall brukar jag plocka ur urverket och köra boetten nÄgra gÄnger i ultraljudstvÀtt, men jag har en misstanke om att du varken har verktyg eller kunskapen för att göra detta sjÀlv. I dom fallen jag inte har möjlighet att demontera verket för rengöring brukar jag försiktigt peta/pilla/skrapa bort smuts med en tandpetare.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Allt för lĂ€nge sedan jag postade hĂ€r. Min alpinist anvĂ€nds inte sĂ„ ofta lĂ€ngre och ligger nĂ„gra veckor mellan anvĂ€ndningarna. MĂ€rkte nu att den har börjat tappa en del tid. Ca 40sek/dygn. Är detta vanligt nĂ€r den blir liggandes för mycket?
20171017_134025.jpg
 

Psykel

Patek
Rysk roulette pÄ Tradera Àr ju alltid kul! Klickade visst hem den hör för 57kr. Ska vara en SQ 4004. Batterilucka pÄ baksidan, sÄ borde vara en 70-talare ocksÄ.
256825294_f3fc6cdd-c018-4f79-a22c-3fcf588fea55.jpg
 
Topp