• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

En cool klocka med svensk anknytning!
AnvÀnd av svenska försvaret pÄ 80-90 talet
M numret pÄ baksidan vittnar om dess ursprung
image.jpeg

image.jpeg
 
I Officiella Seiko-trÄden finns vÀl egentligen bara ett svar: Seiko! Alltid Seiko! ;)

Motivering för sakens skull: Seiko har ofta mycket klocka för pengarna med bra finish osv. Sen Àr ett inhouseverk roligare Àn ett ETA tycker jag (som det stÄr mellan med de tvÄ modellerna du frÄgar om)!
inhouseverk tror jag, att jag har förstÄtt mig pÄ att det Àr nÀr företaget tillverkar de sjÀlva?
ETA urverk, Àr det nÄgot slags standard urverk som alla kan anvÀnda?
Tack för svar och motivering, uppskattas verkligen, lutar mot Seikon
 
Jag rankar Tissot ett par, faktiskt ganska mĂ„nga, steg under seiko i bĂ„de kvalite och ”kreddvĂ€rdighet”. Finns förvisso roliga Tissot men visodate Ă€r för mig inte nĂ„gon av dem...

Av de tvÄ du listar sÄ:
- seikon har mkt bĂ€ttre finish. BĂ„de i avseende tavla, boett, visare. Jag tycker Visodate Ă€r rĂ€tt ”standardtrĂ„kig” i allt...
- dag/datum förstör allt pÄ tavlan pÄ visodate. Ingen harmoni alls med resten av klockan.

Summa summarum köp seikon. Den Àr bÄde snyggare och bÀttre. SÄ enkelt kan det vara ibland :D

:)
LÄter bra, tror jag lutar mot Seikon faktiskt. Tack för input! :happyhappy:
 

VioletBread

Cartier
2-Faktor
inhouseverk tror jag, att jag har förstÄtt mig pÄ att det Àr nÀr företaget tillverkar de sjÀlva?
ETA urverk, Àr det nÄgot slags standard urverk som alla kan anvÀnda?
Tack för svar och motivering, uppskattas verkligen, lutar mot Seikon

Ja, det stÀmmer mer eller mindre. Enda jag Àr osÀker pÄ Àr om vem som helst kan anvÀnda ETA, kan vara sÄ att Swatch Group hÄller dem mer för sina egna mÀrken. Men det fÄr nog nÄgon mer kunnig svara pÄ :)
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Hade en diskussion ang Äterkommande fel pÄ extremt dyra Schweiziska tillverkares klockor (lÀs AP). Samma typ av fel som Äterkommer pÄ flera forummedlemmars klockor över modellprogrammen frÄn nÀmnda tillverkare. 6-sigma metodiken anvÀnds för att minimera felfrekvens i produktionen, men för att fÄ lönsamhet i att starta upp ett program behövs en viss produktionsvolym. Schweizarna anvÀnder inte sig av detta enligt obekrÀftade uppgifter och jag kan tÀnka mig att det delvis beror pÄ smÄ volymer. Men Seiko producerar ju betydligt mer klockor och Àr dessutom Japaner, sÄ min hypotes Àr att de kör ett vÀlutvecklat 6-sigma program. Men det Àr inget man har med i marknadsföringen direkt, av förstÄeliga skÀl. Inte sÀrskilt sexigt sas.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Hade en diskussion ang Äterkommande fel pÄ extremt dyra Schweiziska tillverkares klockor (lÀs AP). Samma typ av fel som Äterkommer pÄ flera forummedlemmars klockor över modellprogrammen frÄn nÀmnda tillverkare. 6-sigma metodiken anvÀnds för att minimera felfrekvens i produktionen, men för att fÄ lönsamhet i att starta upp ett program behövs en viss produktionsvolym. Schweizarna anvÀnder inte sig av detta enligt obekrÀftade uppgifter och jag kan tÀnka mig att det delvis beror pÄ smÄ volymer. Men Seiko producerar ju betydligt mer klockor och Àr dessutom Japaner, sÄ min hypotes Àr att de kör ett vÀlutvecklat 6-sigma program. Men det Àr inget man har med i marknadsföringen direkt, av förstÄeliga skÀl. Inte sÀrskilt sexigt sas.
Jag tror precis som du att de anvÀnder sig av 6-sigma/lean dÄ de Àr just Japaner och har höga volymer. Aldrig sett nÄgot om det dock.
 

ekan76

Omega
453C1220-6764-4C7D-89FA-6C732B10AADA.jpeg
Kunde inte motstÄ. Var tvungen att testa en Mini Turtle. Sitter bra pÄ handleden, faktiskt bÀttre Àn min skx. Gillar verkligen boetten, men den matta, lite korniga tavlan Àr kalas. Sen gillar jag att visarna Àr borstade och bakdelen pÄ sekundvisaren Àr mattsvart. Ser mycket större ut pÄ bilden Àn i verkligheten (som vanligt).
 

BĂ„tkocken

Panerai
2-Faktor
Kunde inte motstÄ. Var tvungen att testa en Mini Turtle. Sitter bra pÄ handleden, faktiskt bÀttre Àn min skx. Gillar verkligen boetten, men den matta, lite korniga tavlan Àr kalas. Sen gillar jag att visarna Àr borstade och bakdelen pÄ sekundvisaren Àr mattsvart. Ser mycket större ut pÄ bilden Àn i verkligheten (som vanligt).

Nice! Blir den blÄa varianten för mig till sommaren. Var köpte du din?
 

johnz

Rolex
God kvÀll!

NÄgon som har tips pÄ var i Stockholm man servar ett par Àldre quartz-Seikos?

Det rör sig om en ”Seiko” Issey Miyake 640080 VD76-0010 och en Seiko 5a 6309-6030.

Tack pÄ förhand för ev tips!
 

Tchoney

Breitling
NÄgon som vet modellnamn pÄ detta ur? Vet bara att det Àr ett 7t26-0br0 urverk men det har inte hjÀlpt mig sÄ mycket förutom att jag hittade en bild pÄ samma modell men med vit urtavla som fick mitt habegÀr att sparka bakut.
182057A8-0A47-4C0E-9F8A-38AAA6CA5E61.jpeg
 
  • Like
Reactions: F32

Psykel

Patek
NÄgon som vet modellnamn pÄ detta ur? Vet bara att det Àr ett 7t26-0br0 urverk men det har inte hjÀlpt mig sÄ mycket förutom att jag hittade en bild pÄ samma modell men med vit urtavla som fick mitt habegÀr att sparka bakut.
182057A8-0A47-4C0E-9F8A-38AAA6CA5E61.jpeg
Reffen stÄr pÄ baksidan, mest troligt 7T26-0BR0.
 

marwe

Breitling
ÖvervĂ€ger att skiljas frĂ„n ett fantastiskt semesterminne frĂ„n min resa till Japan i somras. Fan att mina handleder inte vĂ€xer... Alternativ lösning skulle kunna vara att fylla vĂ€nster handled med silikon för att passa 42mm klocka. NĂ„gon som kĂ€nner en kirurg som inte vet vad medicinsk etik innebĂ€r?
IMG_20180204_010521.jpg
 
Topp