• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Nicke75

Patek
2-Faktor
Nato idag pÄ sbdc053
F95C449E-CB9C-400B-9CFA-FD7DAAEC929A.jpeg
 

isbjörn

Panerai
SÄhÀr fin var den vid lunch, fyra timmar senare drog jag i den i nÄgot hÄrt. SÄ fyra fula repor pÄ glaset och lite smÄdask pÄ insert :shifty:
1E52022C-AD25-4B04-9D45-BD33E3E1686A.jpeg

Insert lÀr fÄ fler repor, glaset ska försöka poleras imorgon annars fÄr det bli ett DD safir :pompus:

It's gonna get worse! SÄ lÀr dig att njuta av karaktÀren istÀllet. Det blir sÄ stressigt annars...
20180317_163019.jpg
 

Qwerty

Cartier
Min son pÄ 14Är börjar bli intresserad av klockor :).
Funderar pÄ en Seiko dykare Quartz pÄ 36-38 mm.
NÄgon som har nÄgot bra förslag pÄ modell?
 

Rulle

Audemars
NĂ„n som har en srpc45j?
Pröva en ikvÀll...
RÀtt frÀck men Àr lite tveksam pÄ om man hade gillat den men de e nÄt med fÀrgen pÄ tavlan... sÄdÀr fulsnygg!
f83bad487b39e195e7230fee4b0959b7.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Min son pÄ 14Är börjar bli intresserad av klockor :).
Funderar pÄ en Seiko dykare Quartz pÄ 36-38 mm.
NÄgon som har nÄgot bra förslag pÄ modell?
En 6458-600X kanske?
IMG_20180309_152108.jpg

Annars Àr SKX013 ett alternativ om man inte vill ha vintage men dÄ Àr det inte Quartz tyvÀrr. Tror inte att Seiko har nÄgra Quartz-dykare med de dimensionerna i sitt nuvarande sortiment.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Min son pÄ 14Är börjar bli intresserad av klockor :).
Funderar pÄ en Seiko dykare Quartz pÄ 36-38 mm.
NÄgon som har nÄgot bra förslag pÄ modell?
Sbdn015, 017, 019. Dock finns de inte att köpa inrikes mig veterligen.

Annars har du tex 7a38 med olika reffar, vintage dock.

SÄ nÀ det Àr lite svÄrt med dykare i mindre klassen. Trots att jag Àr mer Àr dubbelt sÄ gammal som grabben din har jag sÀkert lika klena leder sÄ jag kÀnner till problemet :p
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Min son pÄ 14Är börjar bli intresserad av klockor :).
Funderar pÄ en Seiko dykare Quartz pÄ 36-38 mm.
NÄgon som har nÄgot bra förslag pÄ modell?
Jag tycker inte att du ska begrÀnsa dig till quartz. Grabben kanske tycker det Àr hÀftigt med ett mekaniskt urverk om man förklarar för honom hur det funkar.
 

johnz

Rolex
Börjar fÄ för mig att jag inte kan leva utan en moonphase av nÄgot slag. Finns det nÄgon trevlig Seiko som kan fylla begÀret?
 

Brahms

Breitling
NĂ€stan det bĂ€sta med att Ă€ga klockor Ă€r att jag kan göra min egen klockporr. Även om jag Ă€ger endast vĂ€ldigt billiga klockor som ingen annan vill ha. Och som jag förmodligen mĂ„ste sĂ€lja igen (om det nu ens Ă€r möjligt). Som den hĂ€r. Min teori om den hĂ€r klockan Ă€r att nĂ„gon, nĂ„gon gĂ„ng, har bytt ut bakboetten (se bild). Eller, alternativt, att nĂ„gon har bytt ut boetten (för att fĂ„ klockan att verka mer "vintage"). Boetten Ă€r i varje fall ingen 8741.

Kan ju ocksÄ vara nÄgons hemmapyssel. En boett av den hÀr typen kan vÀl bara vara tidigt 70-tal (eller nÄnstans dÀromkring)? Tavlan ser Ä andra sidan misstÀnkt frÀsch ut för att vara 70-tal. Seiko-dateringsgrejen vill ha klockan till maj 1995. Men enligt 17jewels.info slutade Seiko anvÀnda 7009A nÄn gÄng sent 80-tal. Och av sÀljarens bild av verket (sista bilden; kan/vÄgar inte sjÀlv öppna mina klockor, Àn sÄ lÀnge) framgÄr det att det verkligen rör sig om 7009A. Jag vill förstÄs sjÀlv ha det till att klockan Àr frÄn 70-talet, att det bara Àr bakboetten som Àr utbytt, eftersom jag (naturligtvis) vill att klockan ska vara lite Àldre.

Men vad tror ni som faktiskt kan sÄnt hÀr?


Uppdatering: SÄg nu att det finns en "Vintage Seiko samlingstrÄd". Sorry. Jag ligger fel.
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
9.JPG
10.jpg
 
Senast Àndrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
NĂ€stan det bĂ€sta med att Ă€ga klockor Ă€r att jag kan göra min egen klockporr. Även om jag Ă€ger endast vĂ€ldigt billiga klockor som ingen annan vill ha. Och som jag förmodligen mĂ„ste sĂ€lja igen (om det nu ens Ă€r möjligt). Som den hĂ€r. Min teori om den hĂ€r klockan Ă€r att nĂ„gon, nĂ„gon gĂ„ng, har bytt ut bakboetten (se bild). Eller, alternativt, att nĂ„gon har bytt ut boetten (för att fĂ„ klockan att verka mer "vintage"). Boetten Ă€r i varje fall ingen 8741.

Kan ju ocksÄ vara nÄgons hemmapyssel. En boett av den hÀr typen kan vÀl bara vara tidigt 70-tal (eller nÄnstans dÀromkring)? Tavlan ser Ä andra sidan misstÀnkt frÀsch ut för att vara 70-tal. Seiko-dateringsgrejen vill ha klockan till maj 1995. Men enligt 17jewels.info slutade Seiko anvÀnda 7009A nÄn gÄng sent 80-tal. Och av sÀljarens bild av verket (sista bilden; kan/vÄgar inte sjÀlv öppna mina klockor, Àn sÄ lÀnge) framgÄr det att det verkligen rör sig om 7009A. Jag vill förstÄs sjÀlv ha det till att klockan Àr frÄn 70-talet, att det bara Àr bakboetten som Àr utbytt, eftersom jag (naturligtvis) vill att klockan ska vara lite Àldre.

Men vad tror ni som faktiskt kan sÄnt hÀr?


Uppdatering: SÄg nu att det finns en "Vintage Seiko samlingstrÄd". Sorry. Jag ligger fel.
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
9.JPG
10.jpg
Fina foton men mÄste tyvÀrr meddela att allt utom boett och möjligtvis urverk Àr fake pÄ den dÀr.
 

Rolfen

Rolex
NĂ€stan det bĂ€sta med att Ă€ga klockor Ă€r att jag kan göra min egen klockporr. Även om jag Ă€ger endast vĂ€ldigt billiga klockor som ingen annan vill ha. Och som jag förmodligen mĂ„ste sĂ€lja igen (om det nu ens Ă€r möjligt). Som den hĂ€r. Min teori om den hĂ€r klockan Ă€r att nĂ„gon, nĂ„gon gĂ„ng, har bytt ut bakboetten (se bild). Eller, alternativt, att nĂ„gon har bytt ut boetten (för att fĂ„ klockan att verka mer "vintage"). Boetten Ă€r i varje fall ingen 8741.

Kan ju ocksÄ vara nÄgons hemmapyssel. En boett av den hÀr typen kan vÀl bara vara tidigt 70-tal (eller nÄnstans dÀromkring)? Tavlan ser Ä andra sidan misstÀnkt frÀsch ut för att vara 70-tal. Seiko-dateringsgrejen vill ha klockan till maj 1995. Men enligt 17jewels.info slutade Seiko anvÀnda 7009A nÄn gÄng sent 80-tal. Och av sÀljarens bild av verket (sista bilden; kan/vÄgar inte sjÀlv öppna mina klockor, Àn sÄ lÀnge) framgÄr det att det verkligen rör sig om 7009A. Jag vill förstÄs sjÀlv ha det till att klockan Àr frÄn 70-talet, att det bara Àr bakboetten som Àr utbytt, eftersom jag (naturligtvis) vill att klockan ska vara lite Àldre.

Men vad tror ni som faktiskt kan sÄnt hÀr?


Uppdatering: SÄg nu att det finns en "Vintage Seiko samlingstrÄd". Sorry. Jag ligger fel.
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
9.JPG
10.jpg
Helt klart ett fulur. Gillar du stuket sÄ leta upp en riktig, Seiko Àr över lag billiga grejor sÄ det finns ingen andledning att ödsla pengar pÄ fulingar.
 

Brahms

Breitling
Helt klart ett fulur. Gillar du stuket sÄ leta upp en riktig, Seiko Àr över lag billiga grejor sÄ det finns ingen andledning att ödsla pengar pÄ fulingar.
Tack för bra info! LÀropengar, som man sÀger. Men billig Àr ett relativt begrepp. Hade en period nÀr jag gillade tidigt 70 (tÀnker pÄ boetten hÀr, förstÄs). Och sÄ dök den hÀr upp. Har nog Ànnu inte köpt en klocka som legat över 400. TyvÀrr dÀr min budget ligger just nu. Se det som att jag ömmar för de udda och icke Àlskade. Give me your tired, your poor, your huddled masses etc.
 

Rolfen

Rolex
Tack för bra info! LÀropengar, som man sÀger. Men billig Àr ett relativt begrepp. Hade en period nÀr jag gillade tidigt 70 (tÀnker pÄ boetten hÀr, förstÄs). Och sÄ dök den hÀr upp. Har nog Ànnu inte köpt en klocka som legat över 400. TyvÀrr dÀr min budget ligger just nu. Se det som att jag ömmar för de udda och icke Àlskade. Give me your tired, your poor, your huddled masses etc.
DÄ Àr onekligen Seiko (och Àven Citizen) helrÀtt, det finns gott om Àrliga sÄdana som man kan plocka upp för under 400kr. Helt klart en sund instÀllning att satsa pÄ det flertalet klockkonnÀssörer undviker, jag har hundratals klockor i min samling och mÄnga av dom har varit vÀldigt billiga i inköp. FÄr en nÀstan perverst tillfredstÀllande kÀnsla av att "rÀdda" billiga klockor, gillar att fixa till dom med bland annat nytt glas och ibland Àven kosta pÄ dom service. Rolex och liknande dyrgripar lÀr ju inte minska i antal för ingen slÀnger en sÄdan men vanliga enkla klockor riskerar att sakta utrotas pÄ grund av att dom Àr sÄ billiga att kostnaden för en service vida överstiger vÀrdet pÄ klockan. SÄ fortsÀtt du ömma för det udda och icke Àlskade - det behövs! Men försök undvika fulur för dom förtjÀnar ingen kÀrlek.
 

Exxet

Rolex
NĂ€stan det bĂ€sta med att Ă€ga klockor Ă€r att jag kan göra min egen klockporr. Även om jag Ă€ger endast vĂ€ldigt billiga klockor som ingen annan vill ha. Och som jag förmodligen mĂ„ste sĂ€lja igen (om det nu ens Ă€r möjligt). Som den hĂ€r. Min teori om den hĂ€r klockan Ă€r att nĂ„gon, nĂ„gon gĂ„ng, har bytt ut bakboetten (se bild). Eller, alternativt, att nĂ„gon har bytt ut boetten (för att fĂ„ klockan att verka mer "vintage"). Boetten Ă€r i varje fall ingen 8741.

Kan ju ocksÄ vara nÄgons hemmapyssel. En boett av den hÀr typen kan vÀl bara vara tidigt 70-tal (eller nÄnstans dÀromkring)? Tavlan ser Ä andra sidan misstÀnkt frÀsch ut för att vara 70-tal. Seiko-dateringsgrejen vill ha klockan till maj 1995. Men enligt 17jewels.info slutade Seiko anvÀnda 7009A nÄn gÄng sent 80-tal. Och av sÀljarens bild av verket (sista bilden; kan/vÄgar inte sjÀlv öppna mina klockor, Àn sÄ lÀnge) framgÄr det att det verkligen rör sig om 7009A. Jag vill förstÄs sjÀlv ha det till att klockan Àr frÄn 70-talet, att det bara Àr bakboetten som Àr utbytt, eftersom jag (naturligtvis) vill att klockan ska vara lite Àldre.

Men vad tror ni som faktiskt kan sÄnt hÀr?


Uppdatering: SÄg nu att det finns en "Vintage Seiko samlingstrÄd". Sorry. Jag ligger fel.
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
9.JPG
10.jpg
En Àkta Mumbai-Seiko, hoppas du inte gav allt för mycket för den, en liknande:
sssssssssssss.jpg
 

Brahms

Breitling
En Àkta Mumbai-Seiko, hoppas du inte gav allt för mycket för den, en liknande:
sssssssssssss.jpg
Nej, verkligen inte. Det var boetten jag attraherades av (nÀr jag hade min tidigt 70-talsperiod). Boetten ovan upplever jag som kolossalt deprimerande. 90-tal? Har oftast vÀldigt svÄrt för klockor efter 1970. Ish.
 
Topp