• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

rogart-63

Patek
NĂ„gon som har ett urverk liggandes till min farfars 8229-8010? Urverket gĂ„r inte för tillfĂ€llet. Urmakaren hade sagt att ”Rotor 8229A har utgĂ„tt”, men tĂ€nker att det smidigaste Ă€r att hitta ett annat urverk? Dessutom sitter det nĂ„got form av kugghjul tejpat pĂ„ verket som ni ser pĂ„ bilden... :)
A5D6E350-F0B0-4451-AFA6-5FEE00F1E75F.jpeg

EE4D6131-0F49-435C-869C-00B0013858DE.jpeg

BFA19C10-6560-4975-AF52-50A230B59B86.jpeg
Beror som sagt pÄ vad det Àr som Àr trasigt . Har nÄgra 8223 verk . Sitter samma step rotor i dom . Om det var det som var trasigt . Tror 8223 och 8229 delar fler delar sÄ sÀkert gÄr det plocka ihop nÄt som funkar .
Kan kolla vad som finns . Delen som sitter tejpad ovanpÄ ser ut att komma frÄn datummekanismen . SÄ troligen funkar inte den heller .
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Beror som sagt pÄ vad det Àr som Àr trasigt . Har nÄgra 8223 verk . Sitter samma step rotor i dom . Om det var det som var trasigt . Tror 8223 och 8229 delar fler delar sÄ sÀkert gÄr det plocka ihop nÄt som funkar .
Kan kolla vad som finns . Delen som sitter tejpad ovanpÄ ser ut att komma frÄn datummekanismen . SÄ troligen funkar inte den heller .
Tack sÄ mycket för infon! Kanske Àr vÀrt att testa att mecka ihop nÄgot genom att plocka delar frÄn ett 8223 om du har nÄgot du vill bli av med dÄ? FrÄgan Àr vad som Àr fel med datumet, fÄr sÀtta mig in lite i hur det fungerar.
 

rogart-63

Patek

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Hitta ett fungerande 8223 klocka. SÄ den gÄr att plocka delar frÄn. Alla delar som kretskort rotor spole Àr samma .
pdf pÄ dom olika verket. Vet egentligen inte vad som skiljer pÄ dom. I princip borde det funka att anvÀnda 8223 verket med din morfars tavla och visare.
https://docs.google.com/viewer?a=v&...uY29tfHRlY2huaWNhbHxneDo2NDYwMzdhZTAxYjMyYzY0
https://docs.google.com/viewer?a=v&...uY29tfHRlY2huaWNhbHxneDo3MDkwMzU3MjVlYjUwYjcz
Tack Àn en gÄng för infon, grymt bra! Kanske Àr vÀrt att helt enkelt byta till det 8223-verket dÄ? Skulle man kunna fÄ köpa det av dig?
 
Jag ska byta batteri pÄ min ögonsten/beater, en 7548 frÄn 1985 pÄ Z199-lÀnk. Vet nÄgon en urmakare i Stockholm som kan förtros med att ansvaret att byta batteri utan att skada urverk/coil/packningar/repa baksidan, osv? Bra batteriurval (silveroxid, inte alkaliska) Àr ett mÄste sÄ klart. Trycktestning vore ett trevligt tillval ocksÄ. Tips uppskattas!
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag ska byta batteri pÄ min ögonsten/beater, en 7548 frÄn 1985 pÄ Z199-lÀnk. Vet nÄgon en urmakare i Stockholm som kan förtros med att ansvaret att byta batteri utan att skada urverk/coil/packningar/repa baksidan, osv? Bra batteriurval (silveroxid, inte alkaliska) Àr ett mÄste sÄ klart. Trycktestning vore ett trevligt tillval ocksÄ. Tips uppskattas!
Det borde dom flesta kunna hantera, men klockmaster globen Àr garanterat ett sÀkert kort.
 

injection

Omega
Är det normalt att min orient bambino hĂ„ller tiden bĂ€ttre Ă€n min SKX?
StÀllde in dem igÄr, Bambino hÄller tiden riktigt bra medans SKXn verkar gÄ en minut försent...
Är detta vanligt för en SKX eller Ă€r det nĂ„t fel pĂ„ klockan ?
 

Psykel

Patek
Är det normalt att min orient bambino hĂ„ller tiden bĂ€ttre Ă€n min SKX?
StÀllde in dem igÄr, Bambino hÄller tiden riktigt bra medans SKXn verkar gÄ en minut försent...
Är detta vanligt för en SKX eller Ă€r det nĂ„t fel pĂ„ klockan ?
Det Àr vÀl ungefÀr lika "bra" urverk i bÄda. En minut fel pÄ ett dygn Àr dock lÄngt utanför spec för SKX, sÄ nÄt Àr fel dÀr.
Sen Àr det nog sÄ med bÄda klockorna att det Àr upp till slumpen om dom gÄr inom COSC spec eller +- 25 sek.
 

injection

Omega
Det Àr vÀl ungefÀr lika "bra" urverk i bÄda. En minut fel pÄ ett dygn Àr dock lÄngt utanför spec för SKX, sÄ nÄt Àr fel dÀr.
Sen Àr det nog sÄ med bÄda klockorna att det Àr upp till slumpen om dom gÄr inom COSC spec eller +- 25 sek.
isÄfall, va gör man? kan man serva klockan eller?
 
Topp